recent
أخبار ساخنة

رواية شيزوفرنيا الفصل السادس والعشرون 26 بقلم الشيماء عبيد

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية شيزوفرنيا الفصل السادس والعشرون 26 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل السادس والعشرون 26 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل السادس والعشرون 26 بقلم الشيماء عبيد

...هذا القدر عجيب جدا لا يتركك وشأنك إلا وقد سدد جميع ديونه!
#بقلمي
 
هدي بدموع:أنت بتضربني يايونس! 
يونس بعصبية:أنا مكنتش اتخيل أنك بالحقارة دي 
هدي بأستغراب ودموع:فيه ايه يايونس؟!
يونس بغيظ:والله مستغربة اوي ومش عارفه فيه أيه ولا مكنتيش متخيلة اني هعرف أنك مأجرة بلطجية لغرام؟!
هدي بأرتباك:بلطجية ايه؟!وغرام مين؟!
يونس بزعيق:متستعبطيش سحر قالتلي علي كل حاجة
هدي بصدمة:سحر؟!
يونس بعصبية:كنتي فاكره ايه ان شوية العيال اللي مأجرهم دول بلطجية بجد ولا ممكن يسدوا مع البودي جارد بتاع غرام متعرفيش غرام دي بنت مين؟!لو كان جرلها حاجة كنت دفنتك هنا 
*قرب منها وزقها علي الجدار جامد وقال:شوية العيال دول تخليهم يبعدوا عن غرام وميقربهوش تاني متلعبيش في عداد عمرك ياهدي تمام ....ثم أكمل بحزن: وغرام اللي بتقولي أنها خدتني منك دي أتخطبت أصلا يمكن بس لو كنتي معملتيش كده كان ممكن فعلا أفكر أرجعلك بس الحمد لله أني متخدعتش فيكي أكتر من كده ومشي يونس وسابها 

هدي كلمت سحر وهي بتقول بحقد:رايحة تفتني ليونس أوي علي صحبتك أنا عمري ماشوفت ندالة كده
سحر بضيق:وانا عمري ماشوفت حقارة كده ايه ياشيخة ده أنتي بنت رايحة تشوهي شرف واحدة  وتتفقي علي بلطجية ليها ليه كل ده 
هدي بعصبية:عشان خطافة رجالة 
سحر بسخرية:ليه ياحبيبتي هو كلب لما ترميله عضمة يروحلها ولا بني آدم بيفهم وقلبه وعقله هما اللي بيحركوه مفيش مبرر للاذية أبدا فاهمة وأنا عملت اللي يريح ضميري مع السلامة 

*طلع يونس نام والصبح صحي فطر وخرج قابل سحر وهي ماشية راح وقالها:سحر انا عاوز أقعد أتكلم معاكي دقيقتين معلش 
سحر:اتفضل يايونس 
يونس:هي هدي أجرت بلطجية ازاي؟!
سحر ضحكت وهي بتقول:لا هما مش بلطجية اوي يعني هما شوية عيال من الحتة عاملين نفسهم أشباح وبلطجية وكده ادتهم 5000جنيه وهما تلاتة أصلا وخلاص علي كده بس  لما عرفوا أن غرام دي من عائلة كبيرة قالولها أنهم مش هيتمموا الموضوع وتاخد فلوسها أحسن بس هي أصرت وقالتلهم يحاولوا لما تبقي من غير حرس وأمبارح كانت أخر محاولة ومرضوش يرجعولها الفلوس وهي دلوقتي زمانها بتأنب نفسها....ثم أكملت بحزن: والله يايونس دي كانت طيبة مش عارفها ايه اللي جرالها 
يونس بتجاهل لاخر كلامها:هي جابت الفلوس دي منين؟!
سحر بصدق:والله يايونس ماعارفه ولما سألتها قالتلي هتصرف وانا سكت علي كده 
يونس بأمتنان:شكرا ياسحر أنك بلغتيني باللي حصل 
سحر ببتسامة:بص انا معرفش مين البنت دي ولا ايه بينك وبينها أو بطلت تحب هدي ولا لا كل اللي،أعرفهم أن اللي مرضهوش علي نفسي مرضهوش علي غيري وعاوزه اقولك حاجة ياريت متأذيش هدي لانك كده مش هيبقي فيه فرق بينك وبينها 
يونس:لا متقلقيش مش هأذيها عن أذنك 
سحر:أذنك معاك ومشيت 
________________
يونس راح لدكتور يعرفه وبيوريله صور العلاج بتاع جده من جوا ومن بره وقال:فهل العلاج ده بيحسن من مرضه وبيساعده أنه يتحرك زي الاول 
الدكتور وهو بيهز رأسه بنفي:للاسف لا العلاج ده بيعجزه أكتر ولو مش هيفيده فهيضره 
يونس بهدوء:كنت حاسس والله طب ايه الحل عشان يتحسن 
الدكتور:أنه يعمل علاج طبيعي دي أول حاجة و يبطل الدواء ده ويأخد دواء هكتبلك عليه دلوقتي وطبعا صحته النفسية تتحسن ويأكل كويس 
يونس:موضوع العلاج الطبيعي ده صعب شوية بس أنا هحاول 
الدكتور:ياريت لانه هيفرق كتير 
يونس:تمام شكرا جدا لحضرتك 
الدكتور:أنا هرشحلك دكتور علاج طبيعي هو صحيح شاب لسه متخرج بس شاطر جدا وانا هوصيه بنفسي علي الحالة 
يونس:ياريت أكون ممتن جدا لحضرتك 
الدكتور:مفيش امتنان ولا حاجة أنت زي أبني ده غير انك جاري والنبي وصي على سابع جار
يونس ببتسامة:طبعا ربنا يبارك فيك يادكتور 
*خد يونس روشتة الادوية اللي كتبها الدكتور وقرر أنه يروح بكره بس دلوقتي كان عنده ميتنج عمل لازم يخلصه 
______________
*في مكتب منير الصفتي*
يونس لمنير بتعب:كان يوم طويل جدا أنا مكنتش أعرف أنك بتعذب الموظفين من كتر الشغل  
ضحك منير وهو بيقوله:أعذب مرة واحدة يابني هو أنت لسه أشتغلت اومال انا اللي اشتغلت وبنيت الشركة دي كلها لوحدي وكبرت شركة ابويا كمان 
يونس بدهشة:أنت عندك شركة تانية؟!
منير ببتسامة:طبعا عندي شركة تانية وتالتة كمان
يونس بزهول:وعملت ده كله أمته؟!
منير:أبتديت أسس شركة تانية غير شركة أبويا أول ماأتجوزت نسرين كنت مشغول بكل الطرق اني أكبرها لحد ماخلاص كبرت وكده ولما اكتشفت خيانة نسرين سافرت وسبت كل حاجة تحت إدارة عمي ...

...
منير بضحك:هي مين دي الشركة؟!
يونس ضحك وهو بيقول:لا طبعا سرية مراتك 
منير بهزار :مبحبش شغل مرات الاب وأبن الزوج ده أنا
يونس:لا خالص هو مجرد فضول
منير:اممم..تقدر تقول أتعودت عليها لكن حب معتقدش 
يونس:ليه مبقتش تثق في الحب؟!
منير:والله المفروض أني مثقش فيه بس لا مش بس عشان كده سرية مكنش فيها الحاجات اللي تخليني أحبها كانت ديما مش مهتمة لا بيا ولا بوالدها حياتها عبارة عن نوادي وحفلات والمعيشة    بين الطبقات الراقية علي حد تصنيفها مكنش بيعجبني ده وكنت بحاول أتجنبه بس فعمري ماحبيتها أنا اتقالمت بس 
يونس:اتجوزتها ليه؟!
منير:كانت بنت عمي وكنا أصحاب من زمان أعترفتلي بحبها قبل جوازي من نسرين بس انا كنت بحب نسرين فرفضت طبعا حبها ده وهي تقبلت ده بصدر رحب ووقفت جمبي اني اتخطي أزمة خيانة نسرين ليا وأعترفتلي بحبها للمرة التانية مكنش قدامي غير اني اتجوزها وأعيش وأكمل معاها لما بقي عندنا آسر ولاني مكنتش قادر علي تجربة تانية فأني أطلقها مثلا وأحب وأتجوز حد تاني نسرين خدت كل الحب،اللي جوايا❤️
يونس أبتسمله وهو بيقول:المهم مش ده الموضوع اللي كنت عاوزك فيه
منير بأستغراب:كنت عاوزني في ايه؟!
يونس:أنا عرفت ان سمير مش بيعالج جدي نهائي بل بيضره 
منير بصدمة:طب وليه؟!
يونس:مش عارف بس حاسس أنه ضدنا بكل الطرق 
منير:طب هتعمل ايه؟!
يونس بنبرة مطمئنة:متقلقش انا كلمت دكتور قالي علي الدواء المناسب وقالي علي كل حاجة لازم تتعمل 
منير:تمام
منير:عملت أيه في موضوع غرام؟!
يونس باستغراب:أيه هو موضوع غرام أصلا؟!
منير:مش هتحاول ترجعها ليك 
يونس بضيق:أنا في دماغي ألف حاجة صدقني وزي ما قولتلك لا مش هحاول طول مادبلة راجل تاني في أيدها لا من الاخلاق ولا من الرجولة أني أخليها تخدع الراجل ده وتغشه بسبب أني بحبها وأنها بتحبني بس بتعاند وزي ماقولت الحب مش بيمحي المبادئ 
منير بأيماءة:تمام براحتك 
_______________
*عند غرام*   
موبايل غرام رن 
غرام:ألو ياشريف 
شريف:غرام أنتي فين؟!
غرام:في المكتب هكون فين يعني!
شريف :طيب ياغرام ماتيجي نخرج شوية 
غرام بضيق:لا ياشريف معلش مش في المود خليها يوم تاني 
شريف بتهنيدة:ماشي ياغرام براحتك 
___________
تاني يوم يونس رجع البيت باليل بعد شغله سمع صوت أنثوي بيعيط فراح تحت بير السلم لقي هدي  بهدوم متقطعة 
يونس بصدمة وهو بيقربلها:هدي مين اللي عمل فيكي كده 
هدي بدموع وشهقات وهي تضم نفسها أكثر:الولد اللي أتخانقت معاه قبل كده لما كأن بيضايقني 
يونس بيحاول يفتكر مين أتخانق معاه قريب كان بيضايق هدي أو يعاكسها بعدين قال بصدمة:آسر!
يتبع .....
لقراءة الفصل السابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب
google-playkhamsatmostaqltradent