رواية صغيرة الرعد الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية صغيرة الرعد الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد

رواية صغيرة الرعد الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد


رواية صغيرة الرعد الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد


في فيلا الشناوي ...❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️.
كان الجميع يعيشون سعاده لا توصف كل منهما يمسك بمعشوقته كان ينظرون لبعضهم بعشق قد تخلل ثنايا القلوب وتمكن منه فعشقهم هو (عشق ملوك )....
رعد بابتسامه وسعاده /مبروك ي فلتي .
فله بابتسامه وعشق/الله يبارك فيك ي روح فلتك انا حاسه اني هموت من الفرحه ي رعد مش مصدقه معقول معقول الحلم اتحقق وخلاص ثواني وهكون مراتك .
رعد وهو يقبل يدها بعشق/انا الي مش مصدق ي فله طول عمري من ساعه مجيت البيت وانا حاسس انك بتعتي ملكي بس كنت دايما ببقا خايف من فرق السن كان دايما بيكسر فرحتي لكن دلوقتي خلاص انا اسعد انسان في العالم كله وانتي بين ايديا .
فله بعشق /ربنا يخليك ليا ي مالك قلبي ويقدرني اسعدك ي رعد بحبك اوي ي رعد اوي .
رعد بابتسامه /وانا بموت فيكي ي روح قلبي .
رشا بمرح /أما نعيمه نعمين أما نعيمه نعمين خلي عليوه يكلمني .
مالك بغيظ وغيره وهو يجلسها /اتهدي بقا انتي ايه مبتعبيش من الرقص ليل ونهار .
رشا بحزن مصتنع /كده برضه ي مالك تزعل عروستك في يوم زي ده لا مخصماك .
مالك بابتسامه وهمس /وانا اقدر برضه بس حقي بموت في حبيبي وبغير عليه بحبك ي رشا بحبك .
رشا بابتسامه وسعاده /وانا والله العظيم بحبك اوي ي مالك .
مالك بابتسامه وهو يقبل يدها /حبيبتي .
كارما بسعاده لا توصف /بجد كل يوم بتكبر في نظري اكتر واكتر ي احمد انت فعلا تستاهل كل الحب الي في قلبي ليك .
احمد بعشق /انتي حبيبتي ي كارما من سنين مكنش ينفع نفضل في الضلمه كده كتير كان لازم تخرجي للنور وتعيشي رافعه راسك ملكه علي عرش قلبي .
كارما بابتسامه /بحبك ي احمد بحبك اوي .
احمد بابتسامه /وانا بعشقك يروحي ..
حنين باستغراب /مين دي الي بترقص مع اونكل سالم ي عامر .
عامر بجديه /علمي علمك معرفش بس واضح أن امي بتكرهها ازي زي ماتكون الست دي عدوتها وواخده منها حاجه 
حنين بابتسامه /بس بصراحه هي زي القمر .
عامر وهو يصطحبها للرقص /طب يلا ي حلوه علشان نرقص بس خالي بالك علي البيبي .
حنين بابتسامه وسعاده /حاضر ي حبيبي .
علي الاستيدج ......
سالم بابتسامه وسعاده لا توصف/مش قادر اصدق انك بين ايديا شوفت في عنيكي القوه الي كنت مستنيها من زمان مش من ساعه مشوفتك بس لسه زي مانتي قادره تخطفي قلبي بنظره واحده .
نرجس بابتسامه /سمحني ي سالم سمحني انا عارفه اني غلطت بس خلاص انا مش هتنازل عنك ولا عن ابني هتحدا اي حاجه علشانكم اخيرا هنعيش ي سالم .
سالم بسعاده لاتوصف /ياااه اخيرا فهمتي كلامي اخيرا حاسيتي أن احنا الي بنخسر من الي بيحصل بينا أنا بحبك ي نرجس والله لسه بحبك وعارف انك كمان بتحبيني ميهمكيش من فاتت ولا من اي حد زمان مقدرتش احميكي لكن دلوقتي هحميكي بعمري كله .
نرجس بابتسامه وسعاده /بحبك بحبك اوي سالم .
سالم بعشق /وانا كمان بعشقك ي روحي ..
في الجانب الآخر ...
كان يسير سعد بدموع والم وهو يمسك بيده ذلك الملف الذي يحتوي علي تحاليله الذي اثبتت أنه مريض بذلك المرض اللعين كان ينظر إلي بناته بدموع كان يتذكر أن ذلك هو عقاب الله سبحانه وتعالى نعم فقد كان عاش حياته لا يفتعل سواء الشر والاذيه للغير تذكر ذلك الفتاه المسكينه الذي تسبب في قتلها ونرجس الذي استخدم نفوذه لتتدميرها وأخذ منها طفلها سنين ذهبت في ذلك النمط فكان انتقام الله قويا ....🤚🤚🤚🤚🤚🤚🤚.
سعد بالم ووجع وتمني /ربنا يسعدكم ي بناتي يارب  وتسمحوني ياررب ارحمني انا عارف اني عملت كتير اوي بس انا طمعان في رحمتك الواسعه.
فاتن بغل وغضب /شوفت اخوك وعاميله ي سعد .
سعد بصدمه وارتياح لرويه ذلك المشهد وسعاده أخيه /ايه ده نرجس معقوله .
فاتن بغضب وكره /بنت الكلب بتتحداني جايه وبكل قوه بتقف قصادي عايزه ترجع تاخد مني الي فضلت سنين احافظ عليه ي سعد لازم نتصرف .
سعد بتعب والم/فاتن انا تعبت منك ومن الاعيبك كفايه انا مش هعمل اي حاجه تاني ولا هاذي حد تاني كفايه كفايه بناتي الي مبقوش شايفني ابوهم وبقوا كل واحده بتختار وتقررر من غير ماترجعلي لاني قصرت في حقهم ي فاتن كفايه كده  .
فاتن بغل وكره /انت بتقول ايه البت دي زي ماغورتها زمان وخرجتها من حياتي ورجعت سالم ليا هعمل كده دلوقتي بس علي تقيل اوي .
سعد بغضب وتحزير /قسما بالله ي فاتن لو حاولتي تاذيها أو تاذي اخويا وتدمري سعادته الي انا شايفها في عنيه دي الي كانت راحت واختفت من يوم ماهي اختفت من حياته لهدمرك وانتي عارفه غضبي .
فاتن بغضب /نعم ي سي سعد وده من امتا انشاء الله الحنيه والأخلاق دي ده احنا دفنينوا سواء .
سعد بغضب /وربك غصبن عننا ضهر المدفون ونرجس رجعت علشان تاخد حقها منك بس انا بقا هقف قصادك لو حاولتي تاذيهم مره تانيه هحاول أكفر عن جزء بسيط من الي عملته جايز ربنا يغفرلي وياريت انتي كمان ي فاتن تحاول تتغيري قبل مايفوت الاوان ..
فاتن بغيظ وتوعد/ماشي كلكم خلاص التقوي انا قادره اني اخطط وانفذ كل حاجه لوحدي ...
عامر بابتسامه /يلا ي جماعه علشان نكتب الكتاب .
الحاج كامل المأذون بابتسامه /مشاء الله مشاء الله ربنا يسعدكم يارب .
رشا بمرح /تسلم ي سيدنا الشيخ بس خلصنا وحياه والدك .
مالك بابتسامه وهمس/ايه مستعجله اوي كده انك تبقي مراتي .
رشا بمرح /لا خالص رجلي واجعتني من الجزمه الكعب عايزه اقلعها .
مالك بزهق/مفيش فايده .
رشا بضحك /هههههههه.
وبالفعل الحاج كامل فقد عقد قرأن فله ورعد كارما واحمد ومالك ورشا ..
هنيه بسعاده /للللللللوي الف مبروك ي ولاد هروح اجيب الشربات.
 ليقوم كلا منهما باحتضان الآخر بعشق . 
سعد بسعاده وهو يحتضنن كارما /الف مبروك ي بنتي .
كارما بسعاده /الله يبارك فيك ي بابا .
سعد بابتسامه /خالي بالك منها ي احمد .
احمد بابتسامه وسعاده /اطمن دي في عنيا ي عمي .
سالم وهو يحتتضن فله /الف مبروك ي فله .
فله بدمع فرح وسعاده /تسلم ي عمي .
نرجس بابتسامه وسعاده قلب أم /الف مبروك ي فله كنت حاسه اني هشوفك تاني .
فله بابتسامه /صح بس انا شايفه أن حضرتك غيرتي المبدأ الي كنت بتحاولي تعملهولي .
نرجس بابتسامه وسعاده/عندك حق بس انا بعترفلك انك كسبتي الرهان .
فله بابتسامه /الحمد لله ربنا يكتب لنا كلنا دايما السعاده .
الجميع/ امين .
نرجس وهي تحتضن رعد بسعاده وهي تجاهد ضعفها فليس ذلك هو الوقت المناسب  /الف مبروك ي حبيبي الف مبروك .
رعد بابتسامه وارتياح غريب لها /الله يبارك في حضرتك .
نرجس بابتسامه /تعالي ي انجي سلمي علي العرسان .
انجي بغرور وخبث /الف مبروك ي عروسه الف مبروك بتمنالك السعاده .
فله بضيق وغيظ /الله يبارك فيكي .
انجي بابتسامه وهي تمد يدها ل رعد /الف مبروك ي رعد بيه .
لتمسك فله يدها سريعا بغل /معلش أصله مبيسلمش .
انجي بغيظ وخبث /والله .
هنيه بسعاده وهي تحمل الكاسات /اتفضلوا كل واحد ياخد كاسه الي عليه اسمه .
رشا بمرح وسعاده /بقول ايه ايه رايكم أننا نبدل الكاس وهو كل واحد يشرب كاس حبيبه .
حنين بابتسامه /والله فكره حلوه ي رشا .
انجي بارتباك ورعب /لا لا انا عارفه أنه فال وحش.
رشا بابتسامه /ولا وحش ولا حاجه ده كلام أهبل ده دليل الرومانسيه .
عامر بسخرية /لا وانتي الشهاده الله ملكيش نسخه في الرومانسيه .
رشا بمرح /شكرا ي شقيق ده من زوقك .
مالك بابتسامه /يلا ي جماعه والله فكره جميله نبدل الكاسات .
ليقوم كلا منهما بتبديل الكاس لتسرع انجي بعيدا بدموع والم وهي تتضع يدها علي رأسها بوجع وقهره فماذا فعلت ذلك التخطيط الشيطاني لتنظر الي رعد وهو يشرب الكاس لتنهار بكاء مريرا فانقلب السحر علي السحر نعم لأن ذلك هو العشق القاتل وهي ترا معشوقها يشرب ذلك السم الذي وضعته بيدها لينتهي كل شي وتنتهي هي أيضا ...
سالم بابتسامه وسعاده /الف مبروك ي حبايبي .
رشا بمرح /ايه ي حاجه فاتن مش هتباركلنا ولا ايه .
فاتن بحده وغيظ /حاجه في عينك .
رشا باستفزاز /شكرا الف شكر ي ست الناس .
فاتن بهمس وغيظ /واضح أن الغبيه دي معرفتش تعمل حاجه او يمكن لسه أما اشوف اخلص منكم واحده واحده سالم عيزاك لو سمحت.
سالم بضيق /نعم .
فاتن بغضب /ممكن اعرف ايه الي بيحصل ده بالظبط .
سالم ببرود /الي بيحصل هو الي كان زمانه بيحصل من زمان لولاكي وده هيكون الواقع دلوقتي وانتي لازم تتقبليه فاهمه .
فله بقلق /مالك ي رعد فيه ايه .
رعد بالم شديد في معدته لكنه يتحامل علي ذاته  /ابدا يروحي مفيش حاجه .
فله برعب /مفيش حاجه ازي قولي مالك ي رعد .
رعد بالم شديد لللغايه وصراخ /اه معدتي بتتقطع مش قادر .
نرجس بدموع ورعب /رعد مالك ي حبيبي فيه ايه .
عامر بصراخ ورعب /حد يطلب الاسعاف بسرعه .
أما انجي فقد مسحت دموعها سريعا لتتدعي الثبات لتسرع إليهم .
نرجس بصراخ ودموع /انجي اتصرفي واقفه كده ليه .
انجي برعب وارتباك /حاضر .
مالك بدموع /ايه الي حصلك ي قلب اخوك .
فله بقلبا ينزف بشده ودموع /حبيبي مالك ي روح قلبي .
انجي بارتباك /واضح انها حاله تسمم لازم بتنقل المستشفي حالا ...
في المستشفي ...
كانوا الجميع يجلسون بدموع والم فكانوا العرائس كلا منهما تجلس بفستانها الذي يغرقه الدموع فهم يعتبروا رعد أخاهم بالفعل أما مالك وعامر الذي كانوا يشعرون باليتم فهم يعتبرون رعد ليس فقط أخاهم بل ابيهم أما ذلك المسكينه الذي كانت ترقد أرضا بدموع كالشلال تشعر بحرقه قلب كانت تشعر أن الحياه ستخسر فيها ذلك السعاده تدعي الله أن تراه أمامها معافي فهو مالك ذلك القلب أما المسكينه الثانيه الذي كانت تشعر واخيرا بالسعاده عندما علمت أنه ابنها لم تعطيها الحياه فرصه للحياه والسعاده أما انجي فكانت تقف تتدعي الثبات كانت تفكر كيف فعلت ذلك اين كان عقلها عندما فقرت في ذلك الفعل الإجرامي وماذا سيكون مصيرها اما فاتن فكانت تقف بحيره ماذا حدث .....
كان كلا منهما يدعي ولا يكف عن الدعاء ليخرج الطبيب بأسف بالغ .
/انا اسف انا عملت كل الي اقدر عليه لكن للاسف البقاء لله .
صرخات مدويه ودموع تملأ المكان كلا منهما يتساقط أرضا بانهيار .
فله بدموع وانهيار /انت بتقول ايه اوعا من طريقي .
الدكتور بحزن /ي افندم خلاص المريض بيموت .
فله بصراخ وقهره وهي تتدفعه بعيدا لتتدخل إلي الغرفه /اوعا من وشي ده انا الي بموت .
لتسير فله سريعا الي الداخل لتنظر إليها الممرضه بحزن .
فله بانهيار وتوهان/مالك بتبصيلي وكاني صعبانه عليكي كده ليه رعد كويس انا عارفه هو بس عايز يعرف انا بحبه قد ايه صح .
الممرضه بدموع /حضرتك ست مؤمنه وعارفه أن الموت مش بأيدينا .
فله بدموع وصراخ /حتي الموت مش هيقدر ياخده مني سامعه مش هيقدر .
لتذهب إليه سريعا وهي تتضغط علي قلبه بكل ماوتيت من قوه تنظر إلي السماء وتترجا من الله أن يعيده إليها كانت تتضغط بقوه ودموع وصراخ فووووووووق فوووق ي رعد فوق علشان فلتك هتموت من غيرك فووق ي حبيبي علشان نعيش حياتنا انا مش هكون غير ليك ي رعد انا مقدرش اعيش من غيرك كانوا ينظرون إليها بدموع والم يرون أنها تفعل المستحيل لكن ليس يوجد في مستحيل في وجود الخالق عز وجل نعم فالثقه في رحمته تفعل المستحيل اعملوا ذلك عندما أطلق جهاز النبضات ذلك الصوت الذي منح الحياه ل رعد الحياه ولهم أيضا ليصرخوا بفرحه وسعاده ليسرع الدكتور الي فله الذي تحتضن رعد بدموع وسعاده ليخرجها الي الخارج ليقوم بعمله .
سالم بدموع وهو يسجد أرضا لله /الحمد لله ي يارب الحمد لله يارب الحمد لله .
فله بدموع /الحمد لله ي يارب انت الي عالم بيا يارب .
حنين وهي تحتضن عامر /الحمد لله ي حبيبي .
رشا بابتسامه وهي تربت علي يد مالك /الحمد لله ي حبيبي ربنا كريم .
نرجس بدموع وهي تتدعي الله /انت الكريم يارب انت الكريم .
كانت تقف بعيدا وهي تتنفس الصعداء كانت تنظر حولها بقلق وارتباك تتتمني أن لا يعلم أحدا بجريمتها ...
بعد بضعه ساعات ..
الدكتور /الحمد لله ربنا كتبله عمر جديد بس .
فله برعب /بس ايه ي دكتور اتكلم ابوس ايدك .
الدكتور بأسف /المريض دخل في غيبوبة والله اعلم هيفوق منها امتا .
سالم برعب /يعني ايه يا دكتور طمني ارجوك .
الدكتور /صدقني حضرتك كل المؤشرات سليمه لكن السم كان قوي جدا ومفعوله سريع إثر علي خلايا المخ .
سالم بانتباه /حضرتك قصدك ايه .
الدكتور بجديه /قصدي أن السم ده مستورد ومفعوله سريع الحادثه دي مش تسمم عادي ي سالم بيه دي حركه مقصوده نشكر ربنا أن حالته بقت كده عن اذنكم .
فله بدموع وصراخ /مين الي ممكن يفكر ياذي رعد مين .
فاتن بغضب وهجوم/مش عارفه مين ي اختي ي وش البومه اكيد اهلك الي عملوا كده .
فله بصدمه /اهلي .
سالم بحده/اتكلمي ي هنيه انتي الي كنتي في المطبخ وتممتي علي كل حاجه .
هنيه بدموع /والله ي باشا انا لتتذكر وهي تنظر إلي ذلك الذي تقف بارتباك ملحوظ للجميع لتمسك بها هنيه .
هنيه بغل/هي دي سعادتك هي الوحيده الي دخلت من ساعه معبيت الكاسات لحد ما خرجت بيهم .
انجي بارتباك /انتي بتقويلي ايه ي وليه ي خرفانه انتي .
فله وهي تمسك بها بغضب/مفيش غيرك انتي الي عملتي كده انتي ايه ي شيخه عايزه مننا ايه انتي شيطانه .
انجي وهي تندفع يدها بخوف /ابعدي عني أنا معملتش حاجه .
فاتن بارتباك لكشف امرها /بطلي تخاريف ي بت انتي دي دكتوره محترمه هتعمل كده ليه .
رشا بغضب /لا تعمل لأن عينها من رعد .
نرجس بصدمه ووجع /انتي بتقويلي ايه .
رشا بحده /هي دي الحقيقه بس أدب فله مش مخليها تقول كده ولا تكشفها لما كانت بتيجي تزوركم مكنتش بتشيل عينها من عليه .
نرجس بصدمه ودموع  /ي نهار اسود ي نهار اسود .
سالم بوجع /طب ي بنتي لو هي بتحبه هتقتله ليه ده كلام ميخشش العقل .
عامر بحده /لحظه ي بابا من فضلك فيه حلقه مفقوده في الموضوع ده انت ناسي أن المفروض السم كان في كأس فله حضرتك ناسي أننا بدلنا الكاسات ي عني المقصود كان فله مش رعد .
انجي بانهيار ودموع وصراخ /ابعدو عني أنا معملتش حاجه .
فله بغضب ودموع وصراخ /ده انا هوديكي في ستين داهيه انتي دبحتيني بسكينه تلمه الي بين الحياه والموت ده عمري كله منك لله يا شيخه منك لله .
نرجس بغضب وصراخ وهي تصفع انجي  /ملقتيش من ضمن كل رجاله العالم إلا اخوكي تحبيه .
انجي بصدمه /اخويا .
نرجس بدموع وصراخ /ايوه اخوكي رعد يبقا ابني انا ابني .
مالك بصدمه /ابنك انتي بتقويلي ايه .
نرجس بدموع وصراخ /ايوه رعد ابني اقسم بالله التي رعد اخوكي ي انجي ي عني الحب ده حرررام حررررام .
فاتن بارتباك وانهيار  /ده كدب كدب متصدوقهاش رعد ابني انا .
سعد بجديه وقوه /لا مش كدب رعد فعلا ابن نرجس .......
يتبع...
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent