recent
أخبار ساخنة

رواية ليل الأسد الفصل الرابع 4 بقلم آية سيد

 رواية ليل الأسد الفصل الرابع 4 بقلم آية سيد
رواية ليل الأسد الفصل الرابع 4 بقلم آية سيد

رواية ليل الأسد الفصل الرابع 4 بقلم آية سيد

في صباح جديد مليلأ بل احداث الشيقه ....
استيقظ اسد علي عادته ومن ثم قام دلفه الي الحمام واغتسل وخرج ارتداه زيه الرياضي .....ليمارس تمارينه الرياضيه .......لينتهي من تمارينه الرياضيه ويدلف الي المرحض ويستحم ويخرج وهو لفف المنشفه حول خصره والنصف العلوي عاري ليدلف الي الغرقه الملحقه بغرفته الدرستج روم ويرتدي بدله بللون الجملي الغامق واسفلها قميص ابيض وكانت برزه كل عضلاته ....وارتده ساعه الفخمه ومشط شعره ووضع برفانه الذي يحبه كثيراا ...ومن ثم نزل الي اسفل ...وجد فاارس علي مسرعي (رايح جاي رايح جاي ) من كثره التوتر  
اسد : في ايه هنا 
فاارس بسرعه:كويس انك انت صحيت ...
اسد : في ايه 
فااارس : علي السوافي مش ناوي يجبه لبره ابداا 
اسد ببرود قاتم  : امم يعمل الي يعمله ...علي شان ده كرت وقرب يتحرق ..
فاارس :يعني ايه كرت وقرب يتحرق ...
اسد وهو ينظر لهو  ببرود :.............
فاارس بغضب :اوعا يكون الي بالي ....اوعا تكون ناااوي 
اسد ببرود :اه ناوي ...انا محدش يقف قدامي مش عيل ابن ...... يقف قدام الاسد .  وثم تابع بنظره حاده إليه ......... ..وانت عارف مين هو الاسد ومش انا الي هعرفك مين ودقق بلنظر علي كتفه ......
فاارس بغضب اكبر :انت ليه كده هاا ليه كده احبسه اضربه لكن ماتقتلوش ...انت الي هتودي نفسك في دهيه ...
(فكرني بل فلم بتاع عادل امام ...وهي  بتقول طخه بس ماتموتوش يابوي 😂😂😂😂😂😂😂)
اسد نظر لهو وخرج من القصر بل من المنطقه بأكملهاااا ....
ولكن ماذا ينوي ان يفعل الاسد ....؟
وعلي الناحيه الاخري عند ليل 
استيقظته ومن ثم دلفت الي الحمام توضأت وادتت فرضهاا وارتده ملابسهااا ..ارتدته مني درس بلون الابيض المنقط ....ورفعت شعرها علي هيأت زيل حصان ...وارتدتت كوتش ابيض ...وثم خرجت 
ليلي:حبيبتي صباح الخير علي عروستنا 
ليل : خلاص بقيت عروستنا 
ليلي بأبتسامه: امال ياحبيبتي يااا علي اليوم الي هشوفك في عروسه ...هتبقي احلي عروسه ياااحبيبتي ..
ليل بأبتسامه واسعه وهي تحضن ولدتها: حبيبتي ياا ليلو ..انشاء الله تجوزيني وتشوفي عيالي وتجوزيهم هما كمان اي رايك .....بقااا ..
ليلي بضحك : ايه ده كله يكفيني اني اشوفك انتي عروسه واطمن عليكي ...
ليل : ماما انا قلتلك ميت مره ماتقليش الكلام ده.....
وهي تتحدث مع ولدتها رن هتفها وكان المتصل اسامه ...
ليل بسرعه : عن اذنك يا ماما لاني اتأخرت اوي .....
ليل : الو 
د/اسامه: اذيك يااليل .... عملتي ايه ..
ليل بحزن : والله لسه مش عارفه اعمل حاجه بس انشاء الله في اقرب وقت هتعملها انشاء الله ........
(طبعااا اسامه بيسأل كي صاحب اب لان اسامه كان صاحب بابها ولكن والدها توفه الله ....)
اسامه بحزن :انا لو كان في ايدي حاجه كنت عملتها .....بس هحاول والله بحاول يابنتي وانشاء الله قريبا هيفرجها .... ماتقلقيش ربنا فرجه كبير ...
ليل بحزن :ونعمه بالله 
...واغلقت المكالمه ...
وثم ذهبت الي منطقه الاسد الي الشركه 
ووجدتت ان الموظفين الكل يجري في الشركه ولم تعلم لماذااااا ....ووجت فاارس بيزعق بأعلي صوته 
فاارس للموظفين : هااااااااااااا كل واحد يخلص الي اتطلب منه بسرعه .....
الورقه لو ماتوجدتش في خلال ٣ ساعات لتكون ليلتكم سوده .....يلاااااأ بسرعه واتجه الي مكتب اسد 
دلفت ليل الي مايا التي لم تطيقها ولكن متطره انها تسألها ماذا يدور هنا 
ليل : بس بس 
مايا : هااا 
ليل : هو في ايه هنا 
مايا : مستر علي السوافي بيلعب لعبه كبيره اوي وشركات الاسد هتأفلس 
ليل بصدمه: اااايه 
طيب واستاذ فاارس كان بيتكلم علي ورقه كده 
مايا : ماهي المشكله كلها علي الورقه دي فيها باند ان لو رئيس الشركه او العمل وقع عليها يبقا كده يبقا  هو لبسها ...وبتالي الشركه هتأفلس وبيقله ان الشحنه هيبقااا فيها مخدرات ول حاجات دي ..واسد باشا وفارس باشا هيتحبسه
وفي الداخل اسد بصوت عاااااالي : مااااااااااااااياااااااااا
مايا بخضه من صوته  وفرت هاربه الي الداخل 
انما ليل كانت تفكر في حل لهذه المشكله انها كارثه بكل المقايس ....ولكن اتي بذهنها فكره مستحيل ان تأتي ألا ببال شيطان ......
ابتسمت :ثم دلفت الي مكتب اسد 
ليل خبطتت علي الباب ومن ثم سومح لها بل دخول 
اسد بغضب : امم اهلااا بالهانم الي جاي متأخره ....
نظره لها فاارس معنه انهو مش وقت خناق ....
تفهمت ليل وسكتت 
اسد بغضب : انا هخليك تندم علي اليوم الي اتولدت فيها يا ابن السوافي ....
ليل :انا عندي فكره كويسه وتقدر تطلعكم من الي انتو في ده بكل سهوله 
فااارس بسرعه:ابوس ايدك انجدينااا 
اسد بستغراب وكبر : ازاي 
نظرت ليل ل اسد بمعني ماينفعش قدم كل ده 
اسد بجديه :اتفضله انتو ياجماعه كل واحد يكمل شغله............
جلست ليل وشرحت الخطه 
(اول حاجه الورقه الي بتدوره عليها متسجله ....دي حاجه اكيده ....والحاجه الاحسن انها ماعدتش علي موظفين كتير فا في حد ذاتها حلوه ....فا هنطبع ورقه جديده بنفس البنود السابقة و هيتشال البند ده من وسط البنود الكتير وبنفس تااريخ.......
اسد بسخريه : ازاي وهما معهم ورقه فيها نفس البنود ده يبقا تزوير رسمي ....
نظره لهو ليل بمعني (هو انا لسه كملت )
فاارس :استن بس ياا اسد كملي يا ليل ..
  واثناء ما الشركه  الي  معها التعاقد هتبقا هنا استاذ فارس وحضرتك يا استاذ اسد طبعاا هتشغلهم عقبال ما انا اغير الورقه القديمه بل الجديده)
فاارس بأعجاب اكبر مما سبق : فكره حلوه اوي 
اسد بسخريه : علي الله تنجح بس ....ثم كمل بتهديد بس لو حصل العكس ياويلك مني ياويلك ...
ليل ببرود وهي تنظر وتضيق عينها :  في حاجه اسمها انشاء الله .....
ولكن داخل الاسد اعجب بمهرتها هذه لان هذه الفكره لم تأتي ببال الاسد نفسه..............
وهمت بل خروج 
وامرهم اسد بتجهيز ورقه جديده بها نفس البنود ...
وعلي الناحيه الاخري 
علي بضحكه وخبث: هههه امم وايه تاني ...
الشخص : الكل هنا بيلف حولين نفسه بسبب البند الي اتمضه عليه بلغلط ده ....
علي بخبث: هما لسه شافه حاجه دي البدايه .ههه واغلق المكالمه في وجهه 
الشخص :اهو ياافارس بيه عملت الي امرني بي اسد باشا 
فاارس بجديه :روح انت واي جديد يوصلني ...علي شغلك 
فاارس لنفسه:بس الي هيجنني دلوقتي علي السوافي عرف يدخل ازاي ويأخد الورقه ويبدلها ....
ليل : يبقا الراجل ده لزم يتراقب يمكن بيلعب من وراكم وزي ماخان علي السوافي يقدر يخنكم بكل سهوله ...
فاارس بتفكير :عندك حق ياا ليل ...
مايا بسرعه :فاارس باشا الوفد وصل  ..
فارس ل ليل :جاهزه 
ليل اومت بل ايجاب ..
اتجاه كلااا من اسد وفارس ليستقبلا الوفد 
وضعه اورقهم علي طوله الاجتماعات 
فاارس وهو يتحدث الانجليزي  :مسيو جاك تفضل معي لتنظر علي اخر ما قامت بهي الشركه في الاونه الاخيره .....
فاارس للباقيه:تفضلو تفضلو 
ثم قامت ليل بل دخول وقامت بتبديل الاوراق ...وهي تبدل الاوراق دلف احد وهي من خوفها تخبأت تحت الطوله .....
دلف وكان يتلفت يمين وشمال ثم راء خيالها تحت الطوله .وذهب إليها 
نظر تحتها وجدها منكمشه ومغمضه عينها ووضعها بظيها علي وجهها ....
اسد :انتي بتعملي ايه هنا 
ليل وهي تتنفس براحه:اووف انت ...انا كان هيجرالي حاجه من كتر الخوف كنت فكراك حد من الوفد الامريكي........
اسد :بدلتي الورقه ....
ثم دلف شخص الي غرفه الاجتماعات ....ورقه ايه 
نظر كلاا من اسد وليل لمصدر الصوت وجده علي السوافي (نعم انهو مدعو علي من يكسب المنقصه )
ليل لتنقذ الموقف :اسد باشا جبت الورق للمأذون 
نظر لها بستغراب : مأذون ايه 
نغزته ليل في احدي كتفيه ...الورق 
علي :هو انتو هتتجوزه ....
اسد بغضب :و......
ليل بسرعه:لا لا دا دا دا استاذ فاارس هيتجوز قريبهم فا اسد باشا كان متكلف انو يحضر ورق اخو فاارس لان استاذ فارس مش فاضي اليومين دول لانه عريس بقااا ... وقالتها ببعض من المرح
نظر لها علي بأعجاب شدشد ماهذا القمر ماهذا الجمال المتواجد علي الارض :........وقطعهم دخول الوفد وفاارس 
جلسه علي طاوله الاجتماعات وناقشه الامر وبعد ذالك 
مستر جاااك :الان يمكننا ان نوقع علي العقود .......
نظر اسد ل ليل بمعني متأكده ...
نظره لهو ليل ليطمأن ....
ولكن علي كان يبتسم ...
اعطو كلااا منهما الاوراق ل احد الوافدين .....وكان علي ينظر إليهما بخبث ....وابتسامه علي وجهه.
وقفه مستر جااك :ماهذا ماهذا ....
كان ينظر اسد ل ليل تاره وفاارس تاره وعلي الي ابتسامته لم تتلاشه ابدااا من وجهه ....ولكن سرعان ماتلاشه هذه الابتسامه وتحولت الي غضب 
مستر جااك :اوووو انهو عرض كثيراا مغري ....مبروك لك مسيو اسد نحنو قبلنا هذا مبروك عليك انت من كسبت هذه المناقصه ......
وهنا كأنك دلقت كوب مياه ساقع في عز شهر طوبه علي ...علي ...😂😂😂(احسن احسن... من حفره حفرتااا ل اخي واقع فيها )
نأسف مسيو علي مسيو اسد عروضه احسن بكثير .....
وقعه علي العقود ورحله........
مسيو اسد سوف نرحل 
علي الناحيه الاخري
ليل بضحك وفاارس وهما بيسقفه علي يد بعضهما ...(لقد انتصرنا)
علي بغضب :لعبتها صح المرادي ولكن مش كل مره يااا بن الصعيد مش كل مره ...
اسد ببرود وتحدي ايضاا :اعلي مافي خيلك اركبه ...
علي بغضب :هتشوف يابن الصعيد .....
وذهب علي وهو يشيط غضبااا
في الشركه 
فااارس بشكر :شكرااا جد يا ليل من غيرك ماكناش نعرف هنعمل ايه ولا المنقصه دي هتتكسب ازاي وكان ممكن نأعلن افلاسنا و نتحبس  بس بسببك انتي الشركه رجعت تاني 
ليل بأبتسامه: لا شكر علي واجب وبصفتي موظفه في الشركه دي كان من المحتم عليه اني اتصرف التصرف ده ...
اسد  بغرور:صح ...علي شان كده مش اي حد بيشتغل في الشركه دي ...وطبعااا انتي عملتي واجبك تجاه الشركه  ..
فاارس :طيب اشكرها طيب 
نظر لهو اسد بحده :ده وجبها وهي قامت بي ..خلصنا وسبهم وترك غرفه الاجتماعات ورحل الي مكتبه ...
فاارس :معلش يااليل مش هعرفك مديرك ..
ليل : لا عادي غرور امه ده  هيفضل في ....ده مش هاين عليه يقول شكرااا ..
فاارس بضحك:بت لمي نفسك امه هي امي ...
ليل بأحراج:اوبس نسيت 
وضحكه كليهما ..........ولقد نسيه اسد الفون بتاعه وعاد ليأخده وجدهم يضحكان بشده 
اسد بجديه :ايه نجيب شجره واتنين ليمون ...
ورمق ليل بغضب  وذهب وهو يشيط غضبااا منها  ..
ثم اكملت ليل
...بس ممكن حضرتك تكفأني انك تسبني اروح لان جايلنا ضيوف ومحتاج اروح بدري ..
فاارس بأبتسامه:تمام اتفضلي انتي ....
ذهبت ليل وعند اسد في مكتبه .....
في ايه ياااعم بقا ماتفك كده دي المشكله اتحلت والحمد لله متضايق ليه ......
اسد بضيق:ممكن تخف هزار مع استاذه اليل واخره شويه 
فاارس بستغراب :مين مين اليل واخره ........وثم تابع ااااااه تقصد ليل ....طيب وايه يااعني دي السكرتيره بتاعتي وهي قابله هزاري ...
اسد بضيق وهو يجز علي اسنانه:اممم انا ماشي ...
سلام ..
فاارس بصوت عالي :طيب مش هنخرج بليل كلعاده ولا ايه النظام ..نحتفل ياعني ..
اسد :لا مش خاارج خاالص سلاام انا ماشي .....
وعما المساء علي جميع ارجاء القاهره ....
عند ليل جهزه لتقابل الضيوف ارتدت دريس تيجر كان عليها قمه في الجماال وتركت لشعرها العنان لينسدل علي ظهرها .....
ليلي بأبتسامه:يلا يااليل يابنتي الراجل قاعد بره عيب كده  ...
ليل بضيق ولكن لم تظهره :اه انا طالعه وراكي 
انتهت ليل من التجهيزات وخرجت .......
ليل :السلام عليكم 
وكانت واضعه وجهه في الارض 
.........:اذيك ياا انسه ليل 
ليل بضيق ولكن اظهرت العكس:اذيك يااا ..يااا ياااا .اسد باشا .
يتبع ......
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent