recent
أخبار ساخنة

رواية الحب الحلال الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ميرا

jina
الصفحة الرئيسية

    رواية الحب الحلال الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ميرا


قبل ما ابدأ حابه طبعا اعتذر وزي ما قولت والله كنت تعبانه وغصب عني التأخير وشكر خاص لكل شخص سأل عليا وثانيا 
في مفاجأااااااه كبيره مش عارفه هتعجبكم ولا لاء 
المفاجأه زي ما قولت في جروب واتس للخواطر انا وزميلاتي واحده مصريه وواحده سوريه اللي عايز يدخل يقولي وان شاء الرحمن هعمل جروب واتس ديني لو طلبتو بما انه الروايه قربت تخلص 
يلا نبدا🥳🥳🥳
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
طبعا بعتذر جدا بس والله كنت تعبانه وقفنا في البارت 22لما احمد قال لنسرين انه لؤي طالب ايدها "مش عارفه والله بيطلبو الايد ليه مايخدو البنت كامله متكامله "
احمد _لؤي طالب ايدك اي رأيك
نسرين بصدمه _لؤي مين 
احمد _صاحب حمزه 
نسرين _طالب ايدي انا 
احمد بضحك علي صدمتها _لاء طالب ايدي انا 
نسرين بغباء _طب ما توافق مش انت اللي هتت. ثم سكتت تستوعب ما قالت 
نسرين باستيعاب _بس ازاي راجل يطلب ايد راجل 
احمد بصدمه من غباء حفيدته _دي غبيه 
ضحك لؤي والجميع علي منظر نسرين 
 عشق بضحك _ هيتجوزك انتي يا نسرين 
 ‏نسرين بغباء _ جدو يتجوزني ازاي 
 ‏احمد بصدمه اكبر _اه هاتولي دوا القلب لؤي يا غبيه اللي هيتجوزك 
 ‏نسرين بصدمه بعد استيعاب ما قاله جدها _ انا ويتجوزني ليه يعني قصدي مش معني قصدي ليه يووووه هصلي الاول 
 ‏احمد _الحمد لله فهمت 
 ‏عشق _ يلا يا حبيبتي ازاي جدو يتجوزك يا غبيه اصلا حرام 
 ‏نسرين _عندك حق 
 ‏احمد _يلا بطلو كلام وكلو 
 ‏الكل _حاضر ثم يبدأو في تناول الطعام 
 ‏عمار بصوت عال _ قال بقولك يابو حميد 
 ‏احمد بخضه _في اي من ما"ت 
 ‏عمار _لاء ابدا مفيش حد ما*ت بس انا عايز اتجوز   ملقيش عندك عروسه 
 ‏احمد _ يا شيخ ادعي عليك بايه خضيتني 
 ‏جاسر _ حبيبي يا جدو
 ‏احمد بملل _اي انت كمان 
 ‏جاسر ببراءه _عايزه اتجوز 
 ‏احمد _وانت يا مازن 
 ‏مازن _ والله تكسب فيا ثواب 
 ‏احمد موجهه حديثه الي الفتيات _ ليكو صحاب يتجوزوهم 
 ‏عشق بضحك _ انا عندي اتنين هينزلو من استراليا هما اخوات تؤام وهيستقرو في مصر نبض وغرام 
 ‏سالم _اانتو هتتلمو علي بعض يبقي الدنيا هتخرب 
 ‏عشق _هنبقي خمسه انا ونبض وغرام ونسرين ونورسين
 ‏سالم _ بابا مانصحكش ولا اقولك لايقين علي جاسر وعمار 
 ‏عمار _ليه بتقول كده 
 ‏سالم _اسكت وانت تعرف حاجه ده في مره وهما في الجامعه الدكتور كان كل شويه يزعق ليهم حطولو امير علي الكرسي خلو البنطالون يتقطع اول ما قام 
 ‏جاسر _ يا نهار 
 ‏سالم _وغير كده بعد اما عملو كده خلو ماشي ورمو تحتو كور صغيره خلو وقع علي ظهرو 
 ‏
 ‏احمد بضحك _يا خرابي لسه عايزين عروسه 
 ‏نورسين _ عندي وحده عاقله يا جدو ومحترمه جدا 
 ‏احمد _العاقله دي لمازن طب انتي يا عشق صحابك هينزلو وقت اي 
 ‏عشق _كمان يومين
 ‏احمد _هينزلو فين طيب
 ‏عشق _ هي مامتهم وباباهم منفصلين وباباهم دلوقتي في استراليا ومش هينزل معاهم ومامهتم من فرنسا ف سافرت وهما اصلهم مصريين ف بيقولو هينزلو علي الفندق لحد اما يجيبو حد ينضف الفيلا او يشتروا فيلا جديده
 ‏احمد _ هينزلو علي هنا مش في الفندق 
 ‏عشق بفرحه _حبيبي يا جدو ثم قامت سريعا وقبلت احمد ثم قالت_ هروح اكلمهم واقولهم وانتي يا نسرين انتي ونورسين تعالو عايزاكم ثم غمزه لهم
 ‏صعدوا الفتيات الي الاعلي 
 ‏في غرفه عشق 
 ‏عشق _بقولكم اي
 ‏نسرين _خير 
 ‏عشق _اي رايكم بما انه نبض وغرام هينزلو هنا ننام كلنا في اوضه وحده
 ‏نورسين _ده ازاي ده 
 عشق _طبعا غرفه الضيوف فيها سريرين كبار احنا هنضمهم علي بعض وننام كلنا هناك 
 ‏نوىسين _وجدو هيرضي 
 ‏عشق بخبث _ سيبيه عليا 
 ‏اما قي الاسفل 
 ‏احمد _ اهوا بقي ليكم تلات عرايس
 ‏عمار _هيحححح اخيرا هتجوز واكمل نص ديني 
 ‏جاسر _عندك حق ياض بس انا اللي هختار من التؤام الاول الا صحيح لو طلعو شبه بعض هنفرق بنهم ازاي 
 ‏عمار بغباء _صدق عندك حق ممكن مثلا يكتبو علي ايديهم اول حرف في اسمنا
 ‏جاسر _ صدق عندك حق بس برضو انا اللي هختار الاول 
 عمار _يا عبيط ما هيبقو شبه بعض هتختار اي 
 ‏جاسر _عمو سالم هما شبه بعض 
 ‏سالم _ايوا في كل حاجه معادا لون العيون وحده 
 ‏احمد _ وانت يا مازن هتتقدم للبنوته اللي نورسين قالت عليها ولا لاء
 ‏زين _يا جدو دي ما تنفعش معاه ده عايزه دباب"ه تصده 
 ‏مازن برفع حاجب  _والله 
 ‏زين بسرعه_قوللتك هيروح يتقدم
 ‏مازن _باذن الله ياجدو بس لازم اعرف هي ملتزمه ولالاء 
 ‏احمد _هنبقا نجمع البنات هنا وتشوفوهم وتتقدمو ليهم 
 ‏اما في الاعلي كانت عشق تتحدث في الهاتف مع نبض وغرام 
 ‏عشق _السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
 ‏نبض وغرام _وعليكم السلام ورحمه وبركاته
 ‏عشق _عاملين اي 
 ‏نبض _الحمد لله يسطا انتي اخبارك اي
 ‏عشق _الحمد لله بخير 
 ‏غرام _مين المزز اللي قاعدين وراكي دول
 ‏عشق _دول نسرين ونورسين ولاد عمتو فريده 
 ‏غرام _اهلا بالقمرات 
 ‏نسرين بانبهار _اهلا بيكي يا مزه 
 ‏عشق _حرام عليكي قولتلك لما تكلميني انتي ونبض كلموني وانتو لابسين الحجاب هطلعهم من الانبهار ازاي. دلوقتي 
 ‏نبض _اسفين يسطا 
 ‏يلا نوصف المزتين دول طيب "نبض وغرام تؤام مع غرام في. الكليه اصدقاء ايه من الجمال فهن يتملكان شعر باللون الزهبي والبشره البيضاء واحدهما عين خضراء والاخري زرقاء وجسد ممشوق "
عشق _بقولكم صحيح جدو بيقول انكم هتنزلو هنا علي القصر عندنا 
غرام _مش هينفع 
نورسين _ليه مش هينفع 
نبض _مش معقول ننزل يعني علي هناك احنا هننزل في الفندق ونبقي نزوركم 
عشق _لاء هتنزلو هنا عشان انا محتجاكم وعشان هتغيرو من نفسكم وهتلبسو الزي الاسلامي وتبقو زي انا ونسرين ونورسين 
غرام _احنا كنا بنفكر في كده برضو 
نبض _بت اعشق 
عشق _نعم يا نبضي 
نبض _القيش عندك عريس مز 
عشق _لا ياختي فيه اتنين مستنينكم انتو الاتنين 
نبض _والله بتكلم جد 
عشق _وانا كمان في جاسر وعمار وهيشوفوكم ولو ارتحتو لبعض نخلص منكم وتعيشو معنا 
غرام _بالسهوله دي 
عشق _ايوا مش عايزين تبقو معايا علي طول يلقي تتجوزوهم عشان هما صحاب ازواجنا المستقبليين 
غرام _ سيبيها علي ربنا 
عشق _ونعم المولي
نسرين _بقولكم اي 
البنات الاربعه_اي
نسرين _بما انه هنتجمع كلنا مع بعض وهنام كلنا في اوضه وحده ودي فكره عشق اي رايكم نبدأ نغيركم من دلوقتي يعني بدل ما نقعد نهزر نقعد نكمل الأحاديث النوويه وانتو تستفادو 
البنات_ اشطا
نسرين _انا هقرأ وانتو استمعو
البنات _حاضر 
نسرين _"ان الله. تعالي  طيب لا يقبل الا طيبا ،وان الله امر المؤمنين بما امر به المرسلين فقال تعالي :{يا ايها الذين امنو كلوا من طيبات ما رزقناكم}وقال {يا ايها الرسل كلوا من الطيبات واعملوا صالحا  }"ثم ذكر الرجل يطيل السفر أشعث اغبر يمد يديه الي السماء يا رب يا رب ومطعمه حرام وملبسه حرام وغذي حرام فان يستجاب له "رواه مسلم 
قوله صلي الله عليه وسلم "ان الله تعالي طيب "عن عائشة رضي الله عنها قالت: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول "اللهم اني اسالك باسمك المطهر الطاهر الطيب المبارك الاحب اليك الذي اذا دعيت به اجبت واذا سئلت به أعطيت واذا استرحمت به رحمت واذا استفرجت به فرجت "ومعني الطيب المنزه عن النقائص والخبائث فيكون بمعني القدوس وقبل طيب الثناء ومستلذ الاسماء عند العارفين بها وهو طيب عباده لدخول الجنه بالعمال الصالحه وطيبها لهم والكلمه الطيبه"لا اله الا الله "
وقوله صلي الله عليه وسلم :"لا يقبل الا طيبا "اي فلا يتقرب اليه بصدقه حرام ويكره التصدق بالردئ من الطعام كالحب العتيق والمسوس وكذلك يكره التصدق بما فيه شبه قال الله تعالى:{ولا تيمموا الخبيث منه تنفقون }فكما انه تعالي لا يقبل من المال الا الطيب كذلك لا يقبل من العمل الا الطيب الخالص من شائبه الرياء والعجب والسمعه ونحوها وقوله تعالي :{يا ايها الرسل كلوا من الطيبات واعملوا صالحا}وقوله تعالى:{يا ايها الذين امنوا كلوا من طيبات ما رزقناكم}المراد بالطيبات الحلال في الحديث دليل علي ان الشخص يثاب علي ما يأكله اذا قصد به التقوي علي الطاعه او احياء نفسه وذلك من الواجبات بخلاف ما اذا اكل لمجرد الشهو"ه والتنعم
قوله "ومطعمه حرام ومشربه حرام وغذي حرام"اي اي شبع وهو بضم الغين المعجمه وكسر الذال المعجمه المخففه من الغذي بالكسر والقصر واما الغداء بالفتح والمد والدال المهمله فهو عباره عن نفس الطعام الذي يؤكل في الغداه قال الله تعالى'{قال لفتاه اتنا غداءنا }
قوله صل الله عليه وسلم"فاني يستجاب"اي استبعادا لقبول اجابه الدعاء ولهذا شرط العباده لقبول الدعاء اكل الحلال والصحيح ان ذلك ليس بشرط فقد استجاب لشر خلقه ابليس فقال {إِنك من المنظرين} 
نسرين _كده ابقي خلصت 
اما في مكان اخر يتجمع فيه الشر 
مجهول _ايوا يا باشا زي ما قولتلك شوفته بيدخل هناك
منصور _جاب الشر لنفسه 
استووووووووب يا تري مين اللي منصور قصده عليه وهل هيعمل خطه طب لو عمل هتنجح 
يتبع....
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير
google-playkhamsatmostaqltradent