روايات

رواية الزوج الخائن الفصل الرابع 4 بقلم عادل عبدالله

رواية الزوج الخائن الفصل الرابع 4 بقلم عادل عبدالله

رواية الزوج الخائن الجزء الرابع

رواية الزوج الخائن البارت الرابع

رواية الزوج الخائن الحلقة الرابعة

افتكرت ان في شقة في نفس العمارة كانت فاضية ، كلمت صاحب العمارة علشان ناخدها لسارة وتبقي جنبي وفي نفس الوقت كل واحد ياخد راحته في بيته .
وفعلا كلمت صاحب العمارة وهو رحب جدا بالموضوع خصوصا لما عرف ظروفها وانها من طرفنا .
وبعد يومين بالظبط كنا بننقل الحاجات الخاصة بسارة علشان تعيش في شقتها الجديدة .
وكانت الصدفة اني في نفس الاسبوع الاجازة انتهت ورجعت تاني لشغلي فأضطريت اني اسيب ريتاج مع سارة كل يوم الصبح بعد ما نفطر كلنا مع بعض وانزل انا ورأفت وارجع انا قبل رأفت بساعتين اعمل الاكل وارتب البيت يكون رأفت وصل وناكل كلنا مع بعض ونفضل قاعدين نقضي السهرة مع بعض وبردو كانت تطول في السهر ونبقي عاوزين ندخل ننام انا ورأفت لكننا كنا ننكسف نقوم علشان مش نحرجها .
مع تكرار الموقف ده كل يوم اضطريت اني لما كانت تفضل قاعدة كنت اقولها احنا داخلين ننام انا ورأفت واقعدي برحتك البيت بيتك فكانت تتحرج وتقوم وتطلع لشقتها .
الاغرب كمان انها بدأت تلبس لبس غريب اوي لما تنزل عندي !!!
كانت بتلبس باديهات وبنطلونات ضيقة رغم انها مليانة فكانت كل مفاتنها بتكون بارزة اوي !!! وكمان كانت تنزل بشعرها وميكاب وكأنها بتتزين لجوزها !!!
افعالها ضايقتني جدا خصوصا اني لاحظت ان رأفت بيبص عليها واحنا قاعدين مع بعض .
لكن سارة كانت غالية عندي زي اختي واكتر مش اقدر اني اجرحها بكلمة ده غير انها كانت عاقلة ودايما تنصحني اني احافظ علي رأفت بس مش عارفة حصلها ايه بعد موت ماممتها !!! او يمكن تكون مش واخده بالها .
وفي يوم لاحظت انها نازلة بميكاب اوفر اوي ولبسها ضيق اوي ، قولتلها حلو اوي الميكاب ولبسك ده ينفع تقعدي بيه لما تبقي عروسة مع جوزك .
الغريبة انها ضحكت وعملت نفسها مش اخدت بالها من قصدي من الكلمة.
بيني وبين نفسي قولت لازم بقي اعاند معها و بعد ما اكلنا علطول روحت داخلة اوضتي وعملت ميكاب جامد اخر حاجة وبرفن كتير وروحت لابسه بيبي دول قصير جدا ومقتوح من كل حتة وخرجت اقعد معاهم .
لما خرجت كانوا بيضحكوا اوي لكن اول لما سمعوا صوتي خارجة سكتوا علطول !!! رأفت اول لما شافني بالمنظر ده جاله ذهول !!! ومش عارف يقول ايه !! وكمان سارة ظهر عليها انها اتكسفت .
روحت قعدت جنب رأفت و العب في شعره حطيت ايدي عليه !! قامت سارة وقالت : معلش انا طالعة بقي .
ضحكت وقولها هتطلعي بدري لبه كده خليكي قاعدة معنا شوية . اتكسفت وطلعت .
رأفت قالي : انتي ايه اللي عملتيه ده ؟
: عملت ايه يا حبيبي ؟
: هو ده منظر تطلعي بيه وواحدة غريبة قاعدة ؟
: اذا كان هي معندهاش دم لازم كنت اعمل كده .
: ليه هي عملت ايه ؟ البنت يتيمة وغلبانة .
: انت مشفتش نازلة ولابسه ايه ونازلة بشعرها !! وانا لفت نظرها. لكن هي عملت نفسها مش واخدة بالها .
: انتي حرة انتي وصحبتك بس بلاش تحرجيني وسطكم .
كل اللي فات ده لفت انتباهي اني لازم احذر من سارة اوي من ناحية جوزي .
عدا كام يوم و سارة مش بتنزل تقعد معانا !! كل يوم ارجع من الشغل واكلمها اقولها تنزل تقعد معانا كانت بتتحجج انها تعبانه او انها هتنام .
رأفت قالي : شوفتي جنانك وغيرتك المجنونة عملت ايه !! خليتي البنت المسكينة بطلت تنزل و قعدت لوحدها !!
: وانت مشوفتش يا رأفت اللبس اللي كانت بتلبسه عامل ازاي ؟!!
: يا حبيبتي هي مفيش حاجة في دماغها معتبرانا عيلتها وقاعدة معانا علي راحتها وبعدين هي مكنتش بتلبس اوفر اوي يعني .
: انت بتستهبل بقي !! ده البت كان جسمها هينط من الهدوم !!
ضحك وقالي : انتي غيرانة بقي علشان جسمها حلو !!
: والله . عجبك اوي جسمها ؟ يعني كنت ملاحظ وبتبص اهو عليها ؟؟!!! شوفت اني كان عندي حق ؟
: انتي مفيش فايدة فيكي غيرتك وشكك وتفكيرك الغلط هيخليكي تخسري كل اللي حواليكي واولهم انا وصاحبتك كمان .
: قصدك ايه يا رأفت ؟
: قصدي ان للصبر حدود ومش هفضل مستحمل جنانك ده كتير .
: يعني انت عاوز تسيبني يا رأفت ؟
: انا مش عاوز لكن لو استمريتي علي كده مش هقدر اكمل معاكي ولازم اسيبك .
: انت بتتكلم جد ؟
: ايوه طبعا .
: يعني انا غلطانة اني بحبك ؟!!
: ده مش حب ده جنان .
: طيب خلاص يا حبيبي مش هضايقك تاني .
: ده انا ما صدقت انك هديتي من ناحية زمايلنا في الشغل وحرمت شروق بنت خالتي تيجي تزورنا ، هتغيري كمان من صاحبتك !!! انا خايف المرة الجاية تغيري من نفسك .
: خلاص يا رأفت اوعدك دي اخر مرة مش هغير عليك تاني .
: هنشوف .
تاني يوم رجعت قبل رأفت بساعتين زي كل يوم وطلعت لسارة واتكلمت معاها وقولتلها : انتي زعلانة مني ولا ايه ؟
قالتلي : لا ابدا . عادل عبد الله
: اومال بطلتي تنزلي تقعدي معانا ليه ؟
: مش عاوزة اضايقكم .
: بالعكس ، لا يا سارة انتي عارفة اني بحب اقعد معاكي وكمان رأفت عمره ما اضايق او اشتكي من وجودك .
: انا عارفة بس مينفعش كل يوم افضل قاعدة كده علي قلبكم ، اكيد عاوزين تاخدوا راحتكم شوية .
: بطلي بطلي كلامك العبيط ده ، بعد كده انتي لو مش نزلتي هجيب رأفت ونطلعلك هنا علي قلبك مش هنسيبك .
ضحكت سارة وقالت : دا انتوا تنوروني ياريت تطلعوا تقعدوا معايا ، علي الاقل لما تحبوا تقعدوا لوحدكم يبقي مش هتطلعوا من الاساس او هتطلعوا وتنزلوا تاني في الوقت اللي يناسبكم .
: مالك يا سارة بقيتي حساسة كده ليه ؟ عادل عبد الله
انفجرت سارة في البكاء وقالت : انا عايشة ليه ؟ يا ريتني اموت وارتاح ؟ انا لزمتي ايه في الدنيا ؟ مليش حد ومفيش حد عاوزني ولا بيهتم بيا ، وبقيت تقيلة علي كل الناس .
: ليه كل ده يا سارة ؟!! دا انتي عارفة اني بحبك اكتر من اختي وريتاج كمان متعلقة بيكي اوي ، ومسيرك هتتجوزي ويبقي ليكي بيت وراجل وتحسي باستقرار اكبر .
: هتجوز ايه ؟ انا عمري بيكبر ومفيش حد مناسب بيتقدملي ، كل اللي اتقدمولي مش مناسبين خالص ، وكل ما هكبر اكتر فرصتي في الجواز هتقل .
: لأ بقي ده انتي طالبة معاكي نكد !!! ليه الكأبة دي ؟؟ انتي لسه صغيرة اوي علي الكلام ده !! وقولتلك انتي لو اشتغلتي كل حاجة في حياتك هتتغير للاحسن كتير .
: طيب هو انا مانعت !! ما انا قولتلك شوفيلي شغل وانتي اللي مش رديتي عليا !! اعمل ايه ؟
: عندي في الشغل مش هينفع دلوقتي ، شوفي في اعلانات الوظايف وان شاء الله ربنا يوفقك . يلا بقي علشان هتنزلي معايا .
: بلاش النهارده علشان انا تعبانة بجد .
: طيب بكره هتنزلي وتقعدي معانا زي ما كنتي متعودة ؟
: ان شاء الله .
نزلت علشان اجهز الاكل وارتب الشقة قبل ما رأفت يرجع .
وفعلا خلصت كل حاجة قبل ميعاد رجوع رأفت بنص ساعة وقولت اقف في الشباك شوية علي ما يرجع رأفت .
لسه ببص لقيت رأفت داخل العمارة ببص في الساعة لقيته راجع بدري !!! روحت قعدت قدام الباب مستنياه يفتح الباب علشان اسأله عن سبب رجوعه بدري لكنه مش دخل !!!!!
ده عدا وقت كتير !!! هو فين كل ده !!! معقول اللي في دماغي !!! يبقي الاتنين كانوا بيمثلوا عليا كل ده !!!!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الزوج الخائن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!