روايات

رواية نفوس مريضة الفصل الأربعون 40 بقلم تسنيم حمدي

رواية نفوس مريضة الفصل الأربعون 40 بقلم تسنيم حمدي

رواية نفوس مريضة الجزء الأربعون

رواية نفوس مريضة البارت الأربعون

رواية نفوس مريضة الحلقة الأربعون

دخل خالد الي المنزل الموجود عادل فيه
بغضب جامح: عادل، عادل
خرج عادل واجابه بملل: نعم
قرب خالد منه و لكم وجهه بقوه: انت عملت ايه، ازاي تكلم سيلا وازاي اتوصلت معاها،وفتحت تلفونك هنا ازاي ،هو انا مش حذرتك
ترجع عادل خطوه ل وره بصدمه وضع يده علي وجهه بألم
وصرخ في خالد بغضب : سيلا ايه اللي كلمتها، وهكلمها ازاي و امته،قولتلك مكلمتهاش،و تلفون ايه اللي فتحته، انت واخد التلفون مني اصلا
صرخ خالد بغضب : وهي عرفت لوحدها ان انا معايا حنين صح، انت فاكر ياض اني مش فاهم انك انت اللي كلمتها اول مره عشان ترجع البلد، ماهي قالتلي
،و دلوقتى كلمتها تاني ،هو انت فاهم كده انك بتنجد نفسك، او هتخرج من هنا، دا كده انت هتودينا كلنا في داهـ…ـيه ياغبي
،واقسم بالله لو حد وصل لحد هنا
، لاشيلك الليله كلها يا عادل
عادل: انا مالي ومال ليلتك دي يا خالد وتشيلهالي ليه، انا عايز امشي من هنا،انا معملتش حاجه ، انت هتفضل حابسني كده لامته
خالد بسخريه: لما يبقي يبانلك صاحب ياروح امـ….ك ، وافهم يا عادل ان كل العيال اللي شوفتهم في البيت الكبير دا وكمان الستات ، شافوا وشك انت ، وعرفوك كويس ، وكمان نور معاك، والدنيا مقلوبه عليها بره،فا انت
اول واحد هتخسر، وانا كده كده مجهز نفسي وهسافر، يعني بقت ليلتك، و رجالتي مايقدروش يكلمه عليا بكلمه
عادل: خالد انا معملتش حاجه، وتلفوني معاك اصلا افهم، خالد انت كده هضيعني، انا مالي بكل دا
رد خالد بتجاهل : اختفي من قدامي يا عادل،وادعي ربك تعدي علي خير ، عشان باللي عملته دا الكل هيقلب عليا بسبب غبائك، ابعد
سابه خالد ودخل غرفه و خد هاتف وهو بيتاكد منه،ومش عارف ازاي عادل خده و كلم سيلا ، والمصيبه انها عرفت بوجود حنين معه،ووصلتله عن طريق ابوها، وغضب عليه بسبب بنته وتعريض شغلهم للخـ….ـطر
طلع خالد من البيت وهو بيـ…ـلعن عادل وانه استسهل معه.
مشي عادل وراه بضيق : خالد اسمعني،انا معملتش حاجه،يا خالد، خاااالد
خرج خالد من البيت تحت تجاهل التام،
و عادل بيحاول يتكلم معه
ووقف خالد قدام البيت ووجه كلامه ل فرد من الحرس: ممنوع يخرج من هنا فاهم
: تحت امرك يا باشا
خد خالد الهاتف ل رجالته اللي بيعرضوا البث علي الموقع الخاصه، عشان يعرف ازاي الرساله وصلت سيلا، ويتاكده ان الفون خالي من اي اختراق
……….
وصل بيجاد المول مع معتز وبداء يتجول فيه بهدوء، وقدر يوصل ل كاميرات المراقبه ،
وقدر يخترق الجهاز اللي متسجل عليه تسجلات الكاميرات في اليوم اللي اختفي فيه خالد بداخل المول، و عمل منها نسخه و خرج من المول مع معتز
ركبوا العربيه سوا وبداء بيجاد يشغل التسجيلات
بعد ما حدد الوقت المتوقع اللي دخل في خالد المول،من وقت المراقبه اللي كانت عليه من جاسر
وبداء يشغل كاميرات المراقبه الموجوده بمكان ،ويتابع الشاشه اللي ظهر عليها اكتر من عشر كاميرات باتجاهات مختلفه بداخل المول،
فتح بيجاد تسجيل الكاميرات الموجوده علي الباب اللي دخل منه خالد، وبداءه يتابعوا سوا
ركن خالد عربيته ودخل المول وهو مداري وشه بالكمامه والنضاره و الكاب، وبداء يتمشي بداخل المول
فتح بيجاد تسجيل تاني ب كاميرا مختلفه، وشاف خالد وصل ل كافيه طلب حاجه من الكاشير
وبعدها قام وراح الحمام، دقايق خرج تاني عادي و خد القهوه و طلع من نفس الباب وركب عربيته
معتز: جاسر قال انه مخرجش من المول، دا واحد تاني، بس ازاي
ضحك بيجاد بخفه: حركه قديمه اوي بس ذكيه
بص معتز للشاشه بستغراب: حركت ايه، هو ماغبش عن الكاميرا غير لما دخل الح…
قطع معتز جملته، تحت نظرات بيجاد الساخره
معتز: انت قصدك انه بدل هدومه، مع حد تاني في الحمام، وهو اللي خرج ورجع للعربيه، وان خالد خرج بشكل تاني
بيجاد بتسليه: اممم شكل خالد دا بيتفرج علي افلام اجنبي كتير
معتز: طيب هو كده نعرفه ازاي، دا ماخرجش من الحمام اصلا
بداء بيجاد يراجع الكاميرات مره واتنين وهو بيحاول يعرف،خالد خرج منين و غير لبسه بايه،وهو بيقلب فجأه ثبت ثواني وهو بيركز في الكاميرا
بيجاد :هو مش دا عادل
معتز : اه هو، شكلهم اتفقوا يتقابلوا في المول
رجع بيجاد بالوقت بالتسجيل وبداء يتابع عادل
ووصل للكافيه وقاعد علي تربيزه لوحده شويه، وبعدها وقف واحد قصاد التربيزه باين من ضهره،ادي شنطه ل عادل و خرج
معتز: مين دا وشنطة ايه اللي بيدهاله،
بيجاد: ثواني
اخدها عادل الشنطه و قام من الترابيزه ، بعد عن كاميرات المراقبه،واختفي
معتز: هو ايه اللي بيحصل دا
بيجاد: اللي وقف مع عادل دا خالد
رجع بيجاد بالكاميرا لحد ما خد عادل الشطنه و تابع الكاميرا حركه الشخص اللي قابل عادل وهو بيخرج من الكافيه ووراه واحد ملامحه مش باينه من الكاب
بيجاد:اخيرا لقينا الاخين الحلوين
خرج خالد من الكافيه و بعدها عادل راح وراه، ووصل خالد ل باب الخروج و عادل وراه،و عند باب خروج وقرب من خالد، كلمه و بعدها خرجوا الاتنين سوا من المول
معتز بغضب: يا ولاد ال….
بيجاد: عيب يا معتز، نغلط في حد مش موجود، لما نوصلها طلع كل اللي جواك برحتك،
قال بيجاد كلامه وهو بيبتسم لما شاف الباب اللي خرجوا منه و العربيه اللي ركبوها ، بلونها الاحمر و ارقمها، اللي حط احتمال ليها انها متبدله
بيجاد: يلا بينا، وامشي في الطريق اللي خدوه من عند المول
اتصل بيجاد ب جاسر: العربيه اللي اخدها خالد و عادل، عربيه حمره ودا رقم بتاعها يا جاسر حاول تعرف ل مين ، وانت عندك، واخر مكان ظهرت فيه
قفل بيجاد مع جاسر وهم بيركزوا علي طول الطريق و بيعملوا تتابع ل السياره بكل مكان فيه كاميرا علي الطريق ، واللي كان بيخد منهم وقت طويل، والقلق و الخوف بياكل في معتز، وهو عارف كل دقيقه تاخير، نور فيها تحت رحمه عادل، وهو عاجز حتي عن انه يحميها، او يوصلها، ونوبات غضبه بتزيد ، واللي بيقابلها بيجاد بتجاهل تام
وهو بيتابع اللي بيعمله وفعلا العربيه كانت بتظهر طول الطريق علي الكاميرات
لحد ما وصلوا لمكان بعيد وماظهرتش العربيه عليه في الكاميرا الموجوده
معتز: العربيه مش موجوده يبقي راحوا فين
بيجاد: هنا في مدخلين، الاول مافهوش كاميرات، والتاني الكاميرا بعيد جدا في اكتر من شارع قبلها،
معتز: كده ضاعوا
بيجاد: ثواني اشوف شكل المنطقتين
دخل بيجاد علي جوجل مابس، وشاهد المنطقتين
، بتفاصلهم كلها
اشار بيجاد علي شاشة اللاب: هم تقريبا دخلوا من هنا
معتز : اشمعنا يعني
بيجاد: مش عارف،مجرد توقع، خلينا نجرب و نشوف
معتز: ماشي يلا
رن تلفون بيجاد و كان جاسر و بلغهم ان اخر ظهور للعربيه علي الردار، كان في نفس الطريق اللي اتوقع بيجاد
……………
وصل ياسين ل بيت ابوه لاخذ السياره وقبل ما يمشي« هنا» كلمته وهي حسه انها تعبانه
قرر يرواح ليها ياخدها و ويوديها عند بيت ابوه مع ميرفت و هاله يهتمه بيها
وبعدها طلع علي فيلا فاروق بعد ما كلمه بيجاد،
كانوا بيحاولوا باكتر من طريقه يوصلوا للبنات، مابين جاسر و خالد في القسم و بين ياسين اللي متوقف علي ظهور خالد
وبين بيجاد و معتز واللي بحاولوا يعرفه العربيه وصلت ل فين
وفجاء تلفون بيجاد رن بانذار متكرر،خرج بيجاد تلفونه وابتسم ب سعاده
: استنا كده يامعتز، يظهر كده ان سيلا دي عندها قدرات خاصه
معتز بستفهام: اشمعنا، خالد ظهر
بيجاد : تلفون عادل اتفتح
معتز: يعني عرفت مكانهم فين
بيجاد: اه، اتصل بسرعه بي جاسر و بلغه بالجديد خليه يبلغ الضابط اللي شغال علي القضيه،وخليهم كلها يجتمعوا هنا
ظهر ل بيجاد مكان التلفون علي الخريطه،واللي كانوا بالفعل قربوا منه جدا
معتز: احنا قريبين منهم، كلمهم انت، وابعتلهم الموقع، وانا هطلع للمكان دا، وخليهم يحصلونا علي هناك
بيجاد: هناك فين اهدي كده،واعقل واعمل اللي قولتلك عليه وبس
قال بيجاد كلامه وهو بيضغط علي ازارا اللاب بسرعه مع اصراره ل انتظار الكل وكلمهم معتز بسرعه
…………..
خرج خالد من البيت بغضب وهو بينادي احد رجاله
خالد: خد التلفون دا واركب عربيه وطلع بيها بره المنطقه خالص،وفي ابعد خرابه و ارمي فيها
خد الرجل الفون من خالد: تحت أمرك يا باشا
وراح ركب عربيه بسرعه و طلع بيها، لينفذ امر خالد،
واخذ يقلب الرجل الهاتف بين يده وهو ينظر اليه بطمع، ف الهاتف قيم جدا ،واكمل طريقه الي احد معارفه ل يببيع الهاتف له
صعد خالد سيارته لكي يذهب الي سيلا ،وهو يفكر في عذر ل حماه ليهداء غضبه منه بعدما تواصلت سيلا معه و معرفتهم بخطـ..ـفه ل حنين
فهو اصبح معرض للعقاب من المنظمه ،لكسر حكمهم من التقرب من الفتاه التي احدثت مشكله ليهم من قبل عام و نصف ،وهو رفضه قتـ…ـلها ل يعود من جديد بنفس المشكله
وايضا هو اصبح خائـ…ـن لابنت الرجل المهم بالمنظمه،والذي اقنعه خالد بانه سوف يعود للبلد من اجل مشكله بالعمل وليس خلق مشكله اكبر ومحاولته لاستعاد زوجته الاولي
اخذ يخبط السياره بغضب وقلق من القادم ، الي ان وصل ل بيت فاروق
…………
ظهر عند بيجاد نقطه في الشاشه وبدات تتحرك وتبعد عن المكان
و بيجاد بيشتغل علي اللاب بسرعه وتركيز عالي
معتز: انت بتعمل ايه الموقع بيتغير ، والتلفون بيتحرك من مكانه
بيجاد: ثواني بس
اكمل بيجاد شغله علي للاب وبعدها فتح كاميرا هاتف عادل ،ل يظهر سقف السياره فقط
صرخ معتز بغضب: انا عايز افهم انت بتعمل ايه كل دا، واحنا واقفين ليه، وهم اتحركوا من مكانهم
بيجاد:انا شغلت كاميرت الفون اهو وهنشوف ايه اللي بيحصل ، وكنت بعمل ايه، بثبت برنامج سرقه علي التلفون عشان لو التلفون اتقفل اقدر افضل علي اتصال بيه و مايضعش منا
،المهم نوصل للنقطه اللي ظهرت بالاول
معتز: طيب التلفون اتحرك ليه
بيجاد: معرفش يمكن فخ،اديه اهو مفتوح لما نشوف بيعملوا ايه، المهم يوصل ياسين و جاسر و خالد
…………
عند ياسين،انتظر ياسين ظهور خالد امام فيلا ابوه ، ونزل من سيارته ينفذ اللي طلبه منه بيجاد،
ولكن بطريقته ابتعد ياسين تحت لعانـ….ـات وخالد له و تلك اللكمه الزرقاء التي تزين عين خالد بقوه،
بعدما قام الامن بفصلهم عن خالد بصعوبه
وقف خالد ينظر الي سيلا التي كانت تشاهده من بعيد اشتباك ياسين معه واقترب منها بغضب وهو يغطي عينه بيده
وقفت سيلا مقابل لي: خالد حبيبي،حمد لله علي سلامتك،مين اللي عمل فيك كده
خالد:ما انتي كنتي واقفه بتتفرجي، اكيد شوفتي
سيلا:امم،كنت بتفرج بس معرفش عمل كده ليه،وماسعتش عايز منك ايه كمان
خالد:في مشاكل بينه وبين عادل
سيلا:اممم تمام يا خالد، دا موضوع مايهمنيش
،المهم بالنسبالي عايزه اعرف دلوقتي انت ليه رجعت مصر يا خالد،انت سبتني هناك وجيت هنا لوحدك عشان مشاكل شغلك و لا عشان قطتك الحبيبه اشتقت ليها
خالد: قطة ايه، سيلا انتي فاهمه غلط، حنين بقت خـ…ـطر عليا و كانوا عايزين هي واهلها يوصله ل ابني سليم ويخدوه، ويكشفوا الماضي وانا جيت عشان كده
اشارت سيلا الي وجهه خالد المجروح: جيت عشان ابنك وهو اللي خربش وجهك يا خالد
، ولا ام ابنك اللي خربشتك بالشكل دا،وانت بتحاول تترمي في حضنها وبتروي شوقك ليها ، حنين طلعت قطه شرسه اوي يا خالد
وضع خالد يده علي وجهه بغضب وهو يتذكر نور وهي تجـ…ـرح وجهه: دي مش حنين الي عملت كده، انا كنت لسه بتخانق مع الزفت اللي بره قدامك، سيلا سيبك من كل دا، انتي لازم تاخدي الولاد و ترجعي حالا، وانا هحصلك وابقي افهمك كل حاجه هناك في بتنا،
سيلا: مش عايزه افهم حاجه يا خالد، ومافيش بيت هنعيش في سوا تاني انا وانت، وانت هتدفع تمن خيـ…. ـانتك ليا وغالي كتير يا خالد، عشان بابا هيخد ليا حقي
خالد: سيلا انا ماخنتـ….ـكيش، حبيبتي انا بحبك انتي وبس يا سيلا..
قطع كلام خالد تلفونه اللي بيرن باصرار، رد عليه، ليصرخ الطرف الاخر بغضب
واتوسعت عين خالد بصدمه: انت بتقول ايه، قوة ايه اللي هتروح ل مكاني، انت بتهزر، حصل امته دا، وعرفوا مكاني منين
الطرف الاخر: في حد بلغ بوجود مراته هناك و جاب دليل،انا مش عارف ايه هو،وفي قوه هتروح علي هناك حالا بس واقفين علي اذن النيابه
خالد : مراته هناك!! انت لازم تتصرف بسرعه و تمنعهم، ماينفعش يروحوا حد هناك
الطرف الاخر: انا بتصل بيك عشان تتصرف انت، انا مقدرش اعملك حاجه اكتر من كده،
خالد: مين اللي بلغ عني
الطرف الاخر: جاسر غنيم
خالد: تمام انا هتصرف حالا ، حاول تاخر اذن النيابه باي طريقه
قفل خالد بغضب و خوف من اللي جي ومن اللي شغال معاهم لو عرفوا باللي بيحصل صرخ بغضب: جااااااسر
ليخبط هاتفه بالارض بغضب وهو بيتلفت حاولين نفسه ومش عارف يعمل ايه لو حد منهم اتكشف انه السبب
سيلا: خالد ايه اللي حصل
خالد: لازم تسافري حالا يا سيلا وتاخدي الولاد معاك، لازم نسيب البلد، انا هروح اخد ورقي وانهي كام حاجه وهسافر وراكم، وانتي احجزي علي اي طياره خرجه من البلد حالا
سيلا: انت مالكش دعوه بيا خالص يا خالد من دلوقتي، خلي قطتك تنفعك سلام
خالد: مش وقت جنان يا سيلا و لا غيره
ضحكت سيلا بسخريه: غيره، انا اغير عليك، فوق يا خالد انا سيلا يعني انت ماتفرقش معايا، ابعد عني، انا بكـ…ـرهك
خالد: برحتك بس لو خايفه علي نفسك و ولادك سافري لابوكي اكتر واحد هيحميكي دلوقتي، ووجودك هنا اكبر خـ…ـطر عليكي انتي والولاد
سابها خالد بسرعه وهو بيصعد الي سيارته و قام بالتحدث مع رجاله عن طريق لاسلكي
وطلب منهم ان يجمعوا كل ما هو ممنوع بداخل مملكته و اي دليل يخص اعمالهم و يضعوها بالبيت الكبير ،
ويقوم بحماية المكان ومنع اي غريب من الدخول اليهم
……………………….
توجه الجميع الي المكان الذي يتواجد به بيجاد و معتز ، بعد تنفذ جاسر و خالد طلب بيجاد منهم
واجتمعوا معا من جديد
واقفوا الخمسه مع بعض بيفكروا ازاي يدخلوا المنطقه اللي حددها هاتف عادل الاول، وقد رائها كلها عن طريق جوجل مابس، وتلك المنطقه مجهوله و غير معروف مداخلها و مخارجها
بيجاد وهو بيراقب ال gps الموجود بسيارت خالد
بيجاد: كده خالد رجع المنطقه تاني، هنعمل ايه
معتز: طيب احنا واقفين نفكر كل دا في ايه مش فاهم، خالد هناك وعادل المفروض هناك مانروح المكان الزفت دا ونشوفهم
ياسين:تمام، كل واحد فينا يروح بعربيته و نتفرق، وندخل من طرق مختلفه
جاسر: ماشي يلا نتحرك بسرعه
بيجاد: يلا علي فين انت وهو، بقولكم دي منطقه مجهوله ، ومش عارفين، ممكن نقابل ايه هناك
ياسين: بيجاد دول عيلين مالهمش لازمه، مش محتاجين نعمل ليهم حساب اوي كده
بيجاد: ما عشان هم عيلين مالهمش لازمه واكيد عندهم اللي بيساعدهم، وهو مش قليل، بدليل انه قـ…ـتل واحد عيني عينك في وسط النهار وهو تحت المراقبه ، مش دا اللي قولته يا دكتور
جاسر:ايوه دا اللي حصل،بس هنفضل نتكلم كده لحد امته
بص بيجاد ل ياسين:هو انت يابني مش رجل اعمال
ياسين : انا
بيجاد: اومال انا، اه انت
ياسين: اه اشمعنا
بيجاد: طيب فين رجالتك، الحراسه، جردات، اي حاجه
ياسين: هعمل بيهم ايه
بيجاد:هنتصور معاهم سيلفي
جاسر: انت هتفضل تهزر كده كتير، قدر شويه الموقف اللي احنا فيه، و متشكرين اوي ليك لحد كده، احنا هنتحرك، الوقفه دي مالهاش لازمه
بيجاد:انت صح ، بصوا رواحوه انتم مع السلامه شوفوا هتعملوا ايه، بس قبل ما تمشوا حد يوصلني المستشفى تاني ، وماتقلقوش هبقي ادعلكم بالرحمه
جاسر: مش وقتك بجد ، خليك انت هنا و لما نرجع نبقي نوصلك
بيجاد: لا ماضمنهاش دي، يابني انت وهو، افهموا انت محتاجين سـ..ـلاح و رجاله للااحتياط علي الاقل، انتوا هتدخلوا منطقه لا عارفين هندخلها ازاي او هنخرج منها منين او ايه اللي هيقبلنا هناك، شوفه هتعملوا ايه وانا مستني
تركهم بيجاد و تحدث خالد يأيد كلامه : بيجاد معه حق، لازم نتصرف، احنا مش عارفين ممكن نقابل ايه
نظروا كلهم ل بعضو واقتنعوا بكلام بيجاد، اللي تركهم وقعد فوق عربية معتز وربع
، وسابهم يتفقوا
ياسين: انا معايا السـ…ـلاح بتاعي
جاسر: وانا كمان
خالد: واحنا مش معانا لازم نعمل حساب اللي هنشوفه
صرخ بيجاد فجأه بتسليه: قتلـ….ـته
قطعوا كلامهم وبصوا ل بيجاد اللي وضع سامعه بأذنه و بيدندن معاها بتسليه
قرب منه خالد بقلق:قتـ…ـلت مين
ونظر ل هاتف بيجاد وشافه فاتح جيم ببجي ،و بيلعب، وهو مشغل اغاني بصوت عالي بالساعات
شد خالد السماعه من اذنه: ببجي انت سايبنا بتلعب
سحب بيجاد السماعه منه ووضعها بأذنه مره اخري : خاليك في حالك، ورحوا شوفوا هتعملوا ايه انتوا، انا عملت اللي عليا معاكم، كملوا انتوا
……..
تركه خالد بهدوء وابتعد ليقف معهم واتفقوا جميعا علي التسلل للمنطقه و محاولات الوصول ل للبنات
، اولا الي ان يصل اليهم الدعم
وتحدث ياسين الي صديقه و مدير شركة الامن التي تعمل لديه،
قصه له ما يحدث معه بالمختصر عن الوضوع وطلب بعض الراجل و الدعم لهم سريعا الي ان تصل الشرطه..وارسل اليه الموقع
اجابه صديقه بان امامه ساعه واحده وسوف يصل للموقع مع كل ما طلبه منه
ابلغهم ياسين بما دار بينهم ،، اتفقوا الجميع للوصل الي اقرب نقطه بالسيارات وبعدها يدخلون للمنطقه علي قدميهم بخفه حتي يكتشفوا المنطقه دون ان ينتبه اليهم احد
صعد جاسر الي سيارته مع خالد واتحرك
وياسين تحرك خلفه بسيارته
نزل بيجاد من فوق سياره معتز، وعندما وجدهم سوف يتحركوا للمنطقه
قرر يتركهم الي مصيرهم،
صعد معتز الي سيارته بسرعه وقبل ان يتحرك
، فتح بيجاد باب السياره وصعد بجواره
معتز: انت رايح فين، مش قولت انك هترجع، و مش هتيجي معانا
بيجاد: هروح دريم لاند، اطلع واخلص
وصلوا ل اقرب مكان و نزلوا من السيارات جميعا
وقبل ان يدخلوا المنطقه
نظر بيجاد الي هاتفه : ثواني كده خالد بيخرج من المقر تاني،وبيتحرك بسرعه
صعد جاسر الي عربيته واخذ هاتف بيجاد منه : انا هروح وراه، ماينفعش اسيبه، ممكن يكون خد حنين، وهتواصل معاكم
جري جاسر بالعربيه خلف ال gps
وتسلل الاربعه بداخل المنطقه بخفه
…….. …….
عند خالد دخل الي مملكته بغضب وتوجهه الي رجاله
خالد: عملتوا اللي قولتلكم عليه
: ايوا يا باشا حتي اجهزت الكمبيوتر و اجهزت المراقبه موجود في البيت الكبير، بس هو في ايه
خالد: اقفل علي عادل كويس جوه البيت، وانتم في بنزين معايا في العربيه، عايزكم تغرقه البيت الكبير كله من بره و جوه ، لحد ما اخرج وبعدها تخلوا المنطقه
: هو في ايه يا كبير
خالد: نفذوا اللي قولتلكم عليه من غير سؤال،و بسرعه
بعدوا عنه وبداءه ينفذه اوامر خالد
تركهم خالد و دخل الي البيت الكبير ومنها الي الغرفه الموجوده بها حنين والتي مازالت نائمه بفضل المخدر
حملها بين يده وخرج بها وهو يتابع رجاله و يتجاهل صرخـ….ـات الاطفال و السيدات بداخل الزنازين ، وهم يغرقوانهم بالبنزين
وضع خالد حنين بداخل السياره وربط لها حزام الامان
وواقف ينظر الي مملكته يودعها: شكل دي النهايه
انتهي الرجال من عملهم و توجهه الي خالد: تمام كده خلصنا
خالد: يلا من هنا كلكم و اربع بس بسـ…ـلاحهم يفضلوا هنا،ولو اي حد قرب اتعملوا معه، ماتخرجوش من المنطقه غير والبيت دا منتهي تماما
اشار خالد علي اكثر اربعه مقربين منه واكمل حديثه:انتم اللي هتفضلوا
،والباقي كله يسيب المنطقه بسرعه ويختفي فاهمين
صعدا الرجال الي سيارتهم سريعا و خرجوا من المنطقه،ودخل خالد الي وسط البيت الكبير وقام باشعاله
ثم خرج بسرعه وصعد الي السياره بجوار حنين النائمه، فهي الان اصبحت مفتاح نجاته او هلاكه، ليصبح بطل او خائـ…ـن
فبعدم وجودها بداخل المكان و وجود نور مع عادل سوف تلتصق بعادل كل التهم التي يمكن توجيهها اليه
، ومع بقايا ذلك البيت ، سوف يصبح بذلك انقذ منظمته واخفي كل دليل عليهم
،فبمجرد فكره وجود حنين معه بالنسبه للمنظمه سوف يصبح هو المتهم الاول بدمار اعمـ…ـالهم و تعريض اسمائهم للخـ…ـطر،
وهو الاصعب، فلن يرحمه احد حتي ولو بداخل السـ…ـجن
ام الان، حتي لو قامت نور بالشهاده ضده،فهو سوف يسافر باورق مزوره،وحنين ضمان خروجه من البلد، والاهم سوف يقوم بأثباات برائته مع من يتعامل معهم،و عدم ظهور اي دليل عليهم
………………….
دخل الاربعه الي المنطقه المهجوره والتي اصبحت مهجوره بالفعل فلا يوجد احد هنا
توتر معتز بخوف : مافيش حد خالص هنا، هم مشيوا ولا ايه اللي حصل البيوت دي فاضيه
وفجأه انطلق ضرب النـ….ـار عليهم، ليختبئ الاربعه خلف احد البيوت
نظر بيجاد اليهم بغضب: البيوت فاضيه
اخذ يضغط علي كفه بغضب، فلا احد منهم يملك سـ….ـلاح سوي جاسر و ياسين، وجاسر ذهب خلف خالد ، والرصـ…ـاص يتطيار عليهم كالمطر
بيجاد :دا هيتعمل علينا حفلة باربكيوا، من مجرد عيلين
، حلو الاستقبال بتعهم دا
معتز: دا كويس ان في حد ظهر بدل الصحره اللي دخلنها ،كده يبقي دا المكان الصح،و نور اكيد هنا
اخرج بيجاد خنجره الفضي من عند خصره ونطق بغيظ: احنا كده في المكان الصح،و نور اكيد هنا!!
بالنسبه ان احنا مش معانا سـ..ـلاح ندافع بيه عن نفسنا عادي
اكمل بسخط واضح: روح يا معتز استشهد في سبيل حبها يا خويا ، دا انا هاين عليها اللعب في خلقكم انتوا الاربعه بالخـ..ـنجر دا
عالم غاويه فرهده، فيها ايه لو نسمع الكلام بس
انهي بيجاد كلامه الساخر وهي يتسلل حول البيت بخفه وذهب معتز خلفه ، مستغلين انشغال الرجال بياسين الذي يتبدل معهم ضرب النـ…ـار
وصل بيجاد لواحد من رجال خالد وطعـ…ـنه بخنجره سريعا واخذ معتز السلاح من بين يده
……
وصل جاسر الي سياره خالد بسرعه جنونيه وهو يطارده ليري حنين نائمه بجواره بداخل السياره ل يهداء قليلا
حاول خالد تفادي سياره جاسر والاسرع اكثر للهرب منه
ليصتدم جاسر بسيارته بمن اتجاهه ليخبط خالد بقوه ويحاول السيطره علي السياره
اخرج خالد سـ…ـلاحه بغضب ، واطلق علي جاسر بغيظ اكثر من مره
استقظت حنين علي صوت اطلاق النار و حركة السياره العنـ…ـيفه، وهي تئن بألم واضح، وفتحت عينيها ببطئ ل تتوسع بصدمه عندما
رأت خالد بجوارها
، صرخت بقوه وهو يتجسد امامها مشاهد خالد و كل ما قام بيه في طفلها، وكل بث اجبرها علي مشاهدته ،لتحاول التقرب من خالد بغضب واضح،تقسم بالـ…ـثأر، ليمنعها حزام الامان،قامت بفكه،وعادت ل خالد تضربه بيدها و قدميها بغضب وهي تصرخ بيه
حنين: سليم ابني، دا كان ابنك انت كمان اقتـ…ـلته ليه، كان عملك ايه، يا…..
دفعها خالد عنه بقوه وهو يحاول التصويب علي جاسر
عادت حنين تقترب منه وهي تنظر اليه بجنـ…ـون و مشاعر الغضب تملكتها علي طفلها الصغير وغيره، وكانها تحولت الي وحش
ل تهجم عليه، وتغرس اظافرها بيده ل تبعده عن قياده السياره ، وتقوم من مكانها تجذب شعره وتضربه بقوه
اتصدم خالد من تحاولها ووقع سلاحه من يده بداخل السياره ،وحاول يسيطر علي قيادة السياره و يبعد حنين عنه وهو يصرخ بيها: اخرسي بقي هناعمل حاد…ثه
انتبهت حنين الي صوت جاسر و صرخاته باسمها لتراه بداخل تلك السياره التي تقوم بملاحقتهم ، و تنظر اليه بستغرب
ولكن وجوده زادها قوه، ل تلكم خالد بقوه و تغرز اسـ…ـنانها ب رقبـ…ـته ويدها الاثنين تجذب شعره بقوه ،
فقد خالد قدرته علي القياده، وهو يحاول ابعدها حنين عنه وهو يصرخ بها لتتوقف
صرخ جاسر باسمها: حنييييين
اتصدم جاسر من المنظر والشاحنه الكبيره القادمه عليهم، وتملكه الخوف علي حنين،من اصتدام الشاحنه بهم،ليطلق رصـ…ـاصه علي عجل السياره بسرعه ،ل تنجرف السياره الي جانب الطرق وتصدم ب احد البيوت
اوقف جاسر سيارته و نزل بسرعه خلف سياره خالد
فتح باب السياره وجذب حنين من دخالها وابتعد بها عن السياره ووقفت مقابل له
جاسر بلهفه: حنين انتي كويسه
بكت حنين بقوه : جاسر،
اقـ..ـتل ابني،دت اقتـ…ـل ابني،انا شوفت حاجات كتير اوي ياجاسر عـ…ـذب ناس كتير ،غير اللي عملوا فيا دا شيـ…ـطان مـ…ـوت ابنه بايده
تحدثت حنين بكلام متقطع غير مفهوم ليحتضنها جاسر بقوه : ماتخفيش يا حنين واهدي، ابنك عايش والله عايش، الطفل اللي مـ..ـات ماكنش ابنك
حنين: سليم عايش، وانت تعرف منين، انا شوفته،شوفت الحـ..ـيوان دا وهو وهو…
جاسر:انا فاهم دا مش سليم، هو ضحك عليكي وبس، عشان يوهمك بكده، ابنك لسه عايش
حنين:يعني سليم عايش بجد، ابني عايش، خدني لي يا جاسر ارجوك،عايزه اشوفه
جاسر:ان شاء الله هتشوفه يا حنين، ماتخفيش
استعاد خالد وعيه ومسح الدمـ…ـاء عن جبينه بقوه، و فك حزامه،ثم بحث عن السلاح ووجده
خرج من السياره و هو بيوجهه سلاح علي حنين وجاسر
خالد: بجد انت هتخليها تشوف ابنها،طب ازاي، لا وبتاكدلها كمان انه عايش، انتي نسيتي يا حنين البث اللي صورنا سوا يا عمري ولا ايه
جاسر: لو نطقت اسمها تاني علي لسانك هقطعـ…ـهولك ،واه سليم عايش، وهيرجع ل حضنها و يعيش معاها غصبا عنك، دا لو انت كنت لسه موجود اصلا، والطفل اللي انت وهمتها بي، اتعمل لي dna ومطلعش ابنها، اللي جده استلمه وهو بياكد انه حفيده، يبقي سليم فين
ضحك خالد بخفه : اممممم، يبقي سليم معايا يعني،
جاسر انت اثبت ان الطفل اللي ادفن مش ابني، بس ماثبتش انه عايش
اكمل خالد كلامه بهدوء: هو انت ليه يا جاسر مش قادر تفهم، ان حنين مش ليك ولا عمرها هتكون ليك ، دي ام ابني وانا احق بيها، ولو كانت رضيت من الاول بعشتها معايا، كنت خلتها تعيش حياة الملوك، بس احنا فيها
وجه خالد حديثه ل حنين: حنين لو عايزه ابنك فعلا، انا مستعد اخدك ليه، بس تعالي هنا قربي مني، جاسر هيضيع فرصتك اني تلاقي ابنك، سليم مش معه ، ابنك معايا انا، خلينا نمشي من هنا يا حنين
نظرت حنين ل خالد : سليم لسه معه
نظرت الي جاسر بحيره : هرجعهولك يا حنين خليكي واثقه فيا
نظرت حنين لي بخوف
وجاسر تابعها بصمت و قبل ماتتحرك خطوه كان جاسر جذابها لي ودفعها خلف ظهره ووجه السلاح علي خالد
صرخ جاسر بغضب :قولتلك هرجوعه ليكي،انت بتفكري في ايه ،هو انتي بتفكري في عرضه
ووجهه كلامه ل خالد: هو انت ياض جايب الثقه دي منين، ان هسيبك تمشي كده عادي ،لا و كمان هسبلك مراتي تمشي معاك
حنين بستغرب :مراتك دي مين
جاسر: انتي يا حنين احنا اتجوزنا يا حبيبتي ، وابنك هيرجع متقلقيش، وجي دلوقتي وقت دفع الحساب
، وهدفعك يا خالد ثمن كل مره قربت فيها منها، سواء وهي خطبتي زمان، او حتي وهي مراتك،
وهخليك تندم علي تفكيرك فيها دلوقتي
انهي جاسر جملته ليركل السلاح من يد خالد بعيد، ويقترب منه ويقوم بضرب وجه خالد بظهر سلاحه اكثر من مره بسرعه، ليقع خالد علي الارض امامه فاقد الوعي
………
سمع عادل صوات اطلاق الـ….ـنار المنتشر بالخارج واستغرب من ما يحدث،حاول الذهاب الي باب البيت ليري ما يحدث،ليجد الباب مغلق من الخارج
فتح عادل شباك بالصاله ليجد البيت الكبير يخرج النار منه و هناك حركات غير طبعيه بالخارج ، التفت بسرعه حوله و اخذ سكين يخبها بملابسه
و اقترب من غرفة نور بسرعه وفتحها، ليأخذها معه و يحاول الخروج من البيت و ينقذ نفسه و نور
دخل الغرفه ورائ نور تستند علي الحائط و بخوف وهي تسمع صوت صراخات تصل ليها
نور:انتوا بتعملوا ايه هنا، مين كل دول اللي بيصرخوا
عادل: معرفش في ايه، انا ماليش دعوه باي حاجه،احنا لازم نخرج من هنا بسرعه،انا خالد حابسني زي زيك في البيت دا
نور:فين حنين
عادل:مع خالد ويلا معايا البيت اللي جانبنا بيتـ…ـحرق والنار اكيد هتوصل ل هنا، والباب مقفول علينا
نور: انا مش هروح معاك في حته، ابعد عني
عادل: ابعد عنك ايه بقولك هنمـ..ـوت يلا اتحركي
جذب عادل نور تحت مقاومتها وصعد بها الي سطح المنزل
و اتنهد براحه لعدم وجود الحرس بالسطح
ابتعد عن البيت الذي يحتـ…ـرق و جذب نور ل سطح البيت الاخر الملاصق لهم من الجهه الاخري
وصعد الي سطح البيت الاخر، فابيوت المنطقه كلها عباره عن دورين فقط
جذبها عادل نور الي سلم المنزل، لعلي باب البيت دا مفتوح،
هبط بها بداخل البيت وثم تواجه بيها الي باب المنزل وفتحه
ليصدم بخوف عندما رائ ظهر معتز هو و ياسين ومعهم رجلين اخرين مختلين تماما عن حرس خالد، وهناك ثلاثه مربطين امامهم علي الارض
رأئتهم نور وابتسمت بفرح وهي تصرخ باسمهم: معتزاا، يااااسين، معتز
صرخت نور عليهم، ليلتف معتز وياسين اليها، وحاولت ان تتحرر من قبضة عادل ولكنه اعادها الي البيت و اغلق الباب بسرعه،
جري الثلاثه علي الباب معتز و ياسين و بيجاد
وظل خالد امام الحرس
جذب عادل نور معه وهو يحاول اخذها معه الي السطح وهي تقاومه بشده
نور:اهو جالك يا عادل،ومش هو بس عشان ينجدني،شوف هتعمل ايه مع اللي بره دول انت واخوك
عادل بغضب:اخرسي
ويلا اتحركي معايا انا هخرج بيكي من هنا، اسمعي الكلام و اتحركي معايا و خلينا نخرج سوا من هنا احسن ليكي،
كسرك الباب و دخل الثلاثه معا ، ليرتعد عادل بخوف، ووضع السـ…ـكين التي معه فوق رقـ…ـبة نور
ويهددهم بها: ماحدش يقرب خطوه لو خايفين عليها
نظر معتز الي نور بقلق وهو يري الشاش الملفوف حول راسها وتقدم خطوه من عادل : انت عملت فيها ايه يا حـ…ـيوان يا….
عادل: مالكش دعوه ابعد عن هنا لو خايف عليها
معتز: هتعمل ايه يعني سابها يا عادل، خلاص انتهت، كفايه عليك كده
عادل: هي ايه اللي انتهت، نور يا تكون ليا،يا ياخدها للـ..ـموت ، مش هسبهالك يا معتز ، ما انا قولتلك بحبها
جلس بيجاد علي يد كنبه وهو يشاهد بتسليه، فملامح الذعر علي وجهه عادل تروق له بشده
و اخذ يلعب ب خنجره الفضي بتسليه وهو يتمتم : هو الفيلم دا قديم اوي، بس مسلي
نظر ياسين اليه بطرف عينه: مختل
وجهه بيجاد كلامه ل عادل : يابني انت،بتحب ايه بس، اخلص وسيب البت، انا عايز افهم هتروح بيها فين، انت متخيل ان احنا هنسيبك تمشي بيها من وسطنا احنا التلات سهله كده،يا بني انت ضيعت نفسك بغبائك وحقدك علي الناس
صرخ عادل بغضب : بس يالا
اشار بيجاد علي نفسه ب خنجره بصدمه : انا يالا، بيجاد يتقاله يالا، حاضر هابس يا استاذ عادل
معتز: عادل سيب نور، وخليك راجل لو ل مره واحده، ووجهني وماحدش فيهم هيدخل
عادل: مش عايز، ومش هسبه…..
صرخ عادل بألم قبل ان يكمل جملته، وسحب يده بسرعه الموجوده علي رقبة نور،وهو ينظر للخنجر الذي اخترق منتصف ظهر يده بصدمه
جري معتز علي نور بسرعه بعد ان تقعت علي الارض والسـ…ـكين التي بيد عادل قد جرحـ…ـت رقبـ…ـتها بالخطاء وهو يسحب يده
وضع معتز يده علي رقبتها وتمتم بخوف : نور انتي كويسه
ثم نظر الي بيجاد ب غضب وهو يصرخ به: انت عملت ايه يا غبي
اقترب ياسين من نور و جلس بجوارها وهو بينظر ل بيجاد بصدمه،فقد رائه وهو يرمي بالخنجر علي عادل بدون اهتمام لاحد، لمجرد كلمه
صرخ ياسين عليه بغضب: ازي تعمل كده
همست نور بتعب: خلاص يا معتز انا كويسه،
وضعت يدها علي الجـ…ـرح : مجرد جرح سطحي، هيخف بسرعه، المهم حنين كانت موجوده هنا،، خالد خدها
ياسين: متقلقيش يا نور، جاسر راح وراههم
اسندت نور راسها بتعب بحضن معتز
استشعر معتز حرارتها ووضعه يده علي جابينها: هو عمل فيكي ايه
همست نور بتعب: انا سمعت صرخات ل ناس كتير
نظر بيجاد اليهم بعدم اهتمام وذهب الي عادل ببطئ و ابتسامه مختله تعتلي وجهه
قام عادل وقف وهو بيبعد ب خوف و بيجري بعيد عنه ذهب لاحد الغرف و بيجاد خلفه
و قبل ان يغلق الباب
دفع بيجاد الباب بقوه، ليقع عادل علي الارضه
بيجاد بتسليه: انت بتجري ليه انا عايز بس الخنجر بتاعي، مش كنت عايش الدور من شويه
وقف بيجاد امام عادل ليسترد خنجره واللتمعة عينيه بتسعاده. مع رائيته للدمـ…ـاء علي كف عادل حول الخنجر
وقف بيجاد فوقه وهو ينظر اليه ببتسامه : تعرف انك غلط مرتين الاولي ممكن اسمحك فيها بس انك تغلط فيا، انا عملت ليك حاجه عشان تقولي يالا ، مش عيب، هو بابا مالكش تحترم الاكبر منك
تراجع عادل بخوف من نظرات بيجاد وكلمته المختله، و قربه عليه
عادل: انت عايز ايه، ابعد عني
مط بيجاد شفتيه بتسليه:و هعوز منك ايه، انا بس هاخد الخنجر بتاعي قولتلك ، اصل هو عزيز عليا اوي، دا هديه من صديق مقرب، طلع خا..ين زيك كده، تحب تعرف عملت في ايه، بس بشرط تخلي سر بنا
انحني بيجاد فوق عادل و جذب زراع وقام بلويه للخلف واخذ يحرك الخنجر بداخل يده بتسليه: شكله حلو اوي في ايدك، تعرف
صرخ عادل بألم وهو يتخبط بين يده ويحاول انتزاع زراعه وهو يتنفس بصعوبه: لا لا ااااااه، اوعي ااااه
ضحك بيجاد بشده وهو بينزع الخنجره من كـ..ـفه تحت صراخات عادل المدويه
وهو يخبط يده الاخري علي الارض بقوه يحاول استعاب مقدار الألم وهو يبكي: اااااه، ايدي، خلاص سبني
بيجاد: توتو تو، انتي بتعيطي يا سوسو وجعتك مش كده ، طيب يا سوسو ما فكرتيش ل ثواني ايه اللي ممكن يحصلك لما تتطمعي في اللي مش ليكي،
وتلمس بايدك القـ…ـذره دي اللي مايخصكش ها، يالااا
عارف يا سوسو لو كنت سألتني ايه اكتر حاجه بتكرها في حياتك يا بيجاد؟؟
كنت قولتلك مكرهش في حياتي قد اللي يلمس واحده غصب عنها
قال بيجاد كلامه بتسليه وهو بيضغط علي كف عادل بقوه
صرخ عادل بألم : سبني بقي يابن الكـ…ـلب ،وابعد عني، انت عارف انا ابقي ابن مين، و ابويا ممكن يعمل فيك ايه
بيجاد: ياض انت ليه مُصر تخليني اكر..هك اكتر، بردو بتغلط فيا، تاني متعلمتش حاجه
، انا كل ما افكر ارحمك بتصر تخليني اعمل فيك زي صاحبي
اكمل بيجاد حديثه وهو يلوي زراع عادل بقوه وضغط علي ظهره بركبته يثبته علي الارض : تعرف انا كنت قرأت معلومه كده والله و اعلم صح ولا لا ،ان العمود الفقري دا بيحمي جوه حاجه اسمها النخاع الشوكي
.اهو النخاع الشوكي دا لو لقدر الله لو اتقطع بيسبب شلل للصاحبه ،
و انا عشان صاحبي كان غالي عليا انا طعـ…ـنه مره واحده بس، و شكلي اخترت المكان الغلط لانه للاسف اتعالج منها ورجع يمشي تاني
، فا انا كنت هموت واتاكد من صحة المعلومه دي، علي حد تاني، بس ماكنتش لقي اللي يستاهل اعمل فيه كده ، واخيرا قابلتك
شحب وجهه عادل برعب وصرخ بفزع وهو بستنجد بالجميع و يتخبط بقوه لينجد نفسه
عادل : لا لا ابعد عني، انا انا، هعمل اي حاجه تطلبها مني بس سبني، هسلم نفسي، ابعد عني، لاااااا
رد بيجاد بنزعاج: انت بتصرخ ليه هو انا لسه عملتلك حاجه،
بقولك يا عادل تعرف اني هزعل عليك جدا ، عشان فيديوهاتك كانت عجباني اوي ، تعرف اني اتفرجت عليها كلها،انت موهوب يا عادل
، بس للاسف مش هتقدر تصور غيرها تاني
انهي بيجاد كلماته ل ينتفض عادل صرخا ألم، صرخه مدويه، وكأن احباله الصوتيه تقطـ…ـعت لها
التفت الجميع الي صوت صرخات عادل
وذهبوا الي الغرفه الموجود بها ل يسيطر عليهم الذهول عليهم من هول المشهد و بيجاد يطـ…ـعن ظهر عادل، بوسط عموده الفقري
تجمودا الجميع مكانهم ،وقبل ان يستوعب احد
سحب بيجاد خنجره ببطئ شديد،لتعود صرخات عادل مجددا وهو ينتفض بقوه وكأن روحه تغـ…ـادر جسده مع بطئ حركة ال خنـ…ـجره
وقبل ان يقترب احد رفع بيجاد يده بالخنجر ليطـ…ـعنه مره اخري بقوه اكبر
وهو يضحك بتسليه و يضغط علي يد عادل المجـ…ـروح بقوه،
تلصخ بيجاد بدمـ…ـاء عادل مع ضحكته الصاخبه،
استكنت حركة عادل اسفله و هو يئن بضعف وجسده ما زال ينتفض بقوه
استوعب معتز الصدمه وجري علي بيجاد، دفعه بعيدا عن عادل
سأل معتز بصدمه: انت عملت فيه ايه
تحاولت نظرات بيجاد من التسليه والابتسامه، الي الخوف والغضب وهو ينظر ل ملابسه الملطـ..ـخه والخـ…ـنجر بيده بصدمه و جسد عادل الهامد امامه
ليمسح بيده علي شعره ب غضب وهو يدور حوله نفسه يستكشف المكان وما يحدث بداخله وهو يتمتم بفزع : لا، انا عملت ايه، عملت ايه، لاااااا، ايه اللي بيحصل هنا
اقترب معتز من عادل الذي يشهق بألم و الدمـ…ـاء تتدفق منه بصدمه، و اخذا ينظر للغرفه امامهم ل يجد منشفه، جذبها بسرعه ونزل بجوار عادل وضعه المنشفه علي جرحه وهو يحاول وقف النـ…ـزيف وضع راس عادل علي قدميه: ليه يا غبي ليه، شوفت اخرت حقدك علي الكل،وصلتك ل فين
نظر عادل الي معتز بضعف وهو يعتصر قبضته من شدة الالم وتحدث هامسا: شـ..ـمتان فيا يا معتز مش كده، اكيد فرحان بنهـ..ـايتي، بعد ما انتصرت عليا، وانا خسرت كل حاجه
معتز:انت كنت خسران من الاول يا عادل ، انت بدائت حـ…ـرب لوحدك، و كنت عايش فيها مع نفسك وبس، انا ماكنتش طرف في حربك دي
، انت كنت اقرب صاحب ليا في الدنيا،
وماكنش ليا غيرك،و عمري مفكرت فيك عـ..ـدوا ليا ،
وبرغم كل اللي عملته مش عارف اشوفك كده قدامي و اقول تستاهل علي اللي عملته فيا ، ليه يا عادل انا عمري مارضيت ليك الشـ.ـر
اغمض عادل عينيه بألم : هفضل برده اكـ..ـرهك يا معتز، وكلامك دا مش هيـ.ـذدني غير حقـ.ـد وكره عليك، وانت بتحاول تثبتلي انك احسن مني
استعاد بيجاد نفسه و عادت نظرات التسليه والاستمتاع الي عينيه من جديد وتحدث بتهكم : خلاص يا معتز، و ماتخفش عليه اوي كده مش هيـ..ـموت، هو ممكن يتشل بس
رفع معتز عينه بغضب: انت ازاي قدرت تعمل كده، انت مدرك عملت في ايه،انت ضيعت نفسك كمان معه
بيجاد:انت بجد خايف عليا،لا لا ماتخفش انا حر بنفسي ،وبعدين انت اللي لازم تجمد قلبك شويه،اللي عملته دا كان المفروض انت اللي تعمله،مش تحزن علي عيل كان هيعـ…ـتدي علي مراتك،ووصلها للحاله دي ،
ووصلنا ليها بستر ربنا، وخلنا نلحقها في الوقت المناسب،
استغل عادل حديثة بيجاد مع معتز و اخذ خنجر بيجاد بضعف، الذي وقع منه عندما سيطر حازم علي جسده،وحاول ان يجمع كل طاقته ويرفع يده بها ل يطـ…ـعن معتز
انتباه بيجاد له وركل يده بسرعه ل يبتعد الخنجر عنه وضع حـ…ـذائه فوق كف عادل، وضغط عليه
بغيظ : مش قولتلك دا مايستهلش
ابتعد معتز بصدمه وهو بردوه مش هيتغير، وهو بينظر ل عادل
تألم عادل من خذاء بيجاد وحاول سحب يده ليركل بيجاد رأسـ…ـه بقـ…ـوه يفقده الوعي
ابتعد معتز عن عادل بهدوء
و اقترب بيجاد من نور: انتي كويسه
نظرت نور اليهم وهي تضع يدها علي عنقها : انا كويسه
تمسكت نور بيد معتز بتعب و خرجوا معا
اتصل ياسين بالاسعاف و خرج خلفهم
شاهدت نور البيت الذي يحتـ…ـرق، وتوقفت نور بصدمه: انا سمعت صوت ناس بتصـ…ـرخ هنا واطفال، ماصدقتوش
خالد:ناس مين
سألوا الحرس،ليجوابه بالايجاب
اقترب الجميع من البيت ومع التركيز و استمعوا الي صوت الصراخات بالفعل، ولكنه ضعيف
اتصلوا ب المطافي بسرعه وهم يحاولن اطفئ النار وقد وصل المساعده التي طلبها ياسين
………
نظر بيجاد الي تلك النيران و الصراخـ…ـات التي اصبحت تعصف برأسه ليقترب من البيت
ويلقي بنفسه بداخل الـ…ـنار تحت صرخات الجميع و صدمتهم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نفوس مريضة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!