recent
أخبار ساخنة

رواية ضي القمر الفصل الحادى والعشرون 21 بقلم مني عبد العزيز

الصفحة الرئيسية

 رواية ضي القمر الفصل الحادى والعشرون 21 بقلم مني عبد العزيز
رواية ضي القمر الفصل الحادى والعشرون 21 بقلم مني عبد العزيز

رواية ضي القمر الفصل الحادى والعشرون 21 بقلم مني عبد العزيز

عد كذاشهر واروي مش عارفه توصل لضي ضي كانت بيتريحها  وبتخرجها من الخوف ال جواها ..لاحظ عامر توتراروي وخوفها كل ما يقرب وقت الفرح باقي علي الفرح اسبوعين وهو خائف اروي تدخل في انتكاسه نفسيه ...قرر يفجاءها ويسافر الوادي الجديد لمقابله ضي.
اتفق مع اخوها الكبير  أثر أنهم يخرجها علي اساس  تختار هديه فرحها ويعمللها مفجاءة  لما تلاقي نفسها في طريق الوادي الجديد مودها يتغير .
فعلا أثر نفذ ال اتفق عليه واروي من فرحتها  ال يشوفها يقول طفله مش بنيه جربت تكون عروس فرحها كلها كام يوم.
اروي :احلي مفجاءه عملتوها دي .
عامر وهو سعيد لسعادتها لو كنت اعرف انك هتفرحي كده كنت جبتك من زمان.
أثر :نفسي اشوف ضي القمر دي ال جننت الواد انس المرة ال فاتت حتي مسمعتش صوتها غير لما ضربت الواد أنس القلم .
اروي: ضي ونور دول بنات زي الملايكه يدخلوا القلب بسرعه ..
اول ماتشفهم تحس انك تعرفهم من سنين .
ظلت اروي تحكي علي مواقف لها مع ضي ونور حتي وصلوا إلى مدينة الوادي الجديد..
اتصل أثر علي شخص .
الشخص :التلفون بيرقص من الفرحه لما   رنت عليا.
أثر:طول عمرك بكاش يا بن خالتي.
ابن الخاله: أنا برئ برائه الذئب..ايه ال فكرك بينا يا يا اثوري.
أثر: وحشتني يا زيزوا والواد اياد قال هينزل القاهرة يقدم أوراق الماجستير  .
زياد:لا اياد عقبال عندك   خلاص أجنن وبقي ماشي في الواحه   زي المجنون ....وبقي اسمه مجنون نجمه.
أثر بعدم فهم ايه مش فاهم ولا حاجه علي العموم انت فين.
زياد: في البيت ياعم ايه الاسئله الذكيه.أثر :طيب احنا هنا عندك بالوادي الجديد عند شارع المحافظة قرب مديريه الامن .
زياد :ايه المفجاءة الحلوة دي. .. انت كده قريب من البيت ادخل اول شارع جنب المديريه وامشي فيه علي طول هتلاقي في وشك عمارة لونها ابيض هي دي واطلع الدور ٣ .
نفذ أثر ما قال له زياد وبالفعل وصل للشقه وجدوا أثر يفتح الباب ويقف منتظرا .
زياد : مش معقول ايه المفجاءة الحلوة دي العروسه والعريس عندنا يا مرحبا .
أثر:وانا مافيش مرحبا ...يازوزو.
أثر : ما هو عشان زوزو دي هم هيدخلوا وانت لا.
أتاه صوت من خلفه طول عمركم ناقر ونقير.
دخلوا الشقه وسلموا علي خالتهم  .
حنان: حمدالله على سلامتكم الوادي الجديد نور .
جميعا منور بيكي يا خالتوا .
اروي: اخبارك يا نبع الحنان.
حنان: ياه من وقت ضي ما مشيت مسمعتش الاسم ده.
اروي : هي مرجعتش الجامعه بعد جوازها.
حنان: هي ضي اجوزت امته انا معرفش حاجه عنها حتي نور   اتخرجت ومشفتهاش وتلفون ضي دايما مقفول.
اروي :فعلا ضي تلفونها مغلق علي طول.
بس نور نسيت خالص تلفونها يارب يكون موجود معايا.
اخرجت اروي لونها وبحثت علي الاسم لم تجده  .
اروي :حضرتك تعرفي بلدهم .
حنان :لا اعرف اسمها بس هي قريه في واحه الخارجة  بعيده عن مدينه هنا .
زياد اسمها ايه يا امي ..اصل انا بقيت خبير دلوقتي.
حنان اسمها : قريه كده قريبه من قريه المنيرة  والقبيلهاسمها الهلالي .
زياد عرفتها .. دي قريه الشيخ عبدالله الهلالي  والد البنت ال قلتلك عاوز اخطبها غيداء.
اروي:غيداء اخت ضي.
حنان:مش اختها نور العيون .
اروي لا دي اختها الاكبر غيداء وفي شمس وبدور وجميله..وغيداء ونور العيون وضي القمر أصغرهم.
أثر :أسمائهم جميله نور العيون حلو قوي وغريب ..وضي القمر وغيداء .
زياد:بهيام  وأوهام غيداء اسم اجمل وارق بنت في الوجود .
أثر :انت طلبت والله وشفت اليوم ده .
حنان بقاله شهرين خايف يتقدم سترفض معه أنه بيشكر في اهل البنت .
اروي: ليه خايف .
زياد :خفت يقولوا مش هيجوزوها خارج واحتهم.
عامر:بس انت اصلك وعالتك من الواحات فأكيد ده هيشفعلك.
زياد: ينصر دينك دا والدها عارف أهل بابا وواجه الفرافرة كلها كنت فين من زمان باشمهندس .
حنان يلا علي العشاء والصلح يحلها الف حلال.
انتهت الليله علي الجميع  ..وفي الصباح.
🌷___$$$$$$$$$$_________$$$$$$$__🌷
عند ليل بعد ما سمع كلام أمه هو وخالد ال أنصدم أن أمه استغلاله لتوقع بين ضي وليل جه يدخلها ويعاتبها مسكه ليل ليستمع لباقي حديث الام وبنتها.
الابنه : بس يا مايا ده نصيب ورجالنا زنين .
الام :لا مو زنان ماهم مشايخ قبايل ولا غنايا زي اصهار بدر البدور.
الابنه : ليش كاريتي ام عابد   وما كاريتي تجربه تانيه.
الام: ام عابد تكره ضي من وهي صغيره وجفتلها وهي السبب في طفشان بنتها رئيفه وخالتها تحب العلام لما كانت تعلمه الجريه والكتيبه. .. ورئيفه هربت لتكمل عالمها.
 طول عمر ضي جويه...من وهي صغيرة .
الابنه وانت اش دراكي  بها الكلام يامايا.
الام :صباح كانت حكتلي من كام شهر حصه رئيفه بنت ام عابد.
الابنه ويش نوبه تعملي ليل زمنيته دري بوصول ضي لاخوالها وممكن يطلبها تاني ليتزوجها .
الام:لا ضي مش هتوافج لأنه فاكره أن ليل تزوج بنت الشيخ مساعد السلمي... ودي لوحدها تخليها تبعد.
الابنه : ليل ال صعبان عليا عيتعذب .
الام يتعذب شوي وجريب ينساها.
هنا دخل خالد بعصبيه كنتي ناسيتي انتي حبك للشيخ عبدالله  ولا بيي كان نسي عشجه لامها...ليش يا مايا تجهري وليدك ليش.
صدمه حلت علي الجميع وهن ينظرون ال ليل الواقف أمامهم .
ليل: وهو ينظر بعين أمه الحمد لله الحجيجه ظهرت وربنا نصر المظلوم وكشف الظالمين.
واليوم الدين اجدامي ما يدوس ا أرض هاد البيت.
رحل ليل من الواحه كلها حزين مهموم اخد سيارته ورحل لا يعرف ليه وجهه ولا طريج.
🌸________🌸_______🌸_________🌸_____🌸
عند الشيخ حامد 
دخل حامد وخلفه ضي وهو يرحب بها  ال اول ما الشيخه حليمه سمعت اسمها  فرحت ورحبت بيها ..
تجمعت بنات حامد التسع التفوا حول ضي يحتفلون بها فهم لم يروها من سنين .
بعد الاحتفال والطعام ...حكت ضي ما حدث لها  وأنها سوف تقدم أوراقها بكليه الطب البيطري في جامعه اسيوط  والسكن الجامعي   ...
عدت الايام واتت يوم الوليمه توافد مشايخ القبيله واصهار الشيخ عبدالله  الهلالي وسالمان الهلالي ابن عم ضي وأخو شمس اختها بالرضاعة .
خرجت عليهم ضي والقت عليهم السلام ...
تحدث أحد الأشخاص المشككين أن تكون هذه ضي  .
دب القلق في قلوب بعض الأشخاص .
تحدثت ضي .
وقالت :أنا ضي الهلالي بنت الجبيله ... ولاد عمومتي  فلان وفلان وزكرته اسماء أقاربها للاب واخوالي وزكرته اسماء اخوالها .
وسمت مشايخ القبيله من اول مؤسس القبيله الي آخرهم الشيخ مساعد السلمي.
هلل سالمان فرحا .
سالمان :  خيتي العفيفه الشريفه رفعه راس الجبيله حفظك الله من كل شر وضيجه كفيتي ووفيتي  .
 صمت الجميع ينظرون إلى الشخص المشكك وما هو ال الشيخ عقيد  خال ليل وعمل كده بعد إلحاح خيته ام ضي...لتأكيد الفرجه بين ليل وضي لانها عارفه عند ضي.
تكلم عقيد  لاتاخذيني يا بنيتي بس لازم نتوكد من الحجيجه 
ده عرف والكل هيمشي عليه انتي اول ما وفي بيه وبجي سنه هنمشي عليها .
استأذن الشيخ ايوب والشيخ ماجد ودخلوا سلموا علي عمتهم ال رحبت بيها وسلموا علي بنت عمهم زوجه الحاج حامد وأم بناته التسعه .
سلمت ضي علي اخوالها وسالت عن بيها ليش ما اجي معهم أخبرها خالها عن ال صار ابيها ومرضيش يحكي علي ال صار لغيداء .
طلب سالمان مقابله ضي :,ال سلم عليها بحفاوة وأخرج من جيبه مبلغ كبير من الفلوس وجالها ده  شيعه ابوها ليها ...ومد يده مرة أخري واعطاها مبلغ كبير أيضا وجال وهاد ليكي  لاترديني أن شاء الله كل فترة هاجيكي وكل ال تبيه يكون بين يديكي.
شكرته ضي وأخذت المال  وسألته عن ليله وحبه ليها .
سالمان : الله يساهلليها  مع واد عمها هو اولي بيها  واني ربي يخلف لي لا تعوض جلبي خير.
ضي، مبتسمه ليك عندي عروسه زينه واسمها زينه بنت خالي حامد ربي يجعلها من نصيبك  .
سالمان :ضاحكا  اخطبيها لي وانا وافجت وانا جايكي المرة الجايه اعجد عليها ..واش رايك.
ضي أن شاء الله ال ربك ريده هيكون.
اودعته ودخلت المنزل .
(((ذهبت إلى غرفتها وجلست على سريرها اخرجت الفلوس ووضعتها في حقيبتها .
سألت دموعه جامت توضأت  وصلت ركعتي شكر لربها وظلت تدعوا بادعيه لوالدها واخواتها حتي ليل ما نسيته من دعوتها .. ودعت لنفسها ربنا يرحمها من عشجه لو كان سر ليها ويحربه لو كان خير ليها ....ظلت هكذا حتي تذكرت دعواتنا علي ال ظلموها ...تذكرت يوم عودتها مع الدكتور عبد الرحمن  ..وصولهم لمحطه القطار  وكان في وجت لماعد رحيل القطار لاسيوط  استأذنت عبد الرحمن أن تصلي فروضها قبل رحيلها بالقطار   دخلت مثلي السيدات  بالمحطه وتوضت وخرجت تصلي فرضها وهي تبكي وتشكي لربها    ...
أنهت فرضها .وقفت وصلت ركعتين الحاجه وهي تدعوا علي ال ظلمها  وبالاخص ال ظلمتها أن يصبها شلل بالسانها بعد ما تنطج برائتها وكل من  تغني بعرضها  يراه علي عجيب قدرته فيهم . عادت من زكرياتها علي 
استغفرت ربها  وجالت سامحني يارب كنت وجتها حزينه سامحني يارب  علي هذه الدعوة يكفيني حسبي الله ونعم الوكيل ....ظلت استغفر الله كثيرا  حتي صلاة العشاء . 
مرت الايام والشهور وضي باخر ايام امتحانات نصف العام  
 عادت مع صديقتها خديجه ال اتعرفعت عليها في سكن الجامعه  بنت جميله وطيبه  من بلد ارياف من محا غزه كفر الشيخ .
 خديجه : ضي مش عارفه بتحبي كليه الطب البيطري ازاي يا بنتي والابحاث ال بتنزليها علي المجلات العلميه المتخصصه  
يابنتي مفيش دكتور ولا معيد بالجامعه ال وبيستعين بيكي في ابحاثه  ...وحد ه قمر زيك ورقيقه وكانت طالعه الاولي علي محافظتنا بالثانويه العامه والرابعه علي الجمهوريه تدخل بطري   وانتي ليكي كل كليات القمه .
ولا دماغك متركبه  علي البهائم وبس .
ضي :الله واكبر في عنيكي  ايه خسد عيني عنك قل اعوزو برب الفلق ...
خديجه :أنا مش بحسد أنا بقر بس ..بس بجد نفسي أسألك السؤال ده من اول متعرفت عليكي .. واسمك ال اول مسمعته عرفت انك الرابعه علي الجمهوريه ... اصل محسوبتك كانت طالعه ١٨٠علي الجمهوريه .
ضي؛: هههههههههههه قصدك ١٨٠٠٠الف علي الجمهوريه .
. ضي متنهدة  بوجع فهي هتتذكر اسؤ ايام مرت علي ابوها وامها واخواتها ووجتها صممت أنها تتفوق في دراستها  .
..وتدخل كليه البيطري .
ضي من  من ست سنوات  كان الشيخ عبدالله من اغني رجال عشرته يمتلك اغنام كتير والله ومزرعه خيل وارض ببستانها وعينها تروي منها ...
 في مرة  جه الشيخ عبدالله بيته حزين ومهموم  وبحوارة ابن أخيه سالمان وجههم حزين ولا يتكلمون .
سألت الام عن سبب حزنهم 
الاب تحدث: قدر الله وما شاء فعل  اليوم بالمزرعه  كل من طيور وخيل واغنام أصابهم مرض غريب مات اكتر من تسعين غنمه عشار وكل الخيل مصابين  ولا احد من الأطباء أو السياس عرف ايه سبب أن الأغنام والخيول تنزف أنفها 
ضي :بعد ما سمعت كلام والدها  دخلت عليه ضي ترتمي باخضانه  تقسم أنها هتدخل كليه الطب البيطري وتعالج كل الخيول والطيور .
واهو بدرس حاجه بحبها وانقذ كله حيوانات  المزرعه عنده .
بس للاسف كان المرض اتمكن من باقي الأغنام وباقي الخيل مانجا غير ريحانه مهرة كان يبي هديني إياها وانا من حبي فيها طلبت من ببيوانه يحضرهالي في مربط جنب البيت بعيد عن مزرعه الخيل عشان كل ما احب اشفها ازورها عشان المزرعه بعيده عني .
أنهت كلماتها وهي تشتاق الي فرستها وصدقتها ريحانه ظلت تبكي وانتخب طوال الليل وهي تتذكر ليل وتدعي ربها يخرج عشجه من جلبهااذ كان شر ليها  ويجرب البعيد لو كان خير ليها.
🌸__________🌸_________🌸_________🌸
عند اياد اخو زياد بن الدكتورة حنان .
دخل اياد مسرعا من علي الباب يتكلم من الفرحه اخيرا  هي مين وبنت مين وبلدهم فين ياماما يا زيزوا اعملوا حسابكم بكرة نروحعشان تخطبوه ال
قطع كلامه بروئيةوابناء خالته يضحكون هم وحنان وزياد علي طريقته التي تحدث بها بلهفه .
اياد :بعيد عن ضحككم بس نورتم الوادي الجديد.
الكل منور بيك يا أيدوا ..بعد السلام والكلام 
حنان:أحكاما يا اياد عرفت مكان ليلتك ازاي.
اياد :نجمه يا ماما اسمها نجمه الشهباني من قبيله الشهابنه في قريه نجع العفيفه قريب من المنيرة كان اسمه الأول قريه الهلالجبايه وغيروا اسمه من كام شهر .
زهل الجميع من كلام اياد انها نفس قريه ضي الهلالجابيه .
أثر : مش مصدق بقي اياد الغامدي عاوز يجوز  بدويه  ..لا وكمان بقي مجنون بيها لا لازم تحكلنا ايه حصلك.
وضع اياد يده علي قلبه وأسند رأسه الي ظهر الكرسي ..يتذكر
فلاش باك اياد لما إخوة زياد فهمه معن كلمات السر الذي سبته به هذا البدويه  قرر اياد أخذ حقه منها بأن يجردها من الخيمه ال لبساها وتهزقها علي شكلها القبيح وطولت لسانها....فرح عندما وجدها تدخل غرفه مخصصه للكشف علي المرضي ..ذهب إليها ببطء شديد فتح باب الغرفه وجد الفتاة تجلس وحدها وامها بعض الاوراق دخل واغلق الباب بقوة افزعا الفتاة وبدون مقدمات وقف أمامها وتحدث بقي أنا يا حيو قطع كلامه وهو يشد ما تضعه من لاباس بدوي شبيه بالنقاب علي رأسها لينزل شلال حرير اسود وينظر الي وجهها ليصدم وقلبه يكاد يقف من الصدمه راي فتاه عشرينيه جميله حد الفتنه بعيونها الغزلاني الواسعه ورموشها الكثيفه ..اياد وهل من هذا الجمال لم يتحرك من مكانه حتي بعد سب الفتاة ليه وحزبها حجابها من يده وضربه علي وجهه الذي أخذ يتلمسه بيده خرجت الفتاة بعد أرادها غطاء راسها وهي تشبه وتلعنه ولم يتحرك من مكانه حتي اتاة صوت أخوه زياد يهزه وينهره علي التأخير في ذهابه الي غرفه المريضه للكشف عليها تبسم اياد وقال له أنا شفت ورقيه من الجنه من شويه .
زياد مستغرب حديثه وهو ينظر إلي الغرفه انت ايه دخلك  العيادة النسائية  .
عاد اياد للواقع ينظر حول منه هي راحت فين كانت قعده هنا قدام المكتب ده.
زياد هي مين  خالصني تعالي تكشف علي المريضه  عاوز اطمن عليها ..
عاد اياد للواقع وهويتحسس موضع ضربها له بالقلم .
اروي   :قصه حب خرافه وبعدين يا أيدوا  عرفت هي مين ...واسمها ازاي
اياد بقالي شهرين بسال كل ال في المستشفي علي اسم نجمه 
لحد من كام يوم عرفت انها دكتورة في الامتياز  وكانت بتتدرب في المستشفي ومشيت من فترة ومرجعتش تاني  فضلت ادور عليها في كل مستشفيات ووحدات القري  النهارده بس عرفت طريقها ومكان بيتها وانا بسال في مستشفي  العام في الواحه  لقيت ممرضه زيومكنه السحب تدفع تقول المعلومه فضلت اسالها لحد ماعرفت عنوان قريتها ولسه راجع من هناك عشان اخد زياد وماما نخطبها .
الجميع سبحان الله  معقوله القدر يجمعنا كلنا نروح نفس المكان في يوم واحد.
اياد بعدم فهم ازاي .حكت أمه عن صديقه اروي ضي وعن ذهابهم لأهلها لخطبه اختها الكبري لزيادة.
انتهتوا جميعا وذهبوا في النوم للاستعداد للذهاب لقريه ضي لخطبه الفتيات ومقابله ضي.
  ________________&&&&&&&&&&&&&&.
عند مرزوج وصديقه عابد .
اتفقا علي خطه انتقامه من صباح  ذهب عامر قرب منزلها  لمراقبتها هي وابنتها وأثناء ذلك راي الام تخرج من المنزل وبنتها تنادي عليها متتاخريش علي  مش بحب تجعد لحالي ..
سعد جدا عاد سريعا الي مرزوج ال ذهب معه في الحال بعد ارتدائها لزي نساء وصلوا عند بيت صباح دق الباب فتحت خلود ال اتفجاءت بالحرمان وجفين سألتهم انتم مين ما كان منهم ال أن قام بوقها وغلق الباب وتكميم  فمها سالها عابد وادخلها الغرفه وكيل يديها وقدميها لم يقاوم جمالها تهجم عليها اغتصابها بطريقه وحشيه وبعدها  فعل مرزوج معها دخلت صباح عليهم فجاءه لنا سمعت انين يخرج من غرفتها دخلت  دافعه الباب بشده ال اول ما رأته عابد قفز من الشباك قام مرزوق سريعا يرتدي ملابسه  وصباح تصق علي وجهها تجول تهجمت علي بنتك اغتصابها زنيت ببنت يا حزين ..
مرزوج انتي فجتب عجاج دي بنت جابر مش بنتي صباح وهي تضربه وتخنفه من رقبته بنتك يا حزين جابر كان عجيم وانا وأنها بعد موته بسبع شهور ولا نسيت اول مرة يا حزين ضيعت البنيه انتي والخسيس عابيد ولا لتجالك .
دخل عليها جيرانها علي صوت صرخها وهي وممسكه برقبه مرزوج  الذي جحزت عيناه ومات بين ايد صباح ال سمعوها وهي تحكي عن خلود هي بنت مرزوج ال لما سمعت ها الكلام لم تتحمل وانت وتحركت سريعا لتسقط من علي السرير علي سكينه كبيرة كان وضعها عابد بجوار السرير ولأجل جدارها كانت مسنوده علي سفيها ال رشج في جلبها فاقده الحياه   تحت انظار الجيران وصباح تصرخ وتجول بنيتي واثصق علي وجهها وتشد شعرها وتصرخ وتضحك بصوت عالي في وقت واحد. ..فقدت صباح عقلها تجننت بعد موت بنتها وجتلها عشجها مرزوق.
🌸____________🌸________🌸 عند عابد الذي هرب فور رؤيه صباح له توجه الي منزل ام  أجلها ممسكه بكيس نايلون فلوس وذهب وتعد فيه وسعيد اقترب منها يطلب منها فلوس للهرب بعيد  رفضت أمه اللئيمه أعطائه الفلوس تجنن عابد من رفضها  حزب الكيس غصب عنها ورماها أرضا هبطت راسها علي شعله صغيره تسوي عليها الطعام ال اول ما خبطتتةفيها أشعلت في شعرها ووجهها خافةعابد من المنظر هرب سريعا تاركا أمه تلقي مسيرها وتواجه رب كريم .
سبحان الله الذي لايرد دعوة  مظلوم 
ياتري ايه ال هيحصل لاروي ونور وغيداء ونجمه واياد.
يتبع ......
لقراءة الفصل الثانى والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent