recent
أخبار ساخنة

رواية بيجان 2 الفصل الأول 1 بقلم نعمة ابراهيم

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية بيجان 2 الفصل الأول 1 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان 2 الفصل الأول 1 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان 2 الفصل الأول 1 بقلم نعمة ابراهيم


في الطياره 
جريئه . نعم.....بيت ايه 
الظابط . كل اللي اعرفه ان جوز حضرتك منعك من السفر 
جريئه . بس انا مش متجوزه اصلا  
تلقيك غلط في الاسم 
الظابط . طب ممكن جواز السفر اللي في ايد حضرتك 
أعطته جريئه جواز السفر 
اخذ الظابط منها الجواز 
ونظر إليه 
ثم انظر الي جريئه 
مفيش اي خطاء حضرتك 
جريئه . انت فاهم انت بتقول اي....
قاطعه الظابط وهو يقول 
الظابط . اتفضلي معايا حضرتك علي مكتب ظابط المطار 
عشان جوزك يستلمك 
قالت جريئه ب استنكار
جريئه . هو انا بضاعه انا عاوزة.....
قاطعه الظابط مره اخري بصرامه
الظابط . اتفضلي حضرتك انزلي من الطياره معنا علشان الرحله تبداء ومناخرش الناس 
نظرت جريئه له بغيظ 
ثم أخذت حقيبتها 
وذهبت أمامه
بعد فتره كانت جريئه تدخل الي مكتب ظابط المطار 
كان ايهم جالسا أمام مكتبه وهو لا يضع حمالة ذراعه وقد كانت علي شفتيه ابتسامه انتصار مماثله ل لامعة عينيه بذلك البريق في نظراتها لها وهي تتقدم للداخل 
والذي زاد من غضبها وحنقها عليه أكثر 
كانت جريئه واقفه تنظر له بغضب ممزوج بصدمه 
ف الان بدأت تفهم ما يحدث
الظابط . اتفضلي حضرتك اقعدي 
قال ايهم ببرود مستفز
ايهم . اتفضلي ي مراتي ي حبيبتي اقعدي 
استفاقت جريئه من صدمتها ثم قالت بصراخ وغضب 
جريئه . انت اي اللي بتعمله هنا....واي مرتي دي أنا مش مرات حد 
قال ايهم ب نفس البرود 
ايهم . مينفعش تفضلي واقفه كده ي حبيبتي اقعدي 
كده رجلك هتوجعك 
تجاهلت جريئه ما تفوه به ثم قالت ل الظابط بغضب
جريئه . حضرتك أنا عاوزة الباسبور بتاعي عشان الحق طيارتي 
لان المهزله دي لازم تنتهي
ال الظابط ب هدوء وهو يشير إلي ايهم 
الظابط . ده مش ب أيدي حضرتك ده ب ايد جوزك الاستاذ ايهم الحديدي هو الوحيد اللي ليه القرار يسمحلك ب السفر 
قالت جريئه ب صراخ
جريئه . مش جوزي أنا مش متجوزه 
الظابط . ازاي قسيمه الجواز قدامي سليمه اهي وبتثبت أنه جوز حضرتك من اقل من شهر 
كان ايهم يتابع كل ما يجري براحه كبيرة وهو يضع قدم فوق الآخر وعلي شفتيه ابتسامه سعيده
شدت جريئه من الظابط القسيمه الزواج ب غضب 
بعد لحظات من النظر إليها كانت ملامحها تعتليها الصدمه 
ف ذلك التوقيع هو توقيعها لا يوجد خطاء به 
قالت جريئه وهي تهز رأسه ب نفي
جريئه . لإ لإ مش صح أنا مش متجوزه وانا ممضتش علي حاجه زي دي 
ده تلقيه زور الامضاء بتاعتي 
الظابط . ازاي حضرتك 
جريئه . معرفش.....بس انا كنت شغاله عنده ك رئيسه قسم الترجمه 
ف بالتأكيد امضتي خدها من اي ورقه مضيت عليها قبل كده 
 قال ايهم وهو يوجه حديثه الظابط 
ايهم . أنا آسف حضرتك علي الازعاج 
بس 
 هي مراتي بس زعلانه مني الايام دي ف بتقول كده 
عشان أحنا متجوزين من ورا اهلها 
وكمان عشان ما اعلنتش جوازي منها زي ما طلبت مني زي ما كانت عاوزة 
ثم نظر ل جريئه وهو يكمل ب استفزاز 
بس خلاص أنا قررت أعلن جوزنا وزمان دلوقتي الخبر منشور في الصحف والمجلات وصدقني مش هنبعد عن بعض تاني ابدا ابدا 
قال ايهم اخر كلمه وهو يشدد علي مخارج حروفها ب تأكيد مستفز
قالت جريئه ب استنكار وهي تصرخ في وجهه
جريئه . أنا متجوزه منك وكمان من ورا اهلي انت اتخبلت في عقلك ولا ايه 
ثم نظرت إلي الظابط وهي تكمل بهدوء مصطنع حتي لا تتسبب في مشاكل معه فهي الان تحتاج مساعدته حتي تحرج من ذلك المأزق 
بص حضرتك أنا واحده داخله علي ال٢٩ سنه وكمان دكتوره جامعيه 
يعني مش محتاجه اني اتجوز في السر أو أن اهلي مثلا 
يقرروا عني أنا اتجوز مين وما اتجوز مين 
وانا افهم في الشرع وعارفه
اني ما ينفعش اجوز نفسي من غير موافقة موكلي و ده محصلش اصلا 
وحتي لو هو حط امضتي علي الورقة دي من غير موافقتي 
يبقا الجواز باطل في الشرع يعني الورقة دي يبلها ويشرب ميتها
اهتزت نظرات الظابط أمامها 
ثم نظر إلي ايهم ب تشكك 
قال ايهم بسرعه 
ايهم . ممكن بعد اذنك اتكلم معها علي انفراد 
اظن ده خلاف عائلي 
قالت جريئه ب استنكار وهي تتكلم ب غضب 
جريئه . عائلي اي ي شاطر 
مفيش كلام انفرادي ولا حتي جماعي 
المسرحيه دي خلصت خلاص 
اقلك 
أنا هتصل ب خواتي يجوا يشوفوا الموضوع ده عشان الموضوع بوخ اوي بجد 
أخرجت جريئه هاتفها 
ايهم . بعد اذنك عاوز مراتي في كلمتين علي انفراد 
قال الظابط ب هدوء 
الظابط . تمام........بعد اذنكوا 
خرج الظابط من الغرفه 
بعدما فتحت المكالمه من جه عاصم 
جريئه . عاصم الحقني أنا.......
اخذ ايهم الهاتف منها ثم اغلق الهاتف نهائيا قبل أن تكمل كلامها 
حاولت جريئه أخذ الهاتف منه وهي تقول بصراخ
جريئه . انت بتعمل اي هات التلفون 
وضع ايهم الهاتف في جيب بنطاله 
ثم امسكها ب قوة من خصرها وقربها منه حتي أصبحت داخل حضنه وهو يقيد يديها الاثنين معاً داخل أحضانه 
ايهم بصرامة . وطي صوتك الناس اللي بره هتسمعنا 
قالت جريئه ب صراخ وهي تحاول تحرير نفسها 
جريئه . خليهم يسمعونا عشان تبعد عني ي حيوا...... 
وضع ايهم يده السليمه علي الشريان الرئيسي في رقبتها قبل أن تكمل سببابها
ف تسبب في فقدها ل وعيها علي الفور 
حملها ايهم ب سرعه قبل ان تسقط متجاهلا الم كتفه الذي بدأ يأن بسبب كثرة تحركها وهو يقيدها 
ثم فتح باب المكتب بصعوبه وخرج منه 
قال الظابط الذي كان يقف في الخارج مع محامي ايهم 
ب استغراب 
الظابط . هو اي اللي حصل 
قال ايهم وهو يتخطاه ويكمل طريقه للخارج 
ايهم . اصل مراتي حامل ف عشان كده اغمي عليها 
بعد اذنكم 
هوديها المستشفى اطمن عليها 
بعد دقائق كان ايهم في سيارته بعدما أمر السائق ب التحرك الي الوجهتهم التاليه 
وقد كان مغلقا
أخرج ايهم من الثلاجه الصغيرة الموجودة في السيارة 
حقنه مخدرة كان قد أمر ب جلبها في وقتا سابق 
ملئ ايهم الحقنه ب ذلك السائل المخدر 
و امسك ذراعها بعدما كشف عنه وغرز فيه سن الحقنه 
ثم رمها من شباك السياره بعدما انتها 
وعدل من وضع نومها حيث وضع رأسها علي قدمه  
وحتي لا تؤلمها رقبتها ف الطريق ما زال طويلا 
............بعد مرور ثمان ساعات 
استيقظت جريئه من اغمائها وهي تمسك رأسها ب الم 
وتقول ب تعب 
جريئه . ااااه...راسي بتوجعني كده ليه 
نظرت جريئه حولها ب استغراب فقد كانت في غرفة مفروشه 
ب مفروشات عصرية حديثه تبدو جديده 
هو انا اي اللي......
قطعت كلامها حين تذكرت ما حدث لها علي يد ذلك المغرور 
نهضت جريئه من علي السرير ب سرعه وهي تتجاهل آلم رأسها و ذلك الدوار الذي يلف رأسها بقوه 
ذهبت جريئه في اتجاه باب الغرفة تحاول فتحه ولكنه كان موصد 
فلم تستطع فتحه ف قامت ب الطرق علي الباب بقوه وهي تقول بغضب 
جريئه . ايهم...ايهم افتح الباب 
بعد فتره قصيره من الطرق علي الباب 
استمعت جريئه الي صوت مفتاح يوضع في الباب
ف اخذت خطوتان للخلف ع
حتي لا يصدم الباب فيها 
 تليها لحظات حتي دخل ايهم الي الغرفه وهو ينظر ل جريئه ببرود 
وعلي شفتيه ابتسامه انتصار 
قالت جريئه بهدوء مصطنع وهي تضغط علي نفسها حتي تكون ب ذلك الهدوء 
جريئه . ايهم....بص....أنا Really مش فاهمه إذا كنت مختل عقليا ولا اي نظامك بس انا عاوزة امشي من هنا دلوقتي لاني لو أنا مخرجتش برا المكان ده حالا.....ثم أكملت ب تهديد.....
اوعدك اني اول ما هخرج منه مش هيهدلي بال غير لما اشوف جثتك بعيني 
كان ايهم ينظر لها ب استمتع 
ثم تحرك من أمامها حتي جلس علي طرف السرير وهو يقول ب برود 
ايهم . ومين بقا  اللي هيسمحلك من الأساس انك اصلا اصلا تخطي برا المكان ده 
أغلقت جريئه عينيها وهي تبتلع في داخلها سباب لاذع كانت سوف تتفوه به 
قالت جريئه ب همس غير مسموع وهي تحاول أن تهداء من نفسها 
جريئه . استغفر الله... استغفر الله .....اهدي ي جيرا ده واحد مختل متخليهوش يطلعك عن شعورك 
كان ايهم ينظر لها ب استمتاع 
نظرت جريئه إليه
 ثم قالت بهدوء كأنها تكلم طفل 
جريئه . ايهم انت واعي انت بتعمل اي او اي اللي هيحصل لما اهلي يعرفوا اللي انت عملته 
انت......
ايهم . جيرا ي حبيبتي يمكن عشان عشتي برا مصر كتير ف فكرتي أن القانون هنا زي هناك بيعاقب الواحد لو خطف مراته أو حتي لو خدها ب الغصب 
بس 
ودلوقتي مفيش حد في مصر ميعرفش اني انا وانتي مش متجوزين 
احنا ركبنا الترند ي جيرا في مصر 
قالت جريئه ب عدم استيعاب
جريئه . ثواني ثواني بس عشان أنا اصلا مش فايقه 
ترند اي اللي ركبنا أنا وأنت مع بعض 
ايهم ببرود . ركبنا الترند ي يجرا ي حبيبتي أنا وانتي 
ثم أشار لها وله ب اصبعها 
في خبر جوزنا 
مش أساس الجواز بردوا الاشهار 
اظن أنا كده عدني العيب 
ضحكت جريئه ب صوت مرتفع 
ثم توقفت فجأة 
جريئه . Reall.. Really ي ايهم أنا بشفق عليك من غبائك 
هو انت مفكر أن اهلي ي عيني هيصدقوا بقا اني اتجوزت من وراهم و ي عيني أنا حطيط رأسهم في الطين 
ل علمك بس انا الشيخه المستقبلية للقبيله 
ب المعني الحديث الleader المستقبلي 
يعني ب التأكيد مش هسيب مشيخه القبيله و اروح اتجوز واحد ذيك 
صدقني أنا لو كنت هعمل كده زي القصه اللي ألقتها كنت هستنضف اكتر 
نهض بغضب وهو يقول 
ب حده 
ايهم . احترمي نفسك أنا دلوجتي جوزي 
اتجهت جريئه الي أحد الكراسي الموجوده في الغرفه وجلست عليه. هي تضع قدم فوق الآخر  بعدما إدارته في اتجاهها 
قالت جريئه ب استفزاز
جريئه . أنا دلوقتي بجد أنا بشفق علي غبائك منك 
ثم ضيقت المسافه بين اصباعيها الإبهام والسبابه وهي تكمل بنفس الاستفزاز
معلومه صغيره قد كده 
طول منا مش موافقه يبقا الجواز باطل حتي لو حصل اشهار 
ف أنا مكنتش موافقه عليه ده اولا ثانيا موكلي اي نظامه مش لازم يوافق 
وطبعا بما اني مش موافقه ولا موكلي موافق تبقا الجوازه بطله 
بل الاشهار بتاعك واشرب ميته الو***اللي شبهك كده 
قال ايهم ب غضب 
ايهم . اوعي تكوني فكرتي اني مثلا اعوذه بالله متجوزك عشان سواد عيونك 
أنا متجوزك عشان تكوني مربيه ل ابني اللي ل الاسف حب واحده ذيك متسواش حاجه في نظري.......
قاطعته جريئه ب برود 
جريئه . لان نظرك رخيص فلازم يشوف كل حاجه شبهك 
رخيصه 
قالت جريئه اخر كلمه وهي تشدد علي حروفها 
كان ايهم ينظر لها ب غضب وهو يقبض علي يده حتي لا يمسكها لأن ويعلمها درسا لن تنساه 
لم تمهها نظراته الغاضبه حيث قابلتها ب عدم اكتراث وقالت ب برود مستفز 
وهي تنهض في اتجاه الباب 
جريئه . See you later 
هيبقى لينا كلام تاني مع بعض بس في مكان تاني لما جثتك تبقا تحت جذمتي أن شا...
قاطع ايهم كلامها وهو
يضع يده حولها وهو يمسكها ب قوه حيث جعل ظهرها في مقابل صدره 
فصرخت جريئه ب مفاجاه والم 
حيث كان يشدد من ضغط يده حولها 
وقرب وجهه من اذنها وهو يقول  بها ب غضب شديد وهو يضغط علي حروف الكلام 
ايهم . أنا لسه مخلصتش كلامي 
اول حاجه انتي مش في مصر ي شطاره عشان تمشي كده عادي 
سألته جريئه ب آلم 
جريئه . امال انا فين 
ايهم . انتي دلوقتي في الصعيد عند أهلي جبتك هنا عشان اعرف اربيكي كويس 
جريئه . اخرس أنا متربيه..... صرخت جريئه مره اخري عندما شدد من ضغط يديه أكثر 
ااااااااه 
ايهم . اتعلمي لما تتكلمي مع جوزك بعد كده تتكلمي عدل 
جريئه . انت لو سبتني دلوقتي أنا هخلي منك خيال مأته صدقني بس سبني ي حيوان 
ايهم . في كلام مهم لازم اجوله دلوجتي ليكي 
اهلي هنا ميعرفوش غير انك سيدرا مرتي الاولنيه 
جريئه . انت عبيط انت بتقولهم كده ليه 
وكمان انت ازاي تشبهني ب واحده خاينه زيها
ايهم . ده علي اساس انك اللي مش هربتيه 
جريئه . هربت مين.... انت مجنون 
ايهم . جريئه أنا عارف انك اللي هربتيها من مصر عشان كده جدرت تفلت من ايديه قبل لما اجتلها
جريئه . انت مراتك خنتك أنا ذنبي اي انك مكنتش راجل تملي عينيها.......
قاطعه ايهم وهو يشدد من ضغط يده أكثر عليها 
فصرخت مره اخري من الالم 
جريئه . ااااه.....وقف ي حيوان......اااااه 
قال ايهم بقسوة
ايهم . أنا هعمل نفسي مسمعتش حاجه من الكلام ده 
بس لو اتكررت اوعدك اني هكسرلك عضمك كله
جريئه . عشان مش راجل 
أنا عرفت دلوقتي هي خنتك وطفشت منك ليه 
مهي لازم تطفش من معاملتك اللي زي الزفت دي 
بس انا مهربتاش بس لو كانت طلبت مساعدتي كنت هربتها 
من واحد ذيك كده ميعرفش الرحمه 
قال ايهم بتهديد شديد 
ايهم . كلمه كمان واوعدك اني هثبتلك رجولتي دلوقتي عملي 
صمتت جريئه فجسدها يؤلمها بما يكفي بسبب ضغط يديه حولها 
وليس خوفا من تهديده فهو لو تركها الان ل ارته من هي جريئه الحسيني فهي ليست ضعيفه أو معدومه الخبره في فنون الدفاع عن النفس 
ايهم . شاطر ي حبيبي .....
أنا عارف انك اللي هربيتها لأنها كانت زميله ليكي في نفس القسم 
اوعي تكوني فكرتي اني صدجت الفلم الهندي بتاع التلفون والاتصالات دي 
وصدجيني انتي مش هتعرفي تخطي برا البلد خطوه واحده عشان أنا مأجر عشانك مرتزقة من روسيا جيين مخصوص عشانك ومديهم أوامر مشددة انك مطلعيش من البيت ابدا 
وفوج ده كله 
أنا اجنعت اهلي  انك سيدرا وجلتلهم كمان اني عرفت اجيبك بعد لما هربتي سنتين مني يعني ي حلوه لو جعدتي تجولي أنا جريئه من هنا ل السنه الجايه محدش هنا هيصدجج 
لاني مبرمجلهم دماغهم اني هتجولي كده عشان تهربي
عاوزة تطلبي حاجه تانيه ي مرتي 
قال اخر كلمه ب استهزاء 
جريئه . ايوه نفسي...... وشك يبقا قدامي دلوقتي 
ايهم ب استغراب . ليه 
جريئه . عشان اتف عليه لما اشبع 
قال ايهم ببرود وهو يثبتها ب يده السليمه ب قوه 
ويرفع يده الاخري ليضعها علي الشريان الرئيسي مره اخري 
ايهم . تبقا تشوف الموضوع ده بعدين ي ام بيجان 
يتبع.....
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent