Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حسناء رمضان

بقلم: حسناء رمضان 
قومت مخضوضه.. 
محمد: في اي! 
جاكي: مش عارفه.. 
محمد: اي اللي حصل.. 
جاكي: قلبي انقبض فجأه.. مش عارفه ليه.. 
محمد: طب اقعدي.. اقعدي وانا هجيبلك مايه.. 
“طلع جابلي مايه وجه”
محمد: تمام دلوقتي! 
جاكي: مش عارفه.. في حاجه غلط.. 
………….. 
السكرتيره: يافندم في ميعاد النهارده مع العميل اللي جاي من فرنسا.. 
جاك: الغي اي مواعيد النهارده.. 
السكرتيرة: ايوا يافندم بس دا عميل مهم جدا واحنا ماصدقنا حددنا معاد.. 
جاك: الساعه كام الميتينج دا؟ 
السكرتيره: الساعه 6 يافندم.. 
جاك: طيب… روحي وقولي لمحمود يجيبلي قهوه.. 
السكرتيره: حاضر يافندم… 
طلعت ومالك دخل… 
مالك: اي ياعم فينك كدا! 
جاك: هنا اهو
مالك: مالك يعم زعلان كدا ليه! 
جاك: بطل رغي عشان انا دماغي هتتفرتك.. وقولي عملت اي! 
مالك: جيبتلك معلومات بمليون جنيه… بس انا مش فاهم.. مين الناس دي! 
جاك: ملكش دعوه قولت.. وقولي عرفت اي بسرعه.. 
………… 
عدى شوية وقت وفيروز طلعت نادت علينا عشان الغدا.. 
فيروز: يلا ياولاد الاكل جاهز.. 
محمد: حاضر يافيزو جايين.. 
يلا.. 
جاكي: هو انا لازم انزل! 
محمد: ايوا.. لي! 
جاكي: ايوا بس عندكوا ناس وكدا وانا هبقى محروجه يعني.. 
محمد: ااه قصدك ع مرات عمي يعني… بيني وبينك هي ميتقعدش معاها… بس عادي يعني انتي مالك بيها.. 
جاكي: لا معلش انزل انت وانا هبقى اكل بعدين.. 
محمد: طب شويه وجايلك.. 
سابني ونزل.. عدى شوية وقت وبعدين رجع ومعاه اكل.. 
جاكي: اي دا! 
محمد: مش هاكل من غيرك يعني.. 
جاكي: انت جايب الاكل هنا لي! 
محمد: عشان تاكلي معايا.. هما بياكلوا تحت وانا وانتي هناكل هنا.. 
جاكي: احسن حد يتضايق اني منزلتش.. 
محمد: لا انا فهمت فيروز وهي فهمت وقالت هتتصرف لو حد سال.. 
جاكي: اشطا.. بس انا مش عايزه اكل.. 
محمد: ليه! 
جاكي: مليش نفس كُل انت.. 
محمد: ااه انتي بتتدلعي.. 
جاكي: لا والله مش بتدلع.. بس حقيقي مليش نفس.. 
محمد: لو مكلتيش مش هاكل… وبعدين ع فكره جبتلك حاجه حلوه.. 
جاكي: حاجه حلوه!.. اي هي! 
محمد: لا لما تاكلي هقولك.. 
جاكي: مش متطمنالك ياسطا.. 
محمد: لا بجد حاجه حلوه.. بس كُلي بقاا.. 
جاكي: ماشي ياسيدي.. 
بدأنا ناكل وانا كنت باصه ف الاكل.. رفعت وشي لقيته مادد المعلقه بالاكل.. 
جاكي:  اي! 
محمد: خدي.. 
جاكي:!!!!! 
محمد:  كُلي يابنتي في اي! 
جاكي:  ااه
اكلني وانا اصلا عايزه الارض تنشق وتبلعني والله…. 
فضلنا ناكل واحنا مشغلين اغاني وبنهزر ونضحك.. 
__________
عمو احمد: امال فين الولاد! 
فيروز:  محمد ف اوضته وجاكي نايمه ونور ف اوضتها… 
عمو احمد:  مش هياكلوا! 
فيروز:  لا قالوا مش دلوقتي.. 
نهى: اذا حضرت الشياطين ولا اي!… اشمعنى دلوقتي مش هينزلوا!.. وبعدين مين جاكي! 
عمو احمد: لا يانهى.. هما مش جعانين.. الاكل مش بالعافيه يعني… وجاكي دي واحده قريبتي وقاعده معانا شويه.. 
نهى: امال مشوفتهاش ليه! 
فيروز:  عشان هي تعبانه شويه.. فمنزلتش يانهى
نهى:  اممم… طيب
سما:  هو جاك مرجعش! 
فيروز:  لا لسه.. 
“بصت لنهى”.. ومظنش انه هيرجع دلوقتي.. 
نهى: لا هيرجع ياختي ميرجعش ليه.. 
عمو احمد: بطلوا رغي وكلوا وانتوا ساكتين.. 
__________
ف الشركه.. 
جاك قاعد ف مكتبه وراكن دماغه ع الكرسي ومغمض عينه… 
دخلت مايا.. 
مايا: احم احم
جاك:  قولتلك قبل كدا تخبطي قبل ماتدخلي.. مش هكرر دا تاني.. 
مايا:  حاضر.. انت هتتعصب عليا ولا اي
جاك:  عايزه اي! 
راحت قعدت ع المكتب قدام الكرسي بتاعه.. 
مايا:” بدلع”.. شايفاك متضايق كدا.. في اي! 
جاك:  مفيش
مايا:  اي رايك نخرج النهارده 
جاك: لا عندي شغل كتير.. 
قامت وقفت وراه وبدات تعمله مساج… 
مايا: اممم.. الشغل ممكن يتأجل.. انت شكلك تعبان
جاك: لا في شغل مهم.. 
مايا: امم.. طب خلاص.. بعد الشغل.. 
جاك:  هشوف
مايا: هستناك.. اول ماتخلص رن عليا.. 
جاك:  تمام.. 
مايا: “بدلع”.. باي باي
_______
عدى اليوم وجاك ف الشغل وانا محمد ف الاوضه وشويه وفيروز دخلت… 
فيروز:  انتوا لسه قاعدين مكانكوا!!! 
محمد:  امال هنقعد فين يعني!
فيروز: انتوا عارفين الساعه كام.. الساعه ١٠.. وانتوا قاعدين كدا من الصبح… 
محمد:  عادي يعني… محسناش بالوقت..  
فيروز:  انت ياواد انت مفيش وراك شغلانه تعملها! 
محمد: لا مفيش وبعدين جاك ف الشغل.. 
فيروز:  ماتبات معاها بالمره.. 
محمد:  ياريت والله…. 
فيروز: طب اتلم و اتفضل يلا ع اوضتك.. 
محمد: ياست هو كان حد اشتكالك! 
فيروز:  يلا عشان تسيبها ترتاح شويه.. 
محمد: لا هي مرتاحه معايا.. 
فيروز: ولاااا اخلص واطلع بره.. 
محمد:  طب مش طالع يافيروز… وادي قعده.. 
فيروز:  يعني مش هتطلع! 
محمد: لا
راحت ميلت ع الشبشب مسكته ف ايدها وهو جري استخبى ورايا.. 
فيروز:  انت هتطلع ولا انزل بالشبشب دا ع وشك.. 
محمد:  لا دا انا بهزر معاكي يافيزووو.. هو انا اقدر اقولك لا.. 
فيروز:  طب يلا اطلع.. 
محمد: طب ماتخليني شويه بالله عليكي.. 
فضلت تلف وراه وهو يلف حواليا.. 
فيروز: ياواد خلي عندك دم… زهقت البت
محمد:  لا هي مزهقتش ولا حاجه.. بطلي رخامه اني بس.. 
فيروز: رخامه ياقليل الادب.. 
محمد:  اعااا.. جه ع ايدي ياشيخه بيوجع.. 
فيروز:  بعد كدا هجيبه ع وشك.. اطلع يلا
محمد:  انتي عايزاني امشي ياجاكي! 
جاكي:”بضحك”  اااه
محمد: اهو شوفت… ايه!.. اي النداله دي يابت انتي! 
فيروز: يلا خلي عند اهلك دم بقاا
جاكي:  خلاص يامحمد ابقى تعالى بكرا.. 
محمد:  لا ياست لا بكرا ولا بعده.. انتوا جايبيني تهزقوني هنا… وانتي ابقي شوفي مين هيجيبلك طلبات البيت تاني.. 
فيروز:  مش عايزه منك حاجه يامعفن… 
سابنا وطلع.. 
فيروز: معلش يابنتي اكيد صدعك.. بعد كدا متخليهوش يدخل هنا تاني.. 
جاكي:  لا والله بالعكس.. دا عسول خالص ودمه خفيف.. 
راح دخل راسه من الباب… 
محمد:  والنبي انت اللي عسل ياعسل.. 
رحت فيروز رمت عليه الشبشب.. 
فيروز:  غور يلاا من هنا.. 
جاكي: “بضحك”… معلش هو مجنون شويه.. 
فيروز:  يلا بقاا خدي دواكي وحطي مرهم للجروح دي عشان تخف قبل الجامعه.. وارتاحي شويه.. 
جاكي: حاضر.. بس هو جاك رجع! 
فيروز:  اه رجع ودخل اوضته.. 
جاكي:  هو لسه متضايق! 
فيروز:  دا مش شايف قدامه.. حتى سما دخلتله بالاكل طلع عصبيته عليها.. ومفيش حاجه نزلت معدته من الصبح.. 
جاكي:  طب.. هو ينفع ادخله انا بالاكل! 
فيروز:  لا يابنتي احسن يتعصب عليكي وتتخانقوا تاني.. وبعدين طول ماهو متعصب كدا محدش هيعرف يتكلم معاه.. 
جاكي:  لا متقلقيش يمكن اعرف اقنعه.. 
فيروز: بصي.. طب ماشي بس لو لقيتيه متعصب تخرجي ع طول.. انتي فاهمه! 
جاكي:  ايوا متقلقيش… 
نزلت جابت الاكل وانا روحتله.. فضلت اخبط شويه لحد ماربنا نفخ ف صورته وفتح… 
 يتبع..
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى