Uncategorized

رواية حبيبي سبب عذابي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة عصام

 رواية حبيبي سبب عذابي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة عصام

رواية حبيبي سبب عذابي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة عصام

رواية حبيبي سبب عذابي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة عصام

_بصدمه: م م مراد
=حنييين!!!
_يوسف بأستغراب: تعرفوا بعض!؟
=حنين بأرتباك: اا ا لا ا لا ده كان معرفه قديمه
بصيت لـ مراد لقيت الحُزن باين عليه وفي عنيه نظره عتاب، بصيت في الأرض ومقدرتش ارفع راسي، قلبي بيدق بسرعه لدرجه اني حسيت انه هيقف!، معقوله الإنسان الوحيد اللي حبيته واللي بحلم بيه طول عمري هكون لغيره!! لا وكمان مين ده على ما اعتقد صاحبه أو قريبه، مش عارفه اتصرف ازاي، الذنب مش ذنبي هو اللي سابني من الاول يبقى هو اللي يتحمل نتيجه اخطاؤه، فوقت من سرحاني على صوت بابا وهو بيقول الجمله المُعتاده”نسيب العرسان لوحدهم شويه”، قلبي دق ورفعت راسي لقيت مراد وشه احمر وباين في عنيه لمعه وجعتني بس ده القدر….”
_يوسف بمرح: احم، نحن هنا
=حنين بأرتباك: اا ا ه ه هو انت تعرف مراد منين
_يوسف بأستغراب: بتسألي لي!!
=حنين بأرتباك: ها لا عادي انا بس عايزه اعرف
_يوسف بأبتسامه: ده صاحبي واخويا وحبيبي وكل حاجه ليا
“حنين لـ نفسها: ياختاااي ياادي النيله خرربت خرررربااات” 
=حنين بأرتباك: اه تمام ربنا يخليكوا لبعض
_تسلمي، مش حابه تسألي عن حاجه؟
=لا كده تمام، ردي هيوصلك مع بابا بعد اذنك
عند مراد…..
_كبرت يامراد ماشاء الله عليك، انا بقالي كام سنه مشوفتكش
=مراد بحُزن: والله ياعمي ليكوا وحشه، انا لما جيت هنا مع يوسف مصدقتش أن ان أن اللي يوسف هيخطبها حنين
_الأب بحُزن: ربنا يقدم اللي فيه الخير يابني ويجعل في وشه القبول، ده البت مش راضيه تقبل بأي حد زي مايكون معمولها عمل
“مراد لـ نفسه: يارب المرادي متقبلش بيه يااااارب”
_انت معايا يابني
=بأرتباك: ها اه معلش ياعمي سرحت شويه، مش هنشوف يوسف ولا اي شكلهم طولوا
دخلوا….كنت لسه خارجه وبصيت على مراد باصه اخيره عيني جت في عنيه وضربات قلبي زادت، عنيه كانت باينه فيها نظرات عتاب ولوم وحُزن، طالما زعلان كده متمسكتش بيا ليه! لي مقولتليش استناك لي بعدت، دخلت اوضتي وانهارت تمامًا، مش قادره اخبي اكتر من كده، اتصلت بـ ندى تهون عليا شويه لقيت فونها مُغلق، حاولت اهدي عشان بابا ميشوفنيش كده بعد فتره مشيوا ولقيت بابا داخل عليا والفرحه ماليه عينه…..”
_الاب بفرحه: هاا اي رأيك، أظن مفيش احسن منه ومفيهوش عيب عشان يترفض
=اتنهدت: انا موافقه يـ بابا
_______________________________
_ندى بعصبيه: وافقتِ!! انتِ غبييه؟! أي اللي انتِ عملتيه ده
=حنين ببرود: عملت اييه، عريس اتقدملي وانا وافقت
_ندى بغضب: حنييين، بصي انا هتكلم بهدوء وهحاول متعصبش عليكِ تمام؟ انتتِ دلوقتي بتحبِ واحد، اييي اللي يخليكِ توافقي على صاحبه هاا!!!!
=حنين ببرود: كده، مش عارفه اعمل ايه انا لقيت نفسي بقول كده، بدموع: انا لازم امشي سلام
_______________________________
عند مراد…..
_يوسف بفرحه: مراااااد، يـ مراااااااد
=مراد بأستغراب: اي ياض مالك في اي
_يوسف بفرحه: حنين واافقت وهنروح نحدد الخطوبه
=مراد بحُزن: ا ا م مبروك يصاحبي
دخلت اوضتي وانا مصدوم….صاحب عمري واخويا هيتجوز حبيبتي! ازاي اعيش ده كلها بحبها وبتعذب على فُراقها وهو يجي ياخدها على الجاهز! منكرش اني غلطان لما سيبتها بس كان ليا اسبابي، انا انا مش هسيبها تضيع مني تاني مش هسمح بكده “
صحيت تاني يوم خدت شاور ونزلت بدري روحت الكافيه اللي كنا بنقعد فيه زمان، بصيت لقيتها موجوده وقاعده في نفس الطربيزه اللي كنا بنقعد عليها وملامح الحُزن باينه عليها، قربت وقعدت قدامها لقيتها بصتلي بصدمه وقالت…”
_اا ا م مراد! خير في حاجه؟
=وافقتِ ليه وانتِ لسه بتحبيني؟
_حنين بأرتباك: اا ا ا انت بتقول ايه 
=مراد بغضب: قولتلك وافقتِ ليه وانتِ لسه بتحبيني
_حنين بعصبيه: اتكلم معايا بطريقه احسن من كده وكمان مين قال ان انا لسه بحبك ها! انا نسيتك من زمان اصلا
=مراد بهدوء: قوليها وانتي باصه في عيني
_حنين بأرتباك: اا ا انا انا انا لازم امشي
جت تقوم مسكتها من أيديها وسحبتها ورايا وهي فضلت تصرخ والناس بتبصلنا بأستغراب، كان غضب الدنيا كله اتجمع فيا ومش شايف قدامي، ركبتها العربيه وخدتها على الشقه اللي انا قاعد فيها وعلامات الذهول باينه على وشها… “
_حنين بذهول: مراد انت جايبني هنا ليه
=..
_بأرتباك: م م مراد
مردتش عليها ونزلتها من العربيه وشدتها لحد ماوصلنا السلم ومن هنا بدأت تعيط، شلتها وطلعنا الشقه
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملكة الزين للكاتبة نانسي محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!