روايات

رواية ظلام الرعد الحلقة الثالثة والعشرون 23 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الثالثة والعشرون 23 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الثالثة والعشرون 23 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الثالثة والعشرون 23 بقلم فاطمة عيد

في منزل يقين..

-دلفت الي المطبخ وراء والدتها والإبتسامة محتله ثغرها بعفويه علي عكس طبيعتها التفتت إليها والدتها (ابتسام) وقالت:-

الضحكه الهبله دي ودخلتك المطبخ وراها حاجه

يقين:-

اي ده عرفتي منين

ابتسام:-

باين علي وشك ارغي قبل ما الاء تيجي

يقين:-

بصراحه كده انا متقدملي عريس

ابتسام:-

علي أساس أن دي اول مره ماانتي مطفشاهم … مبسوطه ليه المره دي

يقين بابتسامه:-

معتز غيرهم علي فكره …دمه خفيف وقمر كده وشيك وهادي ومتفاهم

ابتسام:-

وبيشتغل اي بقا

يقين:-

معتز صاحب شركه كبيره انضمت مع شركه الجبالي وشاركو بعض وسمو الشركه الاتحاديه

ابتسام:-

والفرق اللي بينكم

يقين:-

هو معندهوش مشكله وبعدين الفرق مش كبير وهو مأكدلي أن هو مش فارق معاه غيري

ابتسام:-

انتي بتحبيه

اومأت لها بخجل وهي تقول:-

بصراحه من اول ما شوفته وانا مش علي بعضي

ابتسام:-

خلاص ياحبيبتي خليه يجي يقابلني كمان يومين

يقين:-

لوحدك

ابتسام:-

ايوه انا المسؤوله عنكم من بعد ابوكم الله يرحمه مش عايزه حد يقف ف طريقك مش عايزه حد يستكتره عليكي

يقين:-

حاضر هبلغه بكره

———

في قصر الجبالي

-كانت تجلس في غرفتها وسط ضوء خافت موسيقي هادئه وظلت تتفحص صوره علي مواقع التواصل الاجتماعي لتلاحظ صوره له في يوم زفافه وكان برفقتها (ساره) عقدت حاجبيها باقتضاب لتجده يدلف الي الغرفه لتقول بارتباك:-

اي دخلك هنا جدو يشوفنا

رعد:-

في اي انتي مراتي

كيان:-

مش تخبط خضتني

رعد:-

مش علي بعضك ليه مالك

كيان:-

مفيش

رعد بغضب:-

كيان

كيان:-

طيب اي الصوره دي

رعد:-

الفراغ قاتلك لدرجه انك وصلتي ليها؟

كيان:-

مامسحتهاش ليه

رعد:-

اكيد نسيتها انتي عارفه صوري كتير

كيان:-

عارف عمري ما اعترضت ان ليك ماضي ده شئ طبيعي لكن أنا بغير عليك منه بغير عليك من ذكرياتك معاها خايفه تكون حبيتها اكتر مني خايفه متحبنيش زيها خايفه معرفش اعوضك ف تخذلني وتمشي

رعد:-

احبها اي ياكيان انا مش بحبها ومش فاكرلها ذكري اصلا وانا متأكد أن انتي العوض اللي بجد انتي غيرتي فيا كل حاجه رجعتيني لنفسي ياكيان

كيان:-

ايوه بس

رعد:-

طبيعي تفكري كده وسط العك اللي احنا فيه ده لكن اوعدك أن انا اللي هعوضك عن كل السنين اللي مكنتش جنبك فيها

كيان ببكاء:-

كنت بحبك وانت كنت معاها هي عشان انت غبي ومبتحسش

-ضمها الي صدره وهو يقول:-

انا اسف المهم أن انتي دلوقتي اللي معايا ومش ممكن حد ياخد مكانك ولا ياخدك مني

كيان:-

بجد

رعد :-

امال انا بعمل كل ده عشان مين ..انا مكنتش عايز كل حاجه تبقي ملكي مكنتش عايز ادخل ف تحدي مع ابويا لكن كان لازم

كيان:-

مكنتش اصدق أنه يعمل كده

رعد:-

يعني انا اللي كنت اصدق

كيان:-

المهم بقا منمتش لحد دلوقتي ليه

رعد:-

اتعودت انام وانتي معايا

كيان:-

يعني اي

رعد:-

هنام هنا

كيان بتوتر:-

وجدو ومامتك

أزاح خصلاتها المتناثره وقبل أحدي وجنتيها وهو يقول:-

نامو ويلا نامي انتي كمان

كيان:-

هتودينا ف داهيه بس ماشي

—–

في الحديقه

كانت تجلس ورد وتتحدث في هاتفها وتضحك بشده وهي تقول:-

لحقتي تقعي ياچنا ده انتو لسه متجوزتوش

چنا:-

المشكله مش ف كده اقول لعز اي

ورد:-

اعترفيله

چنا:-

بالسهوله دي

ورد:-

انتي حسيتي بالأمان بعد القرار اللي اخده واستجدعتيه أما شوفتي المكان اللي هتتجوزو فيه وحسيتي أنه اكتر من مناسب يعني مكروتش الدنيا رغم انها مش جوازه كامله ده غير أن دمه خفيف وسهل يخليكي تحبيه

چنا:-

فعلا يمكن عشان دمه خفيف

ورد:-

هو بيعمل كل ده مش تطوع منه هو بيعمل كده عشان بيحبك فرحيه بقا وقوليلو انك بتحبيه هو وان جوازكم هيبقي بجد

چنا:-

ماشي اقفلي والصبح هكلمه وبعدها هكلمك

ورد:-

ماشي يا عروسه ياقمر انتي

جاء من خلفها مازن في هذا الوقت وبعد أن أغلقت الخط سألها بفضول:-

مين عروسه

ورد بلا مباالاه:-

چنا….انت متعرفش أن عز اتقدملها

صعق من تلك الكلمات ليقول لها:-

انتي ازاي متقوليليش حاجه زي كده

ورد:-

مجتش مناسبه….اقولك ليه يامازن كانت قدامك وهتموت عليك وانت حاسس وولا هنا دلوقتي عرفت قيمتها دلوقتي احلوت في عينك

مازن:-

ايوه

ورد:-

بس فات الاوان چنا اطمنت مع عز الأمان حب …حبها ليك كان كله خوف لكن هو من اول ما دخل حياتها طمنها تفرق

مازن:-

هو انا اللي اخوكي ولا هو

ورد:-

انا بقول الحق وبس يامازن …تصبح علي خير

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة والعشرون : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!