recent
أخبار ساخنة

رواية أمل عشق الزين الفصل السادس عشر 16 بقلم أمل السيد

jina
الصفحة الرئيسية

      رواية أمل عشق الزين الفصل السادس عشر 16 بقلم أمل السيد

رواية أمل عشق الزين الفصل السادس عشر 16 بقلم أمل السيد

رواية أمل عشق الزين الفصل السادس عشر 16 بقلم أمل السيد

في احد كان بيخبط على الاوضه

زين: ادخل

ليليان: في احد عايزك تحت
زين : ومين ده اللي جاء في الوقت ده

ليليان: انزل وانت تشوف بنفسك
زين نزل ولقى الدنيا ضلمه مش شايف اي حاجه ندى على اي احد بس ما حدش رد عليه بس بعد شويه الدنيا كلها نورت وتفاجئ لقى ناس كتير وبلالين ورود كان متفاجئ بالمنظر كان جميل جدا كان بيفكر هم اعمل كل ده ازاي  لان لما كان جاي ما كانش في حاجه بس اتذكر اني الدنيا كانت ضلمه والنور مطفي وفجاه لك تورته جاتوه كبيره عليها صورته فذكر النهارده عيد ميلاده وفجاه لا اللي بيقول

كل سنه وانت طيب يا احلى اخ في الدنيا وعقبال مليون سنه يا رب النهارده اخويا وحبيبي كمل 30 سنه ويا رب السنه دي تكون احلى سنه عليك يا رب انت احلى اخ في الدنيا و باقول له عيد ميلاد سعيد عليك احنا من غيرك ولا حاجه انت كنت واقف جنبي وسندي لولاك ما كناش واقفين هنا دلوقت كنت عاوزه اقول له الف مبروك بمناسبه خطوبتك اللي هي بكره وبعدها ان شاء الله الفرح وبعدها ان شاء الله

ايه ده انت هتخلص الكلام كله سيب لي شويه انا اخر العقود اسمي فرح وعاوزه اقول لاخويا حبيبي عيد ميلاد سعيد وعقبال مليون سنه يا رب يا احلى رجل اعمال في الدنيا وعايزه اقول لك الف مبروك والسنه الجايه يكون نصفك التاني موجود معنا انا باحبك قوي يا زين انت احلى اخ لي انا صحيح عملت حاجات كتير ضايقتك بس انا النهارده باقول لك اني عمري ما اضايقك ابدا وعاوزه اقول ان انت اخترت لي احلى شريك حياه في الدنيا انا باحبك قوي يا مراد وابدا ما عدتش ازعلك مني واعمل كل حاجه انت تقول لي عليها
مراد مصدوم مين اللي فرح قالته : هي قالت ايه دلوقت
فرح بجنون: بحبك يا مراد انت احلى حاجه حصلت لي في حياتي انا من غيرك ولا حاجه صحيح كنت بكرهك في الاول بس انا عشت معك  لقيتك انسان مختلف خالص بيخاف على من كل الناس حتى من اخواتي بس انا النهارده لازم اقول لك كل اللي في قلبي قدام الناس كلها اه انا كنت باخاف منك واخاف حتى ابص لك وفجاه زين قال لي ان هتجوزك بس كنت رافضه وهو اضحك على وبعدها قال لي اني مش هتجوزك وفجاه لقيتك قدامي بتقول لي يا عروستي عروستك ازاي انا مش فاهمه عرفت ساعات ان زين ضحك علي ساعتها كان عقلي وقلبي عكس بعض كنتش عارفه افكر بس لما رحت بيتك وعرفتك لقيتك شخص كويس وانا النهارده باقول انا باحبك يا مراد وانت كل حياتي انا صحيح واحده مش عارفه الحياه كويس وانا عارفه اللي فيها بس اقدر اميز الوحش من الحلو وفجاه دموعها نزلت انا اسفه انا اسفه انا عملت حاجات كتير ضايقتك وعارف انك كنت ب تستحملني عارفه ان ما كنتش بتطلع كل اللي جواك عشان ما تزعلنيش كنت هبله ما كنتش بفهمك بس انا من النهارده هاعمل كل اللي يريحك
مراد بحب وحنان : هششش خلاص ما تعيطيش امسحي دموعك بقى وانا كمان باحبك ما اقدرش ازعلك ثانيه واحده كده باقول لك ايه يا زين انا واخد اجازه شهر ولا اقول لك انا مستقيل انا باحبك قوي يا روحي
زين: نعم كنت بتقول ايه
مراد: انت مش معنا بقى باقول لك واخد اجازه شهر

زين: ليه بقى ان شاء الله
مراد: عقبال عندك طلع قد شهر العسل بتاعي مع حبيبتي
عمر: اوبو ما حدش قدك يا عم مش محتاج مساعده

فرح: على فكره غليظ ما لكش دعوه بمراد ماشي
عمر: بقى كده يا فرحتي تزعليني منك ده انا باحبك وطلعلك شهر عسل على حسابي بس يلا ما لكيش نصيب
مراد: لا يا اخويا خلي فلوسك في جيبك لسه جوزها موجود و يقدر يجيب لها الدنيا كلها مش مستني منك حاجه
فرح بابتسامه: ربنا يخليك لي يا حبيبي وكل سنه وانت طيب وعيد ميلاد سعيد عليك يا رب و يحرمني منك ابدا انا عامله لك مفاجاه صغيره بمناسبه عيد ميلادك
مراد: اي حاجه تعمليها بالنسبه لي الدنيا كلها حتى ان ما جيتيش حاجه كلامك بالنسبه لي هديه في العالم كله انتي مش عارفه كلامك عمل في ايه كنت فاكرك بتكرهينى بس النهارده عرفت انك بتحبيني متعرفيش الكلام ده فرحنا قد ايه من النهارده هتغير علشانك
فرح بنظره حب: ربنا يخليك لي يا رب وما يحرمنيش منك

عمر: احمم اجيب لكم سجارتين ليمون
فرح بينها وبين عمر: ما تخليك في حالك يا عم اللي غيران مننا يعمل زينا صح ولا ايه
عمر بغمزه: خليني في حالي امال بقى لك خمس شهور بتعملوا ايه بتاكله فشار
فرح: والله العظيم انك بارد ودمك تقيل كمان انا غلطانه اني تكلمت معك اصلا
مراد: احم كنت عايز اقول لك يا زين عيد ميلاد سعيد يا رب تكون سنه حلوه عليك انا مش عارفه اقول ايه بصراحه مش لاقي كلام اقوله انت صاحبي من زمان قوي تذكر اول مره اتقابلنا فيها ما كنتش اعرفك بس حسيتك ساعتها ان انت شخص قوي عايز تنجح في الحياه انا صح ما كنتش زيك انا كنت ساعتها شخص ما كانش عندي قلب يحس باحد بس من يوم ما عرفتك عندي اجمل صاحب في الدنيا ما اقدرش اوصف في كلمه واحده
زين: عيد ميلاد سعيد عليك يا صاحبي ويا اخويا ما لوش لازمه الكلام المهم ان انت جنبي مش عاوز اكتر من كده دي عندي بالدنيا كلها 
فرح: ايه ده ايه ده انا كده هعيط زين اطلع غير هدومك ولا اقول لك تعال انقى لك هدوم على ذوقي
مراد بغيره: نعم يا روحي هتروحي فين
فرح بيمشاغبه : باقول رايحه اطلعي هدوم على ذوقي في حاجه وهي بتلعب في زرار قميص عاوز مني حاجه

مراد بدون وعي: انتي طالعه حلوه النهارده
فرح: ما انا عارفه زين حبيبي استناني
مراد: هي راحت فين دي يخرب بيتك جننتيني
~~~~~~~
في غرفه زين
~~~~~~~

فرح: زينو ايه رايك في الطقم ده حلو صح
زين: حلو يا فرح
فرح: في ايه مالك زعلان ليه

زين: عادي يا فرح
فرح: هتخبى علي برده
زين: حاجه صعبه قوي ان الواحد يتجوز اتنين واحده بيحبها وواحده مفروض عليه عايزين اعمل ايه يعني
فرح: وانت ليه تفرض على نفسك حاجه زي كده اختار اللي قلبك عايزها متفرجتش على نفسك حاجه او تغصب على نفسك خد اللي يريحك دي حياتك انت مش حياتهم هم
زين: مش عارف اول مره احس ان انا عاجز بالشكل ده مش عارفه اعمل حاجه خايف يبوظ وكل حاجه
فرح بتفكير: انا عندي فكره حلوه قوي هتعجبك
زين: فكره ايه مش فاهمك
فرح: مش انت خائف يبوظ لك كل حاجه انا اخليهم يركع تحت رجليك
زين: ازاي يعني مش فاهمك
فرح: هات ودنك وانا اقول لك عشان ما حدش يسمع 👂

زين ابتسامه خبيثه : برافو عليك يا فرح اثبت لي انك اختي بجد الخطه دي نجحت هاعمل لك اللي انتي عايزاه

فرح: المهم خد هدومك اهي انا نازله البس وحصلني وما تتاخرش كتير تلاقي عمر فوق دماغك
زين: فرح
فرح: نعم

زين: اللي قلتيه تحت ده من قلبك
فرح: قصدك ايه مش فاهماك وضح
زين: اللي قلتيه تحت لمراد من قلبك ولا تلعبي لعبه عليه
فرح: انا قلت لك قبل كده اللي انا بحبه كنت مخططه اعمله له مفاجاه في عيد ميلاده وكفايه خناق لحد كده انا تعبت بصراحه نفسي اعيش زي بقيت الناس انا مبكرهش غير حاجه واحده في بس ان هو متحكم ايه الحاجه الوحيده اللي مضايقاني نفسي يتغير وشوفوا الدنيا في شكل تاني
زين: تعال يا فرح بصي كل واحد في الدنيا دي لي شخصيه يا وحشه يا حلوه زي مراد وعمر وانا مش زي بعض بس حاولي تشوفي الجانب الحلو منه ماتشوفيش الجانب الوحش عشان تقدري تحبيه لو حاجه مزعلاك منه قولوا له عليها يمكن يغير الحاجه دي علشانك لو بيحبك هيتغير وانا متاكد ان هو هيتغير علشانك انتي بس حاولي تدي له فرصه
فرح: هاحاول ادي له فرصه ونبدا حياتنا من جديد سيبك من الموضوع ده قل لي بقى يا معلم سمعت ان انت خارج بكره مع المزه بتاعتك خدني معك بقى نفسي اشوفها عامله ازاي اللي خطفت قلب اخويا
زين: انتي شكلك اتعديت من عمر وناويه تغلس على صح يلا قومي هويني كده عشان اغير هدومي
فرح: من ناحيه ناويه يا غلس انا ها اغلس عليك مش انا عرفت لك الولد مراد نخبي وليد فين
زين: مخبي فين بقى يا فالحه
فرح: مخبيه في مخزن النبوي
مراد من وراء مين الولد مراد ده اللي بتتكلموا عنه
زين: اسال مراتك
مراد: جاوبيني يا امراتي مين الولد مراد
فرح: ها واحد كده ما اعرفوش يا حبيبي
مراد: ما تنسيش قولي لي اعرفك عليه لما نروح خمس دقائق ولاقيك ورايا تحت ماشي ولا مش ماشي
فرح: حاضر. هو عارف احنا بنتكلم على مين
زين: انتي هبله يا فرح ومين غيره اسمه مراد هنا ده حتى سامعك وانتي بتقولي المخزن النبوي
فرح : زين حبيبي ممكن ابات عندكم النهارده
زين: هاويني كده وشوفي جوزك بينادي عليك

فرح: يا نهار ابيض انا اتاخرت على خمس دقائق سلام

زين ابتسامه: الله يخرب بيتكم هتجننوني
~~~~~~~
في بيت امل
~~~~~~
في غرفه امل كانت بتكلم بنت عمها على الواتس
امل: قولي لا اختار لبس شكله ايه

نور: احمر مش لونك المفضل
امل : مش جاي على بالي البس احمر
نور: يا بنتي هو اللي هيشتري لك ما تفكريش كنير

امل: طب البس طرحه ولا سيب شعري
نور: والله انتي حره اللي يريحك
امل: نفسي مره تريحيني
نور: ما هو انا مش فاهماك
امل: يعني انتي عمرك فهمتيني
نور: لا انتي كده بتغلطي في برستيجي
امل: يا شيخه قولي كلام غير ده
نور: اموت واعرف اكيد كان اعمى لما شافك
امل: لا يا حبيبتي كان صاحي قوي
نور: لا احنا كده جبنا التاريخ العربي كله
امل: لسه الافرنجي
نور: لما تكبري شويه هاقول لك
امل: لا وحياه ابوك قولي لي ايه الفرق بين الافرنجي والعربي

نور: ده اسم حمام باين
امل: ده هي تقرفك شكلك انتي اللي عايزه تخش الحمام

نور: اه والله انتي بتقولي فيها
امل : خلاص روحي واكلمك بعدين
نور:  ماشي سلام
امل : سلام هي الساعه كم يا نهار ابيض الساعه واحده

~~~~~~~~~~~
في فيلا زين الجارحي
~~~~~~~~~~~

كان في صحفيين كتير قوي منتظرين زين  يعملوا معها لقاء صحفي الكل شاف زين طالعه يجري عليه كان نازل من على السلم كان لابس بنطلون اسمر وقميص ابيض وجاكيت اسمر وكان لابس كرفته مخططه ابيض في اسمر كان شكله حلو قوي فرح شفته راحت عليه ومسكت في ذراعه مراد كان هيموت من الغيظ واللي شعللها اكتر عمر

عمر:  تقول لك باحبك وتروح لاخوها بعد الكلام ده كله يا حرام واقف لوحدك ما فيش احد معبرك حتى مراتك سبتك وراحت تتصور وانت ما فيش احد عبرك بصوره واحده معلش ابعت كده شويه عشان البرستيج بتاعي
ليليان: يلا يا زين علشان نقطع التورته
فرح: ثانيه واحده ودي هديه مني لحبيبي
كانت تورته عليها صوره مراد وشكلها حلو قوي مكتوب عليها عيد ميلاد سعيد مكتوب عليها انا باحبك قوي
مراد: انتي عملت كل ده علشاني
فرح: اه طبعا بس ما تنساش هتعمل لي واحد احسن منها
مراد: انا قلت كده برده ما بتعمليش حاجه ببلاش
الكل يتجمع حوالين زين ولسه هيغنوا
زين بيزهق  : ممكن نطفئ الشمع ونخلص
ليليان: ما ينفعش كده يا زين ده حتى الناس متجمعه علشانك استحمل شويه
عمر بهزار: ده انا حتى اللي هغنيلك كان اسمها ايه الاغنيه
فرح بتضحك: يا نهار ابيض نسيت اغنيه انا اللي اغني
عمر: غني لجوزك يا روحي
فرح بتلوي شفايفها: وماله اغني
انزل يا جميل في الساحة
و اتمختر كدا بالراحة
ا نا اقد عينيك مع ا ني
نظرت عنيك د باحة

مالك طالع بالعالي
يا مالي قلبي ليالي
امرك يا جميل

happy birthday to you

يا وعدي على الايام دي
من غير ما نحس تعدي
تاخد اكتر ما بتدي
و انا و يا الايام وحدي
يا قمر الليل
يا قمر الليل الوردي
شاور للنجمة تهاد
امرك يا جميل

يا ربيع الحلم الاخضر
ان كان عالصبر رح اصبر
هات ايديك و افتح قلبك
الدنيا حتسهر جنبك
يا بحر ملوش
يا بحر ملوش نهاية
قلبي ملاح و حكاية
امرك يا جميل

عمر بتريق: الله شفت الاغنيه الرومانسيه دي بتقول لك يا قمر الليل فعلا الاغنيه في محلها 
زين بنرفزه : خلاص خلصته
عمر: لسه فاضل دوري
فرح : اما اشوفها تغني ايه
عمر: ده انا نجم مصر الاول في الاغاني
النهارده عيد ميلاد عيد ميلاده احلا عيد
مين اللى انا شايفه ده دا القمر جاي من بعيد
يالا بقى نغنيله ونصقفله وسط الديره هاتوه
يالا نفرح قلبه يا كل حبايبه ونرقص كده كده هو
سنه راحت سنه جايه وندر عليا لفرح قلبه دهو
كده كده اصلى بحبه وهفضل جنبه انا واللى يحبوه
النهارده عيد ميلاد عيد ميلاده احلا عيد
مين اللى انا شايفه ده دا القمر جاي من بعيد
يالا بقى نغنيله ونصقفله وسط الديره هاتوه
يالا نفرح قلبه يا كل حبايبه ونرقص كده كده هو
سنه راحت سنه جايه وندر عليا لفرح قلبه دهو
كده كده اصلى بحبه انا هفضل جنبه انا واللى يحبوه
النهارده عيد ميلاد عيد ميلاده احلا عيد
كل سنه وانت جنبى وانا وياك
والسنين اللى جايه احلا وانا هبقى معاك
اتكلم سمعنى كلامك احكيلى وقول
دنا جنبك حتى فى احلامك وياك علطول
يالا بقى نغنيله ونصقفله وسط الديره هاتوه
يالا نفرح قلبه يا كل حبايبه ونرقص كده كده هو
سنه راحت سنه جايه وندر عليا لفرح قلبه دهو
كده كده اصلى بحبه انا هفضل جنبه انا واللى يحبوه

فرح: الله على المطرب يا ناس اتمنى امنيه يا زين وانت كمان يا حبيبي يلا تمنوا
زين طفي الشمع هو مراد زين هيمشي بس مامته وقفته كانت بتقول له كلمه قدام الناس كلها تيجي تشوف هي ايه
فرحتي وسعادتي الأولى.. كل عام وأنت بخير.. ويجعلك في كل أمورك خير.
منذ أن رأيتك وقلبي يدق بالحب.. ويملأه الحنان.. ويسكنه العشق.. ابني الكبير الغالي.. أنت أول لحظات فرحتي.
ابني الأول سندي وضهري وحبي ربي يجعل كل أيامك سعادة وهناء.

كل عام وأنت بخير يا ابني الغالي.
كل عام وأنت الغالي.. أنت الفرحة.. أنت السعادة.. عقبال ما تكبر وتشوف أحلامك بتتحقق.. وتكبر معها.
يا أغلى من نور عيني.. يا أقرب لي من نبضي.. يا أغلى إنسان عندي.. كل عام وأنت بخير.

حبيبي ابني ونور عيني بهديلك الف سلامه و تهنئه بمناسبه عيد ميلادك يا اغلى الناس اقربهم الى قلبي و لا يحرمني من رؤيه البهجه والفرحه في عيونك باقه ورد وزهور عطرة الى ابني الاكبر الغالي كل عام وانت سعيد ومحقق كل ما تتمناه
وكل ما هو يحمل الخير والسعادة لك سالوني الناس ابني حبيبي فين يوم عيد ميلاده قولتلهم جوة القلب خبيته وبحميه من العين كل سنة وأنت طيب يا غالي
ابني حبيبي اعز ما لدي في الدنيا زهره عمري التي
أسقيها كل يوم واحتفل بميلادها كل عام ادعوا الله لك التوفيق وادعوا الله صلاح الدين والدنيا حبيب قلب ماما كل عام وأنت بخير وبسعادة وهناء وسرور دائما تكون لي ولوالدك وأخوتك العون يا رب اشوفك عريس قد الدنيا 💖

زين بالدموع: انا مش عارف اقول ايه الكلام ده كتير علي قوي كل اللي اقدر اقوله ربنا يخليك لي يا رب وما يحرمنيش منك ابدا يا ست الكل و افضل طول عمري جنبك وسندك عن اذنك مش عارف اقول حاجه تانيه
مراد : شكرا يا جماعه على حضوركم وشرفتونا
فرح بزعل : هو ليه زين زعلك ده يا مراد
مراد: انتي عارفه ان زين ما بيحبش يحتفل في عيد ميلاده

فرح: يعني هو دلوقت زعل مننا
مراد: لا يا حبيبتي ما ازعلش ولا حاجه هو شويه وهيبقى كويس يلا بقى احنا نمشي
فرح: بس انا عايزه ابقى جنبه
مراد: اوعدك بكره هنيجي

دخل شاب في قمه الاناقه والشياكه بيقول اوعى تكون واكلت الجاتوه من غيري الكل تبصلها واستغرب
يتبع.....
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent