recent
أخبار ساخنة

رواية ضي القمر الفصل السادس 6 بقلم مني عبد العزيز

الصفحة الرئيسية

 رواية ضي القمر الفصل السادس 6 بقلم مني عبد العزيز
رواية ضي القمر الفصل السادس 6 بقلم مني عبد العزيز

رواية ضي القمر الفصل السادس 6 بقلم مني عبد العزيز

عند ضي واروي .
جاءت رساله علي تلفون ضي .
(عامر 💔😭😷أروي❤️🫂💌)
ضي:اروي رساله ليكي.
أخذت اروي التلفون وبعتت رساله لعامر (🫂😭💔🫂❤️ 📞)
وصلت الرساله لعامر فورا اتصل علي اروي 
عامر : اروي حببتي وحشتيني يا عمري .
اروي ببكاء عامر وحشتني اوي اوي هجنن واشوفك.
عامر: اروي قولي انتي فين وانا هصرف واجي اشوفك.
اروي انا خايفه عليك اوي ياقلب اروي.
عامر : متقلقيش يا قلبي وعيون عامر.
اروي: أنا في الوادي الجديد عند خالتو حنان.
عامر :ا نا هجيلك أن شاء الله بكرة هكون عندك أنا هخرج دلوقتي عشان اوصلك بكرة بدري.
اروي :عامر اصبر بلاش تهور لو بابا عرف هيسجنك وهيجوزني غصب عني .
عامر متقلقيش أنا مش هجي بعربيتي أنا هاجي موصلات.
بس انتي لازم تتصرفين وتهربي من الحراسه .
اروي متقلقش أن شاء الله  ضي صحبتي هتستعدني نتفق معاها هي عارفه البلد وتعرف اماكن نقدر نتقابل فيها من غير ما حد يعرفنا اكملت لازم تاخد بالك من نفسك وتتأكد أن مفيش حد شيفك وانت خارج من البيت ارجوك يا عامر بلاش تجازف حياتك اهم حاجه عندي.
عامر:متقلقيش ياحبيبتي انتي بس فكري ازاي تهربي من الحراسه والباقي سهل أن شاء الله.
اروي: حاضر متقلقش عليا  .
عامر :لا اله الا الله.
اروي:محمد رسول الله.
بعد انتهاء اروي من المكالمه مع عامر ذهبت الي ضي تخبرها بما قاله عامر وأنه مصمم علي القدوم الي الوادي الجديد لمقابلتها.
ضي :اروي دي مخاطرة كبيرة ممكن تسبب في ضياع مستقبلكم انتم الاتنين.
اروي:عارفه ياضي بس انا  هجنن وأشوف عامر وحشني اوي 
ضي:متزكرة حالها واشتيقها لمعشوقها  وضعت يدها علي السلسال وتنهدت بحرقه.
ضي:خلاص يااروي أنا هسعدك اتصلي بيه وقليله قبل ما يوصل المدينه ينزل في مكان.(*****)*معبد  وميد خلش المدينه ابدا مهما اتاخرنا عليه بيستنا رساله مننا باي تغير.
اروي:حاضر عودت الاتصال وخبرت عامر بكل ما قالته ضي وأغلقت الهاتف وجلست بجوار ضي يرسموا خطه مقابله عامر واروي.
*******************عوده الى خالد ونور العيون.
نظر خالد الي الشخص وجده ليل أخيه.
خالد مستغرب ليل انت  .
قطعه ليل أنا خرجت بعديك ولستني واصل من شويه بس لمحتك انت والأستاذة جلت اسبكم براحتكم تتحدتوا بس ما جدرت اتحمل اكتر من هيك .
نور وقفت مزعورةمن الخوف والصدمه معا .
أنا لازم استأذن سلام عليكم.
ليل : بالله تستني ابدي ارسل مكتوب معاكي   توصلين للبنيه ال كانت معاكي  بس ريحي جلبي  جولي اسمها وبنت منو .
خالد : هات المكتوب ياليل وانا هحكيلك كل شي.
ليل :هاد المكتوب بس بدي رد عليه .
اخذ خالد المكتوب ووضعه علي الطاوله أمام نور الذي مدت يدها وأخذته واخفته بحقيبة يدها.
وغادرت المكان سريعا.
خالد:ليل اش بيك انت كنت تنصحني ما أقدم علي هاي المخاطرة تجوم انت تعمل هاي احرجت  البنيه وانا لساتني مشبعت منها.
ليل : ما بعرف شو صار لي ما حست بقدامي ال وانا هون.
جلبي هيقف من الاشتياج وعقلي من التفكير.
خالد:حاسس بيكي  ياخيي.
ليل :حكيني شو قلتلك البنيه .
خالد: جالتلي أنها خيتها واسمها ضي القمر وحالها كيف حالك بس جلبها عورها بزياده من وجت ما نضرت حرمتك.
ليل ويش جلتلها  خالد ما لحقت ابينها الحجيجه  لجيتك واقف صوبنا وعلي روسنا خاليت البنيه فزعت وانا ما لحقتش اشبع من عيونها.
ليل: ولا حرام عليك يا خي  بجالك ساعه تتسامر وتجول ما شبعت اه  واش أنا أعمل بحالي اش.
خالد:هون عليك ياليل أن شالله ربك فرجه جريب.
ليل :ونعم بالله العلي العظيم.
خالد:بينا نرد علي الواحه  قبل فارس ما يجلج وانت عارفه من وجت مادري أن البنيات بنات الهلاليله وهو  جلب الجبالي الكبير.
ليل مبتسما فارس دمه حر وجلبه احن بس عصبيته غلاباه  ربنا ينير بصرته قبل الندم والخزلان.
عادل خالد وفارس الي قريتهم بالواحه قريه القريبه من قريه المنيرة في واحه الخارجه عاصمه محافظه الوادي الجديد.
*****************عند ضي
وصلت نور وجدت ضي واروي يتحدثون بهمس حتي لا يسمعهم أحد بعد شكهم أن هناك أحد يتنصت عليهم.
نور :السلام عليكم ورحمه الله.
ضي واروي: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
نور العيون: بقلكم وانا جريبه من الغرفه لجيت عامله وجفه عند الباب كانها بتتسمع علي شي.
ضي :فعلا لساتنا كنا بنجول أن في أحد بيتنصت علينا.
اروي:ربنا يستر ياضي ومتكنش سمعتنا واحنا بنكلم ولا أنا بكلم عامر هتكون مصيبه .
ضي: ربنا يسترها علينا ياخيتي لا تخافي يا اروي أن شاء الله ربنا هيسترها ويهونها ويعديها علي خير.
نور العيون :بهمس والاه أنا  بجيت بترعب اكلم ولا اغير يكون في كاميرات بالغرفه .
اروي يا  لهووووي متقوليش كده يا نور الله  يخليكي أنا مرعوبه خلقه .
نور :ماهو ابوكي ال يوصل للعامليات يخليهم يجسسوا علينا يخليهم يحطوا كاميرات ولا سماعات .. هههههههههههه .
ضي: هههههههههههه ضاحكه أنا الحكومه خيالك واسع يا ست نور .:يا شيخه حرام عليكي كنت عوزة ارعب اروي شوي.
اروي حرام عليكي يا نور دا انا كنت هموت من الرعب .
ضي انتي ناسيه أن احنا معانا مفتاح الغرفه وجفلنها بجفال ومحدش معاه مفتاح الاجفال دي ال احنا ولا حد فيكم ضيع مفتاحه .
البنات لا مفتاحي معايا مش بشيله من شنطيتي.
نور تذكرت الرساله  التي أعطاها لها ليل.
نور متلجلجه ضي في معي امانه ليكي توصلك يد بيد وصاحبها بديه الرد ... بس وحيات اغلي حاجه عندك جبل ما تزعلي اعرفي حصل ايه والأمانة وصلتلي كايف.
ضي: حكيني ال في جوفك الاول وبعدين اعطيني الامانه وانا بعدها أجراها ولا ارفضها.
قصت نور العيون كل ما حدث من اول ذهاب موظف الشئون لها بالمدرج الي وصول الرساله بيدها.
ضي:هاي وصية  بايكي لينا أن نحط الله صوب اعيوننا .
هيك يا كئيبه ضيعتي نصيحه بياكي والله لو عرف ليمنعنا من العلام.
نور والله غصب عني كنت مصدومه ومتلخبطه ما جدرت افكر.
اروي:ضي حرام ما تلومهاش هي مكنش باديها حاجه وزي ما فهمت أنها اخدت الرساله ومشيت.
ضي وين هاي الرساله اعطيني إياها .
أخذت الرساله منها وقامت بقرائتها  . وقلبها سوف يخرج من مكانه من الفرحه والسعادة ولكن لم تظهرها أمام البنات تصنعت عدم الاهتمام والامبالاه... وطوت الرساله ووضعتها بحقيبتها بعد أن حفظت كل كلمه مكتوبه بها.
 نور: ضي لا تزعلي ياخيتي الله يخليكي.
ضي:لا مو زعلانه بس أن غضبت لان هاد لا من عاداتنا ولا تربتنا .
نور والله ما هتتكرر مرة تانيه بس الشوج هو ال غلابني.
ضي:متنهده ونظرت إلى حقيبتها وزهرة ابتسامتها علي ثغرها . نامي يا خيتي ولا تزعلي مني بكير عدنا اشيا نعملها ربك يجف وياما ويكملها بستر.
نامت نور واروي وجفت النوم عيون ضي... قامت باستخراج الرساله وأخذت تقبلها وتجول الحمد لله ما طلعت زوجته الحمدلله  لفت انتباهها رقم هاتف بآخر الرساله  لم رائته في قرائتها الاولي.
ضي امسكت تلفونها وقامت بكتابه الرقم وبعدها...  
ياتري ضي هتتصل باليل وايه هيحصل لاروي وعامر
يتبع ......
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent