روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الخامس 5 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الخامس 5 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء الخامس

رواية عشقته فدمر حياتي البارت الخامس

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة الخامسة

مايا صدمه/ انتي بتقولي ايه يا دكتوره انا حامل
حامل ازاي
الدكتور ه باستغراب
في ايه يا حبيبتي حامل زي اي بنت بتكون حامل انت حامل في شهر الاول وحاله الجنين كويسه وهكتب لك على شويه فيتامينات وعايزك تاخدي بالك من نفسك وانت يا استاذ عايزاك تهتم بيها وباكلها ربنا يسعدكم مع بعض
مايا كانت دموعها مغرقه وشها وهي بصه لمحمد اللي بص لها بصات غريبه هي مش فاهماها دلوقتي هتقدر تواجه كيف وتقول ايه تقول له ان هي حامل من اخوه وهل هو هيقبل ان هو يتحمل مسؤوليه ولد مش ولده
محمد/ تمام يا دكتوره شكرا لك يلا بينا يا مايا
خدها وخرج من غير اي كلام وهي حزينه بصه للارض مش عارفه تتكلم ازاي
محمد /انا عارف ان الموضوع صعب عليك يا مايا بس انا اتقبلت الموضوع من اول وما عنديش مشكله في الولد اللي في بطنك انا هعتبره كانه ابني والعيله كلها هتعرف انك حامل مني انا حتبرهه انه ابني يمكن الولد ده يقربنا من بعض اكثر مش عايزك تفكري في حاجات كثير
مايه بصيت له باستغراب اول مره تشوفي الجانب الكويس من محمد دايما كانت بتشوفه شاب مستهتر وما بيهموش غير نفسه لكن النهارده بتشوفوا بيتحمل مسؤوليه مش مسؤوليته
مسك ايديها وقال لها انا معاكي ومستحيل اسيبك ابتسمت له ابتسامه ريحه قلبها وقررت ان هي تدي له فرصه
مشيت مايا هي ومحمد وهم مبسوطين روحوا على البيت لقيهم كلهم متجمعين على السفره
محمد وهي كانوا ماسكين ايدين بعض وداخلين اتكلم محمد
محمد بحب /في جماعه في خبر انا حابب إبلاغ كم بيه مايا حامل وقريب قوي هيجي ولي العهد بتاع البيت
الجد صلاح/ الف مبروك يا حبيبتي ربنا يتمم لك على خير ونفرح بنونو قريب ويجي حبيب جدو
الكل ابتدى يبارك لها وهي في عالم غير العالم مش عارفه ليه مش مبسوطه يمكن علشان حسه اللي هي فيه ده غلط يمكن لو كان الحمل ده حصل بعد الجواز من جثه كان ليه طعم تاني دايما الحرام ملهوش طعم هي حاسه ان هي مفيده حرام عليها ان هي تظلم محمد معاها فقت من شروطها على ايد مرات عمها
ناديه بحب الف مبروك يا حبيبتي والله فرحت لك ريحي نفسك دلوقتي يا مايا وعايزاكي دايما تكوني قويه وتهتمي باكلك وترجعي ماياه اللي انا عارفاها من زمان حبيبه قلبي اللي هتجيب لنا اللي هتجيب لنا وريث العيله
مايا بحب/ ان شاء الله يا طنط بعد اذنك انا هروح ارتاح في اوضتي شويه عشان انا تعبانه
ناديه/ ماشي يا حبيبتي روحي ارتاحي دلوقتي
طلعت ماياه اوضتها وهي بتفكر في كل حاجه حصلت معقول هتبقى ام شايله جواها قطعة من جواد
كل ما تحاول تخرجه من حياتها في حاجه بتشدها ليه اكتر وبتربطها بيه اكثر حتى حتى الكره مش عارفه تكرهه ولا عارفه تحبه مش عارفه هي بتحس تجاه بايه حاسه ان مشاعرها متلخبطه وخصوصا من معامله محمد اللي بيعاملها بيهتم بيها وبيحاول يقرب منها بس هي مش حاسه باي حاجه من ناحيه محمد نفسها تنسى الماضي وتبدا حياتها جديده مع الانسان ليه يستحقها بجد بس ما قادراش ما تعرفش ليه بالرغم من كل اللي عمله معاها بس هي لسه بتحبه وقلبها متعلق فيه طلعت عشان ترتاح وهي الافكار كلها دي بتدور في دماغها واسئله بتودي وتجيب في دماغها وللاسف كل الاجابات بتقول ان هي لسه بتحب
محمد /انا مبسوط يا جدي وان شاء الله من الاسبوع الجاي هبدا انزل في الشركه انا دلوقتي هبقى اب ولازم اكون متحمل المسؤوليه
جد صلاح /ربنا يقدم اللي فيه الخير يا ابني ويوفقك انت ومايا انا مبسوط انك قدرت تنسي ماياه جواد وخليتها تعتبرك جوزها ودلوقتي انت هتبقى اب عايزك تحمل المسؤوليه وتبطل الاستهتار اللي انت كنت فيه يلا يا ابني ربنا يوفقكم
خرج جد وراح على أوضه وساب محمد وهو واقف
وهو بيفكر هل القرار اللي اخذه ان هو يتحمل ولد غير ولد وكان صح ولا لا ايوه هو بيحبه مايا بس هل هيقدر يتحمل ان هو يشوف ولد جواد قدامه ويا ترى هي حاسه بايه وهي شايله حته من جواد جواها هو عارف انه بيدوس على نفسه عشانها بس كله يهون عشان تحس بيه بس كله يهون عشان تحس بيه ويكون الولد ده وصله حب بينهم حاول يقنع نفسه بالافكار دي ويخليه يبعد فكره اي حاجه وحشه عن دماغه
كان طالع بره الفيلا عشان يروح مع اصحابه لكن صدم اللي شافه وسمعه
ناديه بشر في ايه يا ندى ايه اللي جابك النهارده انا مش قلت لك ما تظهريش لغايه ما هيش جواد من السفر
ندى/ والله يا خالتي انا كنت جايه ازوركم واشوف اذا كان جواز رجع ولا لا ايه اخبار مايا مع محمد مش انت قلتي لي انها هتخرج من حياتكم للابد ايه اللي خلاها محمد يتجوزها
ناديه/ بصي انا اللي عملته كله عشان ابعدهاعن جواد
متى باستغراب/ انا لغايه دلوقتي مش عارفه يا خالتي ازاي اقنعت جواد ان هو يسافر وليه خليتيه يبعت جواب لمايا
ناديه/ لا يا حبيبتي انا ما اقنعتهوش ان هو يسيب مايا اللي حصل في اليوم ده كله كان بترتيبي انا بس انا خايفه لا يرجع جواد ويعرف ان هي اتجوزت محمد ما توقعتش ان محمد ابني يطلب ان هو يتجوزها من جدو دمر كل مخططاتي الخوف دلوقتي من مواجهه الاخوات وكمان الهانم حامل ولا كانها كأنها تحب جواد
ندى/ باستغراب طب ايه اللي حصل
ناديه بصي الموضوع بدا لما جواد حكى لي ان في قضيه مهمه ولازم يسافر عشانها ورجعت بذكرياتها
فلاش باك
كان جواد في اوضته بيتكلم في التليفون
جواد بغضب/ الو يعني سايبين الايام دي كلها وما لكيش غير اليوم العوده اجازه عشان فرحي دلوقتي ازاي هسيب خطيبتي هي مهم زي ده
خلاص اقفل وانا هتصرف دخلت ناديه عليه بحب
ناديه بحب/ في ايه يا حبيبي سمعاك بتتكلم في التليفون وانت متعصب جدا ايه الموضوع
جواد /الفرح فاضل عليه كم ساعه بس وانا متصلين عليه بيقولوا لي محتاجيني في الداخليه ضروري بس مش عارف اعمل ايه ولا اقول لماياه ازاي اني مضطر اني اسافر دلوقتي
ناديه /خلاص يا حبيبي انت لو رحت قلت لها دلوقتي انك مضطر تسافر هتفهمك او ابعت لها رساله على التليفون
يا ماما الموضوع مهم كيف هقول لها في التليفون لازم اشوفها
ناديه بشر /يا حبيبي ولا يهمك ابعث لها التليفون واكيد هتفهم دلوقتي هي مشغوله مع الميك اب ارتست خلاص روح لها
جواد خلاص يا ماما انا رايح اشوفها خرج جواد عشان يشوف مايا بس ما لقيهاش في الاوضه دور عليها تحت برده ابعت لها رساله في التليفون بتاعها ان هو اضطر يسافر في شغل وان هو مضطر ان هو ياجل الفرح لغايه ما يرجع من السفر لان السفريه دي مهمه خالص في شغله وان هي ما تزعلش وبعت نفس الرساله دي تليفون جد
لكن ناديه كانت مخططه لكل حاجه تليفون مايا كان معاها واول ما شافت رساله جواد حذفتها والجد اصلا ما يعرفش يقرا ولا يكتب وكده سافر جواد عشان الشغل اللي هو متكلف بيه وارسل رساله يخبرها كل حاجه وطبعا الرساله ما وصلتش للمايا
وطبعا فكره اصلا ان جواد هو اللي ايه يسافر كانت هي فكرتها لان المسؤول بتاع جواد يبقى اخوها ويبقى ابو ندى وطلبت منه ان هو يرن على جواد ويطلب منه المهمه دي قبل الفرح بكم ساعه عشان ما يلحقش يقول لمايا حاجه وكل حاجه خططت لها نجحت والرساله اللي جات من تليفون جواد
كانت ناديه هي اللي راسلاها لمحمد من رقم جواد الثاني لان جواد لما بيروح اي مهمه بيقفل تليفونه وكمان المهمه دي كانت خطيره عشان كده ساب تليفونه في البيت وراح بهويه مختلفه عشان المساله كانت حساسه بس اللي ما كانتش عامله حسابه ان محمد ابنها يطلب ايد مايا ويتجوزها وكده ما قدرتش تتخلص من الماياه برده ماياه دخلت في العيله
عوده من الفلاش باك
ندى باستغرا/ب طيب انت عملت كل ده استفدت ايه وليه انت بتكرهي مايا انت اللي ربتيها
ناديه بكراهيه/ عايزه تعرفي ليه علشان بسببها خطيبي فسخ خطوبتي ابو مايا كان ابن عمي وخطيبي وكان احسن واحد في اخواته وفي نفس الوقت كانت بنت عمي بتحبه وهو بيحبها بس ما كانتش بتقول لي واستتراجته وخليته يعمل معنا حاجات وحشه واضطر ان هو يسيبني يوم الفرح عشان هي حامل واتجوزتها وانا اتجوزت اخوه
بس قلبي ما كانش صافي لها ابدا مرت الايام هو ولدت وربنا عقب امها وابوها اللي عملوه فيا وعمله حادثه واتوفوا وانا اضطريت ان اربيها وما قدرتش احبها ابدا فاضطريت ان اربيها وابين اني بحبها لكن جوايا كره ما يتوصفش ليها هي وبس
ولما شفتها بتتعلق بابني كنت بحاول ابعدها عنه بس لقيتها بتتعلق اكثر وجدها كان بيمارسها وابني كمان كان بيحبها ومتعلق بيها وانا ما كنتش طايقاها كانت بتذكرني بامها كل حاجه فيها كانت شبه امها فعشان اضطريت اعمل كل اللي عملته خايفه دلوقتي من رد فعل جواد بس ان شاء الله كل حاجه هتبقى كويسه
محمد بصدمه ايه هو اللي هيبقى كويس يا ماما
ناديه بخوف محمد
يتابع رايكم متوقعاتكم ايه رايكم في ناديه وهل اللي عملته صح ولا لا وايه هيبقى رد فعل محمد وجواد وهل الميه هتعرف ان جواد ما سابهاش وهتعرف ناديه وهل الخطه اللي عملتها ناديه وهل جواد هيعرف ان الميه حامل منه كل ده هنشوف الفصول اللي جاي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!