Uncategorized

رواية عشق الرعد الفصل العشرون 20 بقلم جميلة أحمد

 رواية عشق الرعد الفصل العشرون 20 بقلم جميلة أحمد
رواية عشق الرعد الفصل العشرون 20 بقلم جميلة أحمد

رواية عشق الرعد الفصل العشرون 20 بقلم جميلة أحمد

مر أسبوع بدون احداث تذكر سوا رفض جلال حضور فرح احمد هو والعائله
واخبار عشق كل شئ لرعد وهو قرر اخبارها بحبه حتي لا يخسرها مثل احمد وبرق
ومحاوله برق لتصليح الامور بينه وبين جمان التي تكسر قلبه باستمرار
وجاسر الذي قرر مصارحة يارا بمشاعره
************************
في البيوتي سنتر
تجمع الفتيات في المركز وتجهزوا بافضل الطرق فاكتفي احمد بكتب كتاب بسيط فكانت نورهان ترتدي فستان اوف وايت بسيط ينسدل بطريقه جميله وفعلت تسريحه جميله بينما يارا فارتدت فستان احمر قصير ورفعت شعرها لاعلي اما لارا فارتدت فستان اسود قصير وتركت لشعرها العنان وهمس ارتدت فستان قصير ابيض وجمان ارتدت فستان سماوي بسيط مع حجاب وعشق ارتدت فستان بينك يضيق حتي الركبه وينزل باتساع وتركت لشعرها العنان وچيلان تألقت بفستانها الابيض وحجابها الرائع
وجاء الشباب واصطحب كل منهما زوجته وذهب الي القاعه وتم كتب كتاب احمد ونورهان وبدأ الاحتفال بفرح مازن وچيلان وبعد وقت اخذ برق وجمان لمكان ما كان مزين بطريقه جميله واغمي اعيونها
جمان بعصبيه : انت بتعمل ايه اشتال البتاع ده
برق : استني بس
جمان : برق
برق : خلاص وفك الرباط من علي اعينها ايه رأيك
جمان بابتسامه حزن : روعه تحفه بجد بيفكرني بالضبط بيوم جرحك ليا
برق بحزن : جمان
جمان : طلقني
برق : ايه
جمان : طلقني يا برق انا قررت النهارده هرجع مع بابا
برق : مستحيل اطلقك
جمان : وانا مستحيل افضل علي ذمتك انت اللي انتقمت مني لسبب اوبس صحيح معرفش انت اللي هددتني بأختي واهلي بكرهك افهم بقي
برق : وانا بعشقك افهمي
جمان : ليه انت تعرف الحب عشان تعرف العشق انت انسان اناني وبس….وتركته وذهبت ووقف هو مكانه
*************************
في القاعة انتهي الفرح واخذ احمد نورهان وكذلك مازن وذهبوا وتركوا عمار وهمس وكان العائله يبحثوا عن لارا وجمان وعشق وبرق
في مكان خارج القاعه
عشق : لارا عملتي ايه في موضوع جمان
لارا بفرحه : لقيت العلاج
عشق : ايه
لارا : بعت التحاليل لدكتور مختص في امريكا وقال المفروض تعمل العمليه في اسرع وقت وفي امل
عشق بفرحه : بجد مش مصدقه
لارا : انا هموت من الفرحه حاولت اقولك من الصبح بس معرفتش عشان العيله وكده
عشق : اهم حاجة قولتي….التكاليف كام
لارا : هي مكلفه شويه
عشق : مش مشكله هتصرف انا في الفلوس
جمان : ومين قالكم اني هسمح لحد فيكم يدفعلي حاجه او اني هعمل العمليه اصلا
عشق : ايه
جمان : انا مش هعمل عمليات انا عايزه اموت معنديش اسباب اني اعيش عشانها
صفعه قويه تلقاتها من عشق
***********************
وصل برق للعائله وهو حزين مما حدث
يارا : برق فين جمان
برق : معرفش
جاسر : وبردك مش عارفين فين عشق ولارا
ادهم : اكيد هنا عشان لارا لو كانت هتمشي كانت هتقولي
رعد : اي وعشق كمان
سمعوا صوت صراخ عشق فذهبوا باتجاه الصوت وجدوا جمان تضع يدها علي وجهها وكأنها تلقت صفعه ودموعها تنزل
عشق بصراخ : انتي ايه مستحيل تكوني بنأدمه انتي مخادعه كلكم مخادعين كل اللي في حياتي كده انتي بتعملي زي امي بتفكروا في نفسكم قبل اللي بيحبوكم موتي يا جمان وريحيني صدقيني مش هعيط عليكي عارفه ليه لانك بنسبالي كذابه ومخادعه
جمان بصراخ : ايوه انا كده ابعدوا عني بقي سيبوني في حالي انا عايزه كده محدش بيفهمني غير ماما نور وبس انا بكرهكم وبكره نفسي يا رب اموت الدق.
اخذت صفعة اخري من عشق امامهم
عشق : انتي واحده حقيره وزباله وانانيه انتي مستحيل تكوني اختي اختي ماتت خلاص ولا اقولك عشان احرقلك دمك اعتبريني انا اللي مت ايوه عشق ماتت بس مش هسامحك يمكن سامحت امي بس انتي لا يا جمان وبدأت ترجع للوراء
لارا : عشق
مسكها رعد من يديها وابتسم لها بحنيه كمن يقول وليذهب العالم للجحيم انا هنا
رعد : راحه فين
عشق : في داهيه هو انا اهم حد
رعد : ايوه
عشق ببكاء : ههههه مين امي اللي ماتت قبل ما تفكر فيا ولا اختي هههههه
رعد : تهميني انا بحبك يا عشق لا بعشقك
عشق بصراخ : متحبنيش انا مبحبش حد انا بكره كل الناس حتي انت يا رعد متحبش عشق انا مبحبكش
رعد بصدمه : ايه
عشق : اي مبحبكش يا رعد انت مجرد صديق وبس انما انا مش بحبك
جمان : بتخسري
عشق : هههههه منا خسرت ومن زمان اوي ههههه بتحبني يا رعد انت بتحب معقده نفسيا احسنلك ابعد عني اقولك طلقني يا رعد معدش ينفع اعيش معاك
جمان بصراخ : غبيه وجبانه
عشق : هههههه وانتي ضعيفه ومخادعه انانيه وكذابه تصدقي اني بقرف منك ومن معرفتك بكره نفسي لانك اختي بكرهك يا جمان وبكره رعد اوي بكرهكم بكل للكلمه من معني
هذه المره صفعتها جمان…..نظرت لهم عشق بدموع تنزل ونظرت لرعد نظره اخيره مودعه وتركتهم وذهبت تجري
كان الكل يقف لا يفهم شيء
رعد : مكنش المفروض تضربيها يا جمان دي عشقي خايف يجرالها حاجه…..لا
وذهب يجري ورأها
برق : ممكن افهم في ايه
لارا بدموع : في ان مراتك مخادعه واستغلاليه بتستغلي مين حب اختك ليكي يا شيخه اتقي ربنا دا بتحبك وجات علي باباه عشانك
جمان : محدش ليه دعوه
لارا : فعلا محدش ليه دعوه انتي حره بس لو عشق جرالها حاجه هتكوني السبب يا……..جمان هانم
وتركتها وذهبت وذهب الكل بما فيهم جمان
************************************
في فيلا احمد المكونه من طابقين
احمد : احم اتفضلي يا نورهان
نورهان : شكرا يا احمد
احمد : اوضتنا في الطابق التاني
نورهان : اوضتي انا فين
احمد : بتقولي ايه
نورهان : بقول انك انسان كويس جدا وطيب عشان قبلت تتجوز علي مراتك عشان بناتك
احمد : انتي
نورهان : ايوه يا احمد عارفه يوم ماقبلتك سمعت لارا وجمان بيقولوا عارفه انك هتسأل نفسك مقولتش لعدي ليه….لان عدي من حقه يعرف بس من جودي مش مني
احمد : بجد مش عارف اقولك ايه
نورهان بابتسامه : قولي اوضتي فين لاني هموت وانام
احمد : ههههه ماشي تعالي اوريهالك
وذهبوا سويا لاحدي الغرف واخبرا نورهان انها لها وان اوضته بجانبها
**************************
في يخت مازن
چيلان : الله يا مازن اليخت دا جميل اوي
مازن : انتي الاجمل
چيلان بكسوف : شكرا
مازن : چيلان عايز اقولك حاجة مخبيها عليكي من زمان
چيلان : احم ايه
مازن : انا بحبك يا چيلان
چيلان : اممم
مازن : اممم ايه مش هتقولي حاجة
چيلان : هقول ايه
مازن بضيق : ولا حاجه كان سيذهب ولكنها مسكت يديه
چيلان : مالك يا مازن
مازن : مفيش يا چيلان
چيلان : طيب بحبك
مازن : بجد
چيلان : وقسما بالله بحبك
حملها مازن وظل يدور بها وهي تضحك
****************************
خرج رعد وكان خائف علي عشق لم يجدها فركب سيارته وظل ينظر للطريق في امل ان يجدها ووجد ناس متجمعين وسأل احدهم فاخبره بأنها حادثه شديده لفتاه ويبدو ان البنت ماتت
اما عشق فخرجت وهي تجري وتبكي بشده
عشق ببكاء : سامحني يا رعد بحبك اوي بس مقدرش اخسرك او تخسرني زي بابا وماما والوقتي برق وجمان عارفه اني جبانه وفجأه وهي تجري جاءت سياره بسرعه رهيبه وخبطتها ووقعت عشق وسط دمها
عشق : رعد ثم وجدته يقترب وسط الناس فابتسمت ونامت لكن هل سيكون للابد
دخل رعد وسط الناس وانصدم بوجودها وسط دمها فصرخ بكل ما اوتيه بقوه
رعد بصراخ : عشششق وجلس علي الارض ورفع رأسها عشق قومي يا حبيبتي عشق قومي عشان رعدك عششششق حد يطلب الاسعاف عشششق
*****************************
في قصر المهدي
وصل الكل وتجمعوا في الصالون
علي : جمان مش هسألك علي اللي حصل بينك انتي واختك لان دا شيء خاص بس هنصحك اوعي تخسريها
جمان : للاسف يا جدي كلامك جيه متأخر لاني خسرتها خلاص
لارا : هههههه انتي مش بس خسرتيها انتي خسرتي انكل احمد وباباكي ومامتك واختك واخوكي وحتي انا بغبائك
جمان : لو عملت اللي عايزينه اكون غبيه فعلا
لارا : بتحبي مامتك نور
جمان : ايه
لارا : جاوبي
جمان : لارا عاوزه ايه اكيد بحبها
لارا اقتربت منها وهمست بأذنها : عارفه شعورك اما ماتت كان عند عشق اضعاف لانها امها اللي حملتها في بطنها ونفس الشعور هيرجع لعشق اما انتي تموتي اختك لا اللي بتسميها اختك هتموت للمره التانيه بالبطئ تخيلي كده شعورك لو عشق ماتت الوقتي
وبعدت عنها ودموع جمان انسابت بشده
لارا بدموع : ههههه اتخيلتي لو جالك تليفون الوقتي وقالك كده
ظلت جمان تحرك رأسها علامه الرفض
علي بصراخ : لارا قولتلها ايه
لارا : اسألها وذهبت لغرفتها
ادهم : لارا
لارا ببكاء : ادهم سيبني لوحدي ارجوك
وذهبت بينما جرت جمان علي غرفتها وذهب كل واحد لغرفته واخذ جاسر عمار معه
******************************
في غرفة برق
كانت جمان تجلس وتبكي وتحاول الاتصال بعشق ولكنها لا تجب
جمان ببكاء : سامحيني يا عشق ارجوكي ردي وهعمل اللي انتي عايزاه
وصل برق للغرفه ويبدو عليه العصبيه الشديده
برق بعصبية : عملتي ايه في عشق
جمان : ملكش فيه
تعصب برق اكتر وذهب شدها من حجابها
برق : اما اكلمك عدل تردي زي الناس فاهمه
جمان : لا مش فاهمه
وفجأه شعرت بألم في رأسها يزيد تدريجي فبعدت يديه وظلت تدور علي المسكن ولكنها لم تجده
برق : بتعملي ايه تعالي هنا وشدها من زراعها
جمان : سيبني دماغي
برق : ههههه تمثليه جديده مش هسيبك
جمان ببكاء : هموت دماغي
تركها برق ونظر لها بقلق
جمان : ااااااه دماغي ومسكته بيداها
برق : جمان مالك
جمان : دور ع المسكن هموت دماغي
برق : مسكن ايه
جمان بصراخ : ااااااه شوفه يا برق ارجوك هموت
ظل برق يدور علي اي مسكن ولكنه لم يجد شئ وهي تصرخ
برق : استني هبعت اجيبه بس لايه ماله دماغك
جمان ممسكه برأسها : خلاص اااااه
برق : جمان لايه
جمان : سرطان عندي سرطان يا برق هات من لارا عندها اضافي ليا
توقفت الساعه فقط ما يدور بباله هو انها ستموت
جمان : ااااااه
انتبه برق لصراخها وذهب بسرعه لغرفه لارا
برق بصراخ جاء لاجله كل العائله : لارا افتحي بسرعه لارا
لارا ببكاء : ايه
برق : مسكن لجمان دماغها بيوجعها اوي
لارا : ثواني ودخلت جلبت علبه وخرجت مسرعه لغرفتهم وورأها الكل وجدوا جودي تمسك دماغها وتصرخ
لارا : جمان خديه
جمان : لارا دماغي
لارا : خدي بس
عمار ببكاء : جمان مالك
جمان : عمار عايزه عشق
حضنها عمار وقال انا قلقان اوي يا جمان
جمان : قلبي وجعني اوي هاتلي عشق يا عمار
عمار : حاضر هجيبها وبعد واتصل علي عشق كثيرا ولكنها لم تجب وفعلت لارا المثل
جاسر : ردت يا لارا
لارا ببكاء : لا انا خايفه عليها اوي
يارا : جمان في ايه ايه اللي خلاكي كده
جمان : انا عندي كانسر يا يارا
صدم الجميع من كلامها وبرق صامت لم يتكلم نهائي
عمار : زي ماما عشان كده عشق…..
جمان : برق رن علي رعد
رن برق علي رعد وبعد محاولات رد
برق : رعد انت فين مبتردوش ليه….رعد رد…..رعد
رعد بصوت يكاد يكون مسموع : ايه
برق : انتوا فينكم انت وعشق
رعد : عشق عملت حادثه وبين الحياة والموت
يتبع…
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى