recent
أخبار ساخنة

رواية حكاوي حور ورائب الفصل الثاني 2 بقلم شيماء كمال

 رواية حكاوي حور ورائب الفصل الثاني 2 بقلم شيماء كمال

رواية حكاوي حور ورائب الفصل الثاني 2 بقلم شيماء كمال

رواية حكاوي حور ورائب الفصل الثاني 2 بقلم شيماء كمال

حور:رغد امسكيني انا حاسه بدووخه شديده اووى رغدد بسرعهه الحقيني
رغد بخوف شديد:حوور ي حوور
رغد بصوت عالي وخلاص دموعها نزلت:الحقووونا ي ناااس الحقووناا 
كل الناس اتلمت على صوت رغد اللى كان ماشي رايح شغله واللى كان راكن بعربيته كل اللى كانوا ماشيين في الشارع اتلموا على صوت رغد منهم  حج محمد ورائي
الاشخاص اللى كانوا واقفين:لا حول ولا قوة الا بالله لا حول ولا قوه الا بالله.اي اللى حصلها يبنتي
رغد:انتوا لسه هتتفرجوا عليناا وتسالوا حد يساعدني بسرعه
لسه في واحد جاي يشيل حور يركبها عربيته ويوديها المستشفي رائب وقفه
رائب: اوعي كده لو سمحت ..كل واحد يروح شغله او المكان اللى كان رايح عليه بلاش الناس الكتيره دي وابعدوا كده علشان البنت تعرف تتنفس كويس 
كل الناس سمعت الكلام ومشيت ورائب وحج محمد ورغد واقفين وشويه ناس بس مش كتير قاعدين يتفرجوا من بعيد
رائب:هو اي اللى حصلها بس
رغد بدموع: كنا ماشيين سوا وفجأه حست بدووخه واغمي عليها انا مش عارفه اعمل اي
رائب: طب اهدي اهدي
رائب شالها وركبها عربيته وودوها المستشفي
_________
رائب: خير ي دكتور هي كويسه
حج محمد:طمنا عليها يبني هو اي اللى حصلها
الدكتور: الدوخه والاغماء ده طبيعي انه يحصل اكيد هي ماكلتش اي حاجه من الصبح و ده مينفعش طبعا
رغد:فعلا عندك حق ي دكتور هي ماكلتش حاجه اصلا
رائب بعصبية :انتي ازاي تسيبي صاحبتك اصلا من غير اكل من الصبح لغاية الوقت ده
حج محمد:اي يبني اهدي مينفعش اللى بتعمله ده 
رائب:انا اسف.......طيب ي دكتور هي اكيد فاقت صح
الدكتور:ايوه فاقت بس مينفعش غير شخص واحد يدخلها طبقا للتعليمات 
رغد:خلاص انا هدخلها.وشكرا جدا ليكم وعلى وقفتكم معانا
رائب:طيب ممكن احنا كمان ندخل نطمن عليها ي دكتور
حج محمد:ايوه يبني نطمن عليها دقيقه واحده بس ونطلع
الدكتور:الغرفه اللى هي فيها..فيها مرضي كتير يعني الغرفه مليانه وده غلط طبعا المستشفس هنا واخده حذرها وماشيين بالتطبيقات الاحترازيه علشان الكورونا
رائب :عارفين والله ي دكتور بس هنطمن عليها ونطلع على طول
الدكتور:ماشي بس ياريت متتاخروش جوا
________
رغد:حوور حبيبتي
حور بتعب:رغد انا اي اللى حصلي وجيت هنا ازاي
رائب بضحك:الف سلامه عليكي ي حبيبت عمو
حور بابتسامه:الله يسلمك عارفه انك بتتريق علياا بس ماشي
حج محمد:الف سلامه عليكي يبنتي خوفتينا عليكي والله
حور:الله يسلمك ي عمو محمد ربنا يحفظك ياارب 
حور:مقولتليش ي رغد انا جيت هنا ازاي
رغد:انتي اغمي عليكي والناس كلها جيت اتجاهك والاستاذ  ده شالك وجه بيكي المستشفي
حور يفزع:نهار اسود ومنيل شال مين انتي بتهزررى
رائب: حقيقي انتي طلعتي تقيله اووي يس غصب عني كان لازم اشيلك وانقذك بدل م اسيبك واقعه على الارض كده
رغد بضحك: بيقول عليكي كنتي تقيله
حور: اتلمي بقى انتي كنتي واقفه اي لازمتك 
رغد:مكنتش عارفه اتصرف لوحدي صوت ولميت علينا الناس ونصيبك بقى انه يشيلك
حج محمد: خلاص ي بنات محصلش حاجه يعني
رائب: كنت اسيبها يعني لما يحصلها حاجه...طيب انا هروح اجيبلك اي حاجه تاكليها علشان الدكتور قال اللى حصلك ده بسبب انك ماكلتيش
حور: لا انا مش عاوزه
رغد:عاوزه يغمي عليكي تاني ويحلصلك نفس اللى حصلك انهارده ده!
حج محمد:مينفعش يبنتي تفضلي كده من غير اكل
حور بصوت منخفض: رغد تعالي اقولك حاجه في ودنك
رغد:قولي في اي
حور:فين الشيبسي بتاعي والشيوكلاته اللى كنت جايباها
رغد بصوت عالي: دي اللى مش بتاكل! دي اللى تعبت بسبب انها مبتاكلش يبشرر
حج محمد:في اي يبنتي وطي صوتك
رائب :في اي يجدعان
حور:هششش خلاص مفيش حاجه 
رائب مشي جاب اكل علشان حور وجاب العلاج اللى الدكتور كاتبلها عليه وخرجوا من المستشفي
_______
حور:شكرا جدا ي عمو محمد سيبت شغلك علشاني شكرا جدا ي استاذ رائب بجد
حج محمد:انتي بنتي ي حور.ابقى خلي بالك من نفسك يحبيبتي 
رائب:  لحظه! عرفتي منين ان انا اسمي رائب 
حور:ان انا عرفته من عمو محمد 
حج محمد:اي يبني انتوا بدققوا على حاجات تافهه خالص كانت مره بتقولي انها جاتلى السوبر ماركت ملقتنيش ولقيتك انت ف قولتلها ده رائب 
رائب:لا معلشي بس انا بحب التفاصيل
حج محمد:طيب نسيب بقى حور تطلع بيتها هي ورغد ونمشي احنا
حور:طب تعالوا اتفضلوا معانا انتوا تعبتوا معايا اكيد
حج محمد:معلشي يبنتي اهم حاجه اني اطمنت عليكي 
رغد:متشكرين اووي ي عموو
رائب: المفروض صاحبتك  هتبقى دكتورة  يعني تكون واعيه اكتر من كده وتاخد بالها من نفسها
رغد:وانت بقى ي استاذ عرفت ازاي انها في كلية طب
حور: ده شكله كده ظابط مخابرات
حج محمد:انا اللى قولتله يبنتي بس والله بنيه صافيه الكلام جاب كلام وكده يعني
حور:ي عموو ده عرف عني كل حاجه
رائب:انتي محسساني ان انا عرفت اللى محدش عارفه يعني مهو اكيد الكل عارف ان انتي اسمك حور وكمان في كلية طب اي الجديد يعني!!
رغد:سيبك منه دلوقتي ويللا بيناا
رائب بصوت منخفض:رخمه ولمضه زي صاحبتها
____
رغد وحور طلعوا البيت وحج محمد ورائب مشيوا
والدة حور:اي ده حور مالك يحبيبتي في اي في اي ي رغد ماسكاها كده لي ولي الكانيولا دي
حور: اهدي ي ماما ي حبيبتي انا كويسه والله
رغد قصت لها كل ما حدث
_______
عمرو:اي ي صاحبي مالك كده بتفكر في اي
رائب: ............... 
عمرو: لا انا كده بكلم نفسي بقى
رائب:...............
عمرو:راااااائب
رائب: اي يبني في اي وطي صوتك
عمرو: مهو حضرتك مش سامعني ف قولت اعلي صوتي يمكن تسمعني
رائب: معلشي دماغي مشغوله شويه بالشغل ده
عمرو:لا التفكير ده اكيد مش من الشغل اكيد في حاجه تانيه
رائب: بص انت عارف ان انت الوحيد اللى مبعرفش اخبي عليك حاجه
عمرو': ايوه هو ده الكلام..قولي بقى اي الحكايه
رائب: حاسس ان انا حبيت واحده في اولى ابتدائي
عمرو:بطل هزار بقى في اي بجد
رائب: والله م بهزر.هما يومين اه بس رشقت في قلبي بكل تفاصيلها
عمرو:انت هتهزر ي رائب حبيت واحده في يومين وكمان في اولى ابتدائي لا انت بتهزر
رائب :  يبني افهم تصرفااتها اولى ابتدائي لكن عمرها حوالي ٢٠ سنه 
عمرو:ااااه قول كده حرام عليك خليتني افكر انك اتجننت
رائب : اول مره شوفتها فيها كان من يومين بس مش عارف في حاجه كده شدتني اتجاها
عمرو:اوووه رائب بيه بقى بيحب ي اخي ده انا كنت فقدت الامل انك هتفكر في موضوع الحب ده اصلا
رائب: بص انسى كل كلمة قولتهالك دلوقتي لغاية م افكر في خطوه اعملها
________
والدة حور:لما حكيتوا كل اللى حصل معاكم بقيت عاوزه اروح اشكر اللى اسمه رائب ده واشكر الحج محمد..
حور: لو عاوزه تشكرى حد اشكرى عمو محمد بس
رغد: ي شيخه حرام عليكي رائب ده قمر كده وكمان طلع محترم ووقف معانا والله من غيره معرفش كنت هتصرف ازاي
حور:مالك يختي محموقه عليه كده لي خلاص ابقوا اشكروه انا مالي
والدة حور:لسانك ده يتقصر شويه علشان كده عيب يبت انا مربتكيش على كده اعقلي كده شويه 
رغد: طيب ي طنط انا همشي انا بقى وبكره ابقى اجي 
حور: لا متجيش مش عاوزاكي تيجي
رغد: هاجي غصب عنك بردو
والدة حور: ربنا يهديكم ياارب
قاطع حديثهم رن جرس البيت
رغد:خليكي ي طنط وانا هشوف مين
رغد بتفتح الباب شافت
يتبع...
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent