Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل العشرون 20 بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل العشرون 20 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل العشرون 20 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل العشرون 20 بقلم هاجر محمد

اتجه مالك الي المستشفي وما ان وصل حتي دخل بهجوم علي مكتب كمال وفتحه دون استئذان و وامسكه من ملابسه بغضب جامح و:-  اختبرت صبري كتير.. وفكرت ان تعاملي معاك ضعف بس انا أقدر أدفنك حي
امسك كمال بيده ليبعدها عنه و:-  أنا أن أنا ماليش دعوه بحاجه.
ضغط مالك علي رقبته أكثر و:- انت لسه هتكدب انت تِعبان قتلت ناس علشان الفلوس وقتلت إبني  علشان طمعك
هز كمال رأسه بنفي وهو يشعر بالاختناق و:- أ أ أنا ماليش دعوه ه ه ه همسه م مراتك هي السبب
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
في ذلك الوقت دخلت ميمونه وهي تركض بسرعه وأمسكت بمالك وهي تصرخ به  و:- مااالك إيه اللي بتعمله ده ابعد عنه
ابعدها مالك عنه ولكم كمال لكمة قويه و:- ابعدي إنتي واخرحي إنتي و
فاجئه كمال بلكمه اسقطته أرضا ووقف وهو يمسح فمه ونظر إلي مالك بشر و:- انت مفكر نفسك تقدر علي كمال الجندي  ده انا بإشاره مني أخلي الكلاب تتسلي بيك
نهض مالك ووقف أمامه و:- انت انجس من الكلاب وأنا هخليك تدفع تمن كل غلطه ارتكبتها
نظر كمال الي حراس الأمن التي أتت  ونظر إلي مالك و:- مش لما تبقي تخرج من هنا الأول علي رجلك  حي.. زعلان أوي علي ابنك أنا هخليك تحصله
قفت ميمونه أمام مالك و:- كمااال!!! انت السبب في موت إبني
ضحك كمال بشر و:-  إنتي غبيه أوي يابنت عمي و
هجمت ميمونه عليه بوحشيه وهي تصرخ :- اااه بابن ال ***** أنا هقتلك بإيدي ياملعون
أبعدها حراس الأمن عن كمال الذي نفض ثيابه و:- اخرجوا الحشرات دول بره بررره
ميمونه بوعيد و:- ورب العزه لأدفغك التمن غالي  ونظرت الي مالك وخرجت
اقترب مالك من كمال وأمسك بفكه السفلي و:- هنتجمع قريب أوي يابن الجندي وحسابك هيبقي عسير
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
دخلت ميمونه إلي مكتبها والقت بجسدها علي الكرسي وازالت النقاب عنها ليظهر وجهها الذي أصبح احمرا كالدماء وعينيه التي تشبه الجمر أخرجت اوارق من الخزنه الخاصه بها ونظرت فيهم وهي تبكي و:-  والله ما هسيبك ياكمال بحق المنتقم الجبار لأوريك الموت بعينك.. رفعت عينيها لتبحث عن هاتفها  لتتفاجأ بذالك الواقف أمامها وجهه لا يختلف عنها  وفمه يسيل منه قطرات بسيطه من الدماء.. قلقت في البدايه ولكنها أعادت التفكير وحاولت أن تلتزم الهدوء وفقط استمرت في النظر إلي عينيه بنظرات جامده
*أما هو فكان يقف أمامها لا يعرف كيف يبدأ بالكلام وهو يراها أمامه الآن بعد تلك الفتره الطويله التي تغيرت فيها تغيرا جذريا وهي تنتظره أن تتكلم
بعد صمت طويل وقفت ميمونه بنفاذ صبر :- خير يادكتور مالك فيه حاجه أظن  ما فيش داعي لوجودك هنا تاني خلاص الشركه بتاعتنا لغت العقد مع المستشفى بتاعتك  وحتي خلافك مع كمال انت مالكش فيه
نظر مالك إليها وهو يتأملها بنظرات مشتاقه ونادمه و:- أنا مش جاي علشان العقد ياميمونه أنا جاي علشانك إنتي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
صمتت قليلاً قبل أن تضحك بصوت عالي وعينها التي بدأت تدمع و:- علشاني أنا.. لييه . أاه يمكن عاوز تفكرني تاني إنك هتسيبني زي البيت الوقف ومتعلقه كده صح  ولا جاي تسم بدني تاني وتقول إني أنا اللي قتلت ابننا ولا يم
قاطعها مالك :- جاي اقولك أنا أسف.. أسف ياميمونه أنا عرفت كل حاجه وعرفت ان همسه كانت السبب في كل حاجة هي وكمال .. أنا خلاص هطلقها و
ضربت ميمونه علي سطح المكتب بغضب عاصف  و:- و إيه وجاي ندمان وعايزيني أرجع لك لاااااااا تبقي بتحلم يادكتور. مفكر ان اللي عملته مع كمال ده هيأثر معايا لا. أنا عايزاك تطلع من حياتي…. إطلع من حياتي بقي حرام عليك سيبني في حالي.. وقفت أمامه مباشرة وصرخت به وهي تبكي بشده و:- إنت ليه بتعمل فيا كده أنا عمري ما قصدت إني أجرحك أنا حبيتك واتغيرت علشانك أنا أ أنا سلمتك قلبي وإنت دوست عليه برجلك  إنت وعدتني إنك هتكون الزوج اللي بتمناه وأنا صدقتك  ما أنكرش إني عشت معاك أجمل حلم أي بنت تتمني تعيشه ورجعت لربنا ولديني بمساعدتك.. لكن كان صغير صغير أوي مالحقتش أفرح فيه وصحيتني علي كابوس… تعرف أنا لسه بحبك بس مش هقدر اسلم وارجع تاني مش هقدر ابعد ابعد عني بقي كفايا وجع كده.. وبدأت تضربه علي صدره بقوه
أمسك مالك بيدها وجذبها إلي احضانه بقوه و:- أنا عمري ما هسامح نفسي بس كنت معمي بس صدقيني قلبي عمره ما بطل يحبك ولا عمره هيبطل أبداً
ابتعدت عنه ميمونه وهي تشهق من كثرة البكاء و:- لو بتحبيني يامالك طلقني لو في أي مكان ليا في قلبك ريحني وطلقني
صمت مالك قليلا يتأمل تأثير الكلمه علي عينيها ودقات قلبها التي تتصارع وصوتها كالرعد و:-  إنتي عارف لو السماء انطبقت علي الأرض واتجمع كل أهل الأرض علشان اسم ميمونه يحمل لقب  طليقة مالك  عمره ما هيحصل.. واقترب منها وطبع قبله طويله استقبلتها بالبكاء الحار و بعدها ابتعد عنها ونظر في عينيها و:- مش هطلب منك ترجعي لحياتي غير لما أرجع حقك وحق إبني  سلام عليكم. وتركها وغادر. لترتسم ابتسامة سعاده علي وجهها   وهي تتابع أثره…
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في المقر الرئيسي لشركة أولاد الجندي  دخل كمال منها واتجه إلي مكتب عمه الذي طلب منه الحضور في الحال
دخل كمال إلي مكتب عمه و:- خير ياباشا
وقف خالد من مكانه :- مش خير ياكمال مش خير إحنا هنروح في ستين داهيه
كمال :- انت عرفت… بس اتطمن الورق اللي معاهم ولا يقدروا يعملوا بيه حاجه وما فيش داعي للقلق ده
خالد بصوت جوهري :- ورق إيه ياأبوا ورق .. هرب هرب
كمال بترقب :- هو مين ده اللي هرب ياعمي
نظر  خالد الي الفراغ و:-  اللي لو ظهر هنروح كلنا في ستين الف داهيه لو حد عرف بوجوده وهو شم نفسه بس واستعاد سلطته هيدفنا أحياء
ابتلع كمال ريقه بصعوبه و:- ا ا انت  ب بتقول إيه هرب إزاي.. أكيد في حد ساعده أكيييد.. إزاي قدر يهرب بعد السنين دي كلها ازاااي.. لازم نلاقيه ياعمي لازم ده ظهوره يعني نهايتنا إحنا8
القي خالد بجسده علي الكرسي و:- ده إذا ما كناش انتهينا
ضغط كمال علي أسنانه بغضب وكور قبضته وهمس بفحيح كالافاعي :- هي واحده بس اللي عرفت السر ده  ما فيش غيرها…  همسه  .. تعديتي الخطوط الحمرا وجه وقت نهايتك خلآص2
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في مساء يوم آخر  جلس مالك في غرفة المعيشه مع أمه وصهيب. 
أمينه :- هتفضل يابني ساكت كده؟؟
نظر مالك إليها و:- بتكلميني أنا ياماما؟
هزت أمينه رأسها و:- أيوه ياحبيبي بكلمك انت. لازم تشوف حل مع مراتك خلاص همسه خرجت من حياتك واختفت منها خالص
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
مالك :- لسه مش هقدر أرجع لها غير لما أنفذ وعدي ليها.. وأرجع همسه وأصفي حسابي معاها الأول  وأخد حق قتل إبني وبعدين أطلقها وقتها بس هقدر أرجع لميمونه
تأملت أمينه ملامح وجه ابنها القاسيه التي لم تراها من قبل و:-  معقول مالك إبني  يقدر ينتقم من حد
مالك بشرود :- لو الغلط في حقي أنا يامي كنت سامحت لكن دي أفقدتني كل عزيز وغالي…  ابتسم إليها وغير مجري الحديث  ونظر الي صهيب الذي يتابع شيئا ما باهتمام و:- وانت ياصهيب مش كفايا عليك كده بقي
نظر صهيب اليه بانتباه و:-   في إيه يامالك؟؟
انتقل مالك وجلس جواره و:- عايز أفرح بيك وأشوفك عريس .. ونخرج من الحزن والكأبه اللي احنا فيه ده
ظهر شبح ابتسامه طفيف علي وجه صهيب و:-  أنا رهن اشاره من مالك   ووقت ما تقرر ميعاده هيتم.. بس أنا شايف ان الوقت مش مناسب دلوقتي..
مالك :- ليه بالعكس ده أنسب وقت.. خد ميعاد من حماك علشان نروح نتفق علي الميعاد .
صهيب :- متأكد من كلامك!!
مالك بضحك :- أيوه يابني فيه إيه ده قولت انت هتفرح بالكلام ده.
صهيب :- لا ما فيش. أنا فعلاً فرحان جدا.. نهض من مكانه و:- تصبحوا علي خير
نظر مالك إلي أمه و:- فيه إيه ياماما صهيب ماله
قوست أمينه فمها بعدم معرفه و:- مش عارفه أهو بقي له كام يوم علي الحال ده  .. أنا هقوم انام أنا كمان عايز حاجة مني
نهض مالك وأمسك بكفها و:- غير رضاكي مش عاوز حاجه من الدنيا
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ربتت  علي وجهه و:- قلبي وربي راضي عنكم ياولادي ربنا ينصركم علي مين يعاديكم  ويريح قلبكم ويرزقكم بالذريه الصالحه
قبل مالك يدها و:- آآآآآآمين يارب
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في صباح يوم جديد استيقظ مالك توضأ وصلي الشروق  وبعدها ارتدي ملابسه وخرج متوجها ناحية الجامعه وقبل أن يركب السياره رأي ميمونه ويبدو علي ملامحها التذمر من سيارتها اتجه ناحيتها ولكن قاطعه رنين هاتفه فاكمل طريقه وأخرجه ليرد و:- السلام عليكم….. لالا ولا يهمك المهم إنها بقت عندها استعداد ولا لسه…. طيب كويس قوي الحمد لله… أيوه طبعاً مستنيكم النهارد…. بعد صلاة الضهر ان شاء الله…  في رعاية الله.. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته… أغلق الهاتف ونظر الي ميمونه التي كتفت يدها ووقفت تشاهده4
نظر مالك الي يديها و:- فين الجوانتي وليه عينك باينه
_ميمونه بحده :- وانت مالك يخصك في حاجه
._ مالك :- هي طولة اللسان القديمه رجعت تاني ولا إيه
_ميمونه بنظرات تحدي :- أيوه ومن هنا ورايح ما فيش تعامل معاك غير كده . وإياك ثم إياك إنك تتخطي حدودك وتدخل في أي حاجه تخصني وطبعا من ضمنهم لبسي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
_ابتسم مالك بتسليه و:- حلو أوي أهو الواحد يكسر الجو المكتئب اللي عايش فيه ويتسلي شويه
_ميمونه بلهجه طفيليه غاضبه :- هو أنا بقولك هفرجك علي توم وجيري  وأنا مش واخده بالي
اتسعت ابتسامة مالك و:- تؤ  أحلي وأطعم   بكتير وضرب علي وجهها بطرف اصبعه
ابعدت ميمونه يده بعبوث و:- ياخفيف.. انت فايق ورايق أوي ولا حاسس بكمية المصايب اللي علي راسنا
وضع مالك يده في جيبه و:- قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا.. يعني لما أشيل هم الدنيا فوق راسي المواضيع هتتحل أسرع لا.. أنا عندي يقين في ربنا… قرب وجهه منه ودقق النظر في عينيها و:- ثم يقين في قلبي وفي اللي ساكنت قلبي  وكل ده كفيل يمدني بقوه تكفي مواجهة العالم كله
شردت ميمونه في عينينه بحر السعاده الخاص بها ولم تشعر به وهو يمسك يدها ويهمس بصوت منخفض :- ميمو.
ميمونه بشرود وهي مازالت غارقه في عالمها الاخر :- هااااا
ابتسم مالك بخبث وبعدها ابتعد عنها و:-  ميمونه اتأخرنا علي الجامعه .. وسحبها من يدها إلي سيارته سريعاً
ميمونه بدهشه :- انت جايبني عربيتك لييه أنا مش عايزه أركب معاك.
. ركب مالك في الجه الاخري وأغلق أبواب السياره و:- هوصلك معايا للجامعه ومش عايز كلام كتير
حاولت ميمونه فتح الباب بعصبيه و:- افتح الباب يابن أمينه بدل ما أصوت والم عليك الناس
أشعل مالك السياره وهو يبتسم و:- وحشتني اوي منك ع فكره.
قضيت ميمونه حاجبيها و:- هي إيه دي اللي وحشتك؟؟
مالك بضحك :- هههههه ابن أمينه.. ورحل بها وسط تزمرها وعنادها الحاد معه والذي يقابله ببشاشة ولطف
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
* كانت تتابعهم أمينه من بعيد بأعين دامعه وابتسامه حتي رحلوا و:- ربنا يسعدكم ياولاد..ضربت علي رأسها بتذكر و:- . يااالله ركزت مع مالك وميمونه ونسيت صهيب
*اتجهت أمينه إلي غرفة صهيب فوجدته يغير ملابسه بحده ويلقي ببعض ملابسه علي الأرض.. اقتربت منه أمينه  و:- براحه ياصهيب شويه مالك ياحبيبي
مسح صهيب علي وجهه وحاول رسم ابتسامه و:- ما فيش ياست الكل اصلي متأخر علي الشركه.. ثواني وأنا هظبط الاوضه
أمسكت أمينه به باعتراض و:- لالالا أنا هعملها كمل انت لبسك
بدأت أمينه في لملمة ملابسه من علي الارض واحدا وراء الاخر حتي وقع في يدها قميصا لاحظت عليه شيئا يشبه أحمر الشفاه فنظرت إلي صهيب و:- من إيه الروج ده ياصهيب؟؟
التفت إليها صهيب ونظر الي القميص  بتوتر و:-  د د د ده تلاقيه بت
قاطعته أمينه و:- ده مش بتاع سجود لأنها مش بتستعمل الحجات دي أصلاً
ابعد صهيب وجهه عن امه ز:- ده بتاع عميله تبع الشركه  اتكعبلت ووقعت عليه وعلشان كده طبع علي القميص بتاعي.. أنا همشي بقي علشان اتأخرت… اقترب منها وقبل رأسها ورحل وسط نظرات أمينه  التي يغلفها الشك بشأنه…..5
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في الجامعه توقفت سيارة مالك وفتح الباب لميمونه التي خرجت واغلقت الباب بعنف ورحلت وسط ضحكات مالك
قابلت سجود بحفاوه وسلمت عليها و:- إيه التطور الجامد ده.. اقول مبروك
ميمونه بعبوث :- مبروك إيه انتي كمان عربيتي كانت عطلانه وهو صمم يوصلني يلا علشان ما نتأخرش علي المحاضره بقي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
*ألقت ميمونه نظره علي مالك الذي يراقبها وهو متكأ علي سيارته بابتسامه أغضبتها أكثر فضربت بقدمها علي الارض  ورحلت…
*اما عن مالك فابتسم واتجه ناحية القاعه التي سيليقي بها المحاضره..
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
صرخ بغضب وهو يمسك الهاتف بيده و:- يعني إيه مالهاش آثر الأرض انشقت وبلعتها
_والله ياكمال باشا قلبنا الدنيا عليها وما فيش ليها آثر
كمال بغضب :- اقلب الأرض عليها. دور تاني وتالت وعاشر دور في كل شبر في البلد عليها  لحد ما تلاقيها انت فاهم… أغلق الخط وطلب رقما آخر رد عليه بعد فتره بسيطه و:- إيه ياباشا هو أنا بدفع لك ملايين علشان  تقف في ضهري ولا علشان تملي كرشك بس
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
_ليه بس ياكمال باشا أنا بظبط لك مصيبه  فل لصحبك بس مستني اللحظه المناسبة
كمال بحده :- وامتي اللحظه المناسبه دي يافريد بيه ده بيدور ورايا.. ده غير الزفته اللي اسمها همسه هربت من تحت ايدي ومش لاقيها 
فريد :- وده اللي معصبك كده ياباشا ولا تقلق 24 ساعه تكون عندك. صمت قليلاً و:- بس ده حساب جديد
كمال بحنق :- هو إنت ما بتعملش حاجه مجاناً أبدا
ضحك فريد و:- عيب ياكمال باشا ده أنا متعلم ده علي إيدك.. اسيبك أنا دلوقتي وهرجع لك بأخبار حلوه
كمال :- لما نشوف ياسيادة اللواء بقالي فتره مش شايف منك غير كلام… بس احب أعرفك ان البت دي هربت الباشا
فزع من مكانه وكأنه ضرب بصاعق و:- بتقول إيه.. دي مصيبه ده ممكن يبقي نهايتنا علي إيده
كمال :- كويس إنك فاهم إنها علينا كلنا سلام يااا  يافريد باشا أغلق معه ونظر الي الهاتف بتقزز وبصق عليه و:- سلام يابن ال ***
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في مكان آخر  أغلق الطبيب حقيبته وهو و:- لا ما فيش داعي للقلق.. اللي عنده ده شلل مؤقت فتره بسيطه بس تحت الرعايه والعلاج وهيبقي تمام
ابتسمت وهي تعطيه حسابه و:- متشكره جدا يادكتور ومش هوصيك كل يومين تيجي تشوفه..
حرك الطبيب رأسه بالموافقه و:-  أكيد  بعد إذنك
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
رحل الطبيب واتجهت هي وجلست أمام ذلك الرجل الذي يبدو علي ملامحه القوه  والشده رغم عجزه  ابتسمت همسه و:-  شكلك فعلاً يستحق انهم يخافوا منك
تأملها بأعين واسعه محاولات التحقق من ملامحها و:- إنتي مين؟ .. وليه هربتيتي؟
همسه :- أنا مين مش مهم دلوقتي. المهم إننا مصلحتنا واحده  يعني انت هتساعدني وأنا هساعدك
قوس فمه بعدم فهم و:- مش فاهم!!
همسه :- أفهمك…ميمونه
نظر إليها بترقب و:- مالها؟
ابتسمت همسه و:- عايزه أبعدها عن مالك
ابتسم الرجل ابتسامه جانبيه و:- هو ايه حكاية مالك وميمونه كلكم عمالين تعملوا خطط وألاعيب علشان تبعدوهم  بس كمال وخالد عندهم سبب .. إنما إنتي بقي إيه سببك
وقفت همسه من جواره و:- هتعرف كل حاجه في وقتها بس دلوقتي  أسيبك ترتاح علشان تستعد  للي جاي
*تركته همسه وخرجت إلي غرفه أخري وأخرجت هاتفها  وطلبت رقم ما :-  الو بتدور عليه صح هههه مش هتلاقيني ما تتعبش نفسك  بس جهز نفسك لنار جهنم اللي هتتفتح عليك ياكمال يابن الجندي
_قبل أن يرد عليها أغلقت الخط في وجهه. ابتسمت بنصر وطلبت أخر و:- أهلااا وحشاني.
ردت الاخري بتساؤل و:- مين معايا
همسه :- اخص عليكي ياميمونه كده ما تعرفيش صوتي
ميمونه بدهشه :- همسه!!
ابتسمت همسه و:- شطوره.. كنت متصله بيكي علشان توصلي الخبر ده لمالك هيفرح أوي بيه
تشنجت ملامح ميمونه بغضب و:- وأنا مالي أنا  ا
قاطعتها همسه و:- ده حاجه بسيطه خالص مش هتخسرك حاجه.. عاوزاكي بس تبلغيه إنه قريب أوي هيبقي بابا  لإبننا
جف حلق ميمونه وارتجفت يدها  فسقط الهاتف منها لتتسع ابتسامة همسه و:- ياحرام شكلها جت لها سكته قلبيه من الفرحه
وانفجرت ضاحكه لفتره وبعدها نظرت لعدة صور أمامها و:- استعدوا بقي علشان تواجهوا همسه هههههههههههه
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!