recent
أخبار ساخنة

رواية قدري أنت الفصل الثانى 2 بقلم آية زين

 رواية قدري أنت الفصل الثانى 2 بقلم آية زين
رواية قدري أنت الفصل الثانى 2 بقلم آية زين

رواية قدري أنت الفصل الثانى 2 بقلم آية زين

ام احمد بخضة:رقييييية وتكلم احمد: شيلها يا غبي ودخلها اوضتي اما نشوف اخرتها معاك اى
احمد بيشيلها
احمد باستغراب لامه:انت بتعامليها كده ليه! لحد امبارح مكنتيش طايقاها
ام احمد بتسحبه لبرة:تعالى برة عشان لو صحت ومتسمعناش 
~~~~~~
رقية بتقوم وتكون دايخة:اااه..اى اللى حصل! 
تخرج برة ولسة هتنادي على احمد تسمع كلامه هو وامه
احمد:يعني تحاليلها كويسة مفيهاش حاجة! 
ام احمد بغل:ايوة يا اخويا..يعني ممكن العيب يكون منك يا فالح..انت هتروح تكشف..ولو طلعت مبتخلفش هتكمل معاها على اساس أنها هيا اللى مبتخلفش..لكن لو طلعت بتخلف بقا يا قلب امك فانت هتتجوز عليها ولو عايز تطلقها ساعتها براحتك
احمد بلامبالاة:انا اصلا مكنتش عايز اتجوزها..وانت اللى ضغطتي عليا..فاعرفي انى هطلقها كده كده 
رقية بتدخل الاوضة بدموع:هما ليه بيعملوا معايا كده! بس لا..انا مش هينفع اكمل معاه حتى لو كان بيخلف فانا مش هخلف عيل اجيبه فى البيئة دى واشيل ذنبه..
رقية بتمسح دموعها وتطلع:ها يااحمد..هتطلقني امتى! 
ام احمد:وحدي الله يا بنتي طلاق اى كفالله الشر
رقية بجمود:شر ليه يا حماتي! انا بديكي حل لكل مشاكلك اهو..انا طلعت مبخلفش فجوزي ابنك غيري بقا اهي تكون مش ارض بور حتى..هتطلقني امتى! 
احمد بخبث:يلا دلوقتي..اهو حتى لا فيه قايمة ولا مؤخر..مش الحاج برده كان واثق فيا وان مفيش طلاق! بس اهو ريحني والله
رقية بدموع:الله يرحمه ويسامحه على اللى عمله فيا..انا هطلع ألم هدومي وهنروح عند المأذون دلوقتي نطلق
~~~~~~
ام رقية بخضة: يا حبيبتي يا بنتي! انا اسفة..انا اسفة انى وافقت ابوكي الله يرحمه..حقك عليا انا
رقية بدموع:ده خير يا ماما..مفيش حاجة..بس انا عايزة اكمل تعليمي
ام رقية:تعليم اى اللى تكمليه! انت مش هتخرجي من البيت غير على بيت جوزك
رقية:يا ماما حرام عليكم بقا..انا لسة عندي 22 سنة ومطلقة..انتو اللى جوزتوني بدري ومرضتوش تخلوني اكمل تعليم..
ام رقية:ماشي يا رقية..بعد العدة ما تخلص ابقي اعملي اللى انت عايزاه..
~~~~~~~
بعد سنة 
رقية:يا ماما ارجوكي متضغطيش عليا تاني..جوزي اى واحد من اخواتي..لكن انا فاضلي سنة فى معهد التمريض وعايزة اكملها واشتغل ان شاء الله
ام رقية:يا مصيبتي! وكمان عايزة تشتغلي! مش كفاية الناس واكلة وشي فى الرايحة والجاية عشان سايباكي تروحي المعهد الزفت ده 
محمد اخو رقية:يا ماما ما تسيبيها براحتها..هيا مضايقانا فى حاجة! ما هي بتروح المعهد وبتيجي تذاكر..خليها تشوف مستقبلها احسن
ام رقية: يا غلبي ياااااني..هو انا هعرف اغلب معاكم؟ ده انتو تشلوا 
رقية بدموع:يا ماما يعني هما الناس دى كانوا نفعوني فى اى لما كنت مذلولة وانا متجوزة..نفعوني فى اى لما حياتي اتدمرت..ارحميني يا ماما ومتبقيش عليا انت كمان..
ام رقية:ماشي يا رقية..بس لما يجي نصيبك هتتجوزي..مش هتترهبني جنبي يعني
رقية:لما يجي النصيب..غير كده انا هشوف مستقبلي..ممكن بقا تديني فرصة! 
~~~~~~
*رقية..يا رقية
رقية: نعم يا استاذ يوسف! عايز محمد؟! 
يوسف بتوتر:ااا..هو اناااا كنت عايز اتكلم مع حضرتك
رقية: اظن ان مفيش كلام بيني وبينك عشان توقفني فى نص الشارع وتكلمني..راعي سمعتي وانى واحدة مطلقة
يوسف بسرعة: انا مكنتش اقصد حقيقي بس كنت عايز اعرف انت موافقتيش عليا ليه! 
رقية بتنهيدة: لا حول ولاقوة إلا بالله..يا استاذ يوسف انا لسة قدامي سنة دراسة..وكمان متنساش انى مطلقة..فاكيد الأحسن لحضرتك انك تشوف واحدة غي...
يوسف بعصبية:مش هشوف غيرك يا رقية..واعملي حسابك انى جاي النهاردة عشان اتقدملك رسمي..مش عايز كلام كتير أنا..واتفضلي على البيت 
رقية بتمشي بزهق:يووووه..مش هنخلص بقا..ومن اولها شغل اوامر وبيتعصب..ومفكر انى هقابله يبقا بيحلم..
~~~~~~
محمد:يلا يا رقية اطلعي الاستاذ يوسف واقف برة من ساعتها
رقية بتمسكه من ودنه:هو مش الاستاذ يوسف ده كان استاذك انت! عايز مني انا اى بقا! خليه يرحمني انا مش ناقصة
محمد:يا ستي انا مالي..هو اللى عايز يتجوزك ومصمم عليكي اعمل اى انا 
رقية بدموع:وانا مش عايزة اتجوز يا محمد..ولا هو ولا غيره..انا كرهت الجواز باللي عايز يتجوز والله..خليه ينساني ويسيبني فى حالي..انا مش هنفعله ولا هنفع لغيره خلاص والله
~~~~~~
احمد:اهلا اهلا باللى بدات تتعلم من اول وجديد..عشان كده طلبتي الطلاق مني بقا؟! قولتي تدوري على حل شعرك عادى صح! 
رقية:احمد! راعي ألفاظك..واظن انك عارف ان مش انا اللى اعمل اللى انت بتقول عليه..فاحترم نفسك وسيبني فى حالي
احمد بيحاول يمسك ايدها:مش ناوية ترجعيلي بق...
يوسف بيمسك ايده:مش قالتلك تبعد عنها يا باشا ولا انت مبتفهمش ولا اى الدنيا؟! 
احمد:وانت مين بقا عشان تكلمني كده! واحد من اللى مشت معاهم ول...
يوسف بيضربه:لا واضح انك عايز تتربى من جديد..واللى انت بتتكلم عليها دى هتبقى مراتي قريب يعني اسمها ميجيش على لسانك ولا يخطر فى بالك..فاهمني ولا افهمك بطريقة تانية! وانت اتفضلي على البيت وليا كلام معاكي بعدين
احمد بخبث:وانت عارف بقا انا طلقتها ليه! انا طلقتها عشان مبتخلفش..يا ترى هتقدر تكمل مع واحدة مبتخلفش! 
يوسف بيزقه:اه هقدر.. ملكش دعوة انت..ممكن بقا تبعد عن وشي ولا عايزني اكمل ربايتك! 
~~~~~~
يوسف رايح لرقية البيت
يوسف:ناديلي اختك ووالدتك يا محمد الله يباركلك
محمد: خير بس يا استاذ يوسف اى اللى حصل! 
يوسف:ولاا..ناديهالي ونادي عليهم وانت هتعرف
يوسف بجمود ليهم:انا هجيب اهلى النهاردة وهنقرا الفاتحة..على ما اظن احنا عارفين بعض كويس..بس برده هيبقا فيه فترة خطوبة عشان الاستاذة رقية تتعرف عليا كويس..
رقية:بس انا مش مو...
يوسف:بعد اذنك يا حاجة انا عايز اتكلم مع رقية لوحدنا..اكيد الباب هيفضل مفتوح عادي
ام رقية بتشد محمد:ماشي ياابني..ربنا يهديلكم الحال
يوسف بيقرب على رقية وبشر:قولتي اى بقا عشان انا مسمعتش كويس! 
رقية بتبعد بتوتر:مممممش موا..فقة
يوسف بغضب: يعني عاجبك الاستاذ احمد وعايزة ترجعيله على كده صح! 
رقية بخوف وسرعة:للللا.. بس انا مش عايزة اتجوز خالص
يوسف:هتتجوزيني يا رقية..انت قدامك شهرين وتخلصي المعهد..هنقرأ الفاتحة النهاردة وهنكتب الكتاب بعد ما تتخرجي..والفرح براحتك بقا..
رقية:انا مش عايزة اتجوز انت مبتسمعش! 
يوسف بغضب:لا بسمع..بس مش هسمح تضيعي من ايدي تاني..مش هسمحلك تتجوزي غيري ولا تبعدي عني..واحمد ربنا انى مقولتش كتب الكتاب النهاردة..فعايز لما اهلى يجوا تقولي انك موافقة فاهمة ولا لا! 
رقية بزهق:وده ليه ان شاء الله! 
يوسف:عشان بحبك والبعيدة غبية مش ملاحظة..اسكتي بقا عشان مش عايز ألبخ فى كلام أكتر من كده..جهزي نفسك لقراية الفاتحة يا عروسة
رقية بهدوء:انت عارف انا اتطلقت ليه! 
يوسف:ميهمنيش اعرف..انا هتجوز رقية مش ماضيها..وانا قابلك مهما كان فيكي يا ستي انت مالك؟ 
رقية بدموع:انت ممكن تقبل لكن أهلك وبالذات مامتك مش هتقبل بكده..مش هتبقا يبقا اول نصيبك واحدة مطلقة
يوسف: انت عبيطة يا بت ولا بتستعبطي! دى امى بتحبك اكتر مني..انت هبلة! وعشان تتأكدي هتصلك عليها دلوقتي
يوسف: أيوة يا ماما..انا عند رقية دلوقتي
ام يوسف:خير ياابني فى اى! 
يوسف:مش موافقة على جوازنا.. بتقول امك مش هتوافق..انت اى رأيك! 
ام يوسف:طب والله أحلى كلام قالته..عندها حق فعلا انا مش موافقة
يوسف بصدمة:انت بتقولي اى يا ماما؟ دى رقية! 
ام يوسف:ما هيا عشان رقية انا بقول ان كويس انها رفضت 
رقية بدموع:عن اذنك يا يوسف..واظن كده مفيش لا قراية فاتحة ولا غيره
يتبع ......
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent