Uncategorized

رواية تربع على عرش قلبي الفصل العشرون 20 بقلم رحمة أيمن

 رواية تربع على عرش قلبي الفصل العشرون 20 بقلم رحمة أيمن

رواية تربع على عرش قلبي الفصل العشرون 20 بقلم رحمة أيمن

رواية تربع على عرش قلبي الفصل العشرون 20 بقلم رحمة أيمن

“يقوم بصفعه بقوه”
خالد بخضه: بابا!
رافت:  هو الكلام الي شاديه قالتو ده بجد!  
انت عملت كده فعلا؟!  ،  انطق 
خالد:…… 
رافت: انت عارف يومها سمع مني اي،  يومها عملت معاه اي، بتخيلو كل الفتره دي انه هو الي غلطان مستنى منه يجي مره ويعتذر مني وانا هسمحه وطلعت انا،  انا الي ظالمه! 
خالد بنظر بعيونه للاسفل: بابا انا…  انا اسفه بجد انا كنت… 
رافت:  كنت اي؟  كنت اي فهمني،  انا خسرته بسببك وبسبب غباء وكدبك! 
خالد بعصبيه:  انا تعبت بقي كفايه،  انا مش ندمان اني عملت كده ول هندم في يوم 
رافت: خالد!!
خالد:  مستغرب؟  مستغرب من اي،  كان اي حاجه مازن راح مازن جيه،  مازن ياخد دي،  مازن محدش يزعقله،  كل حاجه كانت مازن،  انا من حقي اخد نص الحب ده من حقك تساوي بينا،  انت السبب في كرهي لي وغيرتى منه،  انت الي كنت بتحبه اكتر مني انا 
” ينصدم رافت من الكلام ويمسك راسه بقوه ويجلس بتعب دون حراك “
خالد بلهفه:  بابا انت كويس!  ،  عارف انه الصراحه صعبه عليك بس دي الحقيقه و… 
رافت: خالد سبني لوحدي، نكمل كلام بعدين 
خالد بهدوء: انت شكلك تعبان مش هقدر اسيبك لوحدك
رافت بعصبيه: خالد سمعت انا قولت اي 
خالد بندم: حاضر هخرج خلاص 
____________
في المستشفي…
رحمه: انا بكرهك 
مازن: اسبتي لديكي بلحه في دماغك 
رحمه: هو انا هربانه من السجن، فكني يااض 
مازن: اخلص يا دكتور خلينا نروح بعد الجري ده مش خايف عليها زي القرده اهي 
رحمه: قرده يا بن شاديه، طب والله لقول لامك 
“يضحك الدكتور علي حديثهم الفكاهي ويكمل تركيب الحقنه وتنظر له رحمه بخوف ورفض شديد”
رحمه: طيب فكني واجبلك دراع ببجي الحديث الي لسه نازل ده
مازن: بجد!.. احم لاء مش هضعف 
رحمه بتحرك كثيرا: فكننني يا ماازن لموتك 
مازن: دي حركات واحده عندها 27 سنه بزمتك 
رحمه: مش انا عملت كده يبقي فيه طبعا 
مازن: مش هرد 
رحمه بستسلام: طيب خلاص جيب ايدك امسكها وهاخد الحقنه خلاص
مازن بتديق عينيه: م مرتحلك معرفش لي
رحمه: انا يبني، لي عدم الثقه دي 
مازن: اهو كده اتاكدت اكتر 
رحمه بضحك: ههه خلاص والله هخدها 
مازن: طيب الحمد لله ربنا يهديكي، يلا يا كتور 
” تمسك يده ويعطيها الدكتور الحقنه فتعضه في ذراعه بقوه “
مازن: احيييه! اااه 
دكتور: هههه ربنا يعينك يبني والله، خلصت 
رحمه: بجد ونبي محستش بيها ههه ، الحمد لله 
مازن: وحيات امك صح وانا الي دراعي باظ ده
رحمه ببرائه : سووري 
بعد ما دكتور طلع الله يكرم اصله، مازن كان نفسه يلزقني في الحيطه بس استعبطت طبعا وعملت نفسي تعبانه ومش قادره  ولحقووني يالاهووي لحد ما الحمد لله خرجت سليمه، وبعدها  ظبطت لبسي والحجاب وانطلقنا علي البيت.
في السياره… 
رحمه: مازون 
مازن: افصلي 
رحمه: قلبى ودقاته 
مازن: ميهزنيش 
رحمه: خلاص اخبط دماغك في الحيطه ده انت رزل 
مازن بضحكه: ههه كده انا طمنت 
رحمه:  ههه 
” ينظر لها مازن برفق ويمسك يدها ويضعها علي قدمه ويركز في الطريق “
رحمه: لو سمحت يا اخ في حاجه تخصني معاك 
مازن: اي ده بجد هي تخصك!
رحمه: شوفت، سبحانه الله 
مازن: اسكتي مش عجبتني وهخدها 
رحمه: سيب ايدي يلا 
مازن: العربيه عربيتي وايد مراتي تخصني قانونيا فانا حر والله 
رحمه: ههه، اه صح اي عربيه التسعينات الي احنا ركبنا دي 
مازن: جدي لو سمعك كان عملك بطاطس 
رحمه: اي ده هي عربيه جدك لسه عايشه ههه 
مازن: اللهم ما لاء حسد هتغطس بينا اسكتي يا فقريه 
رحمه: هموت ههه 
معرفش هزارنا لامتي ول حتي وصلنا لحد امتي في الطريق، اتمنيت اننا منوصلش ابدا بس طبعا ده مستحيل، نزل جنب السوبر ماركت جاب لب وشبسي واكل مضر بصحه، انا حبيته عشان فهم دماغي والله خد بوسه ياض..
في المنزل…
“يخرج مازن ورحمه من السياره يضحكون فيجده رافت امامهم” 
رحمه:  احم ازيك يا عمو 
رافت بخفوت:  الحمد لله يا بنتي انتي عمله اي مشفتكيش من زمان 
رحمه:  اه مكنتش بنزل غير نادرا 
مازن:  رحمه هسبقك انا 
رافت:  مازن 
مازن:…… 
رحممه بفهم:  احم طيب يا مازن هطلع انا عن اذنكو 
“تتحرك فيمسك يدها وينظر لها بسلب ويوقفها بجانبه ” 
رحمه بهمس: مازن اي الحركات دي سيب ايدي 
مازن: متسبنيش لوحدي هنا 
رحمه:…..
رافت:  مش مهم يا رحمه خليكي،  انتي عرفتي كل حاجه تقريبا 
“تنظر له راحمه بحراج وتنظر ليدها تجد مازن يمسكها بقوه فتمسكها ايضا لتتطمئنه” 
مازن:  نعم 
رافت:  بكره هروح الصيد،  تيجي معايا 
مازن بضحك بسخريه وتحدث:  مبرحش مع حد معرفوش اماكن زي دي 
رحمه بنظر له بحده:  مازن! 
رافت:  سيبي يا رحمه معاه حق،  انا استاهل اكتر من كده 
مازن:….. 
رافت:  هستناك لما تيجي وتوافق يا مازن، لازم نتكلم  ك ناس نضجه وبتفهم تمام 
مازن:…. 
رافت:  تصبحو علي خير 
“يقفل السياره بالمفتاح ويطلع الي البوابه بسرعه وبقوه وهو ممسك يدها ويراقب خالد الوضع من السطح بغموض” 
في المنزل 
اول ما دخلنا رمى المفتاح علي التربيزه جامد ويتحرك رايح جي،  كان بغلي من جواه،  حولت اقف قدامه او اطمنه معرفتش لعند ما شديته وقعدته جمبي علي الكنبه 
مازن:  اي يا رحمه 
رحمه:  اي يا مازن 
مازن:  عايزني اصطاد معاه بعد كل الي حصل ههه عايز يرجعني لايام كل ما افتكرها بكره نفسي علي اليوم الي تولدت في،  كل الزكريات اتجمعت في دماغي انا…  انا مش قادر بجد 
رحمه بضرب كتفه برفق:  ممكن عايز يفتح صفحه جديده معاك،  كفايه ندم،  كفايه كره وخصام بينكو 
مازن:  وده سهل يعني؟!  بعد تلات سنين عايزني ارجع عادي مازن بتاع زمان الي بيضحك وبيثق في،  انا مبثقش فيهم انا عمري ما هثق فيهم تاني ابدا يا رحمه ابدا
رحمه بدموع خفيفه في عينيها:  ممكن تهدا طيب عشان خاطري 
مازن باخذ نفسه:…   
رحمه: هتعدي انا جمنك 
مازن بنظر لها بمتنان:  شكرا 
رحمه:…..
مازن:  تسمحيلي 
رحمه:؟!! 
“يقوم بمعناقتها بهدوء و يدفن راسه في رقبتها وتفيض بيه دموع و تحرك يدها برفق عليه لتهدئته دون كلام” 
بعد يومين…
رحمه: مازن مش هتخرج غير لما تقولي رايح فين 
مازن:  حبيبي 
رحمه:  لاء 
مازن: انا مبقتش بسهر ول بخرج معاهم بسببك علفكره 
رحمه:  يسلام يعني من 9 بليل ل2 الفجر ده بنسبالك اي وعايز تنزلي دلوقتي كمان الي هو 4 الفجر هترجعلي امتي ان شاء الله الضهر 
مازن:  تؤ العصر 
رحمه:  مازن هقتلك والله 
مازن بتريقه : انا محدش عمل معايا كده قبل كده 
رحمه: مش هتخرج 
مازن:  انا عارف انكو صنف نكد اساسا والي بيتجوز ده بكون امه داعيه عليه وحسبي الله ونعمه الوكيل 
رحمه:  مازن بتقول حاجه 
مازن:  لاء ول حاجه وراكي يا حببتي وراكي 
_________
مازن:  ابوس ايدك ما تعملي اكل تاني،  ارحمي معدتي طيب 
رحمه:  يلهووي عليك والله حلو 
مازن:  انا هيتعملي غسيل معده بسببك وربنا 
رحمه:  ولاه انت بارد يلا طلقني 
مازن:  بجد ياريت! 
رحمه:  مااازن 
مازن:  ههه خلاص يا قلبي بهزر تسلم ايدك 
رحمه:  متكلمش معايا وانت الي هتشيل السفره بقي عشانك بومه صغيره بعيون ملونه 
مازن:  رحمه تعالي ساعديني مش هعمل ده لوحدي بت 
……….. 
مازن:  بجد!  ههه الحمد لله شكرا يا هنوم يا قلبي 
هانم:  هنوم يا كلب ما انا ابني معرفش يربي اصلا 
مازن:  ههه ايوا كده المكالمه تنتهي وانا مطمن
هانم:  قلها بقي الاخبار الحلوه عبال ما اسمع خبر حلو منك انت كمان يا رب وتخلف ربطه عيال كده و…. 
مازن:  طب سلام يا تاتا،  سلام سلام في حفظ الله 
رحمه:  مازن شوفت رموت التكيف الجو صهد حر نار 
مازن:  تعالي عايزك 
رحمه:  اي لي في اي حصل حاجه، هتموت!
مازن: بعد الشر عليا الله اكبر من عيونك الهي اعدائي يا رب الي في ببجي 
رحمه:  عايز اي يا عم مشغوله 
مازن:  في الرط مع صحابك علي الواتس ها
رحمه:  احم،  يعجبني فيك يبني انك فهمني غلط قصدي صح
مازن:  خدي بجد عايزك 
رحمه:  اممم اي 
مازن:  فكره يوم ما تاتا جت 
رحمه:  اه 
مازن:  انا تكلمت معاها يومها عشان تدورلي علي شغل في مستشفي وفي الكافيه روحت وشوفت المكان وعجبني وقدمت وتوصلو مع تاتا وقلولها اني نجحت وهبدا شغل يوم التلات الجي  لعند ما تاتا تتاجرلي مكان تاني هديه جوازي زي ما وعدتني 
رحمه:…… 
مازن:  رحمه انتي معايا،  الووو 
رحمه بفرحه:  بجد يا مازن!  عاااا بجد. هههه 
مازن:  امم قررت ابدا شغل عشان مكنش تقيل علي تاتا اكتر من كده وعشان لازم اكون مسؤل وقد ثقتك فيا وخليكي فخوره بيا ديما يا قلبي 
رحمه:…. 
مازن:  يا بنتي الشبكه بتقع منك فين متهنجيش 
رحمه بدموع:  بطل رخامه انا فرحانه اوي 
مازن بعناقها :  يا روحي متعيطيش بس ههه
رحمه:  تعرف احلي حاجه عجباني اي 
مازن:  اي 
رحمه اني لما سناني توجعني وروحلك مش هدفع فلوس تخيللل! 
مازن:  والله ههه 
رحمه:  وهتبعد عن صحابك الصيعين دول،  اااه هتكون غني وهتشبرقني انا ضمنت مستقبلي وربنا ههه
مازن:  عوض عليا عوض الصابرين يا رب 
رحمه: من غير هزار،  انا مبسوطه اوي 
مازن:  وانا بحبك اوي 
رحمه:  احم نتغدا اي انهرده بقي 
مازن:  مره اسمعها مره واحده يخربيت رخمتك 
رحمه:  عايزه كريب؟! 
______________
علي الكنبه… 
مازن:  غنيلي 
رحمه:  اي! 
مازن:  غنيلي غنيه اسمع صوتك 
رحمه:  احم بلاش هتندم ل طلقني ايهما اقرب 
مازن:  ههه صوتك وحش 
رحمه:  جدااا،  اسراء كانت بتقولي بتلمي الدبابير علينا ولما كانت حامل قلتلي اذا ولدت دلوقتي هيبقي بسبب صوتك القذر ده افصلي،  طول عمرها بتحبني واضح ول ابين اكتر  
مازن:  طيب اغنيلك انا 
رحمه:  ومالو هههه غني 
“يظل مازن صامت قليلا ثم يبدا بالغناء” 
مازن:  انا مش معاهم انا معاكي،  مطرح ما هتروحي وراكيي، انا كنت تايه وصغير والحب خلاني اتغير،  انا كنت حببتي كاني اشطان وبيقي ملاك وانتي ملاكي 
رحمه بخضه:  هههه ينهار ابيض! 
مازن:  ههه انا مش معاهم انا معاكي مطرح ما هتروحي وراكي انا كنت تايه وصغير والحب خلاني اتغير انا كنت حببتي كاني شطان وبقيت ملاك وانتي ملاكي 
صدقيني انا عايز اعمل اي حاجه عشان ارضيكي عايز ابقي حد يستاهل بجد يبقي ليكي،  كنت تايه واما شوفتك ابتدت احلامي بيكي والي فات بقي زكريات ده انا بديت عمري بهواااكي 
رحمه بوضع يدها علي فمها بدهشه:  مازن ده صوتك بجد! 
مازن:  اناااا كنت قبلك ميين انااا كنت قبلك فين،  غلطان بايديا اخترت التوهه مع التايهين غابت عني الحقيقه وعرفت طريقها منين،  اول ما قلبي حس هواكي يعني مشفتش غير وياكييي
رحمه:…… 
مازن:  اي رئيك ههه 
رحمه:  مصدومه بجد 
مازن: انا كنت مغني الدفعه بتاعتي كلها،  اي مناسبه انا بسد علطول 
رحمه:  ومين الي غنيتله ده 
مازن:  بهاء سلطان،  من اجمل الاصوات والمطربين بنسبالي والاغنيه دي ملقتش احلي منها توصفك ويوصف احساسي اتجاهك 
رحمه:  لاء مش قادره جيب حضن بسرعه ههه 
مازن:  ههه هبله 
عدا اسبوع، وانا بقرب منه اكتر واكتر، اتعرفت عليه اكتر و عرفت انه مفيش مازن تاني علي الكوكب ول راجل يملا عيني بعده، قلبلي افكاري وعقلي، ومفتكرش اني هقدر القي السعاده او الحنان ده مع شخص تاني غيره، هو مازن واحد بس مازن قلبي 
مازن: هوصل دلوقتي ولما خلص ارجع اخدك تمام 
رحمه: تمام 
مازن: متكلموش علي ولد غيري عشان بغير 
رحمه: ههه 
مازن: خدي بالك تمام ولو عوزتي حاجه كلميني 
رحمه: ولاه امشي يلا 
مازن: ههه سلام يا قلبي 
رحمه: بااي 
في الكافيه….
ايه: البووومه حجي
رحمه: عمله اي يا كرسه 
ايه: وحشني والله ورغد بتسلم عليكي 
رحمه: وحشتني القمر دي وهي بتقولي يحمه ههه خلاثو 
ايه: دي رفعه ضغطي اسكتي، عمله اي مع حماتك
رحمه: من ساعه ما خرجت من المستشفي وانا منزلتش كنا قاعدين انا ومازن فوق 
ايه: هههه ايوا بقي، اه كنت عايزه اي والموضوع خطير وبسرعه في اي قلقتيني 
رحمه: عايزه اخلص الموضوع ده انهرده 
ايه: موضوع اي 
رحمه برفع حاجبها والابتسام:  …. 
ايه:  لاء بصي الموضوع تقفل من زمان و…. 
سمير:  وحشتيني يسطااا، تفيده هتموتك 
رحمه:  ههه اتاخرت لي ياض انا قولت هتوصل بدري عني 
سمير:  بس ياض 
ايه:  رحمهه! 
يتبع… 
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى