recent
أخبار ساخنة

رواية النصيب الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة ياسر

 رواية النصيب الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة ياسر
رواية النصيب الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة ياسر

رواية النصيب الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة ياسر

"اسيا نزلنا تحت وكانت الصدمه اني الاقي محمد ومعااه ديناا اكتر واحده محمد عارف اني مش بحبها ازاى ياخد  دِ ،دِ اكتر واحده هو مش بيحبها دلواقتي بقي يحبها دلواقتي هتبقا مراته دلواقتي هتبقي حببته واناا ....لقيت نفسي بمسك في ايد إسراء جامد جدا وهي فهمت اني متعصبه ومسكت ايدي حسين بالأمان واتكلمت "
اسيا:صباح الخير ي باشاا 
محمد:صباح الفلل اي الليل كان طويل امبارح ولا اى 
اسيا:حاجة زي كدا مش هنمشي 
دينا:اسيا ي حبيبتي هو انتِ مش شايفاني ولا اي 
اسيا:اي دَ دينا عامله اي ،معلش العتب علي النظر بقاا 
دينا:معلش ي حبيبتي ابقي اكشفي اصل نظرك شكله بقي ضعيف اوي  يالا ي بوي 
اسيا: بودى في عينك
دينا:بتقولي حاجة ي اسيا 
اسيا:اه بقول 
اسراء:بتقول يالا غلي شان منتاخرش والمحضاره الاولي تفوتناا  .
دينا:عندك حق والله يالا بيناا .
كنا ماشين اتنين واتنين اكيد طبعا دينا ومحمد من قدام وانا واسراء من وراا وحرفيا كنت هتشل وكنت سرحانه جدا لدرجه اننا وصلنا الجامعه ومكنتش حاسه اننا وصلناا .
إسراء:ي بنتي اهدي بقاا ايدي هتتشل ...ي بنتتتتتبييييي 
اسيا:مانا جميك اهوو االله هو انا طرشت 
إسراء:اه شكلك طرشتي ي بت من بدري ابدي خلتص هتقزل ووووووه منك مش كدا بقاا 
آسيا:بقيت لي ؟!!
إسراء:النصيب بقاا انسيه 
اسيا:انسي روحي مش هعرف اعيش من غيره 
إسراء :استني استني في فديو شوفته هقولهولك هيعحبك اوي 
اسيا: قولي ي اخرت صبري قولي 
اسراء بضحك:هل هو هواء ؟!!
اسيا: لاء 
اسراء:هل هوماي 
اسيا:لاء 
إسراء:هل هو هاتف ابو تفاحه 
اسيا:بااااات هضربك اقسم بالله ...مش كل حاجة هزار انتِ مش حاسه بالنار ال جواياا 
اسراء:عشت اللحظه دِ قبلك ب بقا في ثانوي ...كنت عايله صغيره مش فاهمه في سن مراهقه زي م بيقولوا وحبيت شخص كنت بدمنه كنت لو مش شوفته هبقا هتجن يومي مكنش يكمل  غير بيه  هوو متخيله 
اسيا:انا حبيته سبع سنين 
اسراء :اربع سنين واهوو بقا راح لحالوا 
اسيا: كنت مرتبطين 
اسراء:نعمم لاء ي ماما انا حب مع نفسي لاكن ارتبط والمحن دَ مليش في اما ناقصه ...وربناا فين في دَ كله هااا يالا ي حبيبتي بلا حب بلا بتاع يالا بيناا وراناا محاضرات كتيره اوي 
دخلنا المدرج ولقيت نفسي. ماسكه ورقه وبكتب 
هل كان حُبكَ الأول؟
نعم كان حُبي الأول وما ذال هو حبي حتي الآن برغم كل ما فعله معي احبه كثيراً بقدراً  لا يوصف ،لا تكفي كُل الكلمات لوصف حُبه  ،احببته مثل ما تحب الام أبناءها احُببته مثل إبني ،اخي ،صديق،وحبيب.
ولاكنه لم يعد موجوداً ؟!!!
لا هو موجود بداخلي ،ومع في كل لحظه ،وكل مكان اذهب إليه ارا زكرياتنا في هذا المكان ،اؤمن بأن الله يعلم كم الحب الذي أحبه له وسيجمعني به مره اخر ولاكن هذه المره زوجي، وأبا لابنائي .
ولما كل هذه الثقة وهذا الحب ؟ 
هل تعلمي أنه أول من اعرف معه معني الحب؟
وان الله يعلم حبي له صادقا ،ويعلم بكاء في كل  صلاه
هل تعلمي أنه كان يقوم بايقاظي لصلاه الفجر اذكر ما كان يقوله لي "ايوه كدا  فوقي علي شان نصلي أنا وأنتِ مع بعض جماعه بإذن الله " هل رائيتي شخص يفعل هذا أنا لم أكن منتظمه في الصلاه ؛ولاكن م اليوم الذي أحببته فيهِ لم اترك صلاه  من اربع سنوات لم اترك فرضاا وهذا بفضل ربي وبفضله أيضا ،وانت تسألني لما كل  هذا الحب ؟
هل يوجد حب صالح في هذه الأيام ؟!
يوجد بالفعل .
كان اول مره محمد مبقعدش معاناا في المدرج وبعد م اول محاضره خلصت مجاش يتكلم معاناا زي كل يوم لقيت نفسي وبتلقائيه رايحه عنده وبقوله 
اسيا:اي ي محمد مش متعود متجيش تقعد معاناا 
لقيت دنيا هي ال ردت وردها صدمني 
يتبع...
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent