recent
أخبار ساخنة

رواية الحب المنتظر الفصل السابع 7 بقلم مريم محمد

 رواية الحب المنتظر الفصل السابع 7 بقلم مريم محمد
رواية الحب المنتظر الفصل السابع 7 بقلم مريم محمد

رواية الحب المنتظر الفصل السابع 7 بقلم مريم محمد

في الفيلا أثناء الخطوبة
أحمد :تعرفي ياميرا انتي حلوة اوي اوي النهاردة وزي القمر
ميرا :وشها احمر خالص واتكسفت
احمد:ياسلام لو تتكسفي كل شوية عشان اشوف الخدود الوردي الحلوة اوي دي
ميرا :ميرسي
بعد شوية
ام ميرا :الف مبروك يا حبايبي
ربنا يسعدكم يارب ويهنيكم ببعض
يارب
ميرا :ربنا يخليكي ليا ياماما يارب
احمد:ربنا يخليكي لينا ياطنط يارب وتجوزي احفادنا يارب ووتبقى معانا على طول
ام مير :ربنا يخليكم ليا يارب يا حبايب قلبي
بعد شوية
عمة جاسر:بتتكلم مع لينا ولينا كانت تعبانة
لينا :فجأة راحت جريت على الحمام وماسكة بطنها
عمة جاسر:راحت وراها عند الحمام وكانت قلقانة عليها
لينا:في الحمام وعمالة تستفرغ كتير وحاسة بدوخة
عمةجاسر:خير يا لينا انتي كويسة ياحبيبتي
لينا:اه ياخالتو كويسة شوية وجاية
عمة جاسر:خلاص انا هنزل استناكي تحت
لينا:ماشي ياخالتو
بعد شوية
لينا نزلت تحت وراحت عشان تطمن عمة جاسر عليها
عمة جاسر:بقيتي كويسة ياحبيبتي دلوقتي
لينا:اممم بخير
بعد شوية
لينا :حست بدوخة ومش عارفة تتوازن
عمة جاسر:بتتكلم مع لينا ولينا في دنيا تانية خالص
لينا:وقعت في الأرض مرة واحدة واغمي عليها
عمة جاسر:لينا وراحت ندهت على جاسر والكل
جرى عليها
جاسر:خير ياعمتو مالها لينا
عمة جاسر:شيلها الأول ووديها بسرعة على المستشفى
جاسر:شال لينا ووداها على المستشفى
والكل راحوا وراهم على المستشفي
بعد شوية
في المستشفى 
الدكتورة :كشفت على لينا وطلعت حامل
بعد شوية
لينا :فاقت
لينا :خير يادكتورة انا عندي ايه
الدكتورة ببسمة:الف مبروك يا لينا انتي حامل
لينا بصدمة :ايه حامل لو سمحتي يادكتورة اتأكدي تاني معلش
الدكتورة:حاضر وعملتلها التحاليل وطلعت حامل
بعد شوية
الدكتورة:رجعت وكان معاها التحاليل
لينا :خير يادكتورة
الدكتورة:اطمني انتي اكيد حامل
لينا : في نفسهاحامل يانهار اسود هعمل ايه في المصيبة دي ده لو عرفوا لأ لأ متقوليش كده يالينا محدش هيعرف حاجة
الدكتورة:انا هطلع بقى اعرف عيلتك دول هيفرحوا اوي
لينا:طلعت تجري على الدكتورة ومسكت ايديها
وعمالة تترجاها عشان متقولهمش حاجة
الدكتورة:ايه الأنتي عمليه ده انتي مفكرة أن الفلوس هتخليني اسكت ده مستحيل
لينا :لأ والنبي مينفعش تقوليلهم عشان انا مش متجوزة وهما مش هيرحموني
الدكتورة :بس انا لازم ااقولهم عشان هما عيلتك ولازم يعرفوا
لينا :قعدت تعيط ومثلت على الدكتورة عشان متطلعش تقولهم حاجة
بعد شوية
الدكتورة :خلاص يا لينا انا مش هقول حاجة بس لازم انتي تقوليلهم
لينا :حاضر بس انتي متقولش حاجة
الدكتورة:حاضر
بعد شوية
الدكتورة :خرجت وراحت عشان تطمنهم
ام جاسر:خير يادكتورة لينا مالها تعبانة من ايه
الدكتورة :آمنوا لينا كويسة بس هي تقولكم على الباقي بعد اذنكم
مراد:شك في كلام الدكتورة
مراد:يعني ايه بعد اذنكم وهي تقولكم الباقي
هو في ايه
ام جاسر:خلاص يامراد دلوقتي نعرف من لينا
بعد شوية
تليفون عمر عمال يرن وكانت لينا
سارة :لو سمحت ياعمر رد أو اعمل اي حاجة عشان انا متوترة من صوت التليفون
عمر :انا اسف وراح ماسك التليفون ولسة هيقفله لقى مراد بيبص فيه
مراد:بص في التليفون ولقي مكتوب ماما ٢ يتصل بك
مراد:ايه ده ياعمر انت عندك كذا ام والا ايه
عمر:لأ طبعاً بس كل الحكاية انه ماما معاها شريحتين بس مش اكتر
ام مراد:خلا بقى يامراد عيب كده
مراد:حاضر يا ماما
بعد شوية
عمر :مشي بعيد واتصل على لينا
عمر :خير في ايه بتتصلي كل شوية ليه
لينا:الحقني يا عمر انا في مصيبة انا طلعت حامل ومش عارفة اعمل ايه
عمر :بس بس اوعي حد يعرف بالكلام ده
انتي فاهمة
لينا :ماشي بس انت لازم تساعدني اعمل ايه
عمر:كان لسة هيتكلم شاف خيال مراد وراه
عمر:خلاص خلاص عشان انا مش فاضي النهاردة لو سمحت إتصل وقت تاني
لينا:فهمت انه في حد واقف معاه
وراحت قافلة
مراد:كان لسة ماشي راح لقى عمر بيخبط على كتفه
مراد:خير في ايه
عمر :يعني انت عايز تسمع انا كنت بقول ايه وبتكلم مع مين ومش عايزني اعاتبك
مراد:انا مش فاضي لتفاهتك دلوقتي ياعمر امشي من وشي الساعة دي عشان معملش حاجة وحشة واصور جريمة هنا
عمر :اممم طيب اعمل الأنت عايزه وريني هتعمل ايه
سارة :في اللحظة دي جت وشافتهم واقفين وماسكين في بعض
سارة :ايه ده في ايه وبعدتهم عن بعض
عمر:كويس انك جيتي في الوقت المناسب يا سارة عشان تشوفي الأستاذ مراد كان عايز يقتلني
سارة بعصبية :خلاص بقي ايه انتوا مش مراعين  انه احنا موجودين في مستشفى والا انتوا مبقاش يفرق معاكوا وبقيتوا بتحبوا تزعقوا في أي حتة في ايه ياجماعة
وراحت سيباهم وماشية
مراد:مشي وراها
وعمر:راح على غرفة لينا
بعد شوية
في الغرفة الموجودة فيها لينا
عمر :دخل
لينا :راحت جريت عليه وحضنته
عمر :بعدها عنه وقالها مش وقته المهم نخلص من المصيبة الفبطنك دي انتي فاهمة
والا خطتنا كلها هتبوظ بسبب الفبطنك ده
لينا :حاضر يا حبيبي هنخلص منه بس ازاي
عمر :ازاي دي سبيها عليا وانا هتصرف
بعد شوية
لينا: خرجت من الغرفة الكانت موجودة فيها وطبعاً محاضرة خطة
ام جاسر :كدة ياليتنا تخضينا عليكي
لينا بتمثيل :معلش يا خالتو انا بجد اسفة يا جماعة الحكاية وما فيها أنه انا كنت بعمل رجيم عشان الفستان الجاسر جابهولي هدية كان ضيق 
شوية عشان كدة مرضيتش ازعل جاسر وقررت اعمل رجيم
ام جاسر:مكنش له لزوم كل ده ياحبيبتي
لينا :مفيش مشاكل انا بقيت كويسة ياخالتو
بعد شوية
الكل روح على بيته
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في صباح يوم جديد على ابطالنا
في الفيلا
مراد:سلم على كل الموجودين وقعدوا يتكلموا
ويضحكوا
بعد شوية
ام مراد:بقولكم انا قررت أن إحنا نروح نغير جو في الشاليه ألفي اسكندرية وهعزم سارة ويارا
وماماتها وعمر كمان
مراد:لأ يا ماما بلاش عمر عشان كده هتحصل مشاكل كتير ملهاش آخر
ام مراد:خلاص بقى يا مراد عشان خاطري وعشان خاطر سارة
مراد:حاضر يا ماما عشان عشان خاطرك وعشان سارة
ام مراد:ربنا يخليك ليا يا حبيبي يارب
بعد شوية
الكل جهز وركبوا العربيات وراحوا على اسكندرية
بعد شوية
في اسكندرية
وصلوا على الشاليه وراحوا استريحوا شوية
بعد شوية
عاصم :نده على الكل وقالهم انه هما يلعبوا سلة
والكل كان مبسوطين ووافقوا
بعد شوية
الكل :راحوا غيروا ملابسهم الي بنطلونات وتشيرتات
بعد شوية
وهما بيلعبوا واتقسموا للفريقين
سارة :سجلت نقطتين ومراد سجل أربعة
وجاسر اتنين والكل كانوا فرحانين اوي
بعد شوية
سارة :كانت بتحط الكورة في السلة بس كانت هتوقع وراح على طول لحقها مراد وراح ماسكها
وفضلوا يبصوا في عيون بعض وكان سرحانيين
عمر :انتي كويسة ياسارة
سارة :فاقت على صوت عمر وبعدت عن مراد
سارة:اه كويسة ياعمر
في المساء
سارة :عمالة تدور على عمر مش لقياه ففي الشاليه
مراد:تعالى ادور عليه معاكي
سارة:ماشي يلا عشان منتأخرش عشان الساعة تسعة
مراد :طيب يلا
بعد شوية
سارة :استنى هنا كده يامراد
سارة :راحت نازلة وقعدت على البحر وكان الجو حلو اوي جو اسكندرية بقى والهوا الجميل
مراد:راح قعد جمب سارة
م اد:تعرفي إن انا بحب المكان ده جدا من وأنا صغير
سارة :وانا كمان وقعدوا يتكلموا وبضحكوا
بعد شوية
ركبوا العربية وبدأوا يدورا على عمر
في الطريق
العربية وقفت مرة واحدة
سارة :في ايه يامراد.
مراد:هنزل اشوف ونزل ولقي العربية محتاجة
بنزين
سارة :طيب وإحنا هنعمل ايه دلوقتي والمكان ده باين عليه ميطمنش خالص
مراد:هتصل على جاسر يبعتلنا عربية
مراد:طلع التليفون لقاه فاصل وتليفون سارة سيباه في البيت
سارة :طيب هنعمل ايه دلوقتي
مراد:مفيش غيز اننا نجري بسرعة من هنا
بعد شوية
سارة :وقعت على الأرض ورجليها اتجرحت
مراد:خير ياسارة مالك في ايه
سارة بوجع :ااااااه رجلي يا مراد
مراد:نزل على الأرض ومسك رجلها
سارة بألم  :مش قادرة
مراد:اهدي وغمضي عنيكي
سارة :غمضت عنيها
مراد:راح ساحب الأزازة من رجلها
سارة :ااااه
مراد:اهدي وراح مطلع منديل وربطلها على الجرح
مراد:يلا عشان المكان ده باين عليه مش كويس
سارة :جت تقوم وقعت في الأرض
مراد:مالك في ايه
سارة :مش قادرة امشي يامراد روح امشي انت
مراد:وانتي فاكرة أن انا ممكن اسيبك في المكان ده واسيبك لوحدك ده مستحيل
سارة :اومال هتعمل ايه
مراد:نزل على الأرض وراح شايل سارة
سارة :نزلني يا مراد حالاً انت اتجننت والا إيه
مراد:اممم اتجننت
سارة :راحت عضاه في ايده
مراد:ااه يامحنونة بس برضو مش هسيبك
سارة :هصوت وهلم عليك الناس
مراد:صوتي براحتك مفيش حد هيسمعك
بعد شوية
وصلوا على بيت كبير وبإذن عليه قديم
والباب كان مفتوح
مراد:دخل وهو شايل سارة
مراد:نزل سارة ورايح يدور على حاجة ينور بيها عشان مفيش نور
سارة :انت رايح فين
مراد:متخافيش مفيش غيري انا وانتي وبس هنا
سارة :ماشي بس متتأخرش
مراد:حاضر
بعد شوية
مراد:رجع لقى سارة نامت
مراد:راح مغطيها ببطانية
ونام على الكرسي القدامها
بعد شوية
سارة :فاقت وحاولت تقوم براحة وكانت رجليها
خفت من الوجع شوية
سارة :شافت ترابيزة محطوط عليها كاتشب
راحت مخططة في فكرة ونفذتها
بعد شوية
مراد:فاق وملقاش سارة موجودة
مراد:سارة سارةانتي فين
مراد:طلع فوق شاف خيال ابيض واتخض
مراد:انت مين وسارة فين
سارة :وهي شكلها يخوف ويضحك في نفس الوقت
سارة :قتلتها وهقتلك انت كمان
مراد:طلع يجري وهي مكنتش قادرة تجري عشان رجليها
مراد:شك فيها راح شاف ايديها وشاف الخاتم بتاعها
مراد:طلع يجري على فوق
سارة :عرفت انه كشفها وحاولت تجري
سارة :كنت بتحاول تجري بس مراد شدها ليه وراحت وقعت في حضنه
وعيونهم سرحوا في دنيا تانية خالص
بعد شوية
سارة :ابعد كده يامراد
مراد:حاضر وراحوا نزلوا لتحت
في الشاليه
عمر :رجع وعمال يتكلم وخلاص
عمر:يعني ينفع يا طنط سارة متبقاش موجودة والساعة ٢ بليل ده ينفع
ام سارة :ماهي خرجت عشان تدور عليك ياعمر وبعدين مراد ده صديقها وبصراحة بقى هو القال لسارة يروحوا يدوروا  عليك
عمر:سكت ومقالش ولا كلمة
وكله دخل ينام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في صباح يوم جديد على ابطالنا
في الشاليه
مراد وسارة :رجعوا على الشاليه
عمر :ينفع كده ياسارة تطلعي وتيجي الصبح
ده ينفع
سارة :ما انا كنت بدور عليك ياعمر
عمر :خلاص يا سارة انا اسف
بعد شوية
الكل مشي وروحوا على بيوتهم 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الشركة
في مكتب جاسر
الباب خبط
جاسر :اتفضل يا أسر
أسر:موظف عند جاسر في الشركة
جاسر:اتفضل يا أسر اقعد
أسر :شكراً يا جاسر بيه
جاسر:انا قررت يا أسر انه انت تترقي وهتبقي
معايا في كل الأجتماعات
أسر:مش مصدق يافندم شكراً جدا ياجاسر بيه
جاسر:جاسر وبس
أسر :ماشي يا جاسر
بعد شوية
أسر :اتصل على خطيبته وعد
وعد :الو يا حبيبي عامل ايه
أسر:بخير يا حبيبتي وحشتيني اوي
وعد :وانت كمان وحشتني اوي ياحبيبي
بعد شوية
أسر :مع السلامة يا حبيبةقلبي
وعد :مع السلامة يا حبيبي
بعد شوية الباب خبط على وعد
وعد :فتحت الباب وكان عمر ولينا 
وعد :اهلا اهلا اتفضلوا عاملين ايه
ودخلوا
عمر :انا كنت محتاج مساعدتك ياوعد
وعد :اتفضل قول
عمر :إحنا عايزينك تشَوهي  سمعة مراد
ودخليه السجن في قضية اعتداء
وعد :بس انا عايزة المقابل
عمر :كل الأنتي عايزاه هتاخديه وزيادة كمان
بعد شوية
مراد وسارة وصلوا على فندق
سارة :بعد اذنك يا مراد هرد على ماما وارجعلك على طول
مراد:ماشي وراح طالع على فوق
مراد:شك في غرفة راح دخلها والباب اتقفل وراه ووعد رشت على وشه حاجة واغمي عليه
وعد :خدت مراد على السرير وقلعته قميصه
ونامت جمبيه وبلغت الشرطة
بعد شوية الشرطة وصلت
وفتحت الباب ولقيوا وعد على الأرض وهدومها متبهدلة
الظابط :راح مفوق مراد
مراد :مصدوم من الحوليه
مراد:هو في ايه
الظابط :انت متهم في جريمة اعتداء على الأنسة وعد
بعد شوية الشرطة نزلت تحت
سارة :شافتهم واتصدمت
سارة :خير يا فندم انتوا واخدين مراد على فين
الظابط :حكالها على كل حاجة ومشيوا
بعد شوية
سارة :قاعدة قدام قسم الشرطة وعمالة تغيط ومنهارة
سارة :اتصلت على جاسر
جاسر:ايوة ياسارة في ايه
سارة بعياط:الحقني يا جاسر مراد في السجن
جاسر :التليفون وقع منه في الأرض
بعد شوية
وصل على الشرطة
ودخل للظابط واتكلم معاه
الظابط:مستحيل يطلع ولا حتى بكفالة
جاسر:طلع قعد جمب سارة واتصل على المحامي بتاع العيلة واتصل على ابوه وأمه والعيلة كلها
المحامي:مفيش غير حل واحد هو الهيطلع مراد
بيه من السجن
جاسر :ايه هو الحل ده
المحامي :أن وعد تتنازل عن القضية وبكدة مراد بيه يطلع من السجن
يتبع ......
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent