روايات

رواية عشقت اسد الصعيدي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت اسد الصعيدي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت اسد الصعيدي الجزء الأول

رواية عشقت اسد الصعيدي البارت الأول

رواية عشقت اسد الصعيدي الحلقة الأولى

في الصعيد …
في قصر اسد القناوي .
كان نازل اسد بكل غرور وثقه فهو عمده البلد شخصيه قاسيه القلب يهابه الجميع رغم صغر سنه قعد علي الطاوله واتكلم بصوت أفزع الجميع .
/فين الوكل ي بهايم يالي هنه .
ربيع والده بغضب /بالراحه ي اسد دول بنادمين برضه .
رباب بابتسامه لتخفيف الأجواء /معلش ي حاج انت عارف اسد أكده اهو الواد حازم جه اهوه .
حازم بابتسامه /السلام عليكم .
اسد بحده /وعليكم السلام ي اخويا راجع واخري برضك مفيش غير لعب الكره والكلام الفاضي ده واجي اقولك روح معايا وساعدني في الغيط تقولي بذاكر مش كده ولساتك برضك مش موافق علي جوازك من بنت عمك قولتلك هتكفل انا بكل شي .
حازم بضيق /واه عاد ي اسد هو مفيش غير الموضوع ده قولتلك انا مش عاوزها طول عمري بعتبرها اختي .
اسد بحده /اختك ليه أن شاء الله راضعين علي بعض وانا مش خابر ولا ايه اسمع عمك الله يرحمه وصانا عليها وانا مش هامان معاها غير معاك والكلام انتهاء علي كده .
ربيع بضيق /عمال تامر وتتشرط وكاني مش موجود ي اسد مش كده .
اسد بجديه /العفو ي ابوي انت الخير والبركه برضك .
سما بابتسامه /صباح الخير علي اجمل أهل في الدنيا دي .
اسد بنظره خبيثه حاده وهو يقترب منها/طبعا مزاجك رايق مش كده .
سما بخوف ورعب /ققصدك ايه ي اسد .
اسد وهو يمسك شعرها بغضب جحيمي/قصدي الواد يوسف ابن الحداد الي بتكلميه ي فاجره ده انا هشرب من دمك .
سما بدموع وصراخ/انا ويوسف بنحب بعض وهياجي يتقدملي ي اسد .
اسد بغضب جحيمي/ده بعدك ده عمره مهيحصل وقسما بالله لو فكرتي تكلميه تاني هدفنك سامعه ي بت ده انتي واخوكي بقيتوا حاجه تقرف سلام ي أما سلام ي أبا انا مسافر القاهره علشان الوفد الأجنبي .
ربيع بياس /ربنا يهديك ي ابني .
********************
في أحدا الشقق البسيطه .
كانت صاحيه فرح بعفويتها المعهوده .
/انتوا ي جدعان يالي في البيت فين الاكل دي مش معامله دي انا واحده شقيانه .
امينه بغيظ شديد/هو انتي دائما كده همك علي بطنك ويريته باين ي اختي عامله زي خله السنان لسان بس.
فرح بابتسامه /شكرا شكرا ياريت بقا ناكل ورايا سيشن مهم .
رحاب صديقتها بابتسامه /انتي الصراحه مش المفروض تعملي سيشن افرح المفروض تصوري في برنامج خلف الأسوار .
فرح بغرور مصتنع /طبعا كالعاده لما الواحد بينجح أعداء النجاح بيكتروا .
رحاب بضحك /هههه ماشي ي ست الناجحه ربنا يوفقك .
فرح بابتسامه وعفويه /ويوفقك ي اسطا اول سنه في كليه الطب بقولك ايه انا هصور سيشن النهارده في فندق كبير تعالي احضريه معايا بعد الكليه ربنا يوفقك ي حبيبتي.
رحاب وهي تحتضنها بحب /ويخليكي ليا ي روحي خلاص ماشي هجيلك .
******************.
في القاهره…..
في شقه اسد…
كان بيستعد اسد للنزول الي الوفد الأجنبي وبالفعل جهز وكان في قدمه شياكته وراح علي الفندق .
*******************.
في المطبخ ….
كانت قاعده داليا بتعيط بعد ماسمعت رفضه ليها فهي تعشقه منذ الصغير .
الداداه بابتسامه /خلاص عاد ي بنتي ربنا قادر علي كل شي أن شاء الله حبه هيتزرع جوه قلبه ربنا يتمملكم بخير ي ضنايا .
داليا بدعاء /يارب ي داده يارب .
حازم بحده وغيظ/خلصتي ي بت الفطار الي باخده معايا التمارين ولا وقفه عماله ترغي شمال ويمين .
داليا بدموع /انا اسفه ثواني .
حازم بحده /اه المحن بتاعك
دد عند ابوويا واسد الي مصدقينك ماشي ي سما هتجوزك بس علشان انفذ وصيه عمي وبس بس خليكي تقويلي حقي برقبتي جاتك الهم .
اترمت في حضن الداده بدموع ووجع فهي تعشقه منذ الطفوله .
*******/************.
في أحدا الفنادق الكبيره …
كان قاعد اسد مع الوفد بتاعه فقام بعد مامشي الوفد الأجنبي في نفس اللحظه كانوا ماشين فرح ورحاب بيتكلموا ويضحكوا وهم بيشربوا العصير فتصدموا وكبت رحاب العصير علي لبس اسد .
اسد بغضب جحيمي/ي نهار ابوكي اسود ايه الي هببتيه ده
فرح بغيظ/ايه ي عني الي حصل حصل خير مكنش قصداها .
اسد بغضب جحيمي/كيف ي عني عاميه ولا ايه مافيها عيون أهاه .
رحاب بحده /ارجوك احترم نفسك والا هطلبلك البوليس واقول انك بتتحرش بينا .
فرح بغيظ/قله ذوق صحيح .
اسد بصدمه قبل الانفجار /طب جهزوا نفسكم بقا علشان هتشوفوا جحيم اسد القناوي علي الارض .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت اسد الصعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!