recent
أخبار ساخنة

رواية صفقة على عذراء الفصل الرابع 4 بقلم هاجر قطب

 رواية صفقة على عذراء الفصل الرابع 4 بقلم هاجر قطب
رواية صفقة على عذراء الفصل الرابع 4 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل الرابع 4 بقلم هاجر قطب

في صالة العرض.
كانت سيرين تنتظر هي ومجموعة من العارضين ان يخرج عزت ليعطيهم المرتب .
ليخرج عزت يبدأ في اعطائهم المرتبات أﻻ سيرين .
سيرين. وانا مستر عزت مخدتش مرتبي
عزت.اسف سيرين بس انتي ملقيش مرتب
سيرين. مليش مرتب لية بقي ماانا اشتغلت
عزت.المسؤولين هما اللى وقفوا مرتبك
سيرين. طب لية انا عملت اية
عزت.اللي سمعتة انك أساءتي لرجل اعمال كبير.
سيرين.انا
لتجد جاسم من غرفة المدير يسلم علية والمدير يعتذر لة بشدة.
جاسم التف ونظر في عيونها بقوة وفي عيونة شي ﻻ تستطيع سيرين ان تحددة اهو رغبة فيها ام انتقام.
جاسم اخذ شيري بين ذراعة وخرج وهو لم يسقط عيونة عن سيرين
سيرين. ارجوك يا مستر عزت انا بحاجة لمرتب
عزت.اسف سيرين دا مش بس كدة انتي موقفه عن العمل .
سيرين. انا ...ﻻ ارجوك انا محتاجة الشغل جدا ارجوك
عزت.سيرين مش بيدي انتي عارفه اني زاي زايك بشتغل وبخود مرتب خوشي اتكلمي مع المدير
سيرين. طيب هدخل
وفعلا دقت باب غرفة المدير.
المدير. ادخل
سيرين دخلت لغرفة.
المدير ابتسم بسخرية . اهلا
سيرين. ارجوك انا معملتش حاجة ارجوك انا ﻻازم اخود مرتبي وبلاش توقفوني عن الشغل
المدير. انا عايز اعرف ازاي يجي في عقلك انك تبهدلي رجل اعمال زي جاسم العاصم انتي مجنونة
سيرين. هو اللي أساء ليا وعامل يقول كلام واحش اوي
المدير. ومالة ...المجال اللي انتي شغالة فية دا يا سيرين ﻻازم تدي عشان توصلي
سيرين. ارجوك ...انا مش كدة يا فندم
المدير. يبقي تخرجي انتي ملكيش مكان بينا
سيرين. بس انا محتاجة الشغل ضروري
المدير. الحل الوحيد اللي يخليني أوافق ارجعك هو السيد: جاسم بنفسه
سيرين.طب اعمل اية
المدير. روحي اعتذاري لة
سيرين.بس انا مغلطتش بالعكس هو اللي اساء ليا وكان عايز
المدير. انا عارف.وعارف رجل اعمال كبير زاية علاقاتة ازاي بس دا ما يخصنيش انا اللي يخصني الشغل
سيرين. طب والعمل
المدير. تروحي تعتذري
سيرين.بس معرفش لية مكان
المدير. الكارت دا فية عنوان الشركة روحي
أخذت سيرين الكارت ونظرت فية قليل ......ثم ...
سيرين. طب مفيش امل اخود المراتب ارجوك انا محتاجة لمراتبي
المدير.انا اسف ....حتي مراتبك هو قال لم تعتذري هو اللي يدهولك
سيرين. طيب .....شكرا واسفة لو سببت ليك مشكلة بعد اذنك ....وخرجت دون قول كلمة زيادة
بعد رحيل سيرين .
المدير لنفسة.اد اية انتي صعبانة عليا اوى النصيب ملقاش غير جاسم العاصم اللي يرمكي في طريقة
حظك بجد سي دا مبيرحمش دا لو واحدة عجبتة بيفضل وراها لحد ماتوقع وتسلم اد اية انتي حظك واحش
ليطرق بابة مرة اخري.
المدير. ادخل
ليدخل عزت لغرفة.
المدير. خير يا عزت
عزت.كنت عايز اعرف حضرتك هتعمل اية مع سيرين .دي بنت طيبة وغلبانة جدا
المدير.عارف والله بس اعمل اية دي وقعت في ايد اللي ميرحمش
عزت.دي خرجت من عند حضرتك وعيونها ملينة دموع
المدير. طب اعمل اية انا قولتلها تروح وتكلم معة
عزت.ربنا يستر بجد ﻻن اللي بيحطها جاسم العاصم في دمغة خلاص
المدير.ربنا يستر
...................................................................
خرجت من مكتب المدير ﻻتري امامها ﻻ تعرف كيف ستواجه اهلها والصعب كيف سترد الدين وكل هذا بسب الحيوان المغرور كم هي تكرة ....تكرة بقوة هل يعتقد انها لبيع هل يعتقد اني من هوﻻء الفتيات الذين يجريان خلفة لوسامتة او مالة ﻻ والف
ﻻ انا لست هكذا ....لست سلعة ....لست اسعي الية....
لتقابل عادل.
عادل.انا سمعت بالحصل المدير قالك اية
سيرين. قالي روحي اعتذاري لة والمشكلة تتحل
عادل.طيب روحي اعتذاري وخلاص
لتنصدم سيرين وتنظر لة بقوة هل حقا يرغب بأن تذهب لنفس الرجل الذي يريدها مقابل المال .ما هذا أﻻ يخشي
عليها . هل حقا يحبها.
سيرين. ماانا هروح ....بعد اذنك يا عادل عايزة اروح انا تعبانة بعد اذنك
عادل. طب اوصلك
سيرين. ﻻ شكرا
ورحلت دون قول كلمة اخري ...كان عقلها ﻻيتوقف عن العمل ﻻ تعرف ماذا تقول لوالديها
سيرين. يارب دبر ليا امري انا معتش قادرة افكر او استوعب اي حاجة
وركبت المواصلات لتذهب لبيت ..
...............................................................
كان في سيارتة ﻻ يزال يفكر في صاحبة العيون الزرقاء ﻻ يصدق كيف تجرؤ علي صفعة
هل من في هذا الكون تقدر علي مقاومة سحر جاسم العاصم.
ليقطع حبل افكارة........
شيري .حبيبى بتفكر في اية
جاسم.مفيش بس متضايق من البت دي تصوري تكلمني انا بااسلوب واحش
هو لن يخبر احد بأمر الصفعة بتاكيد.
شيري.ياحبيبي ماانت عقابتها وفصلتها من الشغل
ليتذكر ماحدث .....
فلاش بااااااااك.
كان يشتعل بنيران الغضب. لذلك دخل علي المدير وهو يشتعل بالغضب
المدير. اهلا أستاذ جاسم اتفضل
جاسم.ﻻ اهلا وﻻ سهلا لما اتهان من حتة عارضة ثانوية بيبقي ﻻزمتها اية اهلا
المدير. ازاي .حضرتك تتهان وعندي انا
جاسم.اه العارضة اللى اسمها سيرين
المدير. سيرين دي عارضة مسالمة عمرها ما زعلت حد
جاسم.يعني انا هكذب عليك
المدير. ﻻ مقصدش والله انا اسف
جاسم.العارضة دي اهنتني وﻻزم تتدفع التمن وألا
المدير. ﻻﻻ من غير وأﻻ هتدفع
جاسم.اما نشوف توقف مراتبها وتفصلها
المدير. حاضر
جاسم.تعرفها مين هو جاسم العاصم واللي بيزعلو بيجروا اية
المدير. حاضر
جاسم.تقنعها باي طريقة ان الموضوع مش هيتحل غير بالاعتذار تيجي عندي وتعتذر
المدير. حاضر يا فندم
جاسم.لما نشوف.
بااااااااك.
ليبتسم جاسم بخبث فهو يعرف كيف سيجعلها تدفع الثمن بطريقتة الخاصة
لتقترب شيري منة ...
شيري.بحب ضحكتك اوى
جاسم.ضحكتي بس وجذبها لة لينقض علي شفتيها ولكن تظهر امامة صورة سيرين ليزيد من قوة قبلتة
ليبتعد بعدها .انتي ازاي حلوة كدة ازاي عنيكي كدة
لتبتسم شيري ﻻ تعرف انة لا يري سوا سيرين
لتعانقة بقوة وتقبلة .
................................................
في سيارة أسر.
جانا.ايدي يا أسر
لينظر بقوة لعيونها ومازال ممسك بيدها بقسوة.
أسر. واكيد الرحلة فيها شباب
جانا.اه احنا أصحاب وزميل بنات ووﻻاد
ليزيد من الضغط علي يدها
أسر. بجد صحاب وجاسم اية عرف وﻻ
جانا.لسة...كنت هقولة بكرة
أسر. اسمعي يا جانا مفيش طلوع الرحلة دي اﻻ ياانا يا جاسم معاكي لما مفيش مروح
جانا.حاضر بس سيب ايدي
أسر. ميكنش ليكي كلام مع اي شاب والمشهد بتاع الصبح ياريت ميتكرارش
انتي فاهمة
جانا.حاضر ....حاضر بداءت عيونها تهدد بسقوط دموعها
ليترك أسر يدها ثم يمرر يدة علي شعرة في محاولة ليهدئ
ليلتف لها يجدها ضمة يدها وتحاول ان تجعل نفسها ﻻ تبكي
أسر اقترب منها بهدوء شديد وامسك بيدها برقة
أسر. انا اسف متزعليش
جانا نظرت لعيونة بشي من العتاب والوم
ليقبل أسر يدها .
أسر. متزعليش بقي بس انا مش عايز اي شاب يخود عليكي انتي عارفه جاسم
ولكن بداخله يعلم انة يفعل ذلك لأجل نفسة هو نعم هو لن يستطيع ان يري اي رجل يقترب منها
جانا.اه عارفه انا اسفة
كان ينظر لها بشي من الرومانسية والحب في عيونة كان يريد ان يأخذ شفتيها في رحلة
ولكن تذكر صديقة جاسم ﻻ يريد خسرتة .
اسر.احم احم حصل خير يلا نروح نجيب كتابك واروحك
جانا.طيب
للحظة ظنت جانا انة سيقبلها لما البعد لما ﻻيترك حياه السؤ هذة
ألي متي ستبقي هكذا هي تحبة وتعشقة لدرجة الجنون متي سيشعر بها متي ليقطع حبل افكارها
أسر. احم قوليلي يا جانا اخبار الكلية اية
جانا.الحمدلله هي بس عايزة مذكرة كتير
أسر. يعني انشالله تجيبي تقدير
جانا. انشالله وشغلك اخبارة اية
أسر. ماشي حالة انتي عارفه اخوكي يهزر في اي حاجة أﻻ الشغل
جانا .اه ربنا معاكم ويوفقكم
أسر. يارب يلا احنا وصلنا
نزلت معة لتحضر الكتاب وبداخلها سعادة كبيرة لأنها كانت معة وتتحدث معة احسست بقلبها يرقص
فرحا .
واحضرت الكتاب ورجعت معة لسيارة.
جانا.احم شكرا اوى يااسر
أسر. علي اية بس مفيش حاجة
جانا.بجد انك نزلت وكأنها تريد التأكد من شي .كان ممكن يكون وراك سهرة وﻻ حاجة
ليفهم أسر تلمحها فيبتسم .
أسر. ﻻ مكنش ورايا حاجة
ليطمئن قلبها انة لم يكن مع أحدي الفتيات.
ليبتسم أسر علي روية حبيتة تحاول ان تكون كامراءة كبيرة تبحث وراء حبيبها
ليوصلها لمنزل .
أسر. وصلنا
جانا لنفسها.بسرعة دي.اه وصلنا شكرا يا أسر
أسر. العفو يا جانا
نزلت من السيارة وعيونة ﻻ تفرقها حتي دخلت الفيلا
أسر. ياريت اقدر ما احبكيش عشان ماخصرش جاسم
اكيد هيضايق لو عرف اني بحب اختة حتي انا حاسس ا
نها ممكن تكون معجبة بيا معرفش بس انا بحبها
ادار محرك السيارة ورحل.
في شقة شيري.
كانت ترتدي منامة قصيرة جدا سوداء
شيري.ياحبيبي متفكرش فيها دي متستهلش
جاسم.انتي تعرفيها
برغم انها لم تكن تعرف عنها شي ألا انها كذبت .
شيري.اه طبعا
جاسم بااهتمام.بجد تعرفي اية
شيري.دي واحدة مدورها ياحبيبي متخدش بدور الغلبانة اللى بتمثلة دي كل يوم مع راجل وكمان مرفقة واحد بيشتغل معنا
جاسم.اه قولتلي ثم تذكر رؤيتها مع عادل
جاسم لنفسة.ﻻ وعاملة عليا محترمة ماشي
ليقطع افكارة .
شيري .حبيبى احنا هنقضي الليل في سيرتها
جاسم. ﻻ طبعا وسحبها الية
وقبلها بقوة وحملها لغرفة النوم .
هكذا هي حياة بطلنا يوميا بين أحضان النساء.
......................................... . ..................
في منزل سيرين.
دخلت لمنزل ﻻ تعرف كيف تخبر اهلها .
حسن.انتي وصلتي يا حبيتي
سيرين. ايوة اية ياابوعلي اية اللي مصحيك
حسن.استنيت يا حبيتي اشوف هنعمل اية مع الراجل دا
سيرين. هنعمل اية يعني انا كنت هقبض انهاردة بس هما قالولي تعالي يا سيرين خودية بكرة عشان نتفق علي الشغل الجديد
حسن.طب الحمدلله
سيرين. متقلقش يا حبيبى انشالله هياخد فلوسة
حسن.انشالله انتي اتعشيتي
سيرين. اه الحمدلله وانتم
حسن.الحمدلله
سيرين.واخدوا الدوا
حسن.اه وامك نامت من بدري
سيرين. طيب يلا خوش انت كمان نام ياابو علي
حسن.طيب يا حبيتي تصبحي علي خير
سيرين. وانت من اهل الخير
فور دخول والدها لغرفتة .جرت لغرفتها
جلست علي الارض تبكي ﻻ تعرف ماذا تفعل كل الامور تصبح علي رائسها
سيرين. انا هروحلة بكرة واعتذر واخود المرتب عشان اسدد لرجل دا فلوسة
ونامت علي الارض دون ان تشعر وكان الله ارد ان يجعلها تستريح قليلااااا
يتبع...
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent