recent
أخبار ساخنة

رواية عشق الرعد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم جميلة أحمد

رواية عشق الرعد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم جميلة أحمد
رواية عشق الرعد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم جميلة أحمد

رواية عشق الرعد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم جميلة أحمد

مر شهر بدون احداث تذكر لم تخطوا عشق الخطوه التي ستغير حياتهم بعد وذهبت مع رعد وجمان وبرق وچيلان ومازن ويارا وجاسر وهمس قبل حنة يوسف بيوم الي المنصوره وقرروا المكوث في شقه احمد دون الاختلاط بالباقي وكانت نورهان قد اصرت علي احمد المكوث في منزل عائلته

وصل مازن وجاسر مع يارا وچيلان وهمس في الاول ونزلوا وجدوا الكل في انتظارهم بساحة العماره فسلموا عليهم وعرفهم احمد عليهم وحضنت همس نورهان واحمد بشده ونظرت لعمار فاقترب منها وحضنها وهي ابتسمت بخجل

احمد : فين برق وجمان ورعد وعشق

مازن : عربية برق اهي لسه رعد وعشق زمانهم وراهم

نزل برق بكل كبرياء ومسك يد جمان فنظرت له هدير نظرة اعجاب وسلم عليهم

احمد : نفس السؤال فين عشق ورعد

برق : عشق طلبت ايس كريم ووقفوا واحنا سبقناهم

عاصم : بجد ليهم وحشة كبير

برق بنظره اشمئزاز : مهو واضح

جمان : وصلوا اهو
وصل رعد وعشق ونزلوا وارتدي رعد نظارته ومسك يدها وجدوا الكل ينتظرهم فنظرت عشق لهم كلهم وخاصة عاصم وجدها الذي تري الفرحه في عينه والحب لها ولكنها تجاهلته ونظرت لهدير بكره

رعد : سلام عليكم

الكل : وعليكم السلام

يوسف : هاااا قد وصل القمر

عشق : بس انا شمس مش قمر

يوسف : مين ضحك عليكي

رعد : سامع حد بيجيب في سيرتي

يوسف : اهلااا حضره الضابط رعد الشافعي نورتنا يا باشا

رعد : طيب خدلك جنب عشان نسلم

يوسف : انت تأمر

سلم رعد عليهم اما عشق فسلمت علي الكل الا عاصم وهدير وجلال ونظرت لهم نظره تحرق من حدتها

احمد : انتم كلكم ليكم شقه في الدور الاخير لان اوض الاطفال بتاعتكم دي متنفعش اما همس ويارا دول اوضهم عندي في شقتي

يوسف : مالك يا جسوره مضايق ليه يا عيني سنجل وسط ازواج

جاسر : نقطينه بسكاتك يا بيضه فاهم

يوسف : هدي اعضائك يا برنس يلا ندخل

واتوا عند الاسانسير فرفض يوسف دخول عشق ورعد وبرق وجمان والعائله

يوسف : ايه يا جماعه السلم افضل والشقه في السادس مش بعيده ورونا جدعنتكم

عشق : لا مش قادره اطلع

عاصم بخبث : اشتالك يا بنت عمي

رعد بكره : فكره حلوه يا عاصم

فابتسم عاصم بخبث فحملها رعد
عاصم : كنت هشتالها

رعد : فكره حلوه ان اشتالها وبعدين مراتي وبغير عليها بقي

عشق : رعد نزلني دا ست ادوار

رعد بغمزه : امال عضلاتي لازمتها ايه

برق : وانا بخاف علي مراتي
وحمل جمان

جمان بخجل : برق مينفعش كده

هدير : لسه زي مانتي مبتفهميش في الرومانسية

برق : ودا احلي حاجة فيها بتحمر وبس

جمان : نزلني لو سمحت

برق بهمس : افرضي كان في بيبي اتعبه واتعب امه ميصحش

خجلت اكثر واغمضت اعينها بشده

رعد : يلا يا صاحبي

وطلعوا بزوجاتهم وعاصم وهدير يشتعلوا غيرة اما جلال فاكتفي بالابتسام

*******************************
وصلوا الي الشقه ونزلت عشق في غرفتهم التي اشار لها احمد وذهبت للحمام وظلت تستفرغ ما بباطنها

عشق بدموع : هموت مش عارفة ليه كل شويه كده ااااه بطني ثم مسحت دموعها وخرجت

رعد : مالك يا عشقي

عشق : احم مفيش انت اللي عرقت اوي كان يعني لازم تشتلني

رعد : اسكتي وانتي وزنك زي الطفله ولا حسيت بحاجه

عشق بحزن مصطنع : بتتريق ماشي

رعد : والله ما بتريق بجد انتي خاسه اليومين دول اوي

عشق : ههههه دانا حاسه اني تخنت

رعد : اسكتي يا طفلة انتي
****************************
نام الكل يرتاح قليلا ثم بعد وقت طلعوا وجدوا نورهان وايمان يضعوا الطعام
نورهان : صح النوم

عشق : الله اكل انا جعانه اوي

رعد : اقعدي كلي يا عشقي

ايمان : خلصوا يلا عشان هننزل تحت خالص نقعد كلنا نحتفل

جاسر : بس احنا لسه بالنهار

ايمان : ايه يعني نبدأ نحتفل من بدري

جمان : فكره جميله اوي طيب مش هنعمل حفلة بنات

ايمان : اكيد بس بكره والشررتين جاين بعد بكره

عشق بحماس : بجد
اومأت ايمان برأسها

جمان : الله احلي حاجة

ايمان : انا خايفه ع العماره بصراحه لتولعوا فيها

عشق : انتي متعرفيش

ايمان : ايه

عشق : انا توبت

ايمان : هنشوف اما تجمعوا علي حوريه وحياة

جمان : صحيح يا عشق هما اتجوزوا اتنين اخوات ورنوا عزموني بس معرفتش اجي وحاولوا يوصلولك

عشق وجلست ع المائده : اممم كملي كملي

ايمان : وانا هنزل عما تاكلوا

عشق : طيب اقعدي لوغي معايا

ايمان : ميرسي سلاموز

نورهان : وانا كمان هنزل سلام
وجلس الباقي يأكلوا

عشق : بقي يتجوزوا من غيري دانا هشعللها بس اشوف اجوزهم هعيشهم ليلتين سوده حوريه الكلب هي وزفته التانيه

جمان : علي فكرة هما مش ذنبهم حاجه انتي اللي غيرتي رقمك وبعدين حوريه اتاخدت بذنب حياة

عشق : مش فاهمة

جمان : انتي عارفه انهم ولاد عم ومتعلقين ببعض فحياة اتقدملها واحد غني وكده بس كان عنده اخ اكبر منه عصبي ومتجوزش بالعربي صعب اوي

عشق : واكيد حوريه ضربته بالقلم فاتفق يتجوزها ويهددها وشغل الروايات

جمان : لا يا عدله كانوا بيزنوا عليه عشان يتجوز قبل اخوه او حتي معاه والا الصغير مش هيتجوز ام رايح وهما بيتقدموا وقالهم هتجوز دي وكان اول مره يشوفها وادبسوا في شهرين بالضبط كانوا متجوزين حياة عادي انما حوريه الله اعلم هو حكالها بكل برود عن سبب جوازه منها

عشق : ههههه حوريه اتجوزت واحد متعرفوش ومشفتهوش في حياتها وانا كذلك انا متأكده هيكون افضل من اخوه

جمان : يارب

جاسر : افصلوا شويه ايه نازلين دودودودووو

عشق : اسكت ياولا

جاسر : حاضر
وانتهوا من الطعام ونزلوا لاول دور حيث يجتمع الكل فدخلوا وجلسوا

جلال : رعد جدك عتمان هيجي بعد بكره

رعد : يجي بالسلامه

ابراهيم : عشق عامله معاك ايه

رعد : عامله دوشه وصداع

عشق : ابقي خد مسكن

ابراهيم : ههههه وانت يا برق

برق : بنصدم ساعات انها قاعده معايا وبحس ان قاعد مع نفسي

جمان : مفيش مشكله ابقي هات حد اقعد معاه

چيلان : والله مانت سائل انا ميت فله وطيوبه وهاديه ورقيقه ومبتكلمش كتير ولا اي حاجه

مازن : ممكن سؤال

چيلان : اتفضل

مازن : انتي كنتي بتتكلمي عن مين

الكل : ههههههه

امنيه : يلا يا بنات نطلع فوق وسيبوا الرجاله هنا

عشق : اشطااا يلا

رعد : بلاش تهور اهدي ماشي

عشق : حاضر يا بابا حاجة تانيه

رعد : عشق

عشق : اسفه يا رعود.....وقبلته من وجنته....سلاموز

رعد : مجنونه

عشق : سمعتك وعارفه انت نسيت تقول طفله
وذهبت وضحك الكل ماعدا عاصم الذي ينظر بشر

**********************************
بعد وقت بدأت الدنيا تمطر ورأتها عشق ففرحت
عشق : الله الدنيا بتشتي انا نازله تحت في الساحه

جمان : اقعدي متتهبليش

عشق : هنزل يعني هنزل

زهره : هتتعبي يا عشق

عشق : انا نازله.....وتركتهم ونزلت تستمتع بالمطر ورنت نورهان علي احمد واخبرته

احمد بابتسامه : شوف مراتك يا رعد

رعد : ههههه عملت ايه تاني

احمد : الدنيا بتشتي وهي نزلت في الساحه

رعد : مجنونه عن اذنكم
****************************
كانت تقف تحت المطر تغمض اعينها وتستمتع بالمطر الذي ينزل علي وجهها فجاء احدهم وحاوط خصرها ووضع رأسه علي كتفها
عشق : هتتعب يا رعود

رعد : وانتي ايه

عشق : لا عادي كل سنه كده وبتعب يومين وارجع عادي بس بحب استمتع بالمطر

رعد : طيب نستمتع سوا

ربطت عشق علي يديه واستمتعت بحضنه في المطر ودفن رأسه في شعرها وهي تبتسم بحب وكان المعظم ينظر لهم منهم من ينظر بسعاده والاخر بغيره وكره

جلال : شوفت يا احمد انا اخترت صح

احمد : بس بردك اذيتها

جلال : انا عارف ان رعد ضابط ورجل اعمال كمان واما عتمان قالي كده كنت هجوزه هدير بس عتمان طلب عشق واما اتأكدت من رعد وافقت بس هدير اتسرعت وعملت تمثليه مع انها لو استنت كنت قولت عشق

احمد : اصدك ايه....ان انت وعمي عتمان مختارين...

جلال : بالضبط كده عشق لرعد وبس

**************

عاصم لنفسه : عشق ليا انا وبس ومستحيل اسمح للحيوان ده يخدها مني انا اللي فضلت احبها اكتر من عشرين سنة مش هو انا اللي كنت بضرب العيال اما اعرف انهم بيحبوها وهي صغيره يجي رعد ويخدها انا اموته بكل برود

***************

هدير لنفسها : طول عمرها محظوظه حتي ولو كان جدها مش بيحبها بس عندها اب مثالي ام مثاليه والوقتي زوج مثالي بكرهك بمعني الكلمة يا عشق

چيلان : ههههه وبتقولي رعد هيرجعها عن اللي في دماغها اهو وقف معاها

جمان : ربنا يخليهم لبعض

امنيه : امين.....عشق اخدت اللي يستحقها

زهره : ايوه الطيبون للطيبات وعشق طيبه

نورهان : ورعد قلبه ابيض وبيحبها

ايمان : باين علي عشق كمان بتحبه

زينه : ههههه مجانين مش ملاحظين ان الكل بيتفرج عليهم فنظر الكل وضحك

***************************

كان رعد وعشق مستمتعين بالمطر حتي لمحت عشق الكل يراقبهم
عشق بشهقه : ايه دا الكل بيتفرج علينا

رعد : منا مركز من زمان ودفن رأسه اكثر في عنقها

عشق : طب ابعد كده عيب

رعد : لا مش هبعد

عشق : بطل قله ادب وابعد

رعد : انا قليل الأدب

عشق : ايوه وابعد بقي
بعد رعد عنها ثم انحني وحملها ودار بها فضحكت بشده وتوقف وهو يحملها

عشق : هههههه نزلني بقي

رعد : شايف عجبك اللي حصل

عشق : اوي يا رعد ثم نظرت حولها وجدتهم يضحكوا احمر وجنتيها بشده واختبأت في عنق رعد الذي ذهب بها لاعلي

*****************************

في اليوم التالي
استيقظ رعد ولم يجد عشق في الغرفه ولا حتي في الشقه فأخذ شاور وتوضأ ولبس ملابسه وادي فرضه ورن علي برق فاخبره انهم بشقه جلال فنزل لهم
كانت عشق تقف بجانب جمان وايمان وچيلان والباقي يجلس وظهرها للباب

احمد : رعد فين

عشق : اوف رعد باشا لسه نايم

برق : احم طب اسكتي

عشق : دا كسول اوي مقضيها نوم انما لو كنا في القاهرة...وبدأت تقلد صوته....عشقي قومي يا كسلانه اتأخرتي علي الجامعه عشقي ايه ده اخرتيني علي الشغل بسبب الشيبسي بتاعك عشقي فصلتي المنبه ليه برق هيبدأ يزعق ع التأخير عشقي انتي.....

رعد بحده مصطنعه : بتتكلمي كتير اوي

برق : عمال اقولك اسكتي ايه راديو اشربي بقي

عشق بغيظ : اشوف فيك يوم يا برق يا ابن ام برق

جمان : هههه طب ادورك علي مبرر ولا لقيتي

عشق ببرائه مصطنعه : ااااه منك يا بنت ثناء...ثم استدارت...ايه ده رعود انت صحيت امته كنت لسه راحه اصحيك

يوسف : ايه اتحولتي بطه

رعد : احلي بطه صباح الخير ع الكل وذهب وقبل عشق من وجنتها

عشق بابتسامه : صباح السكر

احمد : ايه كل ده نوم

نورهان : يلا يا حبيبي اعملك فطار

رعد : لا مش جعان

عشق : بس انا جعانه
رفع رعد حاجبه

عشق : والله مكنش جايلي نفس وقولت استناك عادي في المعادي يعني

ايمان : طيب خلصي عشان بنات البيوتي سنتر جاين

عشق : تمام يلا يا جمان وچيلان نعمل الاكل

رعد : تعالي عايزك

برق : وانا تقريبا لنفس السبب

مازن : وانا كمان

رعد وبرق : ممنوع مكياج

عشق وجمان : ليه

رعد : انا قولت كده في اعتراض

عشق : اوف بس دي حفلة بنات

رعد : عشق

عشق : خلاص بس هلبس براحتي

رعد : انت عارفه لو حد لمحك هتتعاقبي انك مش هتروحي البيوتي بكره مع البنات

ادت التحية العسكرية وقالت تمام يا فندم اي اوامر

رعد : شطوره يا طفلة

برق : نيجي للحلوة دي ميكياج لا والا هتلبسي الحجاب وهغير رأيي

جمان : بس انت قايل اقلع الحجاب عادي

برق : بس مقولتش مكياج

جمان : حاضر

چيلان : هههههه انا شمتانه

مازن : انتي بقي متقلعيش الحجاب اصلا

چيلان : نععععم

جمان وعشق : ههههههه
يتبع...
لقراءة الفصل السابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent