روايات

رواية قم وواصل الفصل الخامس 5 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية قم وواصل الفصل الخامس 5 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية قم وواصل البارت الخامس

رواية قم وواصل الجزء الخامس

رواية قم وواصل
رواية قم وواصل

رواية قم وواصل الحلقة الخامسة

يقف في المكتب مطأطأ الرأس.
وجده يجلس امامه يتكأ علي عصاته
قال الهواري وهو ينظر في عين حفيده…… بقي عايز
تقولي انك لم. ستها
نظر عليه اسد مطولا وحاول جمع شتات عقله فهو
بالكاد فر هارب من جده امس
اسد سريعا…. ا ا ايوه ياجدي والدليل اهو
شاور علي المنديل
ضحك مهران عاليا وقال…….. دم، ك انا حافظه يااسد
نظر عليه اسد وحاول الهروب من النظر من عين جده
وصمم علي كلامه وتكذيب ماقاله الهواري
صرخ الهواري… يعني انت مصمم ياأسد
أسد بهدوء…. ايوه ياجدي، وبعدين ليه مهتم كده
قال الهواري. بسخريه….. الفضل ليك شكتتنا في هدومنا
نظر عليه اسد وحرك عينه بملل
نطق اسد بجد….. انا عملت زي ما أمرتني، اوفي بوعدك ليا
واتنازلي عن الشركه اللي هي بتاعتي اصلا
نظر عليه الهواري…. من امتي وهي بتاعتك
اسد ببرود…. من ساعه ما تخرجت من هندسه وبدأت ابنيها واكبر فيها
ضحك الهواري بإستفزاز…… مش لما اتأكد الاول
رفع اسد حاجبه
نظر عليه الهواري وصرخ بجد…. ماجيده عالياء رحمه
يأتوا ثلاث سيدات يهرولن…… نعم يابابا
نظر عليهم ونظر علي اسد وقال…. اوعدك لو ماطلعتش كداب هتنازلك عن الشركه حالا
نظر عليه اسد ونظر علي زوجات عمومه وزوجه والده
بفم مفتوح
—————
في الاعلي كانت تصلي فردها
انهت صلاتها وجلست علي المصليه
وبدأت في التسبيح وتذكرت ماحدث امس
فلااااااش
عاد اسد بعد مافر من جده
نظر عليها وجدها بدلت ملابسها بعبايه بيتي مرسوم عليها
ربانزل باللون البنفسجي
ولفت شعرها علي هيئه كحكه
تجلس تنظر من الشرفه وتنظر للسماء
رفع حاجبه وجدها تتحدث مع احد..
…. رور وحشتيني اوي انا كنت خايفه اوي
بس. كنت مؤمنه ان ربنا مش هايسبني انا هحقق حلمك
وهعالج كل الناس لو تحقيق الحلم ده هيكلفني روحي
ثم وضعت قبله في يديها وترفعها لأعلي وتقول باسمه
…. بحبك
تصرخ عندما تسمع صوت بجوارها…. انت ملبوسه
…. عاااا
رأته فوضعت يديها علي ضربات قلبها…. قطعت ليا الخلف
اشار علي نفسه…. انا بردوا
ثم قال بجد….. انت بتعملي ايه
اشارت علي نجمه في السماء وقالت وهي ترسم علي وجهها بسمه بكلم رورو
رفع حاجبه وقال…. شكلي تقلت في الشرب جامد النهارده
حاولت كتم ضحكها، بينما تركها والقي بجسده علي السرير
وقفت امامه تفرك في يديها… ه ه هو انا هنام فين
لم يجبها اقتربت منه وجده بالفعل قد نام
نوم عميق
رفعت حاجبها وهزت قدمها بغضب نظرت علي ملامحه الهادئه…….. انت ملاك ولاشيطان فالاول خفت منك
بس بعد كده لقيتك طيب
انت شرير ولا طيب
ابتسمت عندما وجدته يحاول ان يشد الغطاء عليه
واذا بها تحاول وضع الغطاء عليه
مسك يديها وقال تحت تأثير النوم…. حب من اول نظره
عينك ساحره
توترت اوي واعادت خصلات شعرها للخلف
ولكن تتفاجا يترك يديها ويكمل نوم
ابتسمت علي منظره
وسحبت غطاء تنام علي الكنبه جلد في الغرفه
وهي تقول….. تصبحي علي خير رورو
صرخ قائلا…… والله هسبلك الاوضه لو مابطلتيش
ضحكت بشده
بااااااك..
فاقت من شرودها علي صوت دق علي الباب
واذا تتفاجأ بثلاث سيدات
ارتعشت في البدايه
قالت علياء….. ازيك يابنتي
حاولت تجمع نفسها…… السلام عليكم
نظروا السيدات لبعضهم
قالت ماجيده….. ما تخلصونا احنا جاين نتفرج عليها
رفعت مكه حاجبها
تتفاجأ بعليا تزقها بقوه نحو الفراش، فسقطت عليه
ماجيده بغضب….. ما تمسوكها انت وهي اخلصوا
قالت مكه برعشه…. في ايه، حضرتك عايزه مني ايه
علياء بحزن… معلش يابنتي
رحمه….. والله انا مش راضيه علي اللي هتعملوا ده
وابني هيكدب ليه بس ما قال لم. سها وجبلنا الدليل
ايه لازمه اللي هنعمله ده
انتفضت مكه من كلامهم وهمت واقفه والدموع اجتمعت
في عيونها…. هو في اييه
تتفاجأ بماجيده تشدها بقوه
حاولت مكه المقاومه، صرخت بهم ماجيده
فاقتربوا منها علياء ورحمه
…….. ثواني وعم صراخ مكه القصر بأكمله..و…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قم وواصل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!