recent
أخبار ساخنة

رواية الحب الحلال الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ميرا

jina
الصفحة الرئيسية

  رواية الحب الحلال الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ميرا


بعد مرور ثلاثه ايام دون حدوث لي شئ ها قد اتي اليوم الذي يلتقي فيه الخير والشر وتحدث بينهم معركه ولكن من سيفوز فيها هل هو الخير ام الشر 
في صباح يوم جديد ينزل حمزه علي استعجال فيري الجميع في غرفه الطعام فيذهب اي جده ويقبل رأسه 
حمزه للجميع _ صباح الخير
الكل_صباح النور 
احمد_ اقعد يا حبيبي افطر 
حمزه بهدوء_حاضر ثم يجلس 
حمزه_بعد اذنك يا جدو كنت عايزك في المكتب بعد الفطار 
احمد _اوك 
بعد ان انتهت الفتيات من الفطار 
عشق _ بم انه بقالنا تلات ايام مش بتكلم عن اي حاجه دينيه ف يلا يا بنات نبحث عن الاربعون النوويه ونقرأ عنهم 
حمزه _انا اسف بجد انه مش بقينا نتكلم بس بجد مشغول 
عشق بابتسامه _ عارفه ربنا يعينك يا رب
حمزه _امين يا رب 
عشق_ يلا يا بنات
نورسين ونسرين_يلا 
ثم تذهب الفتيات الي الرسيبشن ويقومون بعمل بحث عبي الاحاديث النوويه 
نورسين _احنا قبل كده شرحو لينا ثلات احاديث 
نسرين _ايوا 
نورسين _ اوك هقرأ الحديث وبعدين نشرحه 
عشق _اوك 
نورسين _عن ابي عيد الرحمن عبدالله بن مسعود رضي الله
 عنه قال حدثنا رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو الصادق
 المصدوق قال _:"ان احدكم يجمع خلقه في بطن أمه اربعين
 نطفه ثم يكون علقه بعد ذلك ثم يكون مضغه مثل ذلك ثم
 يُرسل اليه الملك فينفخ فيه الروح ويؤمر باربع كلمات :كتابه
 رزقه واجله وعمله وشقي او سعيد ف والله الذي لا اله غيره
 ان احدكم ليعمل بعمل اهل الجنه حاي ما يكون بينه وبينها
 الا ذراع فيسبق عليه الكتاب فيعمل بعمل اهل النار فيدخلها
 وان احدكم ليعمل بعمل اهل النار جتي ما يكون بينه وبينها
 الا ذراع فيسبق عليه الكتاب فيعمل بعمل اهل الجنه فيدخلها " رواه البخاري ومسلم
نسرين _ استنو انا عارفه الشرح انا هشرح وبعدين قولو صح ولا غلط من الشرح بتاع جوجل 
عشق _ فعلا الحديث مفسر نفسه يلا نساعد بعض وبعدين نقارن شرحنا باللي علي التليفون يلا ابدأي يا نسرين 
نسرين_ اوك
قوله الرسول صلى الله عليه وسلم "وهو الصادق المصدوق"اي شهد الله بأنه صادق والمصدوق بمعني المصدق فيه 
وقوله صلى الله عليه وسلم "يجمع خلقه في بطن أمه"يعني
 يحتمل أنه يجمع بين ماء الرجل والمرأه فيخلق منها الولد
 كما قال تعالي {خلق من ماء دافق} ويحتمل أن المراد انه يجمع من البدن كله  ولذلك قيل ان النطفه في الطور الاول
 تسري في جسد المرأة اربعين يوما وهي ايام التوحمه ثم بعد ذلك تجمع ويذر عليها من تربه المولود فتغير علقه ثم يستمر الطور الثاني فيأخذ في الكبر حتي يصير مضغه وسميت مضغه لانها بقدر اللقمه التي تمضغ ثم في الطور
 الثالث يصور الله تلك المضغه ويشق فيها السمع والبصر
 والشم والفم ويصور في داخل جوفها الحوايا ولامعاء  وقال
 الله تعالي {هو الذي يصوركم في الارحام كيف يشاء }ثم اذا
 تم الطور الثالث وهو اربعون وصار للمولود اربعه اشهر نفخت فيه الروح قال الله تعالي {يا أيها الناس ان كنتم في
 ريب من البعث فإنا خلقناكم من تراب }يعني اباكم ادم ثم من نطفه يعني ذريته والنطفه المني واصلها الماء القليل وجمعها نطاف ثم من علقه ثم من الدم الغليظ المتجمد وتلك
 النطفه  تصير دما غليظا ثم مضغه وهي لحمه مخلقه وغير
 مخلقه (مخلقه يعني تامه يا بنات وغير مخلقه يعني غير تامه يعني ناقصه الخلق )قوله صلى الله عليه وسلم فيسبق عليه الكتاب اي الذي سبق او الذي سبق في اللوح المحفوظ او الذي سبق في بطن الام وقد تقدم ان المقادير اربعه 
نسرين _كملي انتي يا عشق 
نسبهم شويه ونرجع تاني 
عند حمزه بعد ان انتهو من الفطار اتجه هو وجده الي المكتب
احمد _خير يا حمزه
حمزه _منصور  طيارته هتكون هنا في مصر كمان 3ساعات هو راكب من ساعه 
احمد _طبعا هنرحب بيه بس بسيط 
حمزه_فاهمك يا جدو مش هو ترحيب بسيط وانا خزود حاجه بسيطه من عندي 
احمد بابتسامه _ربنا يوفقكم يا رب 
حمزه _امين يا رب 
حمزه_هتصل انا بقا علي لؤي عشان اقوله يقابلني 
احمد _ماشي يا حبيبي 
ثم يخرج حمزه من المكتب ويقوم بالاتصال علي لؤي 
بعد قليل يرد عليه لؤي 
حمزه _السلام عليكم ورحمه الله وبركاته صباحك جنه يا صاحبي 
لؤي بابتسامه _عليكم السلام ورحمه الله وبركاته وانت من اهل الجنه يا حبيبي
حمزه_عامل اي 
لؤي _الحمد لله بخير انت عامل اي 
حمزه_ربنا يجعلك من الحامدين الشاكرين دايما يا رب انا كويس الحمد لله 
لؤي _امين يا رب ويجعلك من خير الحامدين
حمزه _امين يا رب بقولك هنتقابل طمان ساعه عشان نجهز لاستقبال منصور 
لؤي بنشاط وشر _لاء انا مستعد من دلوقتي 
حمزه بضحك_اهدي يا بابا اخيرا هنبدأ انتقمنا 
لؤي _طبعا 
حمزه _بالمناسبه انا عايز ارحب بيه مع ترحيب جدي 
لؤي _هتعمل اي 
حمزه _*****
لؤي_الله عليك يا صاحبي 
حمزه _مش هتزود انت كمان 
لؤي _ما انا خلاص هنفذ انا كمان 
حمزه_هتعمل اي 
لؤي _ دي حاجه بسيطه ****
حمزه_الله عليك يا صاحبي هقفل بقي معاك ونتقابل كمان ساعه في المطار 
لؤي _اوك سلام عليكم
حمزه_وعليكم السلام 
ثم يغلق حمزه مع لؤي ويقوم بالدخول الي الداخل
فيجد الفتيات يتحدثون عن الحديث النبوي واستمع الي نسرين عندما قالت لعشق ان تكمل 
حمزه _احم ممكن اقعد استمع لشرحكم 
البنات _اتفضل 
حمزه_شكرا ها بقي كنتو بتعملو اي 
عشق_ كنا بنشرح في الحديث الرابع 
حمزه_طب يلا كملو وانا هستمع ليكم 
عشق _كنا واقفين في قول رسول الله صلي الله عليه وسلم حتي ما يكون بينه وبينها الا ذراع هو تمثيل وتقريب والمراد قطعه من الزمان من اخر عمره وليس المراد حقيقه الذراع وتحديده من الزمان فان الكافر اذا قال "لا اله الا الله محمد رسول الله"ثم مات دخل الجنه والمسلم اذا تكلم اخر عمره بكلمه كفر دخل النار وان عمل سائر انواع البر او سائر اعمال الفسق وعلي الشخص الذي يتكل على عمله ولا يعجب به لانه لا يدري ما الخاتمه وينبغي لكل احد ان يسأل الله سبحانه وتعالى حسن الخاتمه ويستعيذ بالله تعالي من سؤء الخاتمه وشر العاقبه 
فان قيل:قال الله تعالي {ان الذين آمنوا وعملوا الصالحات انا لا نضيع اجر من احسن عملا}ظاهر الايه ان العمل الصالح من المخلص يقبل واذا حصل القبول بوعد الكريم امن مع ذلك سوء الخاتمه فالجواب من وجهين أحدهما ان يكون ذلك معلقا على شروط القبول وحسن الخاتمة ويحتمل ان من آمن واخلص العمل لا يختم له دائما الا بخير وان خاتمه السوء انما تكون في حق من اساء العمل او خلطه بالعمل الصالح المشوب بنوع من الرياء والسمعه ويدل عليه حديث اخر "ان احدكم ليعمل بعمل اهل الجنه فيما يبدو للناس"اي فيما يظهر لهم من اصلاح ظاهره مع  عدم اصلاح سريرته وخبثها والله تعالي اعلم وفي الحديث  دليل علي استحباب الحلف لتأكيد الامر في النفوس وقد اقسم الله تعالي {فورب السماء والأرض انه لحق }وقال تعالي {قل بل وربي لتبعثن ثم لتنبئون بما عملتم }والله تعالي اعلم
حمزه _مشاء الله شرحكم حلو وبسيط 
عشق_بسيط اي ده كتير اوي 
حمزه_ مش كتير ولا حاجه 
نورسين_ابيه حمزه 
حمزه_ادام قولتي ابيه يبقي عايزه حاجه
نورسين _ممكن تحكلنا قصه 
حمزه_اممممم قصه اوك بصو هحكلكم قصه صغيره في سوره ياسين عشان انا مستعجل 
البنات _اوك 
حمزه _سوره يس فيها قصه جميله اوي كان في واحد افسق واحد في القريه كل بيعمل كل المعاصي المهم قابله واحد صالح ف قاله امن بربنا وادعو الناس لعبادته فقاله هدفع فلوس ف الرجل الصالح قاله لاء ف الفاسق قاله حلو اومال هعمل اي. الراجل الصالح قاله هتصلي بس وتصوم وتدعو الماس لعباده ربنا وتوقف المعاصي اللي بتعملها ف الراجل الفاسق قاله ماشي وبدأ يدعو الناس فكل اما يقول لحد امن بربنا ومتعملش المعاصي تاني يقولو ليه انت اللي كنت بتعمل المعاصي وبتشرب الخمر وبتعمل كل المعاصي بتدعونا لعباده ربنا ودي الايه اللي بتقول "وجاء من اقصا  المدينه رجل يسعي قال يا قوم اتبعوا المرسلين اتبعوا من لا يسألكم اجرا وهم مهتدون ومالي لا اعبد الذي فطرني واليه ترجعون ءأتخذ من دونه ءالهه إن يردن الرحمن بضر لا تغن عني شفعتهم شيئا ولا ينقفذون اني اذا لفي ضلال مبين"وبعدين الراجل ده مات ف الكفار بقو يقولو ده مات وهو بيقول اني اذا لفي ضلال مبين ده مات كافر شوفو يعني مفيش حاجه هتنفعه بس القرآن رد لما قال وكمل كلام الرجل "اني ءامنت بربكم فاسمعون قيل ادخل الجنه قال ياليت قومي يعلمون بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين"صدق الله العظيم 
عشق _يعني الراجل ده كده دخل الجنه 
حمزه_ايوا ربنا غفر له ذنوبه كلها ودخل الجنه وده حسن الخاتمه ما شاء الله مات بعد اما رينا غفرله 
نورسين _الله القصه دي جميله 
نسرين_ فعلا جميله ربنا يحسن خاتمتنا جميعا
الكل _امين يا رب 
حمزه _يلا بقا انا همشي عشان ورايا شغل 
البنات _ربنا معاك 
حمزه _يا رب ثم يذهب حمزه الي المطار 
بعد مرور ساعتين ها هو الوقت الذي سيلتقي فيه كلا من الشر والخير 
في المطار تعلن اداره الطياران عن وصول الطائره المتوجهه من ايطاليا الي مصر 
كان يقف طل من حمزه ولؤي ومعهم اثنان من اصدقاءهم 
اما في الداخل كان هناك من يخرج من الطائره بكل هيبه وغرور ولا يخلو وجهه من نظرات الخبث 
انه منصور 
خرج منصور من المطار هو وبرعي بعد أن قامو بعمل اجراءات الخروج ثم اتجهو الي السياره التي كانت تنتظرهم في الخارج ويوجد خلفهم سياره حراسه يوجد بها اربعه اشخاص نعم انهم حمزه ولؤي واصدقائهم وكانو يرتدون ملابس الحراسه الخاصه بمنصور ولم ينتبه لهم منصور فنظر لهم برعي ثم غمز لهم (فاجئتكم صح ايوه برعي هو الجاسوس لاء وفي حاجه كمان هخليها مفاجأه)
ركب كل من منصور وبرعي في سياره وخلفهم سياره الحرس التي يوجد بها حمزه ولؤي وجاسر ومازن اصدقائهم
في سياره لؤي وحمزه 
حمزه_نفذ خطتنا يا لؤي
لؤي_اوك ثم يمسك بهاتفه ويقوم بالاتصال علي رقم ما
لؤي_نفذ
مجهول_حاضر 
ثم يغلق الهاتف 
اما في سياره منصور فيرن هاتفه 
منصور _ايوا 
مجهول _الحق يا بيه المخزن اللي في مصر هو والڤله اتحرقو
منصور بغضب جحيمي _انت بتقول اي يا حيوان انت والبضاعه اللي في المخزن 
مجهول بخوف _اتحرقت يا بيه 
منصور_ازاي ده حصل 
مجهول _كنا قاعدين يا بيه قدام المخزن لقينا عربيه عدت ورمت قنابل وجراكن بنزين علي المخزن ولقيت الجنايني بيتصل وبيقول في حد حرق الڤيله 
منصور _اقفل انت دلوقتي 
ثم يغلق الهاتف 
برعي _في اي يا باشا 
منصور _المخزن والفيله اتحرقو 
برعي وهو يمثل الصدمه _ازاي ده يا باشا والبضاعه 
منصور_كل حاجه اتحرقت
برعي _اكيد في خاين 
منصور _انا مابقتش اثق في حد غيرك يا برعي 
برعي _ربنا يديمك يا باشا(مفيش حد يقول ربنا يخليك عشان حرام اوك )بص يا باشا انا هنزل انا اخد تاكسي 
واروح اشوف المخزن وهاخد عربيه الحراسه معايا وانت كمل وروح شوف الفيله 
منصور _ماشي وشوف الاوضاع وقولي 
برعي _حاضر يا باشا ثم يقوم بايقاف السياره علي جانب الطريق وينزل منها ثم ينزل منصور ويركب مكانه ويقود الي الفيله اما برعي ف ينتظر سياره الحراسه 
ثم تاتي سياره الحراسه التي يوجد بها حمزه وخلفها سياره اخري فتقف السيارتان  ويقوم الاربع شباب بالنزول من سياره الحراسخ والركوب في السياره الثانيه ومعهم برعي وياخذ السائق الذي اتي بالسياره الاخري سياره الحراسه ويذهب بها
في سياره الشباب كان يسوق لؤي السياره بسرعه كبيره كان الزجاج غير شفاف وكانت السياره باللون الابيض 
جاسر بمرح_ازيك يا برعي 
برعي _يا شيخ اتلهي  ده انا نسيت اسمي من كتر اما اتقلي برعي 
جاسر _ما تخافش انا لسه فاكر اسمك يا سياده الرائد عمار 
(اي رأيكم مفاجأه مش كده )
عمار _والله انا كنت قربت انساه 
مازن بجديه_عامل اي يا عمار 
عمار لجاسر _هو لسه جادي ماتغيرش 
جاسر بضحك _اه 
عمار _الحمد لله يا مازاميزو
مازن_اي مازاميزو دي ياض 
عمار_اسفين يا سياده الرائد
مازن بابتسامه_ولا يهمك يا صاحبي 
حمزه_بطلو لك عشان هنفذ ثم يقوم بفتح الزجاج 
حمزه _اضربو 
فيقوم كلا من لؤي وحمزه وجاسر ومازن بضرب نار هلي سياره منصور 
اما عمار فكان يقعد في الخلف بين مازن وجاسر ويأكل باستمتاع 
عمار _الله عليك يا واد يا مازن بتعرف تنشل وانت ياض يا جاسر الحمد. لله ايدك اتعدلت 
اما في سياره منصور كان يحاول الافلات من حمزه واصدقائه وهو لا يعلم من الذي يقوم بضرب النار عليه بسبب ان حمزه واصدقائه ارتدو اقنعه لوجه الصقر 
واذا بطلقه تخترق عجله السياره وطلقه اخري تأتي في ذراع منصور كان السبب فيها هو لؤي 
يختل توازن السياره 
يتبع....
لقراءة الفصل الثاني والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير
google-playkhamsatmostaqltradent