recent
أخبار ساخنة

رواية سيدرا الفصل الثالث 3 بقلم إيمان شلبي

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية سيدرا الفصل الثالث 3 بقلم إيمان شلبي

رواية سيدرا الفصل الثالث 3 بقلم إيمان شلبي

رواية سيدرا الفصل الثالث 3 بقلم إيمان شلبي


ثانيه اتنين وسيدرا واقفه متنحه وفاتحه بوقها زي الهبله ....
مال يزن برأسه نحيتها وهو بيقول جمب ودنها: اقفلي بوقك عشان الدبان .( بني ادم براس بخاخه ياأخي🙄)
هنا استوعبت سيدرا ايه اللي حصل واتكلمت بتوتر وقلبها بيدق بسرعه وخوف ان الكلام يبقي حقيقه 
بابا انت بتهزر صح ؟!
محروس وهو بيقرب منها وبيحاوط وشها بحنان : لا مش بهزر ياسيدرا انتي فعلا مرات يزن علي سنه الله ورسوله ...
سيدرا وهي بتبعد ايده ووقفت تصرخ فيهم هما الاتنين: يعني ايه ؟! يعني ايه انتي مرات يزن حصل امتي وازاي ...انتوا بتشتغلوووني 
يزن بزعيق وهو بيشدها من دراعها : صوتك ميعلاش احترمي نفسك انتي مش واقفه تتكلمي مع طلاب احنا اكبر منك 
زقته سيدرا بأقوي ما عندها وهي بتتكلم بعصبيه ودموع: انت متتكلمش فاهم مش طايقه اسمع صوتك انا محدش آذاني قدك محدش كرهني في نفسي وفي شكلي قدك انا بكررررهك ....
يزن وهو بيتنفس بحده وبيحاول يهدي نفسه عشان ميمدش ايده عليها هو مش عايز يوريها شخصيته الجامده عشان عارف انها كلام علي الفاضي وبتخاف من خيالها اصلاً
يزن بهدوء: ماشي اكرهيني
سيدرا بعصبيه :انا مراتك ازاااي 
محروس: كانت وصيه مامتك قبل ما تموت ان يزن يكتب كتابه عليكي ويزن مقدرش يرفضلها طلب 
سيدرا وهي بتقعد علي الكرسي ومصدومه وعنيها اتملت دموع ..
سيدرا : معقوله !! معقوله ماما عملت كده ...ماما اكتر حد عارفه اني اتأذيت من البني ادم ده ماما اكتر حد عارفه اني مبكرهش في حياااتي قده 
قالت جملتها وهي بتصرخ من قلبها موجوعه قلبها عباره عن نصين نص بيحب يزن ومتعلق بيه والنص التاني مش قادر ينسي اللي حصل زمان مش قادر ينسي لما راحتله وهي عندها ١٨ سنه وقالتله انها بتحبه 
فلاش باك 
سيدرا : يزن انا بحبك
يزن وهو بيضحك وبيحاوط وشها: طب مانا كمان بحبك ياقطتي مش احنا اخوات 
زقت سيدرا ايده وهي بتقول بعصبيه: لا يا يزن احنا مش اخوات احنا نجوز لبعض 
يزن وابتسامته اختفت وحل محلها تكشيرته اللي بترعبها 
يزن بهدوء وحده: قولتي ايه ؟! انتي واعيه للي قولتيه يابت انتي 
سيدرا برعب: اه واعيه انا مبقتش صغيره انا كبيره وفاهمه كل حاجه ...
يزن وهو بيقرب منها وبينزل رأسه عشان يبصلها لانها اقصر منه بكتير اوي
يزن بثبات : طيب انا هعتبر نفسي مسمعتش كلامك وهعديها المره ديه ادخلي يالا جوا 
سيدرا وهي واقفه وبتقوله بدموع: ط طب انت ليه رافض انا وحشه مثلا ...
يزن بقسوه : اه 
سيدرا بصدمه : ع عشان كده انت مش بتحبني ؟!
يزن وهو بيفتح موبايله وبيوريها صوره بنت : اه وعشان ديه 
مسكت سيدرا الموبايل وهي بتبص علي صوره البنت في الحقيقه كانت زي القمر احلي منها بكتير 
سيدرا بشهقات : م مين د ديه 
يزن وهو بيلف ويديها ظهره: حبيبتي من امريكا وانا هسافرلها الاسبوع الجاي عشان هتجوزها سلام 
بااك
محروس: سيدرا يابنتي امك عملت كده عشان هي بتحبك وعارفه انك بتحبي يزن 
سيدرا بوجع وهي بتقوم تقف: بس هو مش بيحبني ...هو بيحب مراته اللي من امريكا اللي احلي مني ....
لفت ليزن اللي واقف ببرود زي عادته وهي بتقرب منه وبتقوله بسخريه : 
صحيح فين حبيبتك مجبتهاش معاك مصر ليه ؟!
يزن : عشان هي اصلا في مصر 
سيدرا: ميخصنيش ...انا اللي يخصني اني خلاص مبقتش احبك ولا عايزه اكمل معاك ...لما قولتهالك زمان كنت لسه صغيره وهبله انا دلوقتي كبرت خلاص ومبقتش احبك ولا احب اسمع صوتك ....طلقني يايزن 
يزن وهو بيقرب وشه من وشها وبيبتسم ببرود: بعينك ياروح يزن ...مفيش طلاق 
سيدرا وهي بتبتسم ببرود وبتربع ايدها الاتنين : تمام مبقاش انا لو مخلتكش تيجي بنفسك وتقولهالي " انتي طالق" هتقولها صدقني 
يزن وهو بيبتسم بتحدي: متتعبيش نفسك عشان مش هيحصل يانجمتي 
سيدرا بعصبيه: متقولش الاسم ده بكرهه زي ما كرهتك 
يزن : مش بمزاجك انا اقول اللي انا عايزه 
دخلت سيدرا اوضتها ودخلت ملك اللي كانت واقفه ومصدومه من اللي حصل زيها زي سيدرا ويمكن اكتر سيكا😂
ملك وهي بتقعد جمب سيدرا الشارده : انا مش مصدقه 
سيدرا: ولا انا 
ملك. : متنكريش انك فرحانه ياسيدرا 
سيدرا وهي بتبصلها وبتتكلم بدموع: انا طايره من الفرحه بس مش قادره انسي اللي اخوكي عمله زمان ياملك ....رغم اني موجوعه بس نفسي اروح احضن ماما انها جوزتني ليزن حب عمري ( عديمه كرامه اوي 🙄)
ملك : تعرفي ياسيدرا انا حسيت قد ايه يزن بيحبك النهارده 
سيدرا: اللي بيحب مش بيجرح 
ملك: ماهو ده اللي محيرني ليه هو عمل كده زمان ...ولا يهمك يابت مش انتي عايزه تنتقمي منه ؟!
سيدرا: اه 
ملك : السبب بتاع زمان انك مش حلوه صح؟!
سيدرا: اه 
ملك وهي بتقوم وتفتح الدولاب بتاعها: يبقي اول خطوه تغير الاستايل المعفن بتاع العواجيز ده 
سيدرا بحزن: اخوكي السبب هو اللي خلاني اكره نفسي 
ملك : وهو اللي هيخليكي تحبي نفسك 
سيدرا: يعني ايه ؟!
ملك : يعني انتي عندك لبس حلو كتير اول خطوه توقع اخويا انك تهتمي بنفسك وتبقي انثي مش جعفر يانيله 
سيدرا: اه عندك حق 
ملك بغموض: انا هخليه يقول حقي برقبتي الواد اخويا اللي معندوش نظر ده ...
بعد شويه كانت واقفه سيدرا قدام المرايه وهي لابسه سلوبته جينز وتحتها تيشرت ابيض وفارده شعرها علي ظهرها وحاطه ميك اب وكان شكلها زي القمر ...
ملك وهي بتصفر: اوووي بقي ايه الجمال ده 
سيدرا بغباء: جمال ايه انا لابسه دول عشان انا في اوضتي اكيد مش هنزل كده الشارع يعني 
ملك وهي بتشد في شعرها: ياختاااي هتشلي امي يابعيده يااغبي خلق الله اطلعي كده اتلحلحي في الشقه بهدومك وشعرك المفرود ده تعالي وروحي قدامه اومال هتوقعيه ازاي يافالحه هانم ؟!
سيدرا بشهقه: نهار اسود هطلع قدامه كده لا لا مش هينفع حرام 
ملك بعصبيه : حرام ايه يحررق معرفتك ده جوزك يامتخلفه 
سيدرا وهي بتفتكر: اه صح بس لا لا برضو انا بتكسف 
ملك وهي بتفتح الباب وبتزقها عشان تحطها قدام الامر الواقع ...
سيدرا وهي بتغمض عنيها برعب وبتشتم ملك في سرها : منك لله ياملك منك لله ...
فتحت عنيها لقت يزن قاعد لوحده قدام التلفزيون وباباها نام ويزن بيبصلها من فوق لتحت وباين في عنيه نظره اعجاب بس هو اتعود يداري مشاعره 
رفعت سيدرا راسها بغرور وهي ماشيه ورايحه نحيه المطبخ وحاسه بعينه بتتبعها لحد ما دخلت ....
سيدرا وهي بتتنفس بسرعه ووشها كله بقي احمر راحت نحيه التلاجه عشان تشرب يمكن تهدي شويه ...
شربت وبتلف عشان تدخل تاني خبطت في جسم صلب رفعت راسها لقته هو واقف وبيبصلها بثبات ...
سيدرا: افندم 
يزن ببرود: عايز اقولك علي حاجه 
سيدرا بقرف: قول
مال يزن براسه وهو بيقول جمب ودنها : حبيبتي اللي في مصر اسمها سيدرا ياسيدرا ❤
وحياه النبي محمد البت ديه معندها كرامه😂😂🙄 
يتبع.....
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent