Uncategorized

رواية جواز عرفي الفصل الأول 1 بقلم شجرة الدر

 رواية جواز عرفي الفصل الأول 1 بقلم شجرة الدر
رواية جواز عرفي الفصل الأول 1 بقلم شجرة الدر

رواية جواز عرفي الفصل الأول 1 بقلم شجرة الدر

عمر ….احنا مش هنكمل 
رنا  باستغراب…… مش هنكمل اي 
عمر خلع الخاتم حطو في ايدي 
عمر …..مش هنكمل مع بعض 
رنا ….بطل هزار بقا 
(انا ٢٢سنه في كليه طب تمتلك بشره بيضاء مع عيون زرقاء وشعر ذهبي طول مناسب جسد يتغوي عليها علامات الانوثه )
عمر ….مش بهزر  انا وانتي  مبقتش نفع لبعض 
رنا … انت بتقوالو ايه
عمر …..انتي ما بقتيش من مستوايا 
رنا ببكاء …..انت ندل كانت انت الأول وحدا تقف معايا دلوقتي لكن انت وحد زباله 
مشيت انا دموعي سبقني 
كان هناك شخص يرقب موقف من البدايه كان يبتسم بخبث 
عمر …..الو كدا تمام 
مجهول  بصوت مخايف….شطوار مش عايز اشوفك معاها تاني انت فاهم
عمر …ح حاضر 
قفل
اما رنا اخدت سيارتها  لي تذهب الي بيتها
رنا  لنفسه….هو ده عمر الي وقفت ضدد اهلي عشانو طلع ما يستهلش
راحت الفيلا لقت ابوها قعد يتعشي هو امه
الاب ……تعالي اتعشي 
رنا ….مش جعانه
الاب هو ينظر الي طابق ….. مش بعيد كلمي
الأم…..يلا يا رنا يلا يا حبيبي 
رنا …..حاضر
قعدت رنا هي تقلب في طعام 
الاب ….الفيلا هتبع بكره في المزاد 
الأم، …..خد سغتي كلها يا ابو احمد  بس ما تبيع الفيلا 
الاب بحزن….سيغتك متعملش حاجه شركه خلص افلست 
كل سكت حزن مسيطر عليهم 
رنا ……الحمد لله شبعت 
قمت عشان تمشي 
توقفها صوت والدها 
الاب ….امال فين ختامك مش شايفة في ايدك  
رنا لفت ليها كانت حسا ان دموع عل وشك النزوال 
رنا ……انا وعمر سبنا بعض 
الأم …..يالهوي ليه يا بنتي حصل اي 
رنا ….مفيش انا الي فشكلت الخطوبه 
الاب هو ينظر الي طبق…..ليه بقا 
رنا  بحزن …..كدا مش مستريحه عن اذنكو 
أبوها بصلها قبل ما تمشي 
طلعت علي أوضتي انا دموعي سبقني اترمات عل سرير لا بتكتم صوت بكاه في مخدة 
اتصلت بيها لكن كان بيكانسل بعت ليه رسايل عل جميع موقع تواصل كان مش بيرد بردو 
كسرت الفون 
رنا ببكاء….ليه يا عمر ليه بعتيني 
فضلت تبكي كتيررر لغيه ما نامت غالبا نوم 
_______
في يوم جديد 
تستيقظ رنا تاخذ شور لبست فستان اسود بحملت عل قميص ابيض تركت شعرها الحرير الي عنان 
نزالت تحت لقت أبوها امه مجانين شنط 
الاب ….يلا عشان نمشي فين حاجاتك 
الأم…..جهزي شنطة يا رنا 
رنا…..حاضر 
طلعت بدأت تحط هدمها فيه لغيه ما لقت سلسه كان عمر هو الي جيبها لي 
رنا  بسخريه…..كان كلو كلام كانت أكبر كداب في حياتي يا عمر 
لما هدمها  خدت شنطه نزالت أبوها خدهم لي فيلا بسيطه 
اخترت رنا اوضته بدأت ترتب الاوضه تحط هدمها في دولب غيرت هدمها 
بعدها قعدت عل سرير تتفرج عل صورها هي عمر هي تبكي 
لغيه ما نامت 
صحيت
نزالت كانت ساعه ١٠ 
الأم…..تعالي اتعشي 
رنا …..مش جعانه 
الأم..طب اتصلي بخوكي عشان تعرفي مكان فيلا فين 
رنا ….الفون انكسر 
الأم…..طب خدي تليفوني اتصلي  
اخدت الفون اتصلت 
رنا …..الو يا احمد 
احمد بخمل……الوووووو معكو احمد يوسف الجارحي 
(احمد ٢٤ سنه )
رنا بصدمه….انت سكران 
احمد …..شششش صوتك عالي 
رنا ….انت فين 
احمد ….انا معرفش 
رنا  ….خلص ادي لحد الفون يقول مكان 
احمد….امسك
النادل ….الو يافندم
رنا ….لو سمحت البر ده عنوان اي 
النادل ….العنوان اهو *****
رنا….تمام شكرا 
قفلت اخدت تاكسي راحت المكان لي كان بعيددد جدا 
لم دخلت مكان بعدها  لقت الفون بيرن 
الأم…..الو يا رنا انتي فين 
رنا …انا بجيب اخويا 
الأم ….خلص اخوكي راجع 
رنا …..راجع ازي 
الأم…..معرفش مهم انك ترجعي ابوكي بيسال عليكي الوقت اتاخر
رنا …..حاضرا جايه 
لكن قبل ما تمشي 
لقت في شاب جاي عليها  لبس بنطلون اسود عل قميص ابيض لبس مسك عل وشه مش مبين حاجة منو غير عيون سوداء
قرب عليها اوووي همس في ودني بسم فهد 
 انا فضلت وقفه مش بتحرك ما أنكر انو وسيم 
رنا بغضب ….ابعد عني 
(فهد ٣١ سنه رجل أعمال كبير في بلد يمتلك بشره خمريا مع شعر اسود عيون سوداء طويل يمتلك جسم رياضي )
فهد فصلها من فوق لي تحت 
راح قعد عل كرسي 
رنا ….اي الاشكال ديه عل صباح 
هو سمعها ابتسام  
ركبت التاكس  بدأت العربيه انها تتحرك بعد وقت طويل 
رنا ….لو سمحت ده مش طريق 
السواق ما رد 
رنا …..انا بكلمك 
السواق وقف 
رنا بخوف…..انت وقفت ليه 
انا حست بخوف لقت في حاجه ترشت عل وشها بعدها حست انها بيغمي  عليها ????
______
في يوم جديد 
رنا لتجد نفسه في اوضه فضيه مكبله بي الاحبال 
رنا ….انا فين 
لقت في حد يفتح الباب حست يرعب يسيطر عليها 
رنا بصدمه….هو انت
فهد هو ينظر بخبث….اهلا يا قطه 
رنابخوف …..فوكني
قرب منها  بدا يفوك الحابل هو يلمس يداها كانت أنفاسه ساخنة تالفح رقبته 
بعدت عنو
رنا …،انا عايز امشي من هنا 
فهد قعد عل كرسي حط رجل عل تانيه 
رنا بغضب…..انت ما بتسمعش 
فهد قام ضربه بقلم وقعت عل الأرض 
جبار من شعرها 
فهد بصوت مخايف  ….صوتك ما يعش انتي انتي فاهمه 
رنا ببكاء ….سبني انا عايز امشي انا عملت اي 
فهد….للأسف ابوكي الي عمل  هو بيدفع تمن دلوقتب وهو هيتحبس عشان قرد البنك 
رنا بصدمه…،حبس 
فهد رما  الجرنان ليها هي شافت الخبار  
رنا بصت بصدمه دموع لإنزال مثل مطر  
فهد ..،قدمك حل وحدا مفيش غيرو 
رنا مسحت دموعها بسرعه قلت بلهفة 
رنا  …اي قوال 
فهد ….تتجوزيني عرفي
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!