روايات

رواية احفاد المنشاوي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أمنية محمد

رواية احفاد المنشاوي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أمنية محمد

رواية احفاد المنشاوي الجزء الحادي والعشرون

رواية احفاد المنشاوي البارت الحادي والعشرون

رواية احفاد المنشاوي
رواية احفاد المنشاوي

رواية احفاد المنشاوي الحلقة الحادية والعشرون

-أيقبلُني؟ =يَقبلُك. 💛
-وذنبي؟ =يغفره.💛
-ونفسي؟ =يهديها.💛
-وقلبي؟ =يُنيره.💛
-وَهَمِّي؟ =يُزيله 💛
-أيقبلني؟ =يقبلُك.💛
-ذنبي كبير! =رحمتُه أكبر.💛
-نفسي ضعيفة.. =بالله أقوى. 💛
-شيطاني ماكر.. =مكرهُ ضعيف.💛
-أيقبلني؟ =يَقبلُك.💛
– لماذا لا يحدثُ ما أُريد وما دعوت الله به؟!
= ليحدث ما يريد الله ..💛
– ألا يريد الله سعادتي؟!
= بلى يريد ..💛
– إذًا لماذا لا يفعل ما سيسعدني؟!
= لأنه لن يُسعدك ..💛
– لكنني أحزن إن لم يحدث !
= لكنك ستحزن أكثر إن حدث ..💛
– وكيف أسعد؟!
= بالرضا ..💛
– وكيف أرضى؟!
= بعلمك أن الله يعلم وأنت لا تعلم ..💛
– هل سيستجيب يومًا؟!
= هو دائمًا يستجيب ..💛
– لكن لا يحدث ما أدعو به !
= لأن الاستجابة في ألا يحدث ..💛
– ألا ندعوه ليستجب !
= بلى ..💛
– وأين الاستجابة؟!
= العطاءُ استجابة، والمنعُ استجابة، وتأخيره استجابة ..💛
– لكنني أتألم.
= لتُؤجَر.💛
– لكنني أحزن !
= ستفرح ..💛
– ضاقت !
= ستتسع ..💛
– ضعيفٌ أنا.
= قويٌ هو ..💛
– أيُحبني !
= يُحبك ..💛
– أيُحبني ويُبكيني !
= ليُطهِّرك ..💛
– أيُحبني ويبتليني !
= ليُقرِّبك ..💛
– وماذا في القرب !
= نجاة ..💛
– قلبي منكسر.
= يجبره ..💛
– وسنواتي الخوالي !
= يمحُها ..💛
– أتُراني عُدت !
= تُب ثانيًا ..💛
– أتُراني عُدتُ ثانيًا !
= عُد ثالثًا وعاشرًا، عُد حتى تعودَ روحك إليه ..💛
– رحيمٌ هو.
= لذلك لا تَمَلّ.. !💛
❀ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❀
:-تتجوزيني؟!
فتحت ليل عينيها بصدمه مما يقوله،، لقد عرض عليها الزواج للتو نظرت له ليل بدموع قائله…
:-بجد؟!
ابتسم يزن بحنان وهو يمسك دمعه هربت من عينيها…
:-بجد، ليل انا ممكن اكون بارد بس صدقيني مش معاكي انتي انا طول الوقت كُنت ببعد عنك لان ببساطه مش هستحمل اشوفك من غير ما اقولك اني بحبك….
يارجل لا يكفي انك عرضت عليها الزواج بل والأن تزيد ارتباكها عِندما اعترفت لها بحبك؟؟؟؟!
:-بتحبني انا؟؟!
:-تؤؤ.. انا اتخطيت الحب من زمان انا بعشقك يا ليل….
فتحت ليل عينيها بصدمه مما يقول ثم بدون لحظه اخري انطلقت الزغاريد من فم ليل جعلت الجميع ينظرون لهم بتعجب….
:-لولولولولولولولويييييي واخيرًا قالها قال احبك قالها… ياااااااااختي كُنت هموت مشلوله….
ضحك يزن علي تلك الفتاه بينما الأخرون ينظرون لهم ببلاهه واخيرًا خرج احدهم من صدمته ولم تكن سوي نور التي نست حزنها وبكاءها منذ قليل وأخذت تزغرد هي الأخري….. تحدث زين بصوت عالي..
:-ايه رأيك نتجوز؟!
:-أحلف؟!
ابتسم زين ثم امسك بيديها وجلس علي احدي ركبتيه ونظر لها…
:-تقبلي تنوري حياتي اللي كلها عتمه؟! تقبلي تكوني الُركن الدافئ في حياتي؟! تتجوزيني يا نوري…
التمعت عيني نور بوميض وهي تهز رأسها بسرعه كبيره…
:-طبعًا….
نظر رحيم اللي ريتا التي تنظر لهم بهيام شديد…
:-ايه رأيك نتجوز معاهم…
صُدمت ريتا ما قاله رحيم ثم ابتسمت بسمه واسعه تزغرد وتصفق….
:-قالي هتجوزك واخيرًا لولولولولولولولويييييي
ضحك الشباب عليهم فلفتيات التفوا حولين بعضهم البعض واخذوا يصفقون ويزغردون ويغنون والفرحه ظاهره علي وجههم بشكل كبير…..
بعد مرور وقت ليس بهين صعد الجميع اللي السيارات التي تقودهم اللي قصر المنشاوي……..
كانو يجلسون ويضحكون علي ما حدث…..
:-ولا شوفت انت لما قولت ريــــــــــــــــــــــم بتأثر كده….
اتاه صوت عمر الساخر وهو يقول…..
:-ايوه صح لما وقعت بالسلوموشن….
:-ما قولنا عشان اسبك الحوار يوه….
ضحك الجد بعنف علي حديثهم….
:-والله يعيال انتو دمكو خفيف خالص لما تقعدوا مع بعض نادوني….
:-الله يكرم أصلك يا حاج….
هبطت ريم من الأعلي وهي تضحك علي ضحكهم هذا….
:-خير بتعملو ايه؟!
غمز لها ريان بمشاكسه قائلاً….
:-بنتكلم عن أدائي المبهر…
نظر له عمر بحنق…
:-برضو هيقولي مبهر…
دخل في هذا الوقت معاذ ومع نايا وخلفه باسم ومع شمس التي مجرد ما رأت الجميع يجلس ركضت اليهم وهي تفتح يديها بحركه سينمائيّة وهي تقول…
:-لقد أجتمعنا يا قووووووم….
اتاها رد باسم الساخر الذي صفعها علي رقبتها من الخلف…
:-بطلي دوشه…
فركت شمس رقبتها بوجع….
:-تسلم ايدك. يا سيد المعلمين….
ضحك الجميع علي تلك الفتاه، منهم من يضحك كا معاذ وباسم وعمر وريم ومنهم من يتذمر كا نايا وشمس وريان ومنهم ينظر لهم بحنان شديد وينتظرهم ان يكتملو بفارغ الصبر كالجد…. وقد كان فدخلو الشباب ومعهم الفتيات يضحكونزعاي ما حدث في هذه المهمه……….. دخل رحيم وهو يقول….
:-اتصلوا بالمأذون عشان هتجوز….
نظر له الجميع ببلاهه مما يقوله ثواني حتي استوعبوا ما حدث ونهض كلاً منهم يباركون له…. بينما تحدث يزن وهو ينظر اللي ليل…
:-بصراحه هو جواز جماعي… زين ونور… تلقائيًا تنقلت الأعين اليهم.. بينما يزن تبع كلمه… رحيم وريتا” ثم ابتسم وهو يقول وانا وليل… انتقلت الاعين كارصاصه علي ما قاله يزن للتو ماذا لوح التلج_كما يصفونه_ سيتزوج ومِن مَن من تلك الفتاه التي كان يهرب مجرد رؤيتها حتي ابتسم الجميع وهم يباركون ويهنئون لهم بينما التمعت عيني باسم بوميض وهو يركض اللي الجد قائلا…
:-ابا انا عايز اتدوز….
:-بعديهم يا ب….
:-بعديهم ايه لا انا عايز اتجوز دلوقتي معاهم والله من رأيي نتجوز كلنا مع بعض….
:-حصل فكره جامده…
:-ايوه فعلا حلوه اوي…
تحدث الجد بأبتسامه وهو ينظر لهم بحنان…
:-خلاص هتتجوزوا كلكو يزن وليل زين ونور رحيم وريتا باسم وشمس معاذ ونايا ريم وريان وعمر وترنيم….
توجهت الأعين بسرعه كبيره اللي ذلك الذي يجلس وبجانبه تقبع ترنيم علي مقعدها المتحرك…
:-اومال هتتجوزوا لوحدكوا ولا ايه؟؟
ابتسمت نور وليل وهم يركضون اللي احضان اخيهم بفرحه عارمه….
:-مبروووك يا مورري فرحتلك يا واد….
:-تسلمي والله يا نور بس ابعدي عني يا ماما عمودي الفقري بيصوت….
ابتعدت الفتيات عنه…. وبعد وقت ليس بقليل قال المأذون جملته للعرسان الأخيره التي كانت زيجه جماعيه وها هو ينهي عمله…
:-بارك الله عليكم وجمع بينكم في خير….
نهض زين الذي كان اخر شخص من بينهم وهو يركض تجاه نور ويحتضنها بحب ويدور بها بسرعه كبيره……..
في الخارج في الحديقه يجلسون ويلتفون حول بعضهم بشكل دائري وهم يضحكون قبل ان ينهض ريان ويقول بتفكير….
:-ايه رأيكو نغني؟!
:-اه يلا نغني الاغنيه اللي بنحبهاا..
هز ريان رأسه اللي مستحسنًا فكرته ثم بدء هو في الغناء….
:- هاندوس ميهمناش كلام الناس ولا الفلوس..
وأدينا أهو عارفين مفيش جرح مفيش دوا..
نظر عمر اللي ترنيم بحب وعينيه تكاد ان تخرج قلوب حمراء…
:- وأدينا اهو عايشين مستوره ومبسوطين وأدينا مش خايفين المهم احنا سوا..
ضحك الجميع ومن بينهم يزن وزين والجد علي اخيتارهم لتلك الأغنيه ثم قالوا مع بعضهم البعض حتي يزن وزين وكل منهم يضم حبيبته اللي احضانه..
:- هاندوس ميهمناش كلام الناس ولا الفلوس..
وأدينا أهو عارفين مفيش جرح مفيش دوا..
وأدينا اهو عايشين مستوره ومبسوطين وأدينا مش خايفين المهم احنا سوا..
ذهب ريان اللي ريم ببسمه حنونه وهو يقبل يديها قائلا..
:- .. ونسينا كُل اللي كان
بينما امسك معاذ يد نايا قائلا…
:- .. بأدينا نرجع زمان..
وعِند باسم قبل يد شمس وهو ينظر لها بحب.. قائلا…
:- اي يعني انا أشقي تاني؟؟
وعند عمر امسك يد ترنيم وهو يقول بنظره ذات مغزه وكأنه يخبرها انه معها اللي الأبد….
:- ونتعب شويه كمان…
قال الجميع مع بعضهم البعض….
:- هاندوس ميهمناش كلام الناس ولا الفلوس..
وأدينا أهو عارفين مفيش جرح مفيش دوا..
وأدينا اهو عايشين مستوره ومبسوطين وأدينا مش خايفين المهم احنا سوا..
ابتسم يزن وهو يضم ليل اليه قائلا..
:- هنعيش لو فيها او مفيش ايامنا متتنسيش والدنيا مبتديش بس عيشها واحبها…
بينما زين ضم نور عليه أكثر وهو يغمز لها بمشاكسه….
:- لو يوم هتدوس علينا هنقوم برضو بأيدينا فيها ايه لو جت علينا المهم احنا سوا…
قال الجميع مع بعض البعض..
:- هنعيش لو فيها او مفيش ايامنا متتنسيش والدنيا مبتديش بس عيشها واحبها
لو يوم هتدوس علينا هنقوم برضو بأيدينا فيها ايه لو جت علينا المهم احنا سوا…
وفي وسط كل هذا ينظر لهم بحنان ودموع في عينيه احفاده الأن يمتلكون نصفهم الأخر الذي أخرجهم من بؤره الأنتقام هذا، بل وقد اعادوا لهم ما سُلب منهم في طفولتهم وليس فقط احفاده بل اصدقاء احفاده…. الذي لم يكن يتعبرهم يومًا اصدقاء احفاده بل احفاده والذي قام بتربيتهم الان اذا رحل من هذا العالم لن يقلق علي احفاده سيرحل وقلبه مُطمئن عليهم وبشده… نظر اللي ضحكتهم ومزاحهم، كانو عائله تتكون من سته أشخاص الأن هُم عائله كبيره بعد ان اضاف عمر وعائلته لتلك القائمه.. قائمه تحتوي علي أحفاده “أحفاد المنشاوي”…..
❀ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❀
تمت بحمدلله…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد المنشاوي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى