recent
أخبار ساخنة

رواية وعد الرعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم فاطمة خميس هارون

الصفحة الرئيسية

 رواية وعد الرعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم فاطمة خميس هارون

نظر لها رعد وهي تلملم نفسها وتتوجه للحمام 
رعد :انا اسف يا وعد 
وعد :وانا مش مجبره اني اقبل اسفك يا رعد انا بكرهك ابعد عني 
دخلت الحمام وأغلقت الباب وبكت بصوت منخفض ولكن صوت شهقاتها وصل لرعد
تقدم رعد ناحيتها وهو يقول :وعد انتي كويسه 
طيب تعالي نروح للدكتور 
بعد وقت قصير فتحت وعد الباب وخرجت 
امسك رعد يدها 
رعد :انتي ماشيه فين 
وعد وهي تزيح يده :طلقني 
رعد :انتي بتقولي ايه ..
انا معملتش حاجه ده حقي 
وعد وهي تضربه في صدره :حقك تاخده بالطريقه دي 
وبعدين انت عارف انت عملت كده ليه
عشان انت واحد شكاك ومتخلف ورجعي وعندك نقص رجوله 
صفعها علي وجهها 
نظر للجهه الاخري وهو يطور يده 
رعد :وعد انتي لازم تت ....
وعد مقاطعه ايه وهي تنزل :لو عندك ذرة رجوله طلقني انت خلفت وعدك وكده العقد يتفسخ 
فتحت باب الغرفه ونزلت 
خرج خلفها رعد بعد ما أيقن انها نزلت بنفس الفستان 
امسك جاكت بدلته وركض 
جاسم :وعد انتي رايحه فين
وعد :هااا اناااا ه هروح 
جاسم وهو ينظر لهيئتها :هتمشي كده طيب تعالي اوصلك 
وعد :لا لا انا هركب تاكسي 
جاسم :لا انا هوصلك 
ثم ساعدها علي الصعود للسياره وانطلق بها 
قبض بشده علي الجاكت بقوه 
ما الذي تحاول فعله 
لما كلما حاول أن يري انها لا ذنب لها تورط نفسها 
القي الجاكت في الأرض وهتف وهو يتوجه لسيارته 
تمام طلما انتي عوزاها كده يا وعد 
....
علي :سلاموزا يا أوزا يا موزة 
علا :لا في تطور 
علي :انا عارف 
علا :نعم
علي :هااا 
علا :نعم متصل ليه 
علي وهو يحك مؤخره رأسه :أيوة انااا عارف أننا الفجر بس كنت بطمن عليكي 
علا :تطمن ايه ده انت موصلنا لحد البيت بنفسك 
علي :احم اااه بس بردوا بطمن يلا سلام 
علا :علي 
علي :لا بقولك ايه بلاش المياصه كده في الاسم 
علا بدلال غير مقصود :والله بقول علي عادي 
علي :بجد والله امال انا حاسس انك بتغني ليه 
ضحكت علا بخجل ليبتسم علي وهو يقول :نعم 
علا :شكرا 
علي :علي ايه 
اااه عشان انقذتك من العنوسه يعني لا متقلقيش انا حاسس ان ده واجبي وباذن الله هتقل علي ايدي واحده واحده 
علا :لا والله وازاي ده بقي 
علي :هيكون ازاي يعني هيتجوزوا 
علا :لا والله وانت هتتجوز كل ده
علي :ايه بتغيري 
علا :لا بس انا مش بحب حد يشاركني 
علي :انانيه يعني عارفه اهي انانيه البنات دي الي مزوده العنوسه 
علا :ملكش دعوه انت ربنا هيحلها ولا انت وزير العنوسه
علي :لااااا انتي فهمتي غلط 
علا :فهمني الصح يا قلب الخس 
علي :لو طلب بس معلش  معلش لو نحطك بدل الخس 
علا:😂لا خلص قول 
علي :طيب يا ستي انا قصدي هشوفلهم عرسان 
علا :الله خاطبه الخاطبه سوسو 
علي :ايه الي حصل ما انتي كنتي كويسه وبتشكريني 
علا :أيوة فعلا شكرا انك محبتش تكشف كلام بابا قدامي مع أن هو غلط شويه 
علي :غلط ازاي يعني
علا :بابا ظلم احمد 
بجد احمد انسان طيب وانا بحبوا 
علي بحده :سلام 
علا:يا علي انااا 
علي :سلااااام 
واغلق الخط 
علي لنفسه :ولسه بتدافع عنه الغبيه مش بتشوف نظراته لا وبتقولي بحبه 
ركل اطار السياره ودخل لبيته
علا لنفسها :ماله ده انا فعلا بحبه زي اخويا 
حركت كتفها بلا مبالاه ودخلت لتنام
....
وعد :نزلني هنا 
وقف جاسم ونزل ووقف أمام وعد وهي تنزل 
جاسم وهو يمد يده ليصافحها:لو احتجتي اي حاجه كلميني يا وعد 
احنا مهما كان صحاب 
كادت أن ترد ولكن صوت رعد قاطعها 
رعد بحده  :وهي هتحتاج منك ايه وجوزها هو الي بيديك يا جاسم 
جاسم : طيب يا وعد انا همشي دلوقتي خدي بالك من نفسك 
رعد وهو يقبض علي يده :خد بعضك انت وامشي علي رجلك احسن ما تمشي وانت علي نقاله 
سحب جاسم يده وغادر دون رد 
نظر رعد لوعد التي كانت تدخل  لبيتها 
دخل خلفها رعد ثم صاح بحده :انتي ازاي تركبي معاه 
انا مش حذرتك اكتر من مره 
لم ترد وعد وتوجهت لغرفتها 
رعد وهو يدخل خلفها
مش بتردي ليه
توجهت الخزانه وأخرجت اول شي لمسته يدها 
رعد وهو يجذبها حتي اصتدمت به :ردي عليا بقولك 
وعد بصياح وهي تجذب يدها :ايييه عاوز مني ايه ياخي
كنت عاوز تذلني واديك عملت كده 
ودلوقتي جاي بتحسبني 
انت فاكرني ضعيفه لا يا بابا فوق انا وعد 
وانت بدأت اللعب يبقي تستحمل
رعد وهو يضيق عينيه :تقصدي ايه 
وعد وهي تمر بجانبه 
اقصد أن المرادي الكوره عندي
 اتفرج وشوف بقي
قالت وهي تغلق باب الحمام :اتفضل بره بقي مش عوزاك هنا لما اطلع 
بعد فتره كانت تخرج وهي ترتدي جلباب نوم طويل عليه رسومات كرتونيه 
توجهت للمرأه وهي تمشط شعرها علي هيئه ضفيرة في كل طرف 
رعد بسخريه :اهي كده كملت الصورة 
صرخت رعد وهي ترمي المشط في وجه رعد 
رعد :اعاا 
وعد :انت متخلف 
رعد وهو يمسك أنفه :انا بردوا 
في حد يعمل كده
وعد وهي تلتقط المشط :والله ده رد فعل
وبعدين انت بتعمل ايه 
رعد بخبث :انتي اخدتي حاجه من الدولاب وقولتي اتفرج وشوف هعمل ايه 
فقعدت والصراحة لما شفت الدولاب فيه ايه اتشجعت اكتر 
ثم أشار لهيئتها وهو يقول بسخريه 
بس لحظ قرمط سيبتي كل الحلويات دي واخترتي ده 
ولا كاني واقف مع بنت اختي 
توجهت وعد لخزنتها بسرعه ثم نظرت بداخلها 
لقد عبث بملابسها وليست اي ملابس انها ملابس نومها 
حرك حاجبيه في حركه راقصه وهي يقول :مااا تجيبلنا حبه حلوين كده ناخدهم معانا للبيت اهو بدل ما انتي مش عارفه تنامي براحتك 
غمز وهو يقول:ومن ناحيه تانيه انام وانا مستريح 
وعد :انت قليل الادب وسافل انت فاكرني ايه 
رعد :حيلك حيلك انتي دماغك راحت فين انا قصدي علي الي انتي لابساه ده 
وانا هكون مستريح لما تكوني انتي مستريحه في النوم
وعد :اااه بحسب 
رعد بخبث :ااه إنما الحاجات التانيه دي انا احب اجيبها علي ذوقي 
وعد بعصبيه :اطلع بره براااااا
رعد :لا انا هفضل هنا 
وعد :هنا فين 
رعد :معاكي يا مرااااتي
وعد :انت متخلف بقولك احنا هنطلق 
رعد وهو يتوجه السرير ويخلع حذائه 
لااااا ده مش هيحصل
 يلا علي النوم الوقت اتاخر 
استقام وهو يخلع قميصه 
وعد بصراخ :انت هتعمل ايه 
رعد :هقلع 
وعد :هناااا هتقلع هنا 
رعد :أيوة 
وعد :ايه الهبل ده انت شوفت حد بيغير كده 
انا لما غيرت مش دخلت الحمام 
رعد وهو يلقي قميصه 
ثم اقترب منها قائلا بخبث :والله انا مكنتش همانع نوهااااائي 
وعد وهي تدفعه :اوف اوعي كده روح نام علي الكنبه 
رعد :وحياه امك هو انا كنت بنيمك علي الكنبه 
وعد :ده الموجود 
رعد وهو يستلقي علي السرير :طيب نامي انتي بقي عليها 
وعد :انت مش جنتل علي فكره المفروض الراجل هو الي بينام علي الكنبه 
رعد :لا المفروض ننام جنب بعض 
ثم اعتدل وهو يقول :وانا معنديش مانع اطلاقا 
وعد :اتخمد يا رب تحلم احلام وحشه 
امته بقي يا رب اتطلق واستريح 
رعد وهو يضع ه تحت رأسه :بعينك 
مش بمزاجك ده بمزاجي 
وعد :اظن أن حضرتك ناسي العقد 
رعد :الصبح ...الصبح يا وعد انا هنام دلوقتي 
يتبع ......
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent