Uncategorized

رواية رياس الفصل العشرون للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل العشرون للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل العشرون للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل العشرون للكاتبة شيماء عسكر

في المستشفى بعد ما تم نقل اميمه علي اوضه خاصه تحت اشرف الدكتور  المشرف علي حالة سليم  …  بتنزل لميس الي الاستقبال و بتطلب من الموظفه انها تتصل بجاسر  
بعد شويه جه ليها رد جاسر اللي قام مفزوع بسبب رقم المستشفى  ..   
جاسر… الو 
لميس… ايوه يا جاسر
جاسر بصدمه… لميس 
لميس بنبرة لا تحتمل النقاش…  ايوه لميس ي جاسر 
جاسر… انتي بتعملي ايه في  المستشفى  
لميس… انا و عمتو  هنا ي جاسر وهي تعبت 
جاسر.. تعبت  لميس انا جاي حالا  
جاسر  بصحي رياس..  رياس قومي 
رياس بنعاس… سبني انام 
جاسر…  قومي  لميس هنا و عمتو 
رياس بتقوم بتحط ايديها علي دماغها  في محاولة تذكر… هنا فين 
جاسر.. مش وقت فقدان دلوقتي  
رياس بصدمه.. انت قصدك هنا في امريكا  
جاسر بقوم من جنب منها علشان يلبس  … ايوه ياختي هتاجي معايا ولا هتفضلي  
رياس… لا هاجي خمس دقايق  هغير 
وبعد  شويه بوصل جاسر و رياس الي المستشفى  
بدخل جاسر و رياس  كانت لميس قاعده تحت في الاستقبال في ذهن مشغول في سليم و حالة و اخر مره شافت سليم فيها قالت انها مش عايزة تشوفه،،  بتدعي لميس ربها ان يحفظ ليها سليم بقلب صادق  
جاسر بروح عندها وكان هيحضنها بس اخد كف من لميس…  انت اناني يا جاسر 
جاسر وهو ايده علي وشه مكان الكف .. لميس انا  
لميس…ولا كلمه كانت مستني ايه لما تقول ان سليم تعبان لعند لما يموت 
رياس..لميس اهدي ي قلبي  سليم كويس 
لميس..وانتي اكتر واحده عارفه سليم عندي اي طلعتي زي جوزك انانيه 
جاسر…لميس مالوش لازمة الكلام ده دلوقتي 
لميس… لا ليه ي جاسر ليه يا ابن امي و ابويا 
جاسر بغضب..  لا مالوش و بعدين  انتي عرفتي منين   
لميس وهي بتمسح دموعها… الكلب اللي اسمه معتصم هو اللي قال بكل دم بارد  
جاسر بغضب قاتل… معتصم  
رياس… مش وقت الكلام ده لازم نطمن علي ماما الاول 
لميس… هي نايمه دلوقتي  الدكتور  قال مش هتقوم غير الصبح
جاسر… طيب رياس خدي لميس البيت  والصبح  تعالوا 
لميس… انا مش هتحرك من هنا 
جاسر… لميس افهمي بكر..  
و قبل لما يكمل لميس قاطعة كلامه…  انا قولت مش همشي  من هنا ي جاسر  و بتمشي تروح علي غرفه عمتها 
رياس و عيونه علي مكان ما مشيت لميس….  اختك زعلانه اوي ي جاسر 
جاسر… حقها انا انسان اناني زي ماهي قالت  
رياس… متقولش كدا انت كانت خايف من رد فعلهم و كمان انت كانت واعد سليم ولا ناسي  
جاسر… لا تعالي نطلع عندها بلاش تفضل لوحدها  
رياس.. يلا  
نسيب الناس دي و نرجع مصر عن معتصم اللي كل الناس زعلانه منه و بتقول عنه زباله و هو فعلاً  كدا ???????? 
معتصم بعد ما اخد اللي عايزه من المي بالغصب بقوم يلبس الهدوم بكل هدوء و باخد نظرة علي اللي نايمه علي  السرير لا حوله لها ولا قوه  
باخد كوباية مياه من علي الطاوله اللي في الاوضه و برميها علي وش المي  بتشهق المي بخوف و فزع 
المي اول لما تفتح عيونه بتشوف معتصم واقف قدام منها بكل غرور
معتصم  … قومي ي حلوه عايز أكل  و اشرب قهوه  
المي…  حسبي الله فيك ربنا ينتقم منك  
معتصم… مش عايز كلام كتير  اه و هما كلمتين لازم دايما علي لسانك  اول كلمه (نعم)  تاني كلمه (حاضر)  غير كدا هتاخدي علي دماغك  ي قطه 
المي بتلف مفرش السرير عليها علشان تدخل الحمام  بس معتصم بقوه شده من عليها  
المي بخوف منه.. انت هتعمل اي 
معتصم  … ماليش مزاج اعمل دلوقتي  بس عايزك كدا دايما قدامي و يكون اشوف هدوم عليكي  
المي… انت مجنون  
معتصم…  ممكن انتي ايه رايك مجنون او لا 
المي في حالة صدمه منه… مجنون ايوه مجنون و بتصرخ بصوت عالي و بتروح تضرب معتصم بقوه… مجنون ايوه انت مجنون و تضرب بكل قوه  
انت انسان حقير و سادي ايوه انت سادي مش بني آدم  اتفو عليك وعلي اليوم اللي شوفتك فيه موتك هيكون علي ايدي ايوه موتك علي ايدي ي معتصم الكلب ي حيوان  
معتصم واقف ساكت و مستمتع بيها وهي كدا…
بس المي وقعت على الأرض من كتر التعب النفسي اللي هي فيه 
معتصم… بظبط مكانك هنا تحت راجلي  و بيسيب االمي  بمشي 
المي.. هموتك ي معتصم حتي لو هقضي عمري في السجن حقير 
بتفتكر المي اول لما دخلت الفيلا معتصم عمل فيها ايه
بتدخل المي بغضب شديد منه بسبب انها حاول يقرب منها في العربيه  
المي.. انت مفكر نفسك ايه علشان تبوسني في العربيه  
معتصم… انا اعمل اللي انا عايزه وقت ما انا عايز ي قطه 
وبعدين بقا يقرب منها و بمسك شعرها بقوه… و تاني مره صوتك ده مش عايزه اسمع عالي انتي فاهمه  
المي بتعض  ايد جامد معتصم و ساب شعرها من الألم..  يا بنت الكلب طب تعالي بقا  كانت المي بتحاول تهرب منه بس علي مين هي ولا حاجه قدام قوة معتصم  …  باخدها معتصم بقوه علي الاوضه فوق    و كل حاجه حصلت غصب عنها  
الحاضر…  بتفتح المي المياه علي جسمها  و بمسك جسمها بقوه  عايزه تبعد عن جسمها  اي لمسه ليه عليها  و للاسف مش هتقدر تخفي علامة القوه و الملكية من عليه  بتقفل المي المياه و بتقف قدام المرايا في نظرة كلها شر   …  ماشي  انا هعرفك  مين هي المي ي معتصم 
تسريع الاحداث في امريكا  بعد ما جاسر و رياس اخدو  التهزيق  الكافي من  اميمه 
هما الان واقفين قدام غرفة العنايه على امل ان سليم يقوم 
بخرج الطبيب من جوا…  
جاسر… ها يا دكتور كيف حال سليم 
الدكتور… الوضع ممتاز سيد جاسر اليوم سوف يخرج علي غرفه عاديه  لكن الرحله لما تنتهي بعد في سوف نبدأ معه بالعلاج  بعد خروجه 
جاسر…  ان شاء الله  شكر جاسر الدكتور  و بعد ساعتين  كان سليم في غرفه عاديه 
جاسر بدخل ليه الاول  …  حمد لله على السلامة يا بطل 
سليم بصوت واطي بسبب التعب… الله يسلمك  
وبعدين بتدخل اميمه  وهي زعلانه علي حال قطعه من قلبها…   سليم 
سليم بص لجاسر بغضب انو ليه قولتها  جاسر برفع ايده في الهواء انه مقالش حاجه ليها…  ماما انتي جيتي ليه يا حبيبتي  
اميمه وهي بتقرب منه و عيونها في دموع  ..  كدا ي سليم متقولش ليا  
سليم بتعب.. انا محبتش أقلق يا ماما بس وانا كويس اهو 
اميمه… يعني لو مش معتصم قاال كانت زماني زي الاطرش في الزفه 
سليم مستغرب … معتصم ازاي هو اصلا ميعرفش  حاجه 
جاسر…  الله و اعلم عرف منين بس لما انزل ليه الكلب ده مبقاش حد مالى عينه بكل انسان وقح و وسخ اوي 
سليم….  بس اشوفه 
بتدخل رياس و ورا منها لميس اللي كانت رجل لقدام و رجل لـ ورا بس بسبب ضغط رياس عليها وهما واقفين برا دخلت  … احم احم حمد لله علي السلامه ي سليم 
سليم و عيونه علي لميس اللي واقفه بتوتر و بتفرك في ايديها جامد…  الله يسلمك ي رياس و بلف وشه علي سليم مستني انها تقوله ليه 
رياس بقرصه خفيفه في ايد لميس بمعنه اتكلمي.. لميس…  حمد لله علي السلامه ي سليم 
سليم المره دي مش لف ليها و قال الكلمه و عيونه علي جاسر   اللي واقف عايز يعرف اي هيحصل بعد كدا من سليم و من لميس…  الله يسلمك 
لميس حاولت تكون جريئه المره دي و قالت  ..  عمتي تجوزيني  سليم و تاخدي 100 ناقه 
اميمه.. هما فين الناقه دي ي بنتي انتي عندك مزرعه وانا معرفش ولا اي 
لميس وهي بتقعد جنب عمتها و قالت بصوت واطي علشان سليم مش يسمعي  …  قولي اه وانا هجبلك علبه  شوكولاته خليكي حلوه معايا المرادي علشان يوافق  
اميمه…  ماشي  بس يومك مش هيفوت لو سليم زعل منك 
لميس… صدقيني مش هيحصل بس يارب يوافق 
طبعا كلام لميس نزل علي سليم زي الصاعقه تتجوزني  اشمعنا دلوقتي  اكيد دي شفقه منها عليا رغم كل حبك ليا و حبي ليكي ي لميس مش هوافق غير لما اطلع روحك 
جاسر بدخل في الكلام… هو انتي حصلك حاجه ي حبيبتي  
لميس بتروح تمسك دراع جاسر..  خليك محضر خير ها 
جاسر.. ماشي ياختي اهو عندك انتي حره معه انا هاخد عمتي و رياس  و اتكلمي معه براحتك  بس عايز خبر حلو ها علشان انا زهقت منك اوي بصراحه  
لميس… ماشي 
بغمز جاسر ل رياس  انها هتخرج  و كمان لعمته 
جاسر… طيب احنا برا بقا هننزل نشرب حاجه في الكافيه  يلا عمتو 
اميمه… مش هتاخر عليك 
سليم فهم حركة جاسر وهو كان عايز الفرصه دي انه يعاتب لميس علي اخر مره   
بنزل جاسر و رياس و اميمه اللي كانت ماسكه ايد رياس..  
و في لحظه كانت فيه واحده بتحضن جاسر قدام عيون رياس  …  
البنت… هاي جاسر 
جاسر.. ليان 
ليان… اي ليان  كيفك حبيبي  
جاسر…  احم الحمدلله  انتي عامله ايه 
ليان…  اكتير امنيحه ي عمري شو وينك كل هل الفتره بس بروح عل الشركه بتكون لميس يلي هناك و هي فرصه و جات لعندي حتي اشوفك 
جاسر…  انتي عارفه بقا الشغل احب اقدامك  عمتو  ولدت سليم  و دي رياس مراتي 
ليان… بعرف انك اتجوزت و اكتير ازعلت  منك 
رياس خلاص شويه و هتنفجر  بس مش قادره تسكت اكتر من كدا…  وليش بقا زعلتي ي عيوني  
ليان… اصل ما بتعرفي ان جاسر هاد حلم حياتي بس شو بعمل راح مني الحلم ي مدام رياس تتهني فيه 
رياس ثابت ايد اميمه و راحت لحضن جاسر و قالت بدلع…  اكيد هتهني ي عيوني  اصل جوزي مفيش منه اتنين  
ليان بحقد…  اي بعرف ما فيه منه 
جاسر وهو بكتم الضحكه بالعافيه بس كان لازم يدخل بعد  ما شاف النظرات بين ليان و رياس  
جاسر.. طيب ي ليان احنا هستأذن منك 
ليان… اي اتفضل بس انا راح باجي لعندك علي الشركه يلا شاو  
جاسر… شاو 
اول لما ليان مشيت من قدامها  
رياس بتسبب ايد جاسر بعنف… يلا شاو  
جاسر… يا هبله استني 
رياس… مش عايزه اسمع منك كلمه مش هي دي صاحبة الرساله  طبعا هي 
جاسر… رياس دي عميله عندنا اهدي كدا علشان افهمك الموضوع  
رياس… مش عايزه افهم  ..  جايه ي ماما 
اميمه…  ايوه تعالي خدي ايدي  
رياس وهي ماسك ايد اميمه و كانت مفكره انها بتكلم نفسها بصوت واطي بس اميمه سمعت… اما ربيتك ي جاسر   
اميمه بتضحك  عليها… عيال 
رياس… بتقولي حاجه ي ماما 
اميمه… لا ي حبيبتي سلامتك  
وفي مكان تاني خالص  
قاعد بشرب السيجاره بعنف   و بتكلم بالتليفون…  بعد ما هرب من عند جاسر  
هيثم …  طبعاً عارف هتعمل اي 
الشخص… اكيد ي باشا  هحرق قلبه عليها 
هيثم…  شاطر عايز خبر حلو في اقرب وقت 
الشخص… تحت امرك 
بقفل هيثم التليفون   …  كنت مفكر انك هتقدر  عليا يا جاسر  ههههه لما نشوف مين اللي هيقدر علي تاني دلوقتي  ..
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!