رواية عشق الرعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم جميلة أحمد

 رواية عشق الرعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم جميلة أحمد
رواية عشق الرعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم جميلة أحمد

رواية عشق الرعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم جميلة أحمد

مر اليوم وجاء الليل واحتفلوا الفتيات سويا وكذلك الشباب وكان هناك منهم من ينظر لعشق بحقد وكذلك لرعد وبعدما انتهوا بدلت عشق الفستان لبنطلون تلجي وبلوزه سماوي ونزلت وقفت في الحديقه فهي تحب ان تجلس وتنظر للورود ونظرت لورده خضراء واخري زرقاء فكانوا مميزين وابتسمت بدموع فجاء رعد وحضنها وهي مسكت يديه وابتسمت

رعد : عشقي زعلانه ليه

عشق : بالعكس فرحانه اوي اني شوفتهم

رعد : مين دول

عشق : وردتي ووردة ماما الله يرحمها

رعد : اي اتنين

عشق : الخضرا والزرقا

رعد : مميزين اوي

عشق : اي....عادة البنات بتحب الورد الاحمر او الابيض بس ماما بتحب الاخضر فبابا جابها مخصوص ليها وزراعهلها وانا بحب الازرق فجابلي زيها وسمهم عشقي ونوري وجاب واحده بنفسجي وقالي دي اسمها شغفي

رعد : شغفي

عشق : اي قالي ان خلفت بنت اسميها شغف

رعد : شغف عشق نور

عشق : سبت الشباب ليه

رعد : عادي يعني زهقت وكنت بتمشي...لفها اليه ثم امسك يديها وذهب للعشب ونام واخذها في حضنه

عشق : رعد

رعد : اممم

عشق : انت عايش لوحدك ليه يعني اصدي قبل ماجي معندكش اخوات

رعد : لا معنديش انا وحيد بعد اما ماما وبابا ماتوا معرفتش اتأقلم في الصعيد كان عندي حوالي 17سنه فعشت وحيد بحراسه وبقيت ظابط واتعرفت علي برق واتشاركنا قالي كتير هو وجده وماما كلهم اني اعيش معاهم بس كنت برفض

عشق : صعبه الوحده مش كده

رعد : في الاول بس بعد كده بتتأقلمي ودخلت حياتي واحده مجنونه خلتني مش هعرف ارجع تاني للوحده

عشق : كده هتغر بجد......عارف نفسي في عيلة كبيره اوي ونعيش سوا

رعد : عيلتك هنا كانت كبيره

عشق : غلط عيلتي كانت ماما وبابا واخواتي حتي اعمامي كانوا معظم الوقت مسافرين ومراتتهم يخدوا ولادهم ويروحوا عند قرايبهم وجدي علاقتي بيه شبه معدومه

رعد : تصدقي انا كمان نفسي في عيله عايز اجيب بنات وولاد كتير

عشق : انا عايزه اربع ولاد وبنت

رعد : اشمعنا

عشق : هو الأول كانوا تلاته وولد عكسي انا واخواتي انما الوقتي بقوا اربع ولاد وبنت عشانك

رعد : ليه

نظرت له واعتلته وسندت عليه ومسكت ذقنه وانحنت قبلته من شفتيه فمسك شعرها وبادلها حتي ابتعدت

عشق : لأنك غالي عندي ذي بابا وماما وعايزه اجيب ولد واسميه رعد

رعد : وهتسمي الباقي ايه

عشق : مفكرتش فكر معايا بس الأكيد ان الصغير والإضافي رعد

رعد : اول ولد ليا هسميه برق والتاني اسد

عشق : انا التالت والرابع هسميهم فهد ورعد... والبنت هتبقي شغف

رعد : وكده اسرة كبيره

عشق : ويتجوزوا ويملوا البيت احفاد

رعد : اي والعيله اللي مكونه من فردين تبقي كبيره اوي

وجلسوا يخططوا لمستقبل حتي لو كانوا يعلموا انه حلم بعيد لكل بداخلهم يتمنوا تحقيقه

************************************
كانت هدير تقف في مكان في العماره تنظر لرعد وعشق بكل كره

هدير : قليلة الحيا نايمه فوقه ومش هامها حد يشوفها

وادارت وجهها فجاء عاصم وقاطع تفكيرها وكلامها
عاصم : بتحبيه ولا بتكرهيها

هدير : بكرهها ودا ميمنعش اني معجبه بيه نفس اعجابي ببرق

عاصم : انا بكرهه وبحبها هتساعديني نفرقهم كده هتكسري قلبها وانا اكسب

هدير : بصراحه مش ضمناك يمكن تغدر

عاصم : هتخسري حاجه ؟!

هدير : لا.....موافقه

عاصم : هما هيمشوا بعد يومين تلاته بالكتير فلازم نستعجل كله يتنفذ بكره تمام

هدير : تمام

عاصم : ------------
********************************
في مكان اخر كانت همس تمشي مرتديه فستان موڤ قصير وتترك لشعرها العنان فخبطت في عمار
عمار : حاسبي

همس : اسفه

عمار : ايه اللي لابساه ده

همس ببرائه : فستان

عمار : منا عارف انه زفت ماشيه بيه بره كده ليه محدش قالك ان فيه شباب

همس : كنت طالعه اجيب الفون من فوق ومجاش في بالي حاجه

عمار : لاخر مره تمشي كده مفهوم قالها بصوت عالي

همس : انت بتتكلم كده ليه لا مش مفهوم

عمار : همس متعصبنيش

همس : انا احترمتك وقولت زي اخويا بس مش تزعقلي

عمار : انتي اللي استفذتيني

همس : احم اسفه بس دي اللبس العادي بتاعي

عمار : همس بليز ممكن تغيريه
اومأت برأسها وتركته وذهبت وهو ابتسم

*******************************
في صباح يوم جديد استيقظت عشق وجدت نفسها بجانب رعد علي العشب فابتسمت بخفه وهو استيقظ
رعد : صباحك جنه

عشق : صباحك ورد

رعد : ههههه نمنا هنا بجد

عشق : اي الكلام خدنا امبارح

رعد : بس بصراحة نمت كويس

عشق : وانا كمان
فجأة سمعوا صوت ضحكات فنظروا وقاموا مفزوعين

يوسف : ههههههه مسخره يعني انا فرحي النهارده وحضرتكم نايمين

چيلان : يخربيت الرومانسيه

مازن : رعد الشافعي نايم ع العشب

برق : لولا ما الكل شايف كنت كذبت نظري

جمان : ولا عشق رمز الغرور نايمه كده

احمد : بس بقي قوموا يلا

عمار : لا يا بابا نسيبهم الوقتي ونرجع بعدين

همس : ههههه معاك حق يا عمار
كانت هدير تقف هي وعاصم ينظروا لهم بكل غل بينما جلال وعتمان الذي وصل للتو يقفوا في الشباك ينظروا لهم ويبتسموا

*****************************
كان رعد يقف يرتدي ساعته ويصفف شعره حتي يذهب لعشق وفجأه دخلت عليه هدير وجرت عليه وحضنته واحكمت يديه عليها وكأنها تبعدهم ولكنها تمسكهم حتي لا يبعد

رعد : انتي مجنونه

هدير بخبث : مجنونه بحبك يا رعد

زقها رعد بعنف : انتي واحده زباله انا جوز عشق

هدير بكره : عشق لا انت من حقي قبلها

رعد بعصبية : وقسما بالله لو ماطلعتي لكون قتلك وهنسي انك بنت عم عشق واخت يوسف

خافت هدير فذهبت مسرعه للخارج فرن فونها وردت
هدير : وحشتني

محمود : وانتي كمان بتعملي ايه

هدير : بجهز عشان فرح اخويا

محمود : انتي فين

هدير : في البيت ايمان راحت مع زينه وانا قولت هجهز هنا عشان اساعد ماما ومرات عمي انهم يجهزوا

محمود : طيب عايز اشوفك

هدير : مش هعرف النهارده

محمود بخبث : بس وحشتيني اوي ياديدو تعالي قابليني في ****في نص الحفله كده

هدير : بس

محمود : مبسش يا ديدو وحشتيني

هدير : حاضر
***************************
ذهب رعد مع يوسف والشباب ليأخذوا الفتيات من البيوتي سنتر وكان في قمة عصبيته ووصلوا واخذوهم لمكان الحفله واخذ رعد عشق بعيد عن جده وجدها ووقفوا وهو يحضنها من ظهرها وينظروا ليوسف وزينه

عشق : رعد

رعد : اممم

عشق : فيك ايه شكلك مضايق

رعد : هبقي احكيلك بعدين المهم خلينا في الفرح

فجاءت جمان بفرحه : عشق حياة وحوريه وصلوا

عشق : بجد

جمان : اي يلا نستقبلهم

عشق : ثواني يا رعد وهاجي

رعد : ماشي
وذهبت جمان وعشق باتجاه حوريه وحياة الذين جروا عليهم عند رؤيتهم

حوريه بدموع : وحشتيني يا عشق

عشق : وانتي اكتر يا حوريتي

حياة : وحشتيني اوي يا هاديه

جمان : وانتي اكتر

حياة : اعرفكم ادهم جوزي

حوريه : احم دا ادم جوزي

عشق : اتشرفنا
جاء احمد اليهم فذهبوا الفتاتان وحضنته فتضايق ادم اكثر من ادهم رغم معرفتهم باحمد في الفرح

احمد : ازيكم يا مجانين

حياة : كويسين يا حلو

حوريه : تمام يا ابو حميد
وسلم احمد علي الشباب وادخلهم ليجلسوا علي منضده وجلسوا الاربعه فجاء برق

جمان : برق اعرفك حياة وادهم وحوريه وادم

برق : اتشرفنا

الكل : واحنا كمان

جمان : دا برق جوزي
فسلموا عليه

برق : عشق رعد فين

عشق وهي تهم بالوقوف : اوبس كان واقف هناك هروح واجي

حياة : ههههه لسه مجنونه....رعد جوزها صح

جمان : ايوه
****************************
ذهبت عشق له وجدته يشرب عصير ويقف مع بعض الناس يبدو عليهم انهم رجال اعمال فابتسمت وعندما رأها هو استأذن وذهب اليها

عشق : كنت خليك كنت مندمج

رعد بابتسامه : واسيب الجميل ده

عشق : ههههه معاك حق اصلي مغروره وبعترف اني جميله

رعد : احلي جميله كمان واخذها في حضنه

**************************
كانت حياة وحوريه ينظروا اليهم ولاحظ ازواجهم وبرق وجمان ذلك
حوريه : لسه بيكابروا

جمان : للاسف مجانين مش قادرين يخبوا حبهم ولا يظهروه

برق : مش عارفين انهم بيضيعوا من عمرهم ع الفاضي

حياة : اخيرا المجنونه وقعت في الحب

ادم ببروده المعتاد : دا رعد الشافعي

برق : انت تعرفه

ادم : اي في صفقه بيني وبينه هو وشريكه من عيلة المهدي بس ناسي اسمه

برق : برق المهدي

ادم : انت اهلا وسهلا

ادهم : اتشرفنا

برق : وانا اكتر وقاطع كلامهم مجئ رعد وعشق

عشق : ارعد بيه

رعد : ارعد

عشق : ايوه اعرفك ادم بيه وزوجته الشريره الخاصه بيا حوريه وادهم بيه وجمان التانيه اصدي حياة زوجته ودا رعد زوجي العزيز

رعد : اتشرفنا واسف علي طريقه تقديمكم ليا بالنيابه عن المجنونه دي

عشق : بقا انا مجنونه

رعد : وطفله كمان

عشق : باااارد بشكل

رعد : عشق

عشق : اوف اسفه متزعلش والله مكنتش اقصد

برق : طيب بطلوا نقاش واقعدوا

حياة : اخيرا حد اكتشف انك مجنونه غيري

حوريه : اسكتي يا حياة دي اعقل العاقلين

عشق : حبيبتي يا حوريتي

برق : رعد دا ادم وادهم الشناوي في صفقه ما بينا

رعد : اي عرفتهم تقريبا العقد هيتوقع كمان اسبوع

ادم : صح وانا هاجي القاهره عشان نوقعه

رعد : تنور القاهره كلها

عشق : رعد

رعد : اممم

عشق : رعد رد

رعد : نعم يا عشقي

عشق : ايوه كده.....انا عايزه اكل ايس كريم

رعد : نعم الوقتي

عشق : بالله عليك مش عارفة بحب اكله كتير الايام دي

جمان : بس احنا في نص الفرح

عشق : خلاص هقوم ادور علي محلات بره

رعد : استني يا مجنونه هاجي اجبلك عن اذنكم

الكل : اتفضلوا

عشق : احلي رعود في الدنيا
فضحك ومسك ايديها وذهب الي الخارج فأخبرها ان تركب السياره ليذهبوا لعدم وجود محلات قريبه

*******************************
في مكان اخر
هدير : حاضر يا حبيبي هطلع استناك....طيب طلعت اهو...وقفلت السكه وركبت معه في السيارة

رأها رعد وعشق
عشق : هدير ركبت مع مين كده

رعد : مش عارف

عشق : طيب امشي وراهم يا رعد

رعد : والايس كريم

عشق : يا عم دا وقتك

وذهبوا وراهم فجأه توقفت السياره امام احد العمارات ونزلت هدير مع الشاب ويبدو عليها انها ترفض الطلوع وهو يتحدث معها حتي طلعت وهي خائفة فنزل رعد وعشق وسألوا البواب علي الشقه فأخبرهم انها بالسابع فذهبوا حتي الباب وفجأه سمعوا صراخ هدير بشده فكسر رعد الباب وجد الشاب يحاول الاعتداء عليها فضربه بشده اما هدير فجرت وحضنت عشق التي مسدت علي رأسها وبكت مثلها ثم فقد الشاب وعيه وذهب رعد باتجاه الفتيات واخذهم لاسفل امام السيارة

رعد : يا عشق هديها مش تعيطي زيها

عشق ببكاء : لو ملحقنهاش كان هيجرالها حاجه

اما هدير تبكي وتمسك في فستان عشق بقوه

رعد : اسيبكم وامشي يعني عشق اهدي وانتي يا انسه هدير اهدي

بعدت هدير عن عشق ومسحت دموعها وفعلت عشق المثل

هدير : يخربيت طيبتك انتي بتعيطي عليا حتي بعد اللي عملته فيكي والتدبيسه اللي دبستهالك

اقتربت عشق وهمست لها : والله احلي تدبيسه انا بعد التدبيسه دي بحبك اوي ومسمحاكي

فابتسمت هدير
رعد : يلا ياختي انتي وهي يعيطوا شويه ويضحكوا شويه

عشق : كلمنا بطريقه احسن من كده

رعد : امشي يا مجنونه انتي قدامي

عشق : هات لينا ايس كريم الاول

رعد : حاضر يا اخر صبري
وذهبوا الثلاثه الي محل واشتري رعد لهم ايس كريم ثم اخذهم للفرح فالمحت جمان وحوريه وحياة هدير وعشق

حوريه : حد يقرصني

حياة : وانا كمان

جمان : حد يصحيني من النوم

برق : في ايه

حورية : هدير وعشق لا البت دي عندها تطورات من غيري

جاءت عشق مع رعد وتركوا هدير تذهب لاختها
حوريه بانفعال : انتي يا بت كل شويه انصدم منك واعرف اخبارك من جمان وقولت ماشي والوقتي مع هدير لا دانتي عايزه مقلب يرجعك تاني

جلست عشق وكذلك رعد
عشق : اظهر وبان عليك الامان وانا اقول البت اتغيرت بس لا

حياة وجمان : نو كومنت

عشق : اهو دا اللي فالحين فيه....وبعدين انتي اللي عندك الجديد يا شريرتي وغمزت لها

حوريه بتنهيد : هترجعي امته

عشق : بكره بليل....تعاليلي بكره الصبح هنروح لمقهي دا بعد اذن ادم

ادم ببرود : مفيش مشكله

حوريه : طيب

جمان : وانتي يا طيبه

حياة : ادهم
اومأ برأسه

وانتهي الفرح وعاد الكل لمنزله

**********************
في الصباح كان يجلس الكل في شقه جلال يترأس المنضده جلال من جهه وعتمان من اخري وكل واحد امامه زوجته او خطيبته او لا شئ حتي جاء البواب واعطي جمال ظرف فذهب وصفع هدير تحت زهول الكل
يتبع...
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent