Uncategorized

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل العشرون 20 بقلم رحاب ماهر

 رواية محبوبتي الصغيرة الفصل العشرون 20 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل العشرون 20 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل العشرون 20 بقلم رحاب ماهر

وصلو الي المقابر..وجدوا سلسله مسك ع قبر والدتها ولاكن مسك مش موجوده
_اسامه..السلسلة اهي امال مسك فين..
=بلال..أنا عرفت هي فين روح انت ي اأسامه وانا هروحلها 
_هي فين..!!
=تركه بلال دون جواب وركب سيارته وغادر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.. 
إتجهه بلال بالسيارة إلي منزل والدة مسك القديم فلها ذكريات معه  وتربت فيه مع والدتها ويعتبر هو المكان الوحيد الذي تلجأ له.. لانه يفكرها بوالدتها.. 
.. دخل بلال مسرعا الي المنزل فوجد مسك جالسه علي الارض وواضعه يديها ع الكرسي ومعها صورة والدتها.. وهذا الكرسي كانت دائما والدتها تجلس عليه.. 
_بلال وكأنه كان مفتقد اعز ما يملك وقال.. هيييه الحمدلله يارب كنت متاكد اني هلقيها هنا.. اقترب من مسك دون ان تشعر.. فسمعها تقول ببكاء 
«”تعرفي ي أمي، كان عندك حق في كل كلمه كنتي بتقوليها علي بلال، هو طيب رغم عصبيته، وحنين رغم خناقه، وغيور بطريقه متتوصف، واجمل حاجه دخلت في حياتي، وحاسه بأمان معاه.. بس هو ناوي ينهي كل ده انا بحبه. وهو اللي خلاني أحبه بإهتمامه الزايد وغيرته، مبقتش شايفه نفسي الا معاه، ارجعي يماما نفسي احضنك، نفسي اعيط ف حضنك وتملسي علي شعري وتحكيلي الحدوته قبل منام وتغنيلي اغنيتي المفضله، انا من بعدك مش لاقيه حد يحتويني، وقلت بلال هيعوضني بس عايز يسيبني هو كمان “» 
نزلت هذه الكلمات علي بلال كالصاعقه.. ولم يقدر ع تحديد شعوره بكلامها.. ان كان حزين علي حالتها ام سعيد ع حبها له.. فنزل الي الارض ووضع يديه علي كتفها.. 
_بفزع… مين ثم استدارت وقالت.. بلال!! 
=أيوه بلال انتي مفكره كده مش هعرف مكانك 
_انت هنا من امتي 
=شدها الي حضنه وتبت فيها بقوة شديدة وقال من وقت مكنتي بتشتكي لماما كريمه.. أنا معاكي يمسك لي مفكره اني ممكن ابعد عنك 
_ببكاء اشد.. انت قلبك مش  ليا.. بس ادام بتحب حد تاني لي علقت قلبي بيك.. حرام عليك انا بقيت بخاف عليك من الهوا.. لي خلتني احبك 
=عشان انا كمان بحبك 
_حاولت مسك الخروج من حضنه ولكنها لم تستطيع فهو يحتضنها  وكانه يريد اداخلها في قلبه حتي لا يراها احد..ثم قالت.. وادام بتحبني لي عايز تروحلها 
=إنتي متدنيش فرصة اكملك انتي سبتيني وجريتي 
_امال عايزيني اعمل اي وانت بتقولي هترجع لها تاني 
=انا عمري ما هرجع لها بس افهمنيني.. انا همثل اني بحبها تاني وهبدا اتكلم معاها وافهم هي عايزه اي منك وسعتها الموضوع هيكون سهل الي حد ما 
_بس لي مفكرتش فيا.. انا عندي اموت ولا اني اشوفك مع حد تاني 
=بعد الشر عليكي متقوليش كده تاني.. بس لازم تتأقلمي مع الوضع يمسك انا هقولها ان انا مش بحبك وبعمل كده علشان انتقم من جوازنا 
_……. 
=أنا آسف والله بس قدري الموقف اللي احنا فيه 
_بس اوعدني انك عمرك مهتبعد عني 
=اوعدك ان عمري ما هبعد عنك مهما حصل 
_وانك متلمسش إيدها 
=صعبه شويه يمسك.. انا لازم ابينلها اني بحبها زي الاول واكتر 
_يعني اي 
=باس رأسها.. وقال.. يعني متقلقيش يقلبي كل حاجه هتبقي ع ما يرام بإذن الله.. 
_هزت رأسها وهي خائفه أن تخسره 
=يلا بينا عشان مش هآمن أسيبك لوحدك تاني وعشان خاطري متخرجيش بعد كده الا ما تعرفيني 
_حاضر
=طب يلا ي صغيرتي 
..استني 
_في اي 
=ماما قبل متموت كانت قيالالي في مذكره ليها هنا وقالتلي ادهالك بس مفتحهاش 
_طب هي فين 
=مش عارفه تعالي ندور عليها 
_لا لا مش وقته انا هاجي لوحدي تاني وادور عليها بس يلا دلوقتي عشان انتي لسه تعبانه 
=ماشي
غادر بلال ومسك.. 
.. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.. 
ف بيت ابوهم كامل… 
_مسك.. حببتي وحشتيني اوي البيت وحش من غيرك 
=وانت اكتر يبابا 
_تعالي عملتلك الاكل اللي بتحبيه 
=لا مش جيلي نفس دلوقتي،، شويه كده 
~هو انا مليش نصيب من الحب ده كله ولا اي 
_كامل.. مسكه من ودنه.. طول عمرك بتغير هههههه
=مسك.. طب بعد اذنكم هدخل انام عشان مش قادره 
ودخلت مسك.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_مسك ملها يبلال 
=كان بلال ناظر اليها حتي دخلت وقال بشرود.. ها.. هي بس تعبانه شويه يبابا 
_متاكد انها تعبانه بس 
=أيوه.. بعد اذن حضرتك هدخل اشوفها 
ــــــــــــــــــــــــــــــــ.. 
فتح بلال الباب وجد مسك ناظره امامها وكانها في عالم اخر حتي انها لم تشعر بوجود بلال 
جلس بجانبها… هدنك كده 
=فاقت من شردوها…. كده ازاي 
_مش بتكلي ولا بتذكري وع طول زعلانه 
_……. 
=مدد بلال علي السرير وشد مسك الي صدره وقال.. أنا عايز أشوف مسك بتاعت زمان.. مسك القوية. اللي عمرها مخافت من حاجه.. 
_قالت بحزن.. وانا كمان وحشتني مسك بتاعت زمان.. انت مفكر ان انا مبسوطه يبلال باللي انا فيه.. انا مبيفوتش يوم الا لازم انام معيطه.. وافتكر ايام زمان واتحسر عليها اوي
=بلال.. طب بصي بقي انا مش هسمح انك تدنك ع الحاله دي كتير.. انا هجبلك مدرسين ف البيت وترجعي زي الاول ومتفكريش ف اي حاجه وانا جمبك ومش هسيبك ويلا قومي البسي عشان مدرس الفزياء جاي دلوقتي والبسي حاجه واسعه فاهمه 
_مدرس فيزياء اي 
=عشان تبداي من الاول واعتبري ان النهارده بداية جديده لحياتك 
_بجد يبلال 
=بجد يقلب بلال.. قومي بقي عشان متتأخريش 
_هوا 
=هههههههههههه
ــــــــــــــــــــــــــــــ.. 
إي رايك ف الفستان ده.. وتلف بيه 
_بلال سرحان ف جمالها..كلمة جميل قليلة عليه 
=مسك بكثوف.. شكرا 
_عفوا ي اختي 
=هههههههههه 
… 
كامل… بلال 
_نعم يبابا 
=المدرس جهه يبني 
_حاضر جاي اهو.. ثم وجهه كلامه لمسك.. بصي بقي هتبصيله كده ولا كده قسم بالله اجيبك من شعرك وعلي العموم هو معندوش غمازه 
=احم احم 
_هههههههههههه يلا تعالي
=هو انت جاي معايا 
_امال اسيبكم لوحدكم 
=شعرت مسك بغيرته.. فكانت سعيده للغايه ثم قالت.. وفيها اي يعني 
_مسكها من خمارها.. بتقولي اي ي اختي 
=والله منا ده لساني منه لله 
_اه بحسب قدامي 
=حاضر 
_انتي ماشيه قدامي 
=مش انت اللي قولت 
_لا قصدي ورايا 
=هوووووووف 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ…
_اهلا ب أستاذ أحمد..نورت 
=الله يخليك يدكتور 
«”احمد مدرس فيزياء مش كبير ف العشرينات وشاب وسيم وذات اخلاق عُليا “»
اتفضلي يمسك..
_مسك راحه عشان تقعد ع الكرسي اللي جمبه شدها بلال وقال..لا انتي هتقعدي هنا جمبي 
=حاضر 
وبدأ المدرس الشرح..
ومسك منتبه جدا للشرح وبلال ينظر لها بحب وكأنه يفتخر بها فهي ابنته ومحبوبته المتفوقه..
ثم جاء لبلال اتصال..
_طب بعد اذنكم هشوف مين 
=اتفضل 
_ايوه ي أسامه 
=اي يبني انت مجتش لي 
_يعم مسك حالتها النفسيه متدهوره والجرح اللي ف راسها غير اني جبتلها مدرس فيزياء ف البيت كمان ومينفعش اسيبهم لوحدهم 
=طب وانت جبتلها مدرس لي دلوقتي مستنتش لي لحد متتحسن شويه 
_مسك مش هتتحسن الا اما تحس انها بتمارس حياتها طبيعي وحكاية الدراسه مأثره عليها شويه فعشان كده قررت ابدا معاها من النهارده
=طب عايزك تعالي نتقابل 
_يعم بقلك مش هعرف اسيبها 
=وفيها اي ما تسيبها يعني
_انت عايزيني اسيبها مع راجل لوحدهم ي اسامه انت اتهبلت حتي لو بثق فيه بس مينفعش انها تقعد معاه لوحدهم دينا محرم حاجه زي كده اصلا
=طب قول للحاج يقعد معاهم وتعالي ضروري 
_احس بلال من نبرة صوته أنه يريد إخباره بشيء يخص مسك ثم قال..خلاص تمام جاي نتقابل ف مكانا 
=تمام 
ـــــــــــــــــــــــــــــــ…
ثم دخل..انا اسف بس مضطر امشي دلوقتي 
_نظرت له مسك وكأنها تقول له متمشيش 
_وبابا هيجي يقعد معاكم ع ما تخلصو وانتي يمسك خلصي كلي وبعدين ذاكري ماشي 
=حاضر 
وجاء كامل ليجلس معهم…
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ…
_ازيك ي اسامه..
=الحمدلله مسك عامله اي 
_ادعيلها عشان الايام دي صعبه عليها اوي..ها كنت عايزني ف اي 
=انت قولت لمسك علي الخطه بتعتنا 
_يعم اسكت متفكرنيش دا انا اول مقلتلها كده ومكملتش كلامي لقتها منهاره من العياط بس فهمتها كل حاجه
=طب كويس أوي..اتصل بحنان واطلب منها تتقابلو وانا هراقب من بعيد 
_قلبي مش مطوعني 
=انجز يعم الاحاسيس مش وقته 
_بس ياض دا انت عيل فصيل 
=معاك رقمها 
_ايوه معايا..
=طب اتصل وانا هقف بعيد عنكم وقولها تقابلك 
…،
ـــــــــــــــــــــــــــ..
حنان بإستغراب..بلال..عايز مني اي ده دلوقتي ليكون عرف حاجه ثم ردت عليه..آلو
_بلال وقد تمثل انه يشتاق اليها ثم قال..وحشني صوتك اوي..
=حنان بشك..في اي يبلال..وبتتصل لي
_مش قادر اكمل حياتي من غيرك يحنان..انا لسه عايزك 
=بدات تقتنع بكلامه..طب ومسك 
_مسك سيبك منها…انا هنتقم من جوازي منها.. لكن انا بحبك انتي ممكن ترجعيلي تاني 
=موافقه بس بشرط 
_اي 
=تطلق البت دي
_اتعصب بلال ولكن حاول اخفاء عصبيته عنها..وقال طب ممكن اقابلك ونتكلم 
=اقابلك فين 
_انا مستنيكي ف المكان اللي كنا بنتقابل فيه ع طول متتأخريش 
=ماشي..سلام 
وأغلق معها وشاور الي أسامه ان كل شي تمام…
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!