recent
أخبار ساخنة

رواية نور الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رقية طارق

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية نور الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رقية طارق

رواية نور الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رقية طارق

رواية نور الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رقية طارق

يكتشف معدن الانسان ،  من خلال مراعاته لمشاعر الاخرين .
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
في صباح يوم جديد حاملاً السعاده للبعض والتعاسه للبعض الاخر
>>في المطار <<

كان كل من فهد ونور ومازن وزهره  متجهين  الي الطائره وكل منهم يحيط به هاله من القوه والجبروت تجبر الجميع علي النظر لهم فهذا اقل شئ لدي اسود وملوك ساحه الاعمال
لتنتهي الاجراءات سريعاً فمن لا يعلم اصحاب اكبر شركات في الشرق الاوسط واكبر رجال اعمال في مصر
كانت نور ترتدي 👇

كان كل من فهد ونور ومازن وزهره  متجهين  الي الطائره وكل منهم يحيط به هاله من القوه والجبروت تجبر الجميع علي النظر لهم فهذا اقل شئ لدي اسود وملوك ساحه الاعماللتنتهي الاجراءات سريعاً فمن لا يعلم اصحاب اكبر شركات في الشرق الاوسط واكبر رجال اعمال في م...
وتترك لشعرها العنان وترش من عطرها الساحر مع ميكاب رقيق
وكانت زهره ترتدي 👇

وتصنع كعكه فوضاويه جعلتها جميله للغايه واكملت زينتها بميكاب رقيق ورشت القليل من عطرها الساحر وكان فهد يرتدي 👇
وتصنع كعكه فوضاويه جعلتها جميله للغايه واكملت زينتها بميكاب رقيق ورشت القليل من عطرها الساحر
وكان فهد يرتدي 👇

وتصنع كعكه فوضاويه جعلتها جميله للغايه واكملت زينتها بميكاب رقيق ورشت القليل من عطرها الساحر وكان فهد يرتدي 👇
وشعره مصفف بطريقه جميله جعلته جميل للغايه
ولم يقل مازن جمال عن فهد فقد ارتدي 👇

وصفف شعره الناعم بطريقه جذابه للغايه كان اربعتهم ملوك متربعين علي عرش الوسامه ليصل كل منهم الي الطائره الخاصه بهم لنستمع الي صوت ياتي قائلاً ( تُعلن الخطوط الجويه المصريه عن بدأ اقلاع الطائره الخاصه رقم 89227 لليوم المتجهه الي الولايات المتحده الا...
وصفف شعره الناعم بطريقه جذابه للغايه
كان اربعتهم ملوك متربعين علي عرش الوسامه
ليصل كل منهم الي الطائره الخاصه بهم لنستمع الي صوت ياتي قائلاً ( تُعلن الخطوط الجويه المصريه عن بدأ اقلاع الطائره الخاصه رقم 89227 لليوم المتجهه الي الولايات المتحده الامريكيه نتمني لكم السلامه

ليجلس كل من نور وفهد في الامام  ومازن وزهره بالخلف

مازن بتزمر : هو احنا كان لازم نروح يعني الحفله دي اوي

زهره بضحكه مكتومه وهي تمثل الجديه بحاجب مرفوع قائله : دا شغلي حضرتك

مازن بغيط : اه شغلك ميتعملش غير بعد كام ساعه من كتب كتابنا دا انا ملحقتش اتلم عليكي ١٠ دقايق من بعد كتب الكتاب يا شيخه حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب

لتفلت منها ضحكه جعلتها فاتنه لينظر لها بعشق بالغ وتخجل هي بشده
ليقول مازن بخبث : زهره تعالي اقولك حاجه

زهره ببراءه :حاجه ايه؟

ليقوم بتقبيلها بجانب شفتيها بسرعه

لتقول زهره بصوت عالي نسبياً بخجل وهي تضرب زراعه: انت... انت قليل الادب

مازن بشغب وضحكه جميله : اقولك الكبيره بقا؟ انا مشوفتش ١٠ دقايق تربيه guess what (خمني ماذا) مكنش حد فاضي يربيني

ليستمع كل منهما الي صوت فهد من الامام قائلاً : طب اتلم بقا واحترم نفسك علشان احنا في الهوا وممكن نتقلب في اي لحظه مش طالبه هي قله ادبك دلوقتي 

مازن بخبث وضحك : والله اللي غيران مننا يعمل زينا

ليقول بصوت خافت : ما هي نايمه للاسف

ثم يقول بصوت عالي نسبياً ليسمعه مازن وزهره : طب اتخمدوا بقا شويه علشان ١٢ ساعه وهنكون في الاوتيل هنجهز وهنطلع علي الحفله علطول
ليقول مازن بتزمر : نامي يا زهره نامي يا حبيبتي ربنا يبعد عنا الحقوديتش (الحقوديين اللي هو فهد يعني هه 😂😂)1


فهد بعصبيه مصطنعه: نام بقا ومتصدعنيش بدل ما اجي احدفك من الطياره

مازن بخوف مصطنع : انا نمت اصلاً يا باشا

في الامام كانت نور ترتدي غطاء العينين وتمثل النوم ولكنها كانت تفكر فيما حدث بعد عودتهم من الحفل

☕🖤Flash back 🖤☕

نور لفيروز بجديه : فيروز انا هروح لجدي

فيروز بخوف واضح : اللي شيفاه صح اعمليه

لتحتضنها نور وتقول بطمئنينه : صدقيني انا عارفه انك خايفه بس انا ممكن ابصملك بالعشره ان جدي اكتر حد ممكن يوقف معاكي في موضوع زي دا جدي حنين وقلبه طيب قوي وبيحبنا اكتر من اي حاجه تاني متخافيش انا معاكي خليكي واثقه فيا

فيروز بابتسامه  : انا واثقه فيكي يا نور اعملي اللي شيفاه صح

لتبتسم لها نور ابتسامه دافئه وتقبل راسها وتذهب لتخبر الجد الشافعي

وتطرق باب غرفته طرقات خفيفه لتسمع الي صوت جدها الحنون من الداخل يقول : ادخل

لتقول نور : جدي ممكن اتكلم معاك هبابه ( شويه)

الجد الشافعي بابتسامه : تعالي يا نواره قلبي

لتقبل نور يده وتقول بحب : عامل ايه يا جلبي (قلبي)

الجد الشافعي بحب :الحمدلله يا بنيتي
نور بعد ان تنهدت تنهيده تحمل الكثير من
الحديث المخفي : جدي كنت عايزه اتحدت معاك في موضوع اكده

الجد بحنان : اتحدتي (اتكلمي) يا نور فهد زعلك ولا حاجه قوليلي وانا اقطملك (اقطعلك) رقبته

نور : لا يا جدي الموضوع ملهوش علاقه بفهد انا وفهد الحمدلله كويسين مع بعض

الجد : طب تمام اومال ايه الموضوع عاد

نور بهدوء : فيروز

الجد بتعجب : فيروز!!

نور وهي تجلس بجانب جدها وتقول بهدوء : بص يا جدي انا عارفه انك اكتر حد في الدنيا بيحبنا وبيخاف علينا علشان كده جيتلك انا هحكيلك بس عيزاك تتعامل مع الموضوع بالراحه

الجد ببعض الخوف؛ : احكي يا بنيتي

نور بجديه : الموضوع هو.........

لتحكي نور كل شئ لجدها

الجد بحزن علي حفيدته الصغيره : يا بتي حسبي الله ونعم الوكيل فيهم ولاد الكلب الانجاس طب وايه العمل دلوك

نور بحزن علي فيروز : دلوقتي هي لازم تتحجز في المستشفي ١٠ ايام علشان يخرج السم دا من جسمها نهائي ولان اعراضه الانساحبيه خطيره ممكن لقدر الله توصل لدرجه ان المريض يأذي نفسه او حد تاني علشان ياخد الجرعه هما هيقدروا يتحكموا فيها هناك و في حدود جلستين او تلاته لتحسين النفسيه علشان حالتها النفسيه هتكون مدهوره الفتره دي بشكل كبير انا عايزه منك حاجه يا جدي

الجد بحزن : قولي يا بتي

نور بجديه  : عيزاك تتكلم معاها تهديها وتحسسها بالامان لان المريض في الفتره دي بيكون مفتقد الأمان والثقه في نفسه وفي كل اللي حواليه

ثم تكمل بحزن : كل اللي حصل ل فيروز دا يا جدي كان بسببنا احنا فيروز طول عمرها من وهي صغيره كانت شخصيتها ضعيفه وهشه كانت محتاجه الحنان والاهتمام بس للاسف كل واحد فينا كان واخده تفكيره ملقيتش الاهتمام من حد فينا محدش اهتم انها اصغر واحده في البيت ويتيمه طول ما هي بتاكل احسن اكل وبتشرب احسن شُرب وبتلبس احسن هدوم تبقي هي كده تمام بس دا مش صح فيروز نقيه بس ملقيتش حد يحافظ علي نقائها دا امها استغلت دا ف انها تبخ سمها في عقل فيروز وخلتها تكرهنا وتحب الفلوس بس رغم كل دا فيروز مكنتش محتاجه حاجه غير انها تشوف الحنان مننا وحبنا واهتمامنا بيها حتي ملاحظناش احنا بقيت زي الورده الدبلانه احنا لازم نعوضها عن كل حاجه لازم تتعالج من غير ما حد يعرف باللي حصلها وانا فعلاً خدتها معايا مصر علشان اعمللها التحاليل اللازمه واعرف الحاله وصلت لحد فين والمشرف علي حالتها دي الدكتور اسلام علي الحسيني وهو طمني علي الاوضاع حضرتك عارف اني مسافره بكرا الفجر امريكا علشان الحفله واول ما ارجع باذن الله هنبدأ جلسات العلاج

الجد الشافعي بحزن : لا يا نور انا مش هخلي حفيدتي تتعذب كل ده انا هاخدها ونطلعوا علي مصر وهخليها تبدأ العلاج اهناك ومش هخلي مخلوق علي وش الارض يعرف باللي حصل
ثم يكمل بغضب : بس وعهد الله لخلي الكلاب دول يبكوا بدل الدموع دم واوديهم ورا الشمس

نور وهي تهدأ جدها : هما فعلاً بقيوا ورا الشمس
ثم سردت له الخطه واتفاقها مع المقدم كارما وشجاعه فيروز

الجد بهدوء : ناديلي فيروز يا نور

لتذهب نور وتاتي فيروز في الحال الي جدها

فيروز بخوف ودموع : نعم يا جدي طلبتي

الجد بهدوء : نور قالتلي علي كل حاجه يا فيروز

فيروز ببكاء وخوف مما هو اتي : والله يا جدي انا ما ليا ذنب انا اتاخدت غدر

لياخذها الجد في احضانه ويربت علي ظهرها بحنان ويقول : انا اللي اسف يا بتي علي اللي حصل كل واحد اتلاها ( انشغل) في اموره واهملناكي احنا اللي مفروض نكون ليكي السند والضهر احنا اللي قسمنا ضهرك بس من النهارده انا هبقي في ضهرك واخواتك وكلنا معاكي وهتتعالجي وتبقي احسن عالمه اثار  في الدنيا كلها

ثم يكمل بمرح : وليكي عليا يا ستي ان بعد ما تخفي اجيبلك الهديه اللي انتي عيزاها

لتقول نور بمرح وشقاوه : ايوه بقا يا ست فيروز خلاص انتي دلوقتي اللي بقيتي علي الحجر وانا اللي اترمي

ثم تكمل بتمثيل : خدتوني لحم ورمتوني عضم

لتبتسم فيروز من بين دموعها وتقول بسعاده

غامره وهي تحتضنهم : ربنا يخليكم ليا وميحرمنيش منكم ابداً انا بحبكم قوي بجد

الجد / نور بحنان : ولا يحرمنا منك ابداً

🎥🎞️End flash back🎞️🎥

استيقظت علي يد تهزها ولم يكن الا فهد فيبدو انها نامت من التفكير

فهد بحنان : نور قومي وفوقي يلا احنا وصلنا

لتستيقظ نور وتقول بابتسامه : ماشي يا حبيبي اديني فوقت

لينزل كل منهم مع زوجته بطالتهم الخاطفه للانفاس وتنتهي اجراءات المطار سريعاً بسبب مكانتهم الكبيره تحت انظار جميع من في المطار وهم يطالعونهم باعجاب

ويستقبلهم اسطول من السيارات المُعد لحمايتهم لياخذهم الي فيلا عائله الشافعي الموجود هناك وكانت الفيلا عباره عن لوحه فنيه من الجمال
حديقه كبيره بها اجمل واجود انواع الزهور والاشجار
حمام سباحه كبير مزين بالاضاءه الملونه مما اضاف سحراً خاص لها  ومنضده تتوسط مكان من الحديقه وحولها عدد من الكراسي المريحه ومرجيحه في مكان قريب منها والفيلا تتكون من طابقين من اللون الرمادي  والابيض علي الطراز الموديرن
الشكل من الخارج 👇

ويستقبلهم اسطول من السيارات المُعد لحمايتهم لياخذهم الي فيلا عائله الشافعي الموجود هناك وكانت الفيلا عباره عن لوحه فنيه من الجمالحديقه كبيره بها اجمل واجود انواع الزهور والاشجارحمام سباحه كبير مزين بالاضاءه الملونه مما اضاف سحراً خاص لها  ومنضده ت...

لتقول نور : دلوقتي كل واحد هيروح يجهز لان الحفله بعد ساعه زهره انتي عارفه اوضتك ومازن انت اوضتك جمب اوضه زهره

مازن بهمس : حسبي الله ونعم الوكيل فيكي رخمه زي جوزك

نور بحده وهي تنظر له بمكر : بتقول حاجه يا مازن

مازن بابسامه سمجه : بقول اذكار ايه مخدش حسنات

نور بابتسامه بارده : لا خد يا خويا حسنات علشان ممكن تحتاجهم الفتره اللي جايه

ليذهب كل من زهره ومازن لغرفته تحت ضحك زهره ونور وفهد الذي كان يتابع كل شئ دون تعليق وضيق مازن من ابعاده عن زهره لقبل اعلان حفل الزفاف

(ايوه كل الهيصه اللي حصلت دي كانت كتب كتاب بس 😂😂😂)

ليدخل كل من نور وفهد جناحهم والذي كان يتكون من غرفتين ومطبخ امريكي مفتوح وحمام داخلي في كل حجره وحمام رئيسي وصاله كبيره بها جهاز تلفاز بعرض الحائط والحائط الخلفي من الزجاج المقاوم للكسر والعاكس للرؤيه
(يعني اللي برا ميقدرش يشوف ايه اللي بيحصل جوه والعكس)
وكان الجناح والفيلا بالكامل من اللونين الاسود والرمادي والابيض والاثاث موديرن جميل للغايه
فهد وهو يحتضن نور من ظهرها : وحشتيني

نور بخجل : وحشتك ازاي بقا هو انا سبتك ياسي فهد

فهد بحب ومرح : لا يا ست نور مسبتنيش ولا حاجه بس انتي بتوحشيني حتي لو انتي
معايا قوليلي بقا زوق مين الفيلا الجامده دي اكيد زوقك صح

نور بضحك ودلع : عجبتك

فهد بصدق : تحفه بجد واللون الابيض مع الاسود والرمادي خرافه
ثم يكمل باستغراب : بس ليه الالوان دي بالذات

نور وهي تنظر في عينيه وتقول بابتسامه : علشان ٣ اسباب  الاول ان الالوان دي اكتر الوان ممكن لو اتعمل كل منها لوحده مش هتدي معني ولا شكل ولما بيتجمعوا مع بعض بيدوا لوحه فنيه جميله ودا بيدي معني الكمال

وتاني سبب اني بحب الالوان دي

فهد بابتسامه : وتالت سبب بقا

نور بابتسامه مشرقه : علشان الالوان دي بتفكرنا بالاشخاص الموجودين حولينا

فهد باستغراب : مش فاهم

نور بتوضيح : زي ما في الانسان الكويس واللي بيتمثل باللون الابيض في الانسان الوحش اللي بيتمثل باللون الاسود بين دول ودول في ناس تانيه تتمثل باللون الرمادي ودول الناس اللي محتاجين حد يوجهم سواء في طريق الخير او طريق الشر

فهد بابتسامه : مكنتش اتخيل دماغك كده ابداً

نور وهي تضع يدها علي صدر فهد : ودلوقتي شوفت دماغي ازاي انا كان نفسي من اول ما اتجوزنا نقعد مع بعض ونشوف دماغ وتفكير وشخصيه بعض بس اللي فات خلاص صفحه واتقفلت واحنا بنتعرف علي بعض من اول وجديد دلوقتي

ثم تقول وهي تتحرر من بين يدين فهد : يلا بقا علشان نجهز للحفله مش باقي كتير وعلشان اعرفك علي شريكي التاني هناك
.

.............
ياترا مين الشريك التاني للكوبرا في الشركه
وهل الايام اللي جايه هتكون حلو وتعويض عن اللي حصل ولا هيكون للقدر رأي اخر؟
يتبع.....
لقراءة الفصل السادس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent