recent
أخبار ساخنة

رواية النصيب الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة ياسر

 رواية النصيب الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة ياسر

رواية النصيب الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة ياسر

رواية النصيب الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة ياسر


باباااا ..بابا اي في مالك ي بابااا رد علياا بابااا .
الاب:الدوا الدوا .!
اسيا: حاضر حاضر هو فين هو فين ..اهو اهو ...افتح بقك ي بابا .بالشفنا أسند علياا علي شان ادخلك اوضتك ...احسن ؟
الأب: الحمدلله احسن ،ربنا يخليكي لياا ومنحرمش منك ابدأ .
اسيا: ويخليك لياا ي حجوج ،هعملك بقاا شوربت خضار هتاكل صوابع وراهاا 
الأب: لاء ي حبيبتي ادخلي ارتاحي انت من الساعه ال جيتي فيها وانت مغيرتيش اللبس بتاعك .
اسيا:ي عم هو انا اشتكتلك يعني ولا اى هااا هااا قول قول.
الاب:طيب ال يريحك .
بعد م اكلناا وغسلت المواعين  ودخلت الاوضه علي شان اذاكر لقيت مسج جات فتحتها واستغربت اوي 
"انا ليا اربع سنين بحبك متخيلة براقبك في سكوت وصمت تااام ،بغير عليكي جدا ولما توقفي مع محمد كمان ببقا نفسي اجي واضربة عارف انك مستغربة بس انا بحبك بجد والله ،متخيلة يعني اي احب واحده اربع سنين وهي متعرفش اني عايش اصلاا وهي بتحب حد تاني ،بس اهوو خطب وانا لسه بحبك تتجوزيني "
اسيا:دَ مجنون دَ ولا لي اكيد مجنون ،واربع سنين هو في حد مجنون زيي كدا يحب حد  كل السنين دي .
ذاكرت وبعد م خلصت مذاكرة لقيت باباا داخل الأوضه وبيقولي .
الاب:البسي اي حاجة وتعالي بره 
اسيا:اجي بره والبس ماناا لابسه اهوو 
الاب:اقصد البسي لبس تقابلي بيه عربس هتقبليه كدا .
اسيا اتجمدت ومش عارفه ترد  
اسيا:ع عريس اي ي بابا انا مش ه هتجوز انا عا عايزة اخلص الكلية بتاعتي علي خير الاول بعدين الجواز 
الاب:هو كتب كاتبة اخر الاسبوع يعني مفيش اي حاجة ممكن تخليه يرجع ويتكلم معاكي شوفي حياتك واكتر حاجة هقولهلك الكلمتين ال بتقوليهم "لو ركزت على ال ضاع منك عمرك م هتشوف ال مستنيك الدنياا واسعه شوف رزقك"مش دَ كلامك 
اسيا:بس اناا بحبه 
الاب:الحب حاجة بقيت تافهه في الزمن دَ ومفيش حد بيتجوز حد بيحبه وانا عارف انك عنيتي كتير وكمان انوا كان حب من طرف واحد ،واهو هو شاف طريقه ودنيته شوفي مستقبلك انا لو عيشتلك انهارده مش هعيش بكره .
اسيا:بعد الشر عليك ي باباا ربنا يطول في عمرك .
الاب: طيب يالا بقا قومي البسي واطلعي.
اسيا:حاضر 
لبست فستان احمر وخمار ابيض وشوز اسود  وكانت شبهه الملايكه .
"اسيا دخلت ومرفعتش عيني من الارض كنت سامعه صوت جاي من قدامي بس مرفعتش عيني من الارض لغايت م حد قال طيب مش نسيبهم مع بعض "
الاب:اه اه اتفضل ي حاج 
علي فكره دِ رؤية شرعيه .
اسيا:نعم .!
يعني انا من حقي اشوف وشك .
اسيا:والله بجد اومال انت شايف اي؟
اقصد ارفعي راسك من الارض 
بصيت وكانت كل الموصفات ال طلباها في (في لحيه وطويل واسمر )
اسيا :اللهم بارك ...احممم 
لاء عادي عادي دَانا هبقا جوزك 
اسيا:هو انا وافقت اصلاا .
هتواققي بس قوليلي مرديتش علياا تتجوزيني ؟
اسيا:هو انت 
اه اناا انا ال بحبك لياا اربع سنين اربع سنين زي م تكوني طفله وخائف تضيعي مني انا كنت كل صلاه بقولك ي رب تبقا من نصيبي واهو خلاص هتبقي من نصيبي .
اسيا: اشمعنا اناا؟
دِحاجه من عند ربناا هو ال بيزرع الحب جوانا ،وكمان ذايف فيكي كل مواصفات الزوجة الصالحه .
اسيا: هصلي استخارة وارد 
وانا هنتظر الرد بفارع الصبر 
اسيا:هو انت اسمك اي ؟
اسمي أسر  يالا بينا ي والدي .
الاب:حصل اي 
اسيا:انا قولت هصلي استخارة وهرد 
الاب:ان شاء الله خير
اسيا: اسيبك بقاا ي حجوج .
صليت استخارة وصحيت كنت مرتاحه  جدا راجع رهيب وقولت لبابا اني وافقة واسر ووالدة جوا بالليل 
اسر :مبروك ي عروسة 
اسيا: انا عندي شروط .
اسر: احب اسمع 
اسيا:مش هنعمل فرح وهنروح بفلوس الفرح نحج 
اسر:وانا موافق بس عندي شرط 
اسيا:هاا 
اسر:تنتقبي 
اسيا:شرطك مرفوض انت لسه مبقيتش جوزي علي شان تتحكم فيا ومفيش خروج طول فتره الخطوبة ولا انك تكلمني في التلفون انا مش بيبقا عندي خلق اكلم صحابي تمام .
اسر:مين قال اننا هنبقا في فترة خطوبة هو كتب كتاب  والعمرة بعدهاا وهبدأ اجهز الورق من دلواقتي .
قعدوا شوية ومشيوا 
وبعد أربع شهور 
الله واكبر اللهم بارك اللله .
اسيا:اهو دلواقتي ليك الحكم انك تقولي البس النقاب واهو لبسته .
بحبك اوي اوي 
مش دايما الحب ال قي حياتنا يبقا هو الحب ال لازم نكمل معاه حياتنا محدش يعرف الخير فين انا ببني رزقني  ب اسر دا ابني وجوزي وكل دنيتي ...
مامااا 
اسيا:اي ي دومي 
باباا فين ..
اسياا:اهو جاي 
اناا جيت 
بابي 
حمدلله علي سلامتك  ي حبيبي  
الله يسلمك انا عايز اكل جعااان 
يتبع...
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

google-playkhamsatmostaqltradent