Uncategorized

رواية جواز على ورق الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم منة وائل

 رواية جواز على ورق الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم منة وائل

رواية جواز على ورق الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم منة وائل

رواية جواز على ورق الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم منة وائل

فلاش باك
من اسبوع
مراد :صافي حبيبتي فيكي اي يا قلبي
صافي :مفيش حاجه ياابيه انا كويسه هو رجلي بس اللي اتكسرت وشويه خدوش، مع إغماء، بسيط ماتقلقش
عدي:اهو الإغماء ده اللي كنت خايف منه
مراد:يعني اعمل فيكي اي احبسك في البيت يعني
صافي :ياابيه مجراش حاجه منا كويسه اهو
مراد:كلت دي
يامن :اه لسه واكله حمص الشام
مراد:حمص الشام هو ده اكل
عدي:ههههههههه ما اهي اصلا مش هترضي تاكل المحاليل عامله اللي عليها
صافي :ايوا يا ابيه انا َمش جعانه وماتقلقش بقا انا كويسه
باك
مراد:يلا يااختي قومي بقتي كويسه هو بس مش هتمشي على رجلك اسبوع كمان وبعد كده هنفك الجبس
صافي :يالهوي يا ابيه اسبوع كمان مش كفايا الاسبوع اللي قعدته في المستشفى والله حراَم احمد :تستاهلي عشان تاني مره تتنططي زي العفريت
صافي:شوفت ياابيه شمتان فيا ازاي
مراد:بس بقا لعب العيال ده ويلا خلصي عشان عاوز اروح البيت اغير هدومي عشان رايح الشركه
صافي :وانت لازم تغير هدومك
مراد:انتي عاوزاني اروح الشغل باللبس ده انتي اتجننتي، يلا بقا خلصي
صافي :خلاص خلصت
احمد:تعالي اسندي عليا يا بيضه
صافي :بس بقا يا غلس
احمد:هههههههههههه
بقلمي منه وائل
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
في منزل مراد
مريم:مش عارفه مالي كده حاسه اني دايخه وعايزه ارجع
دينا:ليه بس مالك بقالك قد اي على الحال ده
مريم :من الصبح وانا حاسه بكده مش قادره ????????????
????????????
دينا :مالك بس فيكي اي
مريم :مش عارفه بس حاسه ان بس ازاي
دينا:ازاي اي
مريم :دينا روحي بسرعه الصيدليه وهاتي اختبار حمل اوعي تتأخري
دينا :انتي بتقولي اي حمل ازاي
مريم :اسمعي الكلام بس
دينا :حاضر
…………. وبعد نص ساعة
دينا :خدي اهو اما نشوف اخرتها اي
مريم :استني بس اما اشوف
دينا :مش فاهمه بتفكر ازاي
دي بس
مريم : دينا الحقني الحقني يا دينا
دينا :اي في أي
مريم :إيجابي يا ينا يانهار اسود وَمنيل
دينا :هو الموضوع بقاله قد ايه
مريم :اسبوع
دينا:طب عاوزين نروح للدكتور نتأكد
مريم :يلا بينا بسرعه
دينا:طب افرض جه ومالاقناش هقوله اي
مريم :ابقى قوليله كنتي بتفسحني يمكن اتكلم
دينا:طيب يلا
بقلمي منه وائل
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
في منزل وليد
فاطمه:وهنعمل أوضه الأطفال لونين في بعض ونعمل أوضه احتياطيه كده، تفتكر لونها يبقا اي، وليد يا وليد
وليد:نعم يا فاطمه عاوزه اي
فاطمه:يا وليد في أي مالك من الصبح بكلم فيك وانت كده يعني احنا بقالنا اسبوع مخطوبين وانت بنفس الوضع ده
وليد:يعني عاوزاني اعملك اي
فاطمه:المفروض فتره الخطوبه دي نتكلم َمع بعض نفهم بعض مش تفضل ساكت كده
وليد:بقولك يا فاطمه بلاش نضحك على بعض انتي عارفه كويس اني بحب مريم وخطبتك عشان خاطر امي يبقا ليه نمثل على بعض
فاطمه:بس انا َمش بمثل عليك انا فعلا بحبك من زمان اوي وكنت بشوفك كل يوم واقف مع مريم كنت ببقا مخنوقه اوي وربنا يعلم عمري ما اتمنيت ليك وليها الا كل خير، عن اءذنك انا طالعه بيتنا
وليد:انت هتفضل غبي كده،. اي مريم اتجوزت خلاص ونسيتك ونسيت اهل حارتها كلهم ركز بقا للمن توبك بلاش كل شويه تجرحها كده، ااااااه يا دماغي مش قادر
بقلمي منه وائل
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
في منزل يامن
ميرفت:اي رايك يا يامن في نور بنت خالتك
يامن:رأي فيها ازاي يعني
ميرفت:يعني جمالها وكده كعروسه
يامن:اي يا ماما نور دي طفله عندها ١٨ سنه
ميرفت:دي طفله يابني دي اللي قدها اتجوز وخلف
يامن:بالنسبه ليا انا طفله
ميرفت:طب بلاش، مني بنت خالك
يامن:ههههههه المرووشه
ميرفت:يابني مرووشه اي بس دي زينه البنات
يامن:ماما افهم بس بتلفي على أي، انا مش هخطب تاني دلوقتي لازم احسبها تلتميت مره كفايه اللي حصل
ميرفت:انت حر بقا
(مسدج من جميله)
جميله:اي انت هتفضل نايم والا اي الساعه بقت عشره مش هتيجي الشركه والا اي
يامن :طب انا هروح بقا الشغل يا ماما مش عاوزه حاجه
ميرفت :لا يا حبيبي عاوزه سلامتك
(مسدج من يامن)
يامن:والله انا لسه كنت بفطر بس قوليلي انتي بقا اي اللي مصحيكي بدري ومنزلك بدري
جميله :مفيش صحيت زهقانه قولت اما انزل اشتغل في الكولكشن شويه، حتى نزلت من غير عدي
يامن:يعني انتي لوحدك دلوقتي
جميله:يس
يامن:طب هقفل عشان بسوق وح
جايلك اهو
جميله: اوكي
يامن:ههههههههههه غريبه اوي اول مره حد يهتم بيا كده، يلا محدش عارف النصيب فين
بقلمي منه وائل
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
عند الدكتور
دينا:ها يادكتور التحاليل بتقول اي
الدكتور:مبروك يا مدام مريم حضرتك حامل في أسبوع
مريم :اي في أسبوع
الدكتور:اه ياريت بقا تهتمي بصحتك كده عشان انتي لسه في أول الحمل
دينا :متشكرين جدا يا دكتور
الدكتور :العفو على أي بس
دينا :يلا يا مريم
مريم :ها حاضر
……………….
دينا:مريم انتي معايا
مريم :ها معاكي يا دينا معاكي
دينا:في أي بس بتفكري في أي
مريم :انا حامل يا دينا ومنه هو، مكنتش عاوزه حاجه تربطني بيه، وياريت الطفل جاي طبيعي ????????????ده جاي نتيجه اغتصاب، نتيجه اغتصاب يا دينا
دينا :بس اهدي احنا في الشارع بقا اسكتي
مريم :مش قادره أقف
دينا :خلاص احنا قربنا نوصل اهدي
بقلمي منه وائل
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
في منزل مراد
مراد:سعديه يا سعديه انتي يا وليه
سعديه :ايوا يا مراد بيه
مراد:هي فين دينا هي وراها درس النهارده
سعديه:لا مفيش دروس النهارده
مراد:اومال هي فين
سعديه:ا
خدت مريم هانم وراحوا يتمشوا شويه
مراد :يتمشوا يتمشوا فين وازاي تسبيهم يا وليه انتي
سعديه:ياابيه كنت هقولهم اي بس وبعدين كان شكلهم مستعجل اوي
مراد:طبعا مستعجل عشان يهربوا ، غوري من وشي غوري
، اعمل اي دلوقتي انا اح
جبهم منين انا بس
تن تن
سعديه:ايوا حاضر، دينا هانم اتفضلي
مراد:كنتوا فين
دينا :ها كنا كنا
مراد:اي بقولك كنتوا فين
دينا:مفيش اخدت مريم امشيها شويه يمكن تغير وتتكلم
مراد:واتكلمت
دينا :لا
مراد:طب يلا طلعيها ترتاح شويه وانا هروح الشركه مش هتاخر وهاجي اقعد اتكلم معاها شويه
دينا :ماشي
مراد:يلا سلام، سلام يا.. يا حبيبتي
بقلمي منه وائل
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
في منزل عيله الجارحي
سوزي :البيت وحش من غيرك اوي يا روحي
صافي:ده اسبوع بس يا مامي
سوزي:يا قلب مامي ولا دقيقه تبعدي عني ابدا
عدي :حقيقي فعلا البيت كان.وحش من غيرك
صافي :واو معرفش اني هقطع بيكم كده
احمد:لا ده بس عشان مفيش قرد يسلينا ههههههههههه
سوزي :ههههههه بس ياض صافي دي قمر
صافي :????????كبسه مامي قالت اني قمر، المهم هي جميله فين
عدي:راحت الشركه من بدري مش عارف اي النشاط ده كله
صافي:وانت مش هتروح
عدي:لا هروح بس كنت مستني استقبالك
احمد:ايوا بقا شوفتي عدي بذات نفسه مستنيكي
صافي :ميرسي ميرسي مش عارفه اقولكم اي بس
عدي:هههههه طيب انا رايح بقا سلام
بقلمي منه وائل
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
في شركه الجارحي
يامن :كل ده قاعده لوحدك
جميله:عادي متعوده على كده، المهم تعالي بس كده على التصميم ده
يامن :الله حلو اوي، انتي ازاي بتعملي التصميمات دي
جميله:عادي اصلا بحب النوع ده
يامن :انتي مرتبطه يا جميله
جميله:لا، كنت مخطوبه بس سبته
يامن :وسبتيه ليه
جميله :عشان اناني
يامن :ازاي
جميله :يعني كل حاجه هو بس مش بيفكر فيا لو هيجي على حسابي انا المهم ان كل اللي هو عايزه يحصل وانا مش بحب الانانيه، فسبته
يامن :اه، انا كمان كنت خاطب
جميله :هههههه بصره، وسبتها ليه اوعي تقولي انانيه بردو
يامن :هههههه لا لا، طماعه وبتحب الفلوس
جميله:اوه، واكتشفت ده ازاي
يامن :اكتشفته في طلباتها الزياده عن اللزوم وبتطلب حاجات اوفر اوي مش معناه اني مش هقدر عليها لا أقدر واجبلها السما كمان بس لو ليها إنما هي بتطلب ليها ولاهلها يا كده يانسيب بعض كانت بتستغل نقطه ضعفي اني كنت بحبها
جميله : ودلوقتي انت لسه بتحبها؟
يامن :لا انا كرهتها اوي من ساعه آخر مكالمه كنت بالنسبه ليها عادي امشي والاقيها من كام يوم بتتصل بأمي وتقولها عاوزين نرجع، كرهتها فعلا
جميله:خلاص اهي راحت لحالها، الهم انا مافطرتش على فكره
يامن:اي ده بجد، طب تعالي افطرك
مراد :صباح الخير
يامن:صباح النور، اي ياعم اخبارك اي
مراد:الحمدلله، اذيك يا جميله عامله اي
جميله :الحمدلله بخير
مراد:مكنتيش معاهم في البيت يعني
جميله :اه منا في الشركه من بدري
مراد:اه تمم
يامن :اي رايح فين
مرتد١:مفيش هاخد شويه ورق كده وهمشي تاني هخليكم انا كده كده ماشي
يامن :ماشي
بقلمي منه وائل
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
في تركيا
يوسف:يا سلام يعني لما تفركش الخطوبه مره واحده كده. وتاخد اخوها وتسافر. مصر تبقا كده طبيعيه
كريمه:اعملك اي يعني يا يوسف ماانت مفيش مره هي قررت قرر وانت وافقت عليه كل حاجه لمصلحتك انت وبس، لكن هي تقولها لا لا زهقت منك فسابتك
يوسف:لا منا مش هسكت لو انتي هتسكتي فاانا لا، وهجبها ان شالله لو انزل مصر، سلام
بقلمي منه وائل
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
في منزل مراد
مريم :انا لازم أسقط اللي في بطني ده انا لا يمكن اسيبه
دينا :انتي اتجننتي يا مريم عايزه تموتي ابنك
مريم :ابني ده حرام جاي من الغصب
دينا :هو جاي من الغصب بس مش حرام ده ابنك يا مريم من جوزك ابوس ايدك ماتعملش كده
مريم:لا انا………
مراد:مريم.
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية العودة إلى الوراء للكاتبة روان ريحان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!