recent
أخبار ساخنة

رواية الحب المنتظر الفصل السادس 6 بقلم مريم محمد

 رواية الحب المنتظر الفصل السادس 6 بقلم مريم محمد
رواية الحب المنتظر الفصل السادس 6 بقلم مريم محمد

رواية الحب المنتظر الفصل السادس 6 بقلم مريم محمد

في صباح يوم جديد على ابطالنا
في بيت سارة
سارة ببسمة:صباح الخير يا يارا
يارا:صباح الخير يا قلب يارا
سارة:قوليلي بقى ايه اخبار شغلك ياحبيبتي
يارا:الحمد لله تمام والمدير كويس جدا
سارة:ربنا يوفقك ياحبيبتي يارب
يارا:ربنا يخليكي يا قلبي
بعد شوية
أم سارة:يلا يا بنات عشان الفطار جهز
سارة:ربنا يخليكي لينا يا احلى أم وما نتحرمش منك ابدا يا حبيبةقلبي يا ماما يارب
ام سارة:ربنا يبارك فيكم يارب ويسعدكم
في حياتكم يااغلي حاجة في حياتي
يارا:حبيبتي ياماما انا محضرالك هدية بس مش
دلوقتي بعدين بس عايزاكم تتشوقوا ليها
عشان هي حلوة اوي
سارة:انا عرفت فستان
يارا:هههه هههه لأ غلط وعمالة تضحك
سارة:ماشي يا يارا على العموم انا هعرف
بطريقتي
ام سارة:خلاص بقى يا يارا عشان اختك متتأخرش على شغلها
يارا:ماشي بس انتوا مش هتعرفوا وبتضحك
هههه هههههه
ام سارة بضحك:بس بقى يا بنت عيب كده
اختك مش عارفة تاخود نفسها من كتر الضحك
يارا بضحك:ولا انا واللهي ياماما هههه هههه ههههه
بعد شوية
سارة :في الطريق
تليفون سارة آن وكان مراد
سارة:اممم عايز ايه يامراد
مراد:ايه ده فين صباح الخير يا مراد
سارة:اه انت متصل عشان كده
مراد:طيب يا ستي صباح الخير يا سارة
سارة:صباح الخير يا مراد
عايز ايه يامراد مش لاقي حاجة تتكلم فيها
ولا لاقي حد تتكلم معاه غير سارة هي التوجعلها دماغها
مراد :بس بس بس ايه الكلام ده كله انا متكلمتش قد الأنتي اتكلمتيهم دول ايه يا بنتي بالعة ايه على الصبح ياسارة
سارة:ااقفل بقى عشان انا مشغولة دلوقتي
يا مراد
مراد:انا هقفل بس مش هتهربي مني
سارة:ههرب من ايه يعني قصدك ايه يا مراد مش فاهمة
مراد:مش لازم بعدين هتفهمي
مع السلامة ياسارة
مراد:قفل مع سارة وكان عمال يضحك على كلامها الكتير المبيعرفش يعدي يومه من غير ما يسمعه لأنه بيعشقه
مراد:مش عارف حبيتك ازاي يا سارة وانا عمري ما كنت بأمن انه في حاجة اسمها حب أساساً
كنت بقول ده في الأفلام وبس مكنتش اعرف انه موجود فعلاً
بعد شوية
سارة :وصلت على الفيلا
في الفيلا
سارة:صباح الخير يا جماعة عاملين ايه
الجميع:بخير الحمد لله انتي عاملة ايه ياسارة
سارة ببسمة:الحمد لله بخير
بعد شوية
عمة جاسر :رجليها وقعت عليها وكانت وجعلها اوي
سارة:عن اذنك يا فندم ممكن اساعدك
عمة جاسر بألم :اه طبعاً بسرعة عشان الألم بيزيد والنبي يا سارة
سارة:أن شاء الله هيخف
عمة جاسر:ماشي يا حبيبتي
سارة:بدأت تعالج الألم وعمة جاسر حست بتحسن ملحوظ وكان باين عليها.
سارة:يارب اكون قدرت اخفف الألم يا فندم
عمة جاسر:شكراً اوي يا سارة تعرفي انه ايدك حنينة اوي لدرجة اني محسيتش بحاجة بعد ما بدأتي تخففني الألم
سارة ببسمة:شكر على ايه ده واجبي وشغلي كمان 
عمة جاسر: سارةعلى فكرة انا زي ماما مش كدة
سارة:اه طبعاً
عمة جاسر:يبقى خلاص تقوليلي خالتو بقي
سارة:ماشي يا خالتو
عمة جاسر:راحت حاضنة سارة
ميرا :ماما. ماما
عمة جاسر:ايوة يا ميرا انا مع سارة يا حبيبةقلبي
ميرا :راحت عندهم
ميرا :واو سارة ماما رجليها بقت كويسة
ام ميرا:ايوة يا ميرا سارة خففت الألم خالص وكأنها عملت تنويم مغناطيسي للألم وخف فوراً
ميرا:سارة حبيبةقلبي دكتورة شاطرة و زي القمر وانا بحبها اوي
سارة:ربنا يخليك يا قلبي انا بحبك اكتر
بعد شوية
دخلت :لينا
لينا :راحت سلمت على عمة جاسر وميرا ومسلمتش على سارة
ام جاسر:راحت سلمت على لينا وقعدوا يتكلموا
مع بعض
ام جاسر:مالك يا لينا حساكي تعبانة يا حبيبتي
لينا بتمثيل :مش عارفة يا خالتو حاسة نفسي دايخة اوي ومش قادرة امشي وراحت مغمى عليها وهي كدة بتمثل على الكل
ام جاسر بصدمة:لينا فوقي يا لينا
ام جاسر:ميرا. سارة هند. تعالوا بسرعة
سارة وميرا :طلعوا يجروا عشان يشوفوا ايه الحصل
سارة:خير يا ماما في ايه مالها لينا
ميرا:في ايه يا عمتو لينا مالها
ام جاسر:مش عارفة كنا بنتكلم وفجأه اغمى عليها وانا مش عارفة اعمل ايه
سارة :احنا نطلبلها الدكتور يا ماما
ام جاسر:فوراً فوراً هطلبهولها على طول
ام ميرا :خير يا جماعة مالها لينا
ميرا :اغمى عليها يا ماما
ام ميرا :يا نهار ابيض وراحت طلبت الدكتور
على طول
بعد شوية وصل الدكتور
الدكتور:كشف على لينا
الزكتور:متقلقوش يا جماعة هي بس مرهقة شوية مش اكتر بس يا ريت متتعرضش لأي توتر أو قلق عشان متتعبش
ام جاسر:شكراً يا دكتور
لينا :جوة في الغرفة لوحديها راحت اتصلت على عمر
عمر:ايوة ياقلبي عاملة ايه ايه اخبار الخطة
لينا:الحمد لله يا حبيبي كلوا ماشي تمام وقريب جدا الخطة هتتحقق كلها قريب يا حبيبي
عمر :واللهي بموت فيكي يا قلبي
انا مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه
لينا:يااااه ياحبيبي وحشتني اوي وحشتني قعدتنا مع بعض
عمر:خلاص نسهر النهاردة مع بعض يا حبيبتي
لينا :وانا موافقة يا حبيبي
بعد شوية
دخلت ام جاسر وكانت لينا خلصت كلامها مع عمر
ام جاسر:عاملة ايه دلوقتي يا لينا خضتيني عليكي يا لينا يا حبيبتي
لينا:الحمدلله بقيت كويسة
عمة جاسر:دخلت واطمنت على لينا وقعدوا يتكلموا مع بعض ولينا مكانتش طايقة حد فيهم لأنها بتكرههم
في المساء
في عريس بيحب ميرا جاي يتقدملها وهي كمان بتحبه
بعد شوية وصل العريس وأهله على الفيلا
ام ميرا :اهلا يا جماعة اتفضلوا أهلاً وسهلاً
دخلوا وقعدوا وبدأوا يتكلموا
ابو احمد:واللهي يا إحنا نتشرف بطلب ايد بنت حضرتك لأبني أحمد
ام ميرا :واللهي اخود رأي العروسة ونتفق
ابو احمد :وماله ده المهم رأي العروسة
ام ميرا :طيب عن اذنكم بقى
الجميع :اتفضلي
في غرفة ميرا
ام ميرا :ايه رايك بقى يا ميرا انا متأكدة انك سمعتي كل حاجة
ميرا ببسمة:اممم سمعت. وانا موافقة يا ماما وراحت حضناها
ام ميرا بسعادة:الف مبروك يا ميرا يا قلبي ويسعدك يا رب
ميرا :ربنا يخليك يا ماما وميحرمنيش منك
يارب يا ماما
سارة :دخلت غغرفة ميرا
ميرا بفرحة:باركيلي يا سارة  خطوبتي بكرة
سارة بسعادة :راحت حضنتها وقالتلها الف مبروك ياميرا يا قلبي
ميرا:الله يبارك فيك يا حبيبةقلبي
بعد شوية وصل جاسر ومراد
مراد:وجاسر سلموا علي العريس وقروا الفاتحة
وقرروا أن الخطوبة تبقى بكرة
ميرا :كانت فرحانة اوي لأن خطوبتها بكرة والفرحة مش سيعاها
مراد:الف مبروك يا ميرا
ميرا :الله يبارك فيك يا مراد عقبالك
مراد:بص لسارة وقال يارب بس مش عارف اقولها ازاي يا ميرا
ميرا:ضحكت وقلت يعني انت بتحب طيب روح قولها على طول متفكرش كتير يلا
مراد:حيلك حيلك دي صعبة اوي ومش بالسهولة دي اقولها انا بحبك
ميرا:خلاص انت حر قولها وقت ما تحب انت حر يا مراد
مراد:في نفسه بحبك ومش قادر ااقولك مش عارف ااقولك ازاي وياتري هينفع والا لأ
جاسر:بارك لميرا وكان فرحان اوي لفرحها لأنه بيعزها اوي
بعد شوية
سارة :استأذن بقى يا جماعة عشان اتأخرت وزمان ماما قلقانة عليا
مراد:خلاص انا هوصلك يلا يا سارة
سارة :ماشي يا مراد
بعد شوية في الطريق
سارة:على فكرة انا وافقت عشان خاطر ميرا وراحت ضحكت ههههههه
مراد:اممم وراح ضاحك هههههه
مراد:تعرفي ان ضحكتك حلوة اوي
سارة بكسوف :ميرسي يامراد
مراد:على فكرة انا مبهزرش انا في الحاجات دي مبعرفش اهزر
بعد شوية
تليفون مراد آن وكان رقم واحدة من اليعرفهم
مراد:الو ياسلمي عاملة ايه وكان فاتح السبيكر
بتاع التليفون
سلمي :الو يا بيبي عامل وحشتني اوي مراد بقالي كتير مش عارفة اشوفك يا حبيبي
وضحكت بمياعة ههههههههه هههههههههي
مراد اتصدم :وراح قافل السبيكر
سارة:كانت مدايقة اوي وراحت متكلمة
سارة بعصبية:وقف العربية يامراد
مراد:قفل التليفون في وش سلمي
مراد:في ايه يا سارة انا عملت حاجة
سارة بضيق :نزلني يا مراد
مراد:مش هينفع عشان إحنا في حتة فيها ناس مش كويسة
سارة بعصبية :لو منزلتنيش يا مراد دلوقتي انا هنط من العربية واموت
مراد بصدمة :انتي ايه البتقول يه ده انتي اتجننت والا ايه ومش هوقف العربية يا سارة والعايزة تعملي اعمليه
سارة:فتحت باب العربية فعلاً ولسة هتنط راح مراد شاددها ليه وجت في حضنه
مراد بخضة :انتي اتجننتي يا سارة لو حصلك حاجة كنت هعمل ايه
سارة :ابعد عني يا مراد ولو سمحت سيبني انزل
سارة :نزلت وكانت مدايقة اوي ومن جواها حاسة بألم ومش عارفة هي حاسة ليه كده
بس هي فعلاً كانت مدايقة اوي من الكانت بتكلم مراد
مراد:نزل ومشى ورا سارة
وكان مدايق من نفسه عشان سمعها الكلام ده
سارة :ماشية وفجأه طلع عليها شباب
سارة بصدمة: صوتت وندهت على مراد. مراد 
وعمالة تجري والشباب بتجري وراها
مراد:طلع يجري ووصل عند سارة
سارة :عمالة تجري وفجأه وصلت لشارع مسدود
ولقيت حد حط ايده على كتفها وكان مراد
سارة:لأ والنبي وراحت باصة لقيته مراد
سارة:انت عايز ايه أبعد كده
مراد:تصدقي انا غلطان
سارة:اه غلطان انا مطلبتش منك حاجة
مراد:ساب سارة ومشى وهوماشي سمع صوت صويت سارة
مراد:رجع جرى وراح شاف سارة والشباب ماسكينها وهي عمالة تصوت
مراد:جرى عليهم وفضل يضرب فيهم لحد ما كلهم وقعوا في الأرض
مراد:جرى على سارة وراح حاضنها
سارة :كانت خايفة اوي ولما مراد حضنها اطمنت
بعد شوية
في الطريق
مراد:بعد كدة مقولش حاجة وتقولي لأ ياسارة
سامعة
سارة :حاضر
مراد:خلاص بقى ا مسحي دموعك دي عشان مبحبش اشوفها بحب ابتسامتك وريهاني دلوقتي والأ
سارة:ابتسمت
مراد:ايوة كده هي دي سارة المجنونة
سارة:انا مجنونة.
سارة:شكراً اوي يا مراد بجد شكراً
مراد:ولا يهمك ماانا البضرب مش انتي
سارة :انا اسفة بجد
مراد:متتأسفيش انا الغلطان اني سبتك تنزلي
بس خلاص مش هسيبك لوحدك بعد كده
بعد شوية
سارة :وصلت على البيت
مراد:مع السلامة
سارة:مع السلامة
بعد شوية
سارة :دخلت تنام والجميع ناموا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في صباح يوم جديد مليء بالتفاؤل
في الفيلا
مراد:صباح الخير يا جماعة
الجميع :صباح الخير يا مراد
وقعدوا يفطروا ويتكلموا مع بعض
وكانوا بيهزوا وبيجهزوا للخطوبة
وعدي اليوم بدون أحداث
في المساء
وصلت سارة ويارا وامها وعمر معاهم
جاسر:راح سلم عليهم وكان مدايق انه عمر معاهم وكل ما يشوف عمر يشبه عليه بس مش بيفتكر هو شافه فين قبل كده
مراد:راح سلم عليهم وكان مدايق من عمر اوي
ميرا :نزلت وكانت جميلة جدا
وراحت قعدت جمب خطيبها
أحمد :تسمحيلي اعترفلك بحاجة ياميرا
ميرا:اتفضل
أحمد :انتي زي القمر وحلوة اوي النهاردة
ميرا بكسوف :وانت كمان حلو اوي
أحمد :تعرفي اني بحب كسوفك اوي لأنه بوريني خدودك الوردي دي
ميرا:ميرسي يا احمد
بعد شوية
وقت تلبيس الخواتم
أحمد :لبس ميرا الخاتم
ميرا :كانت فرحانة اوي ولبست أحمد الخاتم
والجميع كانوا فرحانيين اوي والأغاني اشتغلت وقاموا يرقصوا
عمر :تسمحيلي يا سارة بالرقة دي
سارة:ماشي
جاسر:كان مدايق اوي ومش عارف يداري
مراد:راح شادد عمر وقاله ممكن تسمحيلي ارقص مع سارة
عمر :اتفضل
مراد:رقص مع سارة ورقصهم كان مميز عن الباقيين وحلو اوي
والخطوة كانت حلوة اوي ومفرفشة
يتبع ......
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent