recent
أخبار ساخنة

رواية جحيم نوح الفصل الخامس 5 بقلم مريم نبيل

 رواية جحيم نوح الفصل الخامس 5 بقلم مريم نبيل
رواية جحيم نوح الفصل الخامس 5 بقلم مريم نبيل

رواية جحيم نوح الفصل الخامس 5 بقلم مريم نبيل

في صباح يوم جديد يجلس الجميع على المائده ينتظرون قدوم نوح فاليوم عطله من العمل لياتي نوح 
-صباح الخير. ليحيه الجميع ويشرعو فالطعام
-نوح : انت رجعت امته يااياد مش كان عندك حفله بكره
-اياد باستغراب:رجعت امبارح انت مخدش بالك 
-انا رجعت بدري ونمت 
-بس ليلحق فارس الموضوع وانتي ياشهد مكنتيش باينه امبارح
-شهد اه انا رجعت تعبانه ونمت على طول لتنظر له ديما بوجع هل هو يهتم بأمور شهد أكثر منها
-نوح اتبسطو ياشهد انتي وديما
-لترد ديما علها تلفت انتباه هذا الاحمق احنا اتبسطنا جدا ياابيه كانت نقصاك
-المره الجايه أن شاء الله
وانتي ياشهد عامله ايه
-لترد بهيام وابتسامه بسيطه انا كويسه جدا يانوح وتظل تنظر له
-نوح وهو يلاحظها مالك ياشهد في حاجه
-لترد بحرج من نفسها لا ولا حاجه
-انت يااستاذ سيف مش عندك بيت ايه اللي جابك تاكل هنا 
-سيف وقد انتبه لهم اخيرا فهو أن اجتمع مع الاكل يغيب عن العالم كله ليرد باستفزاز وانت مالك انت انا باكل عند اياد وجاي لاياد
وبنظره وحده كفيلة بأن يرتعب ليكمل حديثه يافارس اكيد يعني مش انت يااستاذ نوح
هم نوح بالوقوف وبصوت قوي فارس حصلني على المكتب
-ليفرح سيف لظنه أنه أخذ افراج ليشمت بفارس قلبي معاك يافروستي هاتي يابت ياديما الفرخه من جوه ايه جو البيض والجبنه ده ليضحك الجميع عليه ومن نظرات فارس الحاده لياتيه صوته
-انت يازفت ياسيف
-كح كح كح ميا ميا ياشهد ياختي ليقع الجميع من الضحك ليكمل حديثه ابو الهول ده مش هيرتاح غير وانا على نقاله
فالمكتب
-انا هسافر الاسبوع الي جاي مش هتاخر كل حاجه تمشي زي ماهي لحد ما رجع حد عنده سوال
-فارس مسافر فين
-استراليا
-سيف بقلق حقيقي ليه يانوح احنا معندناش شغل هناك
-ليرد بغموض هيبقا فيه
-فارس لو في حاجه هناك اروح اخلصها انا
-انا اللي هسافر تقدرو تتفضلو ليهم كل منهم بالخروج
-ليسرع نوح فارس استنا عايزك
ليظل محتفظ بهدوءه
ليكمل نوح انا يعني كنت عايز قصدي بص متزعلش مني ياصاحبي انت عارف انت ايه بالنسبالي انت اخويا ياض 
-انت مغلطش يانوح انا عمري منسيت انا جاي منين ياصاحبي بس اتكسرت علشان مكنتش عايزها تيجي منك انت ابدا
-انت بتقول ايه يافارس انا وانت وسيف اللي عملنا كل ده ولا نسيت مكنوش كلمتين دول وبعدين ما نفس المكان الي لمنا سوه ياصاحبي
-بعد أن رأي أن صديقه يحمل على نفسه والدموع بعينه أخذه ف حضنه وربت عليه لكي يخفف عنه لا ياصاحبي دي احلا فتره في حياتي كفاية اني شفتك فيها والا كان زماني بشحت
-متقولش كده ياض احنا اخوات انت ليك الفضل ف كل حاجه انت كنت أيدي وعيني خلاص بقا يافروستي 
-ليضحك على حديث صديقه نادرا ما يتفوه بالدعابات أن مكنتيش تحلفي يانحنوحتي
-هههههههه طب غور بدلعك المقرف ده
***************
في مكان جديد
-مجهول :هل حدث جديد في الأمر 
-المساعد ويدعي فرنك :أجل ياسيدي المعلومات الجديدة بتقول أن السلاح النووي أوشك على الانتهاء لكن نحن نراقب المنزل بالكامل ولا يوجد شيء غريب ياسيدي ولا يوجد وجود للعالم ذاك 
-انا اعلم أنه من مصر انا تخلصت على حياة هذا المخبر ولكن كيف تتسرب المعلومات 
اسمع يافرنك تشدد الحراسه على ولاد الدالي وانا هتشارك مع أعداءه لنتخلص منهم عن قريب ولكن بعد أن أسرق منهم السلاح ونقلتهم 
******************
ينزل نوح وهو مهندم نفسه ولكن بملابس كاچول وهذا نادرأ جدا
لتقاطعه ديما 
-انت خارج ياابيه حتي انهارده مش هتقعد معايا
-ليرد بحب ظاهر ويطبع قبله على جبينها مش هتاخر ياروحي انا كمان وحشني القعده معاكي 
اياد وهو يخرج من المطبخ ويليه سيف 
-هو نوح راح فين ياديما
-قال خارج ومش هيتاخر وبطلو اكل بقا مش بنلاقي حاجه منكم
-اياد بدهشه لسيف هي البت دي مش بتحترمني ليه زي نوح احنا مش توأم. المهم فارس فين
-ليرد والطعام في فمه تلقيه بيلعب رياضه مانت عارف عم فان دام ده 
-طيب انا هطلع الاوضه وانتو حصلوني من غير محد يحس خلي بالك ياسيف
ذهب اياد الي غرفته وأخذ كتاب اخضر كبير من المكتبه ليفتح باب سري خلف المكتبه ليلتفت حوله ليتأكد أن لا يوجد أحد في الداخل يجلس شاب طويل القامه وذو عضلات ضخمه يتميز بذكاءه الشديد يشتغل على شئ ما
-حبيبي وحبيب الناس عامل ايه يا وحش
-ليرد وهو منغمس في شغله زي كل يوم ياخويا فين الحيوانات التانين 
-اهم دخلو على السيره
ليترك عمله ويجلس بشموخ
-التقرير
-ليتكلم فارس ولا اي جديد لسه موصلناش لاي حد فيهم وبكر جه ومشي على طول ونوح مسافر الاسبوع اللي جاي. اه صحيح والحاله رجعتله تاني ومش عايز يتعالج
-المجهول .بكر مجيه حاجه كبيره 
وسفر نوح حاجه اكبر اكيد هو وصل لحاجة احنا لسه منعرفهاش فتح مخك انت وهو معاه لازم اعرف كل حاجه علشان مفيش وقت للغلط معاد التسليم قرب
وانا زهقت من الحبسه هنا كفايه ٥سنين
-اياد والله على أساس امي بتقوم من التربه وبتخرج بليل تتفسح 
-المجهول بقلق هو حد شافني
-لا متقلقش أنا وفارس بس وابقا خالي بالك ومتقربش من نوح ده مش سهل
-المجهول المهم هنعمل ايه مع نوح لازم يبعد الفتره دي واكيد مش هنسيبه كده يستخدم اسم زياد كتير
ليبدأ الجميع بالتفكير في حل 
-ليهتف اياد لقتها 
-ايه هي 
-لازم يحب 
-فارس بضحك هههههههه نوح ويحب ياعم انت متخلف 
-المجهول بالعكس هو صح
-انت اهبل انت كمان
-ولاااااا لم نفسك
-فارس بخوف خلاص خلاص وانت شبه كده
-كمل يااياد هي مين وتعريفها منين اوعا يكون ***
-لا طبعا ده فالاول والآخر اخويا وبعدين ولا هي هتعرف ولا هو هيعرف احنا بنخطط لايه
انا هفهمكم كل حاجه بس هعمل كام تلفون الاول
-المجهول انت متاكد انه هيحبها الاول ولا لا
-اه طبعا مفيش حد يشوفها وميحبهاش دي محترمه جدا وطيبه ورقيقه وصوتها مش بيطلع وهو ده نوع نوح اخويا
-ليرد الجميع طيب لما نشوف اخرتها
ليجري اياد مكالمه هاتفيه
ما أن فتح الطرف الآخر 
-ايوه انا اياد الدالي عايزك تبعتلي صحافيه اسمها نوره المهدي ايوه هي دي. لا هتقولها تروح تعمل حوار عن حياه اياد الدالي المطرب المشهور لانه وصل مصر وطلع عليه سمعه وحشه وعلشان انا صاحب الجريده لازم تتاكد من الكلام ده والعقد والاقامه عندي لمدة تلت شهور لا متقلقش هتوافق واي غلطه هتخسر شغلك عندي
-الجميع مندهشون من شخصية اياد الجديدة عليهم جميعا
-سيف بذهول انت مين ياض فين تفاهه بتعنا
-اياد بغرور لا ده معاكم بس وبغمزه انا ابن الدالي برضه 
المجهول وايه الي يخليك متاكد انها توافق 
-اياد لأنها صحبتي الانتيم ليقاطعه رنين الهاتف بترن ثانيه هسمعكم علشان تتاكده من كلامي
ليتكلم ببسمه ايه يانواره عامله ايه 
بتتكلم دون مقاطعه انا كويسه انت عامل ايه ومش بسال على صحتك انا بسال على الاكل المهم انا بحضر الشنطه وجايه عندك هقيم تلت شهور يمكن امسك عليك حاجه علشان اعرف جمهورك حققتك الوسخ*ه واوعا تفتكر أن إحنا صحاب لا انا معنديش صداقه فالشغل يالا جهز السويت بتاعي باي باي
-اياد بهمس ياكسفتك ياحازم
-سيف انا حبيت البت دي هروح احضرلنا الاكل 
-فارس قبل أن يغادر هستنا ايه من اياد اتفوه على دي صداقه ياأخي
-ايه وانت مش هتقول حاجه قبل مامشي
-خد الباب فايدك يااياد اه ولما تيجي لازم اشوفها 
-اياد بحرج وهو يلعب ف شعره الكثيف مش لازم بقا سلااام 
*************"
في المساء عاد نوح لجناحه مسرعا وكان غاضب بشده وظل يكسر اي شيء يصادفه وكأن زلزال حدث 
خارج الجناح نجد اذنين تستمعان له 
-ديما تفتكري ايه اللي حصل يابت ياشهد
-والنبي ياختي معرف تفتكري تعبان ومحتاج لبوسه ومكسوف يقول
-تفتكري لا ياختي هخلع انا بقا مش هعرف ادهاله
- شهد بشهقه لاااا خديني معاكي وذهبو هاربين كأن شبح يطاردهم
يتبع ......
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent