recent
أخبار ساخنة

رواية قدري أنت الفصل الثالث 3 بقلم آية زين

 رواية قدري أنت الفصل الثالث 3 بقلم آية زين
رواية قدري أنت الفصل الثالث 3 بقلم آية زين

رواية قدري أنت الفصل الثالث 3 بقلم آية زين

يوسف بزعل:قولتي لرقية كده ليه يا ماما؟! مش دى رقية اللى انت كنتي بتعتبريها بنتك ولما قولتلك وافقتي! ولا عشان اتطلقت ي...
ام يوسف بمقاطعة:اوعى تنطق..انت اهبل يالا! دى رقية اللى انا ربيتها وعارفاها اكتر ما انا عارفاك..
يوسف: اومال ليه عملتي كده يا ماما؟! ده انا ما صدقت انها كانت هتوافق
ام يوسف:ياابن الهبلة انا مستخسراها هيا فيك..انا لو رقية دى بنتي هجوزها لحد عليه القيمة كده..مش انت
يوسف بصدمة:مش انا؟! وماله انا يا ست ماما؟! ده انا معايا كلية علوم وشغال فى شركة ادوية وبدي دروس والدنيا تمام الحمدلله
ام يوسف بتمسكه من ودنه:والدين فين من ده كله يا روح امك! البت جمال وأدب واخلاق وكملت تعليمها كمان..وانت فرحانلي بشوية كلام فارغ! البت كانت بتقعد تقولي على اللى نفسها تتجوزه قبل ما تتجوز البعيد ده..البت مبتفكرش فى ماديات اد ما بتفكر فى حنية واحتواء ومعاملة حلوة لكن ابوها بقا الله يرحمه ويسامحه السبب..هتقدر تعمل كده؟! 
يوسف بيبعد عنها:يا ماما والله هعمل كل اللى اقدر عليه عشان اسعدها
ام يوسف:وبعدين يا بغل انت امها لحد امبارح كانت بتقول انها مش موافقة..خليتها توافق ازاى بقا؟! 
يوسف بتوتر:ماااا هو أاااصل 
ام يوسف:قول ابن الهبلة هببت اى! 
يوسف بسرعة: ما هو اصل انا حطيتها قدام الامر الواقع وقولت قدام طليقها انى خطيبها..فكانت هتوافق غصب عنها
ام يوسف بتحدفه بالشبشب وتجري وراه: اه يا اهبل ياابن الهبلة! اموتك وارتاح منك دلوقتي
يوسف بيجري:يووووه يا ماما ما هي اتعقدت من الجواز..وانت عارفة انى بحبها من صغري وعايز اتجوزها بس لما اتجوزت فقدت الامل بس لما اتطلقت قولت اتجوزها بعد ما تخلص دراستها
ام يوسف:اجري البس يا مهزأ عشان نروح نطلب ايدها زى الناس..واللى هتقول عليه هتوافق وانت جزمة فى بوقك..انا عايزاها توافق عشان تبقا معايا بس والله..لكن انت متستاهلهاش يا جزمة
~~~~~~
ام رقية:يا بنتي البسي واطلعي للناس عيب كده
رقية بدموع:لا يا ماما..مامته مش موافقة عليا..انا مش هعيد جوازتي الاولى تاني..
ام يوسف بتخبط على الباب:ممكن ادخل! 
ام رقية بتفتح الباب:اتفضلي يا حبيبتي ده بيتك
ام يوسف بتبص على رقية:طب ممكن تسيبينا لوحدنا شوية! شكل روكا زعلانة مني جامد
ام رقية:لا والله لا زعلانة والله..بس البيت بيتك يا حبيبتي انا هطلع ليوسف انا
ام يوسف بتقعد جنب رقية:مطلعتيش تقعدي معانا ليه يا روكا؟! 
رقية بدموع:ملهوش لزوم يا طنط..احنا عارفين ان حضرتك رافضة الجوازة دى 
ام يوسف بتمسح دموعها:طب وانت عارفة انا رافضة ليه بقا! 
رقية بحزن:اكيد يعني..عشان مطلقة اكيد
ام يوسف بتضمها:اخص عليكي يا بنتي..ده انت بنتي اللى ربنا رزقني بيها..انا ارفض جوازتك من يوسف عشان كده برده! 
رقية بتبعد عنها: اومال ليه! 
ام يوسف بهمس:اصلي مستخسراكي فى الواد اللى برة ده 
رقية باستغراب:هااا..
ام يوسف بضحك:اه والله يا بنتي..انا دايما بتمنالك الزوج اللى يريح قلبك ويكون يستاهلك..بس انت عارفة الواد يوسف غلبان والله..هو دبش حبتين بس طيب والله
رقية:لا..مش غلبان ولا طيب..ده كل ما يشوفني يزعقلي..
ام يوسف:غيران عليكي يا هبلة..غار عليكي لما شافك مع طليقك بتتكلموا..وكمان زعل انك رافضة الجواز فقال يحطك قدام الامر الواقع
رقية:وانا بقا مش موافقة
ام يوسف:وانا كمان..احنا نربيه من اول جديد ونعمله تأهيل كده عشان يستاهلك يا قلب امك وبعد كده نتكرم عليه ونوافق..اى رأيك! "بغمزة"
~~~~~
يوسف بتوتر: ها يا ماما.. وافقت! 
ام يوسف:وافقت..بس فيه شوية شروط كده واللى اوله شرط اخره نور ولا اى! 
ام رقية بتوتر: خير يا ام يوسف
ام يوسف بضحك: يا حبيبتي الشروط على يوسف..ده رقية ست البنات وتتشرط زى ما هيا عايزة..
يوسف: كل اللى هيا تؤمر بيه انا موافق عليه
ام يوسف بخبث: اولا..مفيش سلام بالإيد حتى لو انت خطيبها..ثانيا..مفيش خروج لوحدكم ابدا لازم يكون حد معاكم تاني..ثالثا وده الأهم رقية هتشتغل بعد الجواز وفلوس شغلها هيا حرة فيها.. لكن هيا ملزومة منك فى كل حاجة..اه والجواز بعد ما تخلص دراستها وتقرر هيا بقا وكمان اعرف ان مفيش كتب كتاب غير لما تكون ملتزم فى الصلاة..وكمان 
يوسف بفرحة:موافق..والله العظيم موافق بس هيا تكون حلالي فى الاخر
~~~~~
ام رقية: هو انت اللى اتفقتي على الكلام ده!
رقية براحة: ابدا والله يا ماما..دى طنط قالتلي سيبيني انا اتعامل معاه وفعلا عملت اللى عليها وزيادة اهو..
ام رقية: ربنا يعوضك خير قلب امك ويفرحني بيكي يارب
محمد بفرحة: الف مبروك يا رقية..والاستاذ محمد هيبقا جوز اختي بقا وكده..
رقية بضحك: ايوة يااخويا افرح بقا..
~~~~~~
يوسف: يا رقية اسمعيني..انا عايز نعمل فرح
رقية: وانا مش عايزة اعمل فرح يا يوسف..لو مصمم على كده يبقا كل واحد من طري...
يوسف بصوت عالي: اقعدي مكانك.. انت هبلة يا بت! انا عايز اعمل فرح عشان افرح بيكي..وده اخر قرار..وانا عارف كويس انك عايزة كده بس خايفة من كلام الناس..بس تولع الناس لو هتزعلك والله..
رقية بعصبية:صوتك ميعلاش عليا تان...
يوسف: اسف يا رقية..بس انت اللى بتعصبيني..فى عروسة مش عايزة فرح! 
رقية: لو هتعلى صوتك عليا على طول فنسيب بعض احسن..انا مش هستحمل كده والله
يوسف: يا غالية والله انا بتعصب من كلامك.. بس حاضر وعد مني معليش صوتي عليكي غير لما تعصبيني..
رقية: برده! 
يوسف: طب بالذمة انت بتعصبيني ولا لا؟ 
رقية:بس متعليش صوتك عليا مهما حصل
يوسف: عيوني والله
~~~~~~~
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"
يوسف بفرحة: عن اذنكم يا جماعة هدخل امضي مراتي بقا
ام يوسف:دخله عند اختك يا حبيبي..
رقية بتمضي
يوسف: سيبنا لوحدنا يا محمد بقا
رقية بتوتر: ل..
يوسف بيقفل الباب وراه ويقرب منها
رقية بتوتر وهيا بتبعد: انت بتقربلي كده ليه! 
يوسف وهو بيضمها ليه: عشان كده..ياااااه اخيرا يا روكا..كنت بتمنى اللحظة دى من زمان اوى يا روكا..مكنتش متخيل حياتي مع غيرك
رقية بتبعد عنه بكسوف: مش هترجع تندم يا يوسف؟ 
يوسف: انا كنت هندم فعلا لو كنت كملت حياتي مع غيرك..انت اللى بتكمليني يا ضي عيني..يوسف من غيرك ولا حاجة والله
رقية بدموع: يوسف! انت عارف اني محيستش بحنان أهلى عليا..فمش حابة اتوجع منك انت كمان والله
يوسف بيضمها ليه:هعوضك..صدقيني هعوضك..هبقا ابوكي وانت بنتي..صدقيني مش عايز اكتر من كده
رقية بتضم نفسها ليه اكتر:انت تعرف انى ممكن اخلف عادى! 
يوسف بيبعد عنها:بجد يا رقية! 
رقية بدموع:اه والله.. التحاليل بتاعتي كويسة..بس احمد قال كده عشان يبقا سبب للطلاق
يوسف بيمسح دموعها:حتى لو مكنش كده..انت نور عيني وبنتي وحبيبتي وكل حاجة ليا فى حياتي والله..بحبك يا روكا وربنا يقدرني واسعدك واعوضك عن كل اللى شوفتيه..
رقية:يديمك ليا ربنا 
ام يوسف بتخبط على الباب:يلا يا اخويا الناس بتنام بدري
يوسف بيفتح الباب:فى اى يا ماما..مش قاعد مع مراتي! 
ام يوسف:ابعد من قدامي كده يالا.. ألف مليون مبروك يا حبيبتي..ربنا يسعدك ويكتبلك الخير يارب ويقدرك عليه ويهديهولك
يوسف: يا ماما أنا ابنك والله..مينفعش كده..
ام يوسف:اخرس..واعمل حسابك بما ان الفرح بعد اسبوعين فانت مش هتشوف رقية غير فى الفرح ان شاء الله
يوسف:لااااا..كده كتيييير والله
يتبع ......
لقراءة الفصل الرابع والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent