recent
أخبار ساخنة

رواية ويبقى الامل الفص الثاني 2 بقلم باسنت اشرف

 رواية ويبقى الامل الفص الثاني 2 بقلم باسنت اشرف

رواية ويبقى الامل الفص الثاني 2 بقلم باسنت اشرف

رواية ويبقى الامل الفص الثاني 2 بقلم باسنت اشرف


تاني يوم في بيت رحيق 
اسماء:  هاا يا رحيق امبارح مرضيتش اضغط عليكي و قولت اسيبك تفكري براحتك 
رحيق:  معلش يا ماما مش قادرة اخد قرار لسة لكن اوعدك اني هفكر. 
اسماء:  انا شايفة الراجل زي الفل ومش هتلاقي زيو فكري كويس بعقلك وسيبك من عواطفك دي خالص. 
رحيق:  ماشي يا ماما اللي فية الخير يقدموا ربناا 
اسماء:  بأذن الله قومي ساعديني عشان اخواتك جايين النهاردة 
رحيق:  حاضر يا ماما
***************************
غادة:  اي رأيك في العروسة يا مالك 
مالك:  باين عليهاا انسانة كويسة ربنا يقدم اللي فية الخير 
غادة:  ان شاء الله هتوافق يا حبيبي 
مالك:  بأذن الله يا ماما انا داخل اشوف الولاد 
**************************
قمر:  بابي انت جيت 
مالك:  ايوة يا حبيبتي عاملة اي في المذاكرة 
قمر:  الحمدلله واكملت بتردد:  بابي هو انت فعلا هتتجوز و هتسيبناا. 
مالك:  ايوة فعلاا هتجوز بس مش هسيبكم طبعاا مين قالك كده 
قمر:  منى مرات عمي هي اللي قالتلي انك هتتجوز و مراتك هتكون بتكرهناا عشاان احناا مش ولادهاا وانت هتسمع كلاامهاا و هتكرهناا و بعد كده تسيبناا 
مالك:  وانت اي حد يقولك حاجة على بابا تصدقيهاا 
قمر:  لاا بس مش عارفة بصراحة 
مالك:  علفكره انا زعلان منك جداا كده 
قمر:  لا خلااص يا بابا والنبي متزعلش 
مالك:  ماشي يا قمري بس انت لاازم تكوني واثقة في بابي. 
قمر:  انا بحبك اووي يا بابا وواثقة انك مش هتعمل حاجة تضرنا 
قمر مالك * بنت مالك الكبرى تبلغ من العمر 9 سنوات في الصف الثالث الابتدائي 
*******************************
مالك:  فين منى يا ماما 
غادة:  في اي متعصب لية و بعدين مرات اخوك فوق في شقتهاا هي و اخوك 
مالك:  ينفع اللي قالتوا لقمر ده يعني 
محمود:  قالت اي يا مالك. 
مالك:  قالت للبنت اني هتجوز و مراتي هتكرهم و تخليني اكرهم واسيبهم 
غادة:  معلش يا ابني اكيد مش قصدهاا حاجة 
محمود:  لاا غلط تقولهم كده دول اطفال و هيصدقوا اي حاجة 
غادة:  خلاص انا هكلمها و اقولهاا غلط كده 
مالك:  ماشي يا ماما بس لو اتكلمت مع اولاادي تااني محدش عارف اناا ممكن اعمل اي
محمود:  خلاص يا مالك هدب اعصابك و امك هتكلمهاا و تفهمهاا 
مالك:  ماشي يا بابا 
رحمة:  تيتة انااا جعااانة اوووي وبطني بتصوصو فين اللاكل عشاان همووت 
عمر:  سيبك منهاا يا تيتة دي دايما طفسة كده مش  بتعمل حاحة غير تاكل 
رحمة:  قولوا ملهوووش دعووة بياا يا بابي اكل براحتي 
محمود:  طبعاا رحومة حبيبت جدو تااكل اللي هي عايزاها يلاا يا غادة عشالن انا كماان جعاان زي رحومة 
رحمة:  يعيش جدو الجامد يعيش 
عمر:  ايووة ايووة خليكم دايماا معاها لغاية ما بقت قد البارميل
مالك:  عمررر خلااص كفااية عيب متقولش على اختك كده تاني يلاا اعتذر منهاا 
عمر:  انا اسف 
مالك:  يلاا روح نادي على قمر عشاان تاكل 
عمر *  ابن مالك يبلغ من العمر 6 سنوات في كيجي تو 
رحمة * بنت مااك وهي توأم عمر ولكنهاا تعشق الاكل كثير لذلك جسمهاا تخين بعض الشئ 
***************************
مريم:  وانت اي اللي مخليكي مش موافقة 
رحيق:  انا مقولتش مش موافقة بي هو عندو 3 اولااد وانا مش عارفة هقدر اتحمل مسؤليتهم ولاا لا 
مريم:  هتقدري يا رحيق صدقيني 
رحيق:  مش عارفة محتارة اووي 
مريم:  صلي استخارة واللي فية الخير يقدموا ربناا 
رحيق:  ما انا قررت اعمل كده 
مر اسبوع و غادة دائمة الاتصال باسماء حتى تعلم رأي رحيق 
وكل يوم رحيق تقول غدا ولاا تعطي رأيهاا 
اسمااء:  اخلصي بقى يا رحيق بقالك اسبوع وكل يوم تقولي بكرة مينفعش كده عشاان النااس 
نور الدين:  متضغطيش عليهاا يا اسماء 
اسماء:  مش كده يا نور كل يووم تقول بكرة عايزين نخلص 
رحيق:  خلاص يا ماما انا قررت 
اسماء بترقب:  هاا قررتي اي 
رحيق: ******
يتبع...
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent