Uncategorized

رواية روح فهد الفصل العشرون 20 بقلم آية رمضان

 رواية روح فهد الفصل العشرون 20 بقلم آية رمضان

رواية روح فهد الفصل العشرون 20 بقلم آية رمضان

رواية روح فهد الفصل العشرون 20 بقلم آية رمضان

وصلنا الفصل اللي فات أن فهد ضرب يارا تحت أنظار الكل اللي كانوا عندهم ذهول تام لأن لأول مره في حياه فهد أن يضرب يارا قلم
يارا كانت أسوأ لحظة بتعدي عليها كانت دلوقتي لأنه اتخليت أن فهد عرف كل حاجة عنه
فهد بكل غضب / انتي ازاي تعملي كده
يارا بخوف / ع عملت ايه
فهد بغضب / عملتي
قاطعته بنت زي القمر دخلت بتجري على فهد و بتحضنه و في  عيون حد اما شافها قلبه دق بطريقه رهيبه
مريم / ابيه ابيه فهد
فهد بدهشه و بفرحه / مريم
معلومة
             مريم تبق اخت يارا الصغيره بس عكس يارا في كل حاجة و كمان يعتبر فهد اللي مريباه و بيحبها اوي و هي كمان بتحبه جدا و تعتبره مثالها الأعلى و كمان هي بتعشق حازم من الطفوله و هو كمان بيحبه اوي بس للأسف لسه موش عارفين و موش متأكدين من مشاعر بعض
مريم بنت هاديه جدا عنده ١٨ سنه و جميله و طيبه قوي قوي 
جريت مريم على حضن فهد و حضنته جامد و ده خلي روح تغير بشده و سألت نفسه يا تري مين دي
مريم جريت عند اخته يارا و قومتها و سألت فهد
مريم / ابيه فهد ليه ضربت اختي يارا بالشكل ده
فهد حاول أن يكون طبيعي و قال قدام مريم لأنه يعرفها ما بتتحملش و قال له
فهد بحب / مفيش يا حبيبتي بس اختك يارا غلطت و انا كان لسه اضربها علشان تتعلم من غلطها صح ولا لا
مريم هزت رأسه و قالتله / تمام، و بعدين بصت ل روح و قالتله بفرحه
مريم / موش هتعرفني على العروسه يا أبيه دي شكلها حلو اوي
فهد بحب / اكيد يا قلبي هعرفك عليه
فهد وقف يارا و همسلها و قاله
فهد بغضب / اطلعي دلوقتي على اوضتك و موش عايز اشوف خلقتك ابدا انهارده ده اللي احسن ليكي و اللي حصل امبارح صدقيني لو عملتيه تاني ساعته انا هدفنك بالحياه مكانك فاهمه
يارا طلعت مرعوبه من فهد اللي كل الغضب ماليه و خوف يارا اكدله أن هي وراه حادثة امبارح
فهد اخد مريم و راحوا ناحيه روح و رامي و حازم اللي كانوا واقفين جنب بعض
فهد / روح اعرفك ب مريم اخت يارا بس دي بنتي لاني يعتبر انا اللي مربياه
روح ابتسمت ل مريم بس لسه بردك جواتها غيره من اللي حصل و بصت ل فهد بصه ناريه و فهد ابتسم بداخله على غيره صغيرته
مريم حضنت روح و حست بارتياح اتجاه و كمان روح حست بكده و تبادلوا السلام و بعدين فهد قال
فهد / و ده رامي تؤام روح
مريم / الله ده شبها اوي و كمان حلو اوي زيها
رامي بخجل و بهزار/ ربنا يجبر بخاطرك كده ضمنت أن ليا مستقبل
الكل ضحك الا اللي واقف هيطق من الغيره
مريم بخجل بصت ل حازم
مريم / ازيك يا ابن عمي
حازم بغيره و اشتياق ل حب طفولته
حازم / اهلا ب بنت عمي نورتي القصر
مريم بخجل بصت في عيون حازم و قالت بداخلها / يا الله يا حازم لو تعرف اد ايه وحشتني
حازم بحب / تعالى اوصلك اوضتك
فهد اوما برأسه ل مريم أن هي تطلع و مريم باست فهد في خده مما خلي روح خلاص هتنفجر
حازم اخد مريم لاوضته و دخل الاوضه يحط الشنط و بمجرد ما مريم دخلت الاوضة حازم شد مريم و داخلها و قفل الباب و حطها وراه الباب و سند بدراعه على الباب و جز على أسنانه و قال بكل غضب
حازم بغضب و غيره/ انتي ازاي تضحكي مع رامي بالطريقه و تقولي عليه كمان ان هو حلو ها
مريم و هي مستمتعه بغيره عشق طفولتها و بتبصلها باستعباط و قالتله
مريم باستعباط / و فيها ايه يعني هو انا قولت حاجة غلط
كلامها عصبه اكتر و اكتر و مسك ايديها جامد و قاله
حازم بغيره / و ربي و ما أعبد يا مريم اني شوفتك بتكلميه تاني ل انتي حره في اللي هعمله فيكي
مريم من كتر مسكت ايديه الجامده دمعت و دموعه نزلوا، حازم اول ما شاف دموع مريم مقدرش يتحمل و خف على ايديه و مسك ايديه و بكل رقه طبع قبله على باطن يديه و ده خلي جسم مريم يترعش بشده من قبلته حازم بص ل مريم بكل حب و مد ايديه و مسح دموعها و قاله برقه و حنيه ف هي طفلته أيضا
حازم بحب / اسف متزعليش بس صدقيني متحملتش اشوفك بتضحكي معاه
مريم بخجل / انا اللي اسفه يا حازم مكنش لازم اضحك و اهزر بالشكل ده  ،سامحيني
كانت بتتكلم و حطها وجهها في الأرض، حازم رفع وجهها و بص في عيونه و بكل رقه قاله
حازم بحب / وحشتيني يا مريوم وحشتيني اوي
مريم بخجل / حازم انا
حازم حط اصبعه على شفايفها و قاله
حازم برقه و بهمس / اشششش احلي حازم بسمعها بسمعه منك انتي يا مريم اه لو تعرفي بتوحشيني اد ايه كل ما تيجي تسافري للدراسه افضل استنا الاجازه تيجي علشان اشوفك
مريم بتخدر من لمسته قالتله
مريم / و انت كمان بتوحشني اوي يا حازم
حازم قرب منه و قاله / يالهوي على حازم و اللي جابوا حازم انا افضل امشي من هنا دلوقتي ل هعمل حاجة هموت و اعمله
مريم ابتسمت بخجل و حازم بصله شويه و هو مبتسم و فتح الباب و خرج و هي اتنهدت بقوه من كميه المشاعر اللي حاسه بيها
حازم خرج مبسوط و راح على اوضته و اتلق رامي واقف شارد و حزين حازم قرب عليه و حط ايديه على كتفه و قاله
حازم / مالك يا رامي
رامي بدون وعي / سوسن وحشتني اوي، رامي فاق و خجل من حازم اللي ابتسم و رفع حاجبه ل رامي و قاله بهزار
حازم يتلاعب / سوسن امممم اسم جميل اوي اكيد صاحبه الاسم بردك جميله
رامي بغيره / لو سمحت متقولش اسمها و ملكش دعوة ب جميله أو وحشه
حازم ضحك بشده على غيره هدا الطفل التي يعرفها جيدا هو الآخر
حازم بضحك / خلاص يا سيدي انا اسف موش قصدي
رامي بيوقع حازم هو كمان
رامي بتلاعب / طب ما هي الانسه مريم كمان مكنش قصده لكن انت غيرت بردك
حازم بغيره / متقولش اسمها فاهم
رامي بضحك و هو بيقلد حازم
رامي / خلاص يا سيدي انا اسف مكنش قصدي
ضحكوا الاتنين على غيرتهم و حازم قال بجديه
حازم / بدال وحشاك اوي كده ما تروح تشوفها 
رامي بحزن و هو بيفتكر معامله مرات ابوه ليها قال / موش عاوز اروح البيت ده تاني
حازم بتفكير / طب مفيش اي مكان تاني ممكن تشوفها فيه
رامي بحزن / المدرسه الوقتي خلصت بقالها يجي نص ساعه و الأسبوع ده كله اجازه موش هعرف اشوفها
حازم بمواساه / معلش يا صاحبي استنا كمان اسبوع بس انا بيتهايئلي لو بتحبك هتقف تستناك شويه أو هتعمل حجه علشان تشوفك ولا ايه
رامي كأنه اترسم عنده امل و ابتسم و قال ف نفسه / فعلا يا رامي ما يمكن هي واقفه بتستناك هناك هروح اشوفها، رامي ابتسم ل حازم و جرى على مدرسه سوسن و حزن بشده اما اتلاق ها مقفوله و محدش واقف خالص
جاه يمشي لكن وقف فجأه اما سمع صوت محبوبته
سوسن / رامي
فهد طلع ل روح اللي كانت هتولع من الغيره اما شافته بيحضن مريم و دخل الاوضه و هو متأكد أن روح هتنفجر فيها لكن اتفاجأ اما اتلاق صغيرته بتجري عليه و تحضنه جامد و بتقوله بكل حب
روح بحب / تعرف الشويه اللي انت بعدت عني فيهم دول وحشتني فيهم اوي
فهد بدهشه لأنه اتوقع ان روح تغضب منه لكن لا فهي تحتضنه و تعبره عن مشاعره أيضا التي يحب أن يسمعها منه
روح خرجت من حضنه و كأنه قرأته زي الكتاب المفتوح و قالتله بابتسامه جميله و هي حطت ايديها الصغيره على قلبه و سألته بكل حب
روح / ممكن اعرف ده موجوع ليه
فهد بدهشه لأنه فهمته كعادته اترمي في حضنه جامد و قال بحذر
فهد بألم / يارا امبارح هي اللي كانت السبب في اللي حصل معانا يا روح
روح /………….
يتبع……
لقراة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية امرأة بطعم الوجع للكاتبة أماني عنان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى