recent
أخبار ساخنة

رواية صفقة على عذراء الفصل الرابع والعشرون 24 والأخير بقلم هاجر قطب

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية صفقة على عذراء الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل الرابع والعشرون 24 والأخير بقلم هاجر قطب


لما يصعب علينا التنفس او الحياة دون وجود من نحب....
اخذ يجري خلف السيارة الي ان وقف لم يستطع التنفس اخذ ينظر لاختفاءالسيارة ولم يجد لها اي اثر اخذ قلبة يصرخ ألما وكأن ما سرق هو قلبة منة ....
رجع لفيلا ليجد اسر بأنتظارة.....
اسر.انت روحت فين.....
جاسم امساكة من ذراعة....
جاسم.سيرين اتخطفت....اتخطفت قدوم عيني..
اسر.نعم...سيرين اية
جاسم.اتخطفت انا لاازم اتصرف انا هتجنن عليها
اسر.انت تعرف اللي خطفها ....
جاسم.لا ...معرفش  ناس نزلت من عربية وخدوها فيها....
اسر.طب اهدي هنتصرف...هنبلغ البوليس
جاسم مرر يدية في شعرة بعصبية......
جاسم.انا مش هستني البوليس ...انا لاازم اتصرف ليعملوا فيها حاجة ....
كان يتخيل ان تؤذي او ترحل عن كونة.....
لينهض سريعا ......
جاسم.لا انا لاازم اتصرف حالا ......
امسك هاتفة واخذ يطلب احد الارقام ....
ويطلب من الشخص الذي اجاب علية ان ياتي سريعا.........
اسركان ينظر باستغراب لة.هتصرف ازاي...
جاسم.انا لاازم القيها انا مقدرش علي بعدها انا بحبها اوي....
اسر.طب انت تعرف مين اللي خطفها....
جاسم.لا ....بس هدور عليها...
اسر.انت رجل اعمال ناجح وليك اعداء كتير هدور فين ولا فين......
جاسم.هقلب الدنيا عليها حتي لو هقتلهم  كلهم .......
لتأتي جانا اليهم....
جانا باستغراب .هتقتل مين يا ابية ....في اية...
لم يرد عليها جاسم لانة رأي من كان ينتظر فذهب بأتجاه.....
اسر.هقولك ...وقص عليها كل شئ.....
جانا.اية....ازاي ...وابية هيعمل اية...
اسر.معرفش جاسم هيعمل اية..بس اللي انا عارفة انة مش هيسكت دا ممكن يودي نفسة في داهية عشانها مش عارف اتصرف انا قلقان علية....
جانا.طب وهنعمل اية ......
اسر.انا هبلغ البوليس....عشان يحمية ويدور علي سيرين....
جانا.طيب ....اناقلقانة اوي علي سيرين....
اسر امسك بيدها ونظر لها نظرة اطمئنان ...وكأنة يقول بعيونة لاتخافي انا بجوارك ...
وهي نظرت لة برضا.....
..........................................................
عند جاسم...
جاسم.عرفت هتعمل اية يا محسن
محسن.متقلقاش يا باشا انا هقلب الدنيا انا والرجالة عليها...
جاسم.اول ما توصل لحاجة تكلميني
محسن.امرك ياباشا
جاسم.واللي انت عايزة هتخدة انت والرجالة
محسن.احنا نخدمك برقبنا يا باشا ...بس كنت عايز اعرف حضرتك  بتشك في حد
جاسم.انا ليا اعداء كتير....عشان كدة مش عارف مين اللي يعمل كدة بس لوعرفت هنسفة من علي الارض..
محسن.انا هروح ابدء من دلوقت ولو عرفت مين هبلغ حضرتك
جاسم.تمام .....
وفور ذهاب محسن...جاء اسر...
اسر.هتنفذ بردوا اللي في دماغك...
جاسم.اه ....
اسر.وانا هبلغ البوليس بردو
جاسم.اللي يعجبك اعملة ....انا هنزل اشوف هعمل اية بردو....
اسر.هتروح فين  .....
جاسم.الشركة يمكن اللي خطفها يكلمنى هناك وانت خليك هنا ليتكلم هنا....
اسر.طيب
ورحل جاسم من الفيلا التي لم يعد يهوي ان يكون بيها دون وجود حبيبتة.....
لتقترب جانا منة......
جانا.هنعمل اية...
اسر.هنبلغ البوليس دلوقت
........................................................
في منزل سيرين...
حسن.انا معتش فاهم البت دي شوية مش عايزة وترجعنا بيتنا وشوية ترجعنا هنا تاني وعايزة....
امال.بس انا بقي فاهمة...
حسن.طب نوريني اللة يكرمك...احسن انا معتش فاهم حاجة
امال.بنتك بتحب جاسم عشان كدة رجعتلة ..وبتحبة اوى كمان...
حسن. بس هي  كانت عايزة تطلق منة.......
امال. دي كانت مشكلة بينهم بس هي بتحبة وبتحبة اوي كمان...
حسن.ربنا يهدي سرك يابنتي يارب
لترفع يدها لسما وتمم بنفس الدعاء...
امال.بس معرفش لية قلبي وكليني عليها
حسن.بس بقي متفوليش علي البت ماهي نزلت مبسوطة....
امال.يارب يصلح حالك يابنتي ويهديكي انتي وجوزك يارب...
حسن.يارب....بس كدة اعدي ادعيلهم بس كدة...
امال.ربنا يحميهم يارب.....
حسن .شوية كدة وهخليكي تكلميهم ....
امال.ماشي.....
..............................................................
كان يمسك رجل  بذراعها بقوة وكان يضع علي عيونها قطعة  قماش سوداء .....ومرة واحدة القها الرجل ارضا......
لتسقط ارضا.....وتصرخ ....
سيرين.انتم مين وعايزين اية ........
الرجل.اخرسي لحد ماصاحب الشأن يجي....
سيرين.مين صاحب الشأن
الرجل.اخرسي ابت مش عايز اسمع صوتك....
كانت ترتعد خوفا جسدها بكاملة ينتفض خوفا...
سيرين لنفسها.مين دول وعايزين اية يارب ساعدني يارب اقف جانبي يارب واحميني انا وابني.....يارب....انت فين ياجاسم ...
اخذت عيونها تبكي بقوة ....وهي تتذكر ضمه لها...هي الان في حاجة لهذا الاحتضان تريدة ان يضمها بقوة .....
انت فين ياجاسم ..انت فين ياحبيبي انا خايفة اوى محتاجك جانبي ارجوك تعالي خودني من هنا ...يا حبيبي تعالي خودني....
ليقطع تفكيرها بمعشوقها صوت ضحكات شامتة ...
صاحب الضحكة.شايلوا الزفت دا من علي عينها
ليزيل احدي الرجال العصبة من علي عيون سيرين...
سيرين.مش معقول....شيري....
شيري.ايوة انا اومال كنتي هتتوقعي حد تاني
سيرين.انتي لية خاطفني ...عايزة مني اية
اقتربت شيري منها......ووضعت يدها علي رقبة سيرين برفق.....
شيري.عايزة اقتلك...من ساعة ما ظهرتي في حياتة وانتي قلبتي كيانة كان علي طول لية علاقات كتير كنت بسيبة يلف لفتة ويرجع لحضني تاني لكن المرة دي بعدني عن حياتة وقالي ابعد عنة ...لية فيكي اية انتي زيادة عني ....ها رودي...انا عايزة اعرف ...عارفة انهاردة جاسم اجي لبيتي وضربني وبهدلني لية ....عشانك كل دا بسببك
وقامت بضغط علي رقبة سيرين بقوة.....
لتصرخ سيرين في محاولة منها لتنفس.....وتحاول التحدث......
لتترك رقبيتها شيري.........
شيري.بتقولي اية .....اتكلمي...ودي اخر جملة هتقوليها لاني هموتك......
سيرين بكت بقوة. ارجوكي متموتنيش ...شيري انا ..انا حامل مش عايزة ابني يموت ارجوكي....
لتشتعل نيران الغيرة والكرة والحقد بعيون شيري..
شيري.كمان...... واخذت المسدس من جيب الرجل الذي كان يقف بجوارها....
شيري واجهت المسدس بوجة سيرين...
شيري.انا بكرهك ....وهموتك
سيرين اغمضت عيونها ووضعت يد علي قلبهاوالاخري علي بطنها وكانها تبلغ الكون بأن اغلي اثنان عليها من يسكن قلبها (جاسم) والاخر من يسكن رحمها(طفلها) لتنزل دمعة بصمت علي وجهها.....
واستعدت شيري لطلق النار.....
ليصدع صوت الطلق الناري في المكان وصرخة ملئت المكان ..............
لتفتح سيرين عيونها لتجد شيري تسقط ارضا فقد اصابها الطلق الناري ....
لتنظر سيرين لتجد ......
رجال كثيرين امساكوا برجال شيري.....وفي الاخير لمحت من تشتاق لرؤية وجهه هو من اطلق النار..
سيرين.جاسم.....
جاسم جري عليها واحتضاتنها بقوة وهي بكت واحتضتنة بقوة....
جاسم وضع يدية يمسح دموع حبيبتة .انتي كويسة حد اجي جانبك....
سيرين.لا الحمدللة انا كويسة  ....انا كنت خايفة لمشوفكش تاني.....
جاسم.احتضنها بقوة .انا اللي كنت هموت من غيرك ..وحشتيني اوي ياروح روحي....وقام بتقبيل يديها...
نهض من علي الارض وساعدها علي النهوض....
سيرين.مين دول...
جاسم.دول رجالتي....
جاسم نظر لهم .اربطوهم كويس ولما البوليس يجي سلموهم....
محسن.حاضر ياباشا 
واخذها بين احضنة ....
جاسم.حمدللة علي  سلامتك يلا بينا
سيرين.اللة يسلمك ياحبي يلا
ليصدع صوت طلق ناري مرة اخري......
ليلتف ليجد شيري ومعها المسدس ....ولينظر بجانبة فيجد سيرين تنظر لة بحب ومرة واحدة سقطت ارضا....
شيري.انا قتلتها...قتلتها 
ليصبها طلق ناري في رائسها من الشرطة ادي لوفاتها ورحيلها عن الكون بعد ماكانت تفعل كما يأمرها ابليس......
جاسم وضع بين احضانة.... 
كانت سيرين تبتسم لة وتنظر لة بحب....
سيرين.بحبك....بحبك اوى اووى ....عمري ماحبيت ولا هحب زيك يا حبيبي هقابلك في الجنة صح
انا هختارك في الجنة ساعتها مش هيبقي في شيري ولا حد يبعدنا ابدا....مش هيبقي في غيرنا انا وانت وابننا ....ساعتها بس هنفضل سوا علي طول ....
عارف يا حبيبي انا شايفة شريط حياتنا من اول مرة شوفتك فية لحد دلوقت قدومي....اد اية انت ووضعت يدها علي وجهه تمسح دموعة التي تراها لاول مرة ..
اد اية كنت عنيد ومغرور واد اية بقيت كويس حبيتك من اول يوم شوفتك فية بس حاولت اكدب نفسي وهفضل احبك لحد لما نتقابل في الجنة.... 
جاسم. هشش ارجوكي متتكلميش الاسعاف زمانها جاية وهتبقي كويسة ولا انا مش هستني انا هخدك بنفسي وحملها لسيارتة ووضعها في السيارة بجانبة...
وبدء في قيادة السيارة بسرعة لمستشفي...
سيرين.اه انا تعبانة اوى ....وبدءت بمسك ذراع حبيبها وسحبت يدية من علي المقود....
وبدءت في تقبيلها.....واحتضن يدية...
سيرين.حبيبي سامحني علي هجرك دا كان معذبني اوى لو اعرف اني عمري معاك قصير اوي كدة ..مكونتش ضيعت دقيقة بعيدة عن حضنك ...
لاتتوقف دموع جاسم عن النزول ..ويقود بسرعة..
ليصل لمشفي وحملها لداخل واخذوها في الداخل لغرفة العمليات .....
كان يشعر بالخوف والرعب لاول مرة في حياتة....ويبكي بقوة ليسقط ارضا ...
كانت ثيابة ويدية بها الدماء ....
سجد علي الارض يبكي بقوة.....
جاسم.يارب انا غلطت كتير انا عارف انا مستهلش وجودها في حياتي  بس يارب خليها معايا مقدرش اعيش من غيرها انا بحبها انا اتغيرت عشنها واللة اتغيرت ولسة هتغير اكتر بس متبعدهاش عني يارب يارب انا مش هتحمل بعدها يارب خليها ليا....يارب 
ونهض  يقف بجوار غرفة العمليات ....
ليرن هاتفة...
جاسم.الو
اسر.انت روحت فين
جاسم.انا في مستشفي ......
اسر. طيب اناجاي
وبعدها بدقائق وصل اسر....
لياخذ اسر جاسم بحضنة....
اسر.اهدي هتبقي كويسة انشاء اللة متقلقش
جاسم.يارب.. يارب
اسر.انت عرفت مكانها منين...
جاسم.هقولك....
فلاش باك...
كان يجلس جاسم يفكر لتدخل السكرتيرة...
هالة.جاسم بية
جاسم.عايزة انا حذرتك وقلت مش عايز حد يدخل عليا
هالة.في حد برا بيقول انة يعرف معلومات تهمك عن ...احم ...عن زوجة حضرتك
لينتفض هو من مكانة....
جاسم.داخلية بسرعة
هالة .حاضر
خرجت ليدخل ....
جاسم.عادل...واقترب جاسم وامسكة من ياقة قميصة...
عادل.اهدي يا جاسم 
جاسم.سيرين فين
عادل.هقولك واللة كل حاجة بس سبيني
ليتركة جاسم....
جاسم.قول يلا....
ليقص عادل كل شي علي جاسم...
جاسم.يابنت الكلب يا شيري...متعرفش هي خطفها فين....
عادل.وانا ماشي سمعتها بتكلم مع حد في التلفون وبتقولة يوديها في مخزن......
جاسم.ماشي اية اللي خالك تيجي تقولي
عادل.انا يمكن مكونتش عايز سيرين تجوزك بس اكيد متمناش حاجة تجرلها
جاسم.شكراا.....
وجري لخارج..... وركب سيارتة....
وبلغ  رجالة بالاحاق بة....
باااااااك....
جاسم.بس وقولتلك ع التلفون تبلغ البوليس وتيجي....
اسر. اهدي انشاللة هتبقي كويسة متقلقش قادر اللي جمعك بيها يشفيها..
جاسم.يارب
اسر.جانا كانت هتجنن كانت عايزة تيجي معايا بس...
جاسم.كويس انك مجبتهاش
ليخرج الطبيب فجأه من الغرفة...
ليجري علية جاسم...
جاسم.خير يا دكتور ...
الدكتور.الاصابة كانت خطيرة شوية بس الحمدللة قدرنا نخرج الرصاصة...
جاسم.يعني هي كويسة صح
الدكتور. احنا هنحطها في العناية المركزة لو عدي عليها 24 ساعة وفاقت خير لكن لو مفقتيش اسف هتفقدها هي والطفل...
ليمسكة جاسم بقوة من معطفة....
جاسم.انا مليش دعوة اتصرف انا لو مراتي جرالها حاجة هقتلك هدمرك هقفلك المستشفي 
الدكتور.احنا عملنا كل حاجة باايدينا....
ليمسك اسر بايد جاسم....
اسر. اهدي يا جاسم سيبة ...سيبة
ليتركة جاسم....
الدكتور.انا مقدر الحالة اللي انت فيها وانا هعمل كل اللي في وسعي....
ليرحل الطبيب ....وتخرج سيرين علي النقالة لعناية...
جاء ليدخل جاسم لعناية...
الدكتور.انا اسف بس ممنوع حد يخش العناية
لينظر لة جاسم بغضب ...
جاسم.انا هدخل لمراتي...انت فاهم
الدكتور.بس....
جاسم.مفيش بس انا هدخل... ودخل لها....
ذهب اسر خلفة ليجدوة جلس بجانبها...
اسر.اهدي يا جاسم....هتفوق وهترجعلك هي وابنك ...
جاسم.يارب....
اسر.انت كويس دلوقت 
جاسم.الحمدللة 
اسر.طيب انا هروح اجبلك هدوم واطمن علي جانا
جاسم.طيب ...
ليخرج الجميع ....ليبقي هو مع حبيبتة...
ليجدها مغمضة عيونها كملائكة وشعرها مفرود علي الوسادة نائمة ....نعم هي نائمة ...
أنتي نائمة يا ملاكي اتشعرين بالنوم ...اتنامين وتتركين قلب يشتعل بنيران القلق والخوف عليكي 
اتنامين وتتركين قلب يشتاق لرؤية ابتسامتك ...
جاسم.اعدتي تتكلمي كتير اوى لدرجة مش اديتي فرصة ليا اتكلم ...بتقولي بحبك...حبيبتي انا اتخطيت مرحلة  الحب انا وصلت لجنون...
بتقولي من ساعة ماشوفتيني حبتيني  ...من لحظة ماشوفت عنيكي اللي حيرتني وانا اتجننت بيكي...
بحبك انتي مميزة عن الكل...مكنش قودمي فرصة اني اكون قريب منك غير الصفقة...بس كنت فعلا بحبك وعايزك
وفي ليلة فرحنا قدمتي ليا احلي هدية بأن اعرف اني اول واحد يكون في حياتك....
اسف لاني دخلتك عالمي قبل ما انضفة من امثال شيري....
بحبك اووى فوقي بقي عايز اكمل اللي فاضل من عمري معاكي ومع ابننا هو كويس ...فوقي عشان نربي ابننا سوا و نخلف تاني...
لتسقطت دموعه علي يديها وهو يقبلها....
ثم اخذها بحضنة ونام بجوارها
وهو يدعو اللة ان تفيق.....
....................................................
وصل اسر لفيلا....
جرت جانا علية...
جانا. فين ابية وسيرين...
اسر.تعالي اجيب هدوم لجاسم وهحكيلك
جانا.هدوم لابية لية هدومة مالها...
اسر.تعالي وهحكيلك..
جانا.طيب
اسر.قص كل شي لجانا...
اخذت تبكي بقوة فهي برغم انها لم تجلس مع سيرين سوا ايام قليلة الا انها احبتها بصدق....
جانا.انا هجي معاك
اسر.لا خاليكي
جانا.لا طبعا انالاازم اكون جنب اخويا دلوقت
اسر.بس....
جانا.مفيش بس لاازم اجي...
ورحلت لتبدل ثيابها....
..........................................................
كانت بسمة تحاول الاتصال بسيرين ولكن موبيلها مغلق...
ولكنها علمت من اهل سيرين بانها رجعت لزوجها....
ليرن هاتفها فترد سريعا تعتقد انها سيرين...
احمد.الو
بسمة.الو ...ايوة يا احمد
احمد.عاملة اية
بسمة.قلقانة علي سيرين برن عليها مش بترد
احمد.طيب ماتكلمي اهلها...
بسمة.كلمتهم قالولي انها رجعت لبيتها..اصلها كانت زعلانة من جاسم فكانت اعدة عندهم...
احمد.طيب دلوقت واحدة رجعت لجوزها وقافلة الموبيل المفترض نفهم...
بسمة.تعرف انك قليل الادب
احمد.دا انا ماشي بكرة تقعي في ايدي وهنقفل الموبيلات بردو...
بسمة.اقفل يااحمد
احمد.بحبك....
بسمة ابتسمت .وانا كمان
......حقا لا ادري ما سحر هذة الكلمة المكونة من 4 احرف علي العشاق لتجعلهم ينسوا الكون بأسرة
.......................................................
استيقظ جاسم علي طرق الباب .....
جاسم فتح الباب ليجد....
جاسم.جانا
نظر لاسر....
اسر.اعمل اية اصرت تيجي
جانا.ايوة كان لاازم ...ازاي اسيبك
جاسم احتضنها بقوة....فهي ابنتة قبل ان تكون شقيقتة....
اسر تضايق من هذا الحضن الاخوي فهو يغير عليها حتي من شقيقها.....
اسر.اتفضل هدومك روح غير يلا
جاسم.طيب واخذ الثياب ورحل....
جلست جانا بجوار سيرين وامسكت بيدها....
جانا.ياريت تفوقي يا سيرين ابية حالتة صعبة من غيرك هيموت من غيرك تعبان اوي قومي شوفي هو بيحبك اوي هيموت من غيرك.
شعرت جانا بأن يد سيرين ضغطت علي يدها...
وبأن جفونها تتحرك....
جانا.اسر ايدها اتحركت واللة وعيونها اندة لدكتور بسرعة
جري اسر منادة الطبيب....
جاسم دخل لغرفة. في اية
جانا جرت علية سيرين مسكت ايدي
جاسم.بسعادة بجد
جانا.اه واللة
دخل الطبيب يجري .....وفحص سيرين...
الطبيب نظر لسيرين.حمدللة ع السلامة..
سيرين اكتفت باابتسامة...
الطبيب.حمدللة علي سلامتها يا جاسم بية هي حالتها دلوقت مستقرة..
ليجري جاسم عليها...
ويمسك يديها . وينظر بقوة وحب لها.
جاسم.بحبك
سيرين.بحبك
وتمر الايام وتحسنت حالة سيرين ورجعت لفيلا وبهذة المناسبة اقام جاسم حفلة كبيرة احتفالا بسلامة زوجتة وطفلة....
كانت بسمة ترتدي فستان احمر وكان بجانبها احمد
وترتدي جانا فستان وردي وترقص مع اسر
واميرة الحفل ترتدي فستان ازرق طويل وكانت كالقمر وترقص مع حبيب قلبها...
جاسم.بحبك
سيرين.وانا كمان بحبك اوى
جاسم.كنت هموت لو كان جرلك حاجة بعد اللشر
سيرين.بعد الشر عنك يا حبيبي
ليقطع كلامهم...
اسر.جاسم كنت طالب منك طلب
جاسم. الاول انا نسيت اشكرك علي اللي عملتة وانك اخدت بالك من جانا انا مقدر انك بتعملها زى اختك
لينظر لة اسر بتعجب...
اسر.اخت مين ياعم ...انا عايز اتجوزها
ليضحك جاسم علية هو وسيرين...
جاسم.ماانا عارف بس حبيت اضايقك
اسر.بقي كدة
جاسم.اهدي بس..انا موافق بس تخود بالك منها ماشي..
اسر.في عنيا
وجري اسر لدي جانا..
اسر.وااااااااااااااااااااافق وحملها ودار بها
لتضحك جانا بقوة ....فها هي مع رجل احلامها
وها هو مع صغيرتة....
جاسم.ضحك عليهم وبعدها نظر لسيرين..
جاسم.كنا بنقول اية
سيرين.بحبك
جاسم.بعشقك 
واقترب وقبل شفتيها بقوة....
ليمر الوقت علينا ويمر 9 شهور.....
في مشفي تضع سيرين طفليها.....
عاصم وحسن 
واسمتهم علي اسم والدها ووالد جاسم....
جلس جاسم يحمل حسن بجانبها وهي تحمل عاصم...
جاسم قبل رائسها...
جاسم.مبروك يا قلبي
سيرين.اللة يبارك فيك يا حبيبي
لتدخل جانا ومعها اسر زوجها....
جانا.انا عايزة اشيلهم
اسر.الاتنين طب انتي واحد وانا واحد
لتتحدث بسمة الجالسة بجانب زوجها احمد..
بسمة.مليش دعوة انا حجزة الاول
لتضحك سيرين عليهم ..
جاسم.انا اللي هشلهم بس 
سيرين.لحد لما تقرروا
لتحمل حسن جانا وتحمل عاصم بسمة...
ليقترب اسر من جانا ويضمها من الخلف..
اسر.عقابلنا ياروحي
جانا.يارب ياحبيبي
ويضم احمد بسمة...
احمد.هتبقي ماما عسل
بسمة.وانت هتبقي احلي بابا
عند جاسم....
اخذ سيرين في حضنة....
جاسم.بحبك يا مميزة
لتنظر لة بااستغراب....
سيرين.انا مميزة
جاسم.اه لانك الواحيدة اللي خطفت قلبيوبصراحة فرحان ومش عايزك تفكي اسرة..
لتبتسم لة وتضمة بقوة...
سيرين.بحبك
...........................................................
والي هنا انتهت حكايتنا فوقفت شهرازاد عن الكلام وسقط القلم علي الورقة يخبرنا بنهاية رواية صفقة علي عذراء ارجو ان تكون حازت علي اعجابكم

google-playkhamsatmostaqltradent