recent
أخبار ساخنة

رواية الحب المنتظر الفصل الثالث 3 بقلم مريم محمد

 رواية الحب المنتظر الفصل الثالث 3 بقلم مريم محمد
رواية الحب المنتظر الفصل الثالث 3 بقلم مريم محمد

رواية الحب المنتظر الفصل الثالث 3 بقلم مريم محمد

في المستشفى
سارة :خلاص سامحتك يامراد بس عشان خاطر تيتة بس واللهي ماتعملها تاني لا هتشوف سارة واحدة تانية خالص انت سامع
مراد:حاضر ياسارة اوعدك اني مش هعمل كدة تاني صدقيني ده كان من غير قصدي واللهي ياسارة انا عمري ما فكرت اعمل كدة ابدا
سارة:ده شئ ميهمنيش اليمني انك متكرر هوش
تاني يامراد
بعد شوية
في الشارع
سارة :خرجت هي ومراد من المستشفى
مراد:يلا ياسارة اركبي
سارة:لأ انا هوقف عربية شكراً يامراد.
مراد:يلا ياسارة اركبي مش عايز عناد عشان انتي تعبانة يلا اركبي
سارة:حاضر وراحت ركبت العربية
في الطريق
مراد:ممكن اسألك سؤال ياسارة ده بعد اذنك طبعاً
سارة:اتفضل
مراد:هو انتي ساكنة فين وضحك 
سارة :بضحك هو ده السؤال
مراد:اممم ههههه ههههه
سارة :ما انت عارف انا ساكنة فين والا هو كلام وخلاص
مراد:بصراحة بحب اتكلم معاكي مش عارف ليه
سارة:اممم. ماشي
بعد شوية سارة وصلت علي بيتها
مراد:مع السلامة ياسارة
سارة:مع السلامة
وصلت سارة على البيت
في البيت
أم سارة بخضة:يا لهوي ايه الحصلك ياسارة وطلعت تجري عليها
سارة:مفيش حاجة ياماما يا حبيبةقلبي
الأم :ندهت على يارا
يارا بصدمة:يانهار مش فايت وطلعت تجري على سارة
يارا:مالك ياقلبي ايه ده دماغك مالها ايه الحصل
سارة:اهدوا ياجماعة اهدوا خلوني اعرف اتكلم
وقالتلهم انه هي اتخبطت في الباب ومكانتش واخدة بالها
الأم:سلامتك الف سلامة ياقلبي.
سارة:الله يسلمك يا ماما
يارا :حضنت سارة وعيطت وقالت إحنا منقدرش نستغنا عنك ياسارة خلي بالك من نفسك يا حبيبتي 
سلرة:مسحت دموع يارا وباست جبينها وقالت ربنا يخليكم ليا يارب
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الفيلا
في المساء
الجميع قاعدين يضحكوا ويتكلموا مع بعض فجأة يشوفوا واحدة داخلة حلوة بس مش اوي
عمةجاسر:أهلا يا لينا ياحبيبتي وراحت حضناها
عمة جاسر:ااقدملكم ياجماعة لينا الحكتلكم عنها
ام جاسر:أهلا ياحبيبتي وسلمت عليها
ام جاسر:قربت من جاسر وقالتله ايه رايك فيها ياحبيبي
جاسر باستغراب :رأيي في ايه ياماما
ام جاسر:في لينا عروستك ياحبيبي
جاسر:بصدمة عروسة ايه وراح طالع على غرفته
ام جاسر:حاولت تداري على موقف جاسر واعتذرت للينا على الحصل
لينا :لأ متقولش كدة ياخالتو
بعد شوية
مراد:طلع على غرفة جاسر شافه مدايق ومش طايق حد
مراد:جاسر انا مش عايزك تقول حاجة بس عايزك تقولي انت مدايق من ايه وبعدين انت لو مش عجباك لينا قول لماما لأ
وهي مش هتقول حاجة ياجاسر مدايقش نفسك
يا حبيبي
جاسر:حضن مراد وكان نفسه يقول لمراد انه بيحب سارة بس في حاجة منعته انه يتكلم
بعد شوية
الجميع طلعوا عل غرفهم وناموا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في صباح يوم جديد على ابطالنا
في الشركة عند جاسر
جاسر:كان قاعد يفكر في سارة وقرر بعترفلها بحبه ببس قال لازم اشوف رأيها في لينا لو هي معجبتهاش تبقى هي بتحبني ولو عجبتها تبقى هي مبتحبنيش
بعد شوية
في الفيلا
مراد:سلم على الجميع وهيروح على الشركة
في الطريق مراد سايق فجأة شاف سارة
بتشتري حاجة من السوبر ماركت
مراد:نزل من العربية وراح على السوبر ماركت.
سارة:بتكلم الراجل بتاع المحل راح مراد داخل
واتكلم
سارة :بصت وراها لقيته مراد.
سارة :مراد انت بتعمل ايه هنا.
مراد:ايه جاي اشتري
سارة :اممم. طيب عن اذنك وراحت خارجة
مراد:طلع وراها وراح قايلها تعالى اوصلك
سارة:مراد انا ليه حساك مش طبيعي انت شارب أو حاجة
مراد:بضحك لأ واللهي انا بطلت اشرب علشانك
سارة:علشاني
مراد:قصدي عشان مش مفيد
سارة:طيب اتفضل بقى عشان انا مش همشي معاك
مراد:كدة ياسارة تكسفيني
سارة:بطل بقى يامراد روح امشي بقى عشان انا مش هركب
مراد:ماشي يا سارة
سارة :لقيت التليفون بيرن وكان جاسر
سارة :الو يا استاذ جاسر
جاسر:عاملة ايه ياسارة
سارة:الحمد لله انت عامل ايه
جاسر:الحمد لله. كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع ياسارة
سارة:اتفضل
جاسر:لأ في البيت مش هينفع في التليفون
سارة:ماشي تمام اشوفك في البيت مع السلامة
جاسر:مع السلامة
بعد شوية
في الفيلا
سارة :وصلت وبعدها بشوية وصل جاسر
سارة:خير يااستاذ جاسر ايه في ايه
جاسر:انا كنت عايز اخود رايك في لينا
سارة:اممم لينا بنت كويسة وتستاهل كل خير
يااستاذ جاسر
جاسر :يعني عجباكي
سارة:اه جدا
جاسر:خلاص انا موافق عليها مدام عجبتك
سارة:الف مبروك يااستاذ جاسر
جاسر بوجع :الله يسلمك ياسارة
بعد شوية
ام جاسر:خبرت العيلة انه جاسر وافق وكانوا فرحانيين اوي
ام جاسر:كلمت ام لينا واتفقوا على الخطوبة
والجميع مبسوطين انه الخطوبة قريبة اوي وهيفرحوا بجاسر أخيراً
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تسبيق الأحداث
يوم الخطوبة في الفيلا
في المساء
جاسر:كان مبسوط ع
عشان الكل فرحان لاكن من جواه موجوع اوي
عشان حبه لسارة
سارة ويارا وامها وصلوا وكانوا حلوين اوي
جدة جاسر:سلمت عليهم وكانوا مبسوطين اوي
بعد شوية لينا وصلت
ام جاسر:راحت سلمت عليها وكانت مبسوطة اوي خطوبة ابنها بقى
ام جاسر:زي القمر يا لينا ماشاء الله
لينا :تسلميلي يا خالتو
سارة :كانت مبسوطة اوي عشان الكل مبسوط
بعد شوية نزل مراد وعاصم
مراد:كان بيدور علي سارة وشافها وكانت حلوة اوي
مراد:راح عند سارة
مراد:عاملة ايه ياسارة
سارة:الحمد لله يامراد انت عامل ايه
مراد:الحمدلله بخير
جاسر :وصل عندهم ومكانتش مصدق انه سارة حب حياته مش هتبقى ليه
جاسر:ازيك ياسارة عاملة ايه
سارة:الحمدلله الف مبروك يااستاذ جاسر.
جاسر:الله يبارك فيك ياسارة
بعد شوية جاء وقت تلبيس الخواتم
ام جاسر:يلا ياحبيبي لبس خطيبتك الخاتم
جاسر:حاضر يا ماما
جاسر:لبس الخاتم للينا وكان نفسه تكون سارة هي البتلبسه
بعد شوية عاصم شغل اغنيه رومانسية 
ام جاسر: طلبت من جاسر ولينا يرقصوا
جاسر: ماشي يا ماما وراحوا يرقصوا
مراد:راح طلب من سارة ترقص معاه
سارة؛ ايه ألفي دماغك يامراد
مراد:واللهي مافي حاجة بس حابب ارقص معاكي
سارة:ماشي وراحوا يرقصوا
سارة ومراد:رقصهم كان حلو اوي ومراد كان مبسوط انه سارة وافقت ترقص معاه
جاسر:كان حزين بس مكانش مبين
لينا :بنت مش سهلة ودخلت على العيلة عشان تدميرها خالص وتفرقها وكمان معاها شريك بيساعدها على كده
بعد شوية
الرقص خلص وجاسر طلع على غرفته
ابوه طلع وراه
ابو جاسر :مالك ياجاسر بتحبها لدرجادي ومش قادر تبعد عنها
جاسر:حضن ابوه وقاله ايوة يابابا مش قادر اقولها ومش قادر ابعد عنها بقت حياتي كلها.
ابو جاسر:لازم تمسك نفسك لو هي من نصيبك هتبقى ليك ياجاسر
بعد شوية نزلوا على تحت
وكان الجميع مبسوطين اووووي
عاصم :ازيك ياانسة يارا
يارا:الحمد لله يا استاذ عاصم
عاصم :كان معجب بيارا اوي بس بيحاول يخبي
بعد شوية
مراد:بيتكلم هو وسارة وكانوا عمالين يضحكوا
وسارة بتبقى مبسوطة وهي مع مراد
يارا:واقفة ملاحظة نظرات جاسر لنور
بعد شوية
سارة :كانت بتتمشي الفستان بتاعها اتشبك في حاجة
جاسر:راح عشان يساعدها
سارة:كانت بتشده وكانت هتوقع وبسرعة مسكها جاسر ولحقها وفكلها الفستان من الكان مشبوك فيه
سارة :شكراً اوي يااستاذ جاسر
جاسر :متشكرنيش على حاجة ياسارة الأصدقاء مفيش مابينهم شكراً
سارة :ماشي يا استاذ جاسر
وقعدوا يضحكوا شوية
جاسر :بيبقى مبسوط اوي وهو مع سارة
لينا :راحت عند جاسر وسارة
لينا:ايه بتضحكوا على ايه ضحكوني معاكوا
سارة:استأذن ومشيت
لينا:مالك ياجاسر انت اضايقت والا ايه
جاسر:لا ابدا مفيش حاجة
يتبع ......
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent