recent
أخبار ساخنة

رواية الحب الحلال الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ميرا

jina
الصفحة الرئيسية

   رواية الحب الحلال الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ميرا


وقفنا المره اللي فاتت لما عربيه منصور اختل توازنها يلا بينا نبدأ
في سياره منصور 
كان يحاول ان يرجع السياره الي توازنها 
منصور _ اي اللي بيحصل ده ومين دول انا لازم انزل من العربيه ثم فتح باب السياره وقفز منها واذا بالسياره تنقل$ب ثم تنف$جر 
اما في سياره الشباب 
عمار _جووووووووول الله عليك جول العربيه اتشقلبت الله الله يحيا العدل 
حمزه _ تعرف تسكت 
عمار _ احم احم هو انا اتكلمت اصلا 
جاسر _ ما بتجيش غير بالعين الحمره 
عمار _ اي يا عم مش عايز امو*ت انا عايز اكمل نص ديني 
حمزه _ يلا يا لؤي هنروح علي القصر كلنا عشان الغدا صحيح يا عمار اكيد منصور هيتصل 
عمار بغباء _ ويتصل ليه 
حمزه_مش وقت غباءك يا عمار اكيد هيتصل يطلب المساعده 
عمار بجديه _ وانا المطلوب اعمل اي 
جاسر _ مالك ياض قلبت كده ليه ما احنا كنا بنهزر 
عمار بطريقه مضحكه _ لع احتا وجت الجد جد ووجت الهزار منهزروش 
ضحك الشباب علي طريقته 
حمزه بجديه _ بص انا هقول اي اكيد هو هيتصل عليك عشان يطلب المساعده وهيقولك تشوف مين اللي عمل كده ف انت هتقوله
قاطعه عمار قائلا _اكيد حد من الما$فيا بتاعت ايطاليا 
حمزه_لاء هتقوله انه احنا اللي عملنا كده 
عمار _ انت بتقول اي 
لؤي _ايوا هتقول كده عشان لو قولت اي حاحه غير كده هيشك فيك عشان انت طبعا زي ما انت مفهمه انك مراقبنا صح 
عمار _ صح 
ثم انطلقو الي القصر 
وفي الطريق اذا بهاتف عمار يرن وكان المتصل منصور 
حمزه_ منصور 
عمار _ايوا 
حمزه _رد وقولو زي ما قولتلك
عمار _اشطا ثم رد علي الهاتف 
عمار _ الو يا منصور باشا 
منصور _ايوا يا برعي تعالي علي مستشفى"""""
عمار _ليه في حاجه يا باشا ولا اي
منصور _ اضر$ب عليا نا*ر والعربيه انتقل"بت
عمار بخضه مصتنعه _بتقول اي يا باشا انت كويس طيب
منصور _انا كويس بس خدت ط"لقه في دراعي 
عمار _ اكيد برضو هما اللي عملوا كده زي ما عملو في المخزن والفيلا
منصور بتعجب _ مين دول 
عمار بخبث_ انا قبل ما اروح علي الفيلا والمخزن  اتصلت علي الحراس وخلتهم يمشوا من هناك عشان اعرف ادور واشوف مين اللي عمل كده علي براحتي ولما روحت دورت في الكاميرات اللي موجوده في المكان وعرفت رقم العربيه واتصلت علي واحد معرفه وطلبت منه يعرف عربيه مين دي وطلعت بتاعت عيله الصياد 
منصور بغضب _اه يا ولاد **** والله لعرفهم مين منصور المهم تعالي دلوقتي عشان نشوف هنروح فندق ولا اي 
عمار _حاضر يا باشا 
ثم اغلق الهاتف مع منصور
ونظر لاصدقائه واذا به يجدهم مصدومين
جاسر_ انت لحقت قلفت وقت اي الحكايه دي كلها 
عمار _عادي متعود على كده 
حمزه_انت اتصلت علي الحراس يمشو من هناك 
عمار بالامباله _ايوا لما نزلت من عربيه منصور ما انا مش لسه هروح يعني 
حمزه _الله ينور عليك يا صاحبي 
عمار _يابا انا اصلا خساره في الد"وله 
لؤي _قصدك خساره علي الد"وله 
عمار _شكرا يا رجوله المهم يلا وصلوني قرب مستشفي """"
اوصل لؤي عمار الي المستشفي ثم انطلق الي قصر عائله الصياد
اما في القصر كانت تجبس الفتيات مع العائله 
عشق _ ابو جميد 
احمد _نعم يا عشقي 
عشق _ احم كنت عايزه اطلب منك طلب انا والبنات
احمد_ اتفضلو 
عشق _قولي يا نورسين 
نورسين _وانا مالي يا لمبي قولي انتي يا نسرين 
نسرين _كح كح انا عطشانه مو"ت هاتو اشرب قولي انتي عما اشرب 
عشق _صح الصحاب في اجازه 
احمد بضحك عليهم_في اي يا عشق انتي ونسرين ونورسين 
عشق وهي تغمض عينيها وتتكلم بسرعه كبيره _ كنت عايزه اقول انه انا والبنات هننزل نشتغل في الشركه 
_
نعممممممم مين دول اللي ينزاو يشتغلو كان هذا صوت حمزه عندما دخل الي بهو القصر واستمع لها هو واصدقاءه
عشق بخوف من صوته الغاضب _مين فين مين قال انا قولت هي قالت لا طبعا انا اصلا مليش في الشغل ولا التعليم طول عمري بقول البنت ملهاش غير بيت جوزها جوزوني جوزوني ده حتي انا بقول لابو حميد نكتب الكتاب ثم نظره الي جدها بعيون تشبه الفطط _صح يا بو حميد
احمد بضحك _ لاء طبعا 
عشق _كده يابو حميد ،
احمد _اكدب يعني واشيل ذنوب وبعدين انا اصلا كنت هقولكم علي القرار ده نكتب كتب الكتاب 
عشق بمرح_نعم يا عمر انا اتجوز ده انا مش عارفه اربي نفسي هعرف افتح بيت ويبقالي اسره مش دلوقتي 
زين _ بقولك اي يابو حميد
احمد _ ولد انا جدك اي ابو حميد دي محدش يقولي ابو حميد غير عشقي ونوري وسيني 
زين _ ليه يعني مش حفيدك ولا اي المهم يا جدوووو اكتب كتابي انا والغلبانه دي ثم يشاور علي نورسين 
احمد _لو عشق وحمزه وفقو هنكب كتابكم انتو الاتنين
حمزه _ جدو بعد ازنك ممكن تأجل الموضوء ده شويه عقبال ما عشق تجهز 
عشق _ اللهي ربنا يسترك يا رب 
حمزه _امين يا رب 
ثم انتبهت عشق الي اصدقاء حمزه فغضت بصرها فابتسم حمزه عليها ثم قال اعرفكم 
ده مازن وده جاسر طبعا عارفين لؤي وعمار راح مشوار وجاي 
زين _ازيك يا جاسوره 
جاسر _الحمد لله يا زينو عامل اي يا صاحبي
زين _الحمد لله بخير ازيك يا مازاميزو
مازن بنظره غضب _بتقول اي 
زين بسرعه _ازيك يا سياده الرائد مازن عامل اي ياباشا 
مازن _بحسب انا الحمد لله بخير انت عامل اي
زين _ مش لسه قايل الحمد لله 
مازن موجه كلامه الي حمزه _شكله وحشه الضرب 
حمزه بضحك _باين كده
مازن _ يبقي لازم مانخليش نفسه ف حاجه 
زين بسرعه _ احم انا عندي مكتلمه ضروري 
مازن بضحك_خد ياض بهزر تعالي
زين _تعالي في حضن اخوك يا فواز
ثم احتضنهم
ثم جلسو جميعا
اما عند.عمار وصل الي الستشفي ثم دخل وسأل عن رقم غرفه منصور ثم ذهب اليها 
في غرفه منصور_اذا بالباب يدق.
منصور _ادخل فيدخل عمار الي الداخل 
عمار _حمدالله علي السلامه يا باشا 
منصور _الله يسلمك يا برعي بص انا عايز ادم"ر عيله الصياد في اقرب وقت ممكن
عمار_واي المطلوب يا باشا 
منصور_ المطلوب انه هتخطف البنات من هناك وهنبعتهم للما"فيا برا مصر ويشتغلو معانا في الدع*اره
عمار _حاضر يا باشا التنفيذ وقت اي 
منصور _كمان اسبوع لحد اما نشوف مكان نقعد فيه
عمار _ماشي يا باشا المهم دلوقتي حضرتك تجهز عشان انا حجزت اوضه في فندق 
منصور _ماشي ثم قام بتغير ملابس المشفي 
منصور _يلا 
ثم ذهبوا واوصل عمار منصور الي غرفته ثم استأذن منه ان يذهب الي الخارج ليفكر في حيله ولكن هو ذاخب الي حمزه
اما في القصر كان الجميع جالسون اذا بعمار يدخل عليهم 
عمار بمرح _ سلام عليكم يا قوم 
الكل _عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
زين وهو يقوم ويجري علي عمار _عمورررررري 
عمار وهي سجري عليه ايضا _زينيييييييي
ثم يحتضنو بعضهم
عشق _ اعوذ بالله ده احنا بنات ومش بنعمل كده 
نورسين بهمس هي الاخري_اه والله 
نسرين بهمس _انا من رأي كده برضو 
دخل عمار وسلم علي الجميع
ثم جلس 
الله اكبر الله اكبر الله اكبر الله اكبر
كان هذا اذان المغرب 
حمزه _كله يقوم يتوضي ويصلي 
عشق _يلا نصلي جماعه 
الكل _يلا بس مين هيصلي بينا 
حمزه _انا هصلي بيكم
ثم قام الجميع وتوضؤ ثم وقفو جميعا الرجال في الامام والنساء في الخلف 
ثم بدأ حمزه بالصلاه وقراءته الفاتحه ثم رتل القران الكريم
في اثناء الصلاه كان الجميع يستمع الي صوت حمزه ومن ضمنهم عشق التي انتهرت من ترتيله للقرآن الكريم هي ايضا صوتها جميل ولكن لا تجيد احكام التجويد واخذت قرار علي ان تتعلم احكام التجويد
بعد الانتهاء من الصلاه 
جلس الجميع 
عشق _ بعد ازنكم هخرج انا والبنات نتكلم عن الاحاديث النبويه شويه في الجنيه 
احمد _اتفضلو هتقعدو في الجنينه الخلفيه 
عشق _لاء يا جدو ثم ذهبت الفتيات 
احمد _وانتو يا شباب تعالو علي المكتب وانت يا سالم وسليم تعالو برضو وسيبو النساء يقعدو مع بعض شويه
الكل _حاضر يا جدو _بابا
ثم ذهبو جميعا الي غرفه المكتب
بعد ان دخلو جميعا الي غرفه المكتب
احمد_اي اللي حصل 
حمزه_حكي له كل شئ
عمار _احم في جديد
احمد _اي يابني
عمار _ وانا في المستشفي ثم حكي له خطه منصور
حمزه بغضب _ والله نه"ايته علي اي*دي  
احمد _اهدي يا حمزه بصو احنا لازم نحمي البنات 
حمزه _جدو انا عايز اكتب علي عشق 
زين _وانا يا جدو 
لؤي _احم وانا طالب اسد نسرين منك يا جدو 
عمار _ وانا هتجوز مين 
جاسر بضحك _اصلا كده خلصو يا بابا
عمار _صدق عندك حق 
مازن _راحت عليك يا صاحبي
عمار _ معندكش عروسه 
مازن _كنت جوزت نفسي الاول
احمد وهو ينظر الي لؤي _انا موافق بس هنشوف رأيها ولو وفقت كتب الكتاب هيبقي بعد اسبوع والينات هيعرفو يوم كتب الكتلب وانتو تكونو مجهزين كل حاجه 
زين _ وليه ما نقلش ليهم
احمد _عشان لو قلنا ليهم هيعوزو يخرجو عشان يشترو حاجات كتب الكتاب ولا انت رأيكم اي يا سالم وسليم
سالم وسليم _اللي تشوفه يا بابا
احمد _علي خيره الله 
ثم جلسو يتحدثون جميعا 
اما في الحديقه كانت تجلس الفتيات عشق وهي تمسك التليفون _وقفنا المره اللي فاتت في الحديث للرابع هنبدأ في الخامس 
نسرين ونورسين _ايوا ابداي يلا 
عشق _ عن ام المؤمنين ام عبدالله عائشه رضي الله عنها قالت قال رسول الله صلى الله عليه وسلم"من احدث في امرنا هذا ما ليس منه فهو رد"رواه البخاري ومسلم
وفي روايه لمسلم "من عمل عملا ليس عليه امرنا فهو رد"
قوله صلى الله عليه وسلّم "من احدث في امرنا هذا ما ليس منه فهو رد"اي مردود فيه دليل العبادات _من الغسل والوضوء والصوم والصلاه _اذا فعلت على خلاف الشرع تكون مردوده علي فاعلها وان المأخوذ بالعقد الفاسد يجب رده علي صاحبه ولا يملك وقال صلى الله عليه وسلم الذي قال له :ان ابني كان عسيفا علي هذا فز"ني بامرأته واني اخبرت ان علي ابني الرجم فافتديت منه بمائه شاه ووليده فقال صلى الله عليه وسلم"الوليده والغنم رد عليك " وفيه دليل علي ان من ابتدع في الدين بدعه لا توافق الشرع فإثمها عليه وعمله مردود عليه وانه يستحق الوعيد وقد قال صلى الله عليه وسلم:"من احدث حدثا او آوي محدثا فعليه لعنه الله"
عشق _هو ده الحديث بالشرح بتاعه 
نسرين_انا هبدأفي اللي بعده
نورسين _اوك 
نسرين _عن عبدالله بن عمر رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال "امرت ان اقا"تل الناس  حتي يشهدو ان لا اله الا الله وانا محمدا رسول الله ويقيمو الصلاه ويؤتوا الزكاه فاذا فعلو ذلك عصموا مني دم"اءهم واموالهم الا بحق الاسلام وحسابهم علي الله تعالي " رواه البخاري ومسلم قوله صلى الله عليه وسلم "امرت"فيه دليل على أن مطلق الامر وصيغته تدل علي الوجوب 
قوله صلى الله عليه وسلم "فان فعلوا ذلك عصموا مني دم*اءهم واموالهم"فاذا  قيل فالصوم فالصوم من اركان الإسلام وكذلك الحج ولم يذكرهما فجوابه ان الصوم لا يق"اتل الانسان عليه بل يحب"س ويمنع الطعام والشراب والحج علي التراخي فلا يقا"تل عليه وانما ذكر رسول الله صلى الله عليه وسلم هذه الثلاثة لانه يقا"تل علي تركها ولهذا لم يذكر الصوم والحج لمعاذ حين بعثه الي اليمن بل ذكر الثلاثه خاصه
وقوله صلى الله عليه وسلم "الا بحق الاسلام"فمن حق والاسلام فعل الواجبات فمن ترك الواجبات جاز قتا"له وق"طاع الطرق والصائل ومانع الزكاه والممتنع   من بذل المال للمضطر والبهيمه المحترمه والجا"ني الممتنع من قضاء الدين مع القدره وتارك الجمعه والوضوء والز*اني المحصن ففي هذه الاحوال يباح قت$له او قت"اله
وكذلك لو ترك الجماع"ه وقلنا انها فرض عين او كفايه قوله صلى الله عليه وسلم"وحسابهم علي الله"يعني من اتي الشهادتين واقام الصلاه واتي الزكاه عصم د*مه وماله ثم ان كان فعل ذلك بنيه خالصه صالحه فهو مؤمن 
نسرين وكده خلصت الحديث التاني
يلا نخش. بقا عشان الغدا وبعدين نكمل
ثم يدخلن الي الداخل 
اما في الداخل كان يجلس الجميع في غرفه الطعام ودخل عليهن الفتيات
احمد _يلا تعالو كلو 
الفتيات _حاضر يا جدو 
احمد _نسرين 
نسرين _نعم يا جدو 
احمد _لؤي طالب ايدك اي رأيك 
هل ستوافق نسرين علي لؤي ام ماذا
يتبع....
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير
google-playkhamsatmostaqltradent