روايات

رواية عشقي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمين مصطفى

في صباح يوم جديد في فيلا قاسم…..
صحت عشق ب انزعاج علي بوسات قاسم…
عشق بنوم:خمسايه ياقاسم…احييياه عيالك اللي لسه مجوش
قاسم بمكر :وماله نجيبهم ياحبيبتي
عشق بفزع:ايييه…وبعدين اكملت بتوتر…ايه انت مقرب كدا لييه…متبصش في عيوني..
قاسم:ايه ياحبيبتي وحشتيني…
مسكت عشق وشه وهي بتقول.
عشق:ايه ياقاسم ياحبيبي هو انت تعبان ولا ايه…
قاسم:هو انتي قولتي حبيبي…
عشق:احم..شكله فاضي ومش لاقي غيري…انا هروح اعمل فطار…عشان اروح الكليه….
قاسم:احم…ماهو مفيش كليه….هتبقي منزلي…مهتروحيش غير ع الامتحانات بس…
عشق:اه والله احسن…
قاسم:وانا اللي مفكرك هتزعلي…
عشق بمرح:ازعل اي بس كفالنا الشر….البنات دلوقتي عايزه تطلع من اعدادي وتتجوز….ويقولولك…ودوني علي بيت حبيبي نعيش مع بعض سوا…يالا سلام بقا..
ونزلت عشق تحضر الفطار وهي بتحضره افتكرت اللي حصل امبارح…..فضلت تعيط…
قاسم:عشق انت كل دا بتحضري…..مااالك وراح يجري عليها بسرعه….
عشق ببكاء:هو انت كنن بتقول عليا خاينه…وبمثل البراءه….انت قلت الكلام دا من قلبك مش كدا….
قاسم بسرعه:لا لا والله ابدا….انا اسف مطعيتيش…مش هعلي صوتي تاني عليكي…وعد والله وقاسم لما بيوعد
عشق وهي بتمسح دموعها:مبيخلفش…!
ابتسم قاسم واخدها ف حضنه وقال:والله اسف انا كنت متعصب جدا….تعالي نعمل الفطار سوا……
وفعلا قعدوا يفطروا….وقال قاسم وهو بيفطر…
قاسم:بقولك اي ياعشق هو انتي بباكي كان شغال ايه….
عشق:معرفش….
قاسم:طيب كان بيعملك ازاي…
عشق بدموع:بص هو انا سعات بحس ان هو بيحبني اووي وبيخاف عليا وحنين…وساعت ببقا حسه انه مش طايقني….معرفش هو بيعمل كدا ليه ياقاسم….بس انا بحبه والله….
قاسم وهو بيهديها:اهدي ياعشق..اهدي ياحبيبتي….عايز اعرف منك حاجه اخيره….هو انتي بباكي كان اكتر مكان بيقعد فيه فين متعرفيش…..
عشق:بيقعد عند المقابر بتاعت كنت كل اما اروح واشوفه هناك…واسأله هو هناك ليه…يتوتر ويزعق فيا ويقولي انتي مالك…..
قاسم:خلاص ياحبيبتي…..بصي انا هطلع البس واروح الشركه وهكلم عدي ويجيبلك رسيل وتقعدوا مع بعض لحد ما نخلص شغل…..
عشق:طيب…انا بحي رسيل اوي…
قاسم:شكلها جدعه…وبنت ناس…دي مسبتكيش خالص…يوم ماتعبتي…
“تعالوا شوفوا الصحاب…ياصحابي ياعرر”
عشق:قاسم هو انا ممكن اسألك سؤال…
قاسم:سؤال اي…
عشق:هو انت اي اللي بيربطك ب عدي…اخوك..
قاسم بحب:اكتر من اخويا…اتربينا انا وهو سوا…..وهو اول واحد صحبته….ومفيش حد يقدر يفرق بينا ممهما كان….عدي اكتر من اخ ب النسبه ليا…لو طلب اي حاجه هديهاله….
عشق بدموع:ربنا يخليكوا لبعض……
قاسم:طيب ليه الدموع دي….
عشق ببكاء:افتكرت تؤامي…..
قاسم وهو بيعدي انه مش فاهم:توأمك هو انتي ليكي توأم….
عشق:اه ليا توأم…بس تيته بتقولي اني مليش توأم…بس انا حسه…وفكره حاجات من ذكرياتنا سوا….كان بيحبني اوي…كان بيأكلني قبل ما اكل…..كنا ف نفس الحضانه…كل اما حد يضايقني كان يضربه….بس هما بيقوليولي انه مليش توأم….وانا مش فاكره اوي دا الموضوع من 16 سنه…..
قاسم:خلاص ياعشق انسي…وكل حاجه هترجع زي الاول واحسن كملن وقريب اوي….
عشق:قثدك اي بكل حاجه هترجع زي الاول…
قاسم بشرود:قريب هتعرفي كل حاجه…..
بالنسبه لعشق ف دماغها راحت ف حته تانيه خالصوفهمت من الجمله دي ان هما هيطلقوا….ولكن…
قاسم:يالا بقا انا هطلع البس واكلم عدي….وبعدين يحيب رسيل ونروح الشركه…وااه ممكن نتأخر يعني متستننيش ع العشا….
طلع قاسم ولبس هدومه ورن علي عدي….
عند عدي التليفون بيرن ومبيردش…فقاسم قلق….ف فضل يرن لحد ما عدي رد…..
عدي بنوم:مين….
قاسم بصوت عالي:انت لسه ناااايم فز قوم…
عدي قام واتبخط ف السرير….
عدي:اااه…
قاسم بقلق:يبني في ايه انت فين وبتعمل ايه…
عدي:انا ف البيت….وبنام….
قاسم:قوم ياحبيبي…قوم يابني ربنا يهديك…وهات مراتك ف ايدك وانت جاي…عشان يفضلوا مع بعض عسان موضوعنا…
عدي:ماشي….يالا تصبح علي خير…
قاسم:تصبح علي خير…..ارحمني يارب…اقفل.
وفعلا قفل معاه ونزل تحت ولقي عشق قاعده سرحانه….
قاسم:عشق هو انتي سرحانه ف ايه….
عشق:هااه…لا مفيش حاجه….
قاسم وهو بيبوس راسها:طيب ياحبيبتي….هروح انا الشركه بقا…عشان متأخرش…..
خرج قاسم وبعد شويه وصلت رسيل وفصلت قاعده مع عشق….
_____♕________♕______♕
اما بقا قاسم ف راح الشركه….وبعده دخل عدي…
عدي وهو بيفتح الباب:هااه قولي بقا هنعمل ايه….
قاسم:هنروح نشوف سيد دا….بس انا عايز اقولك حاجه…..مش انا قولتلك ان انا حاسس اني شوفت ابو عشق دا قبل كدا….
عدي:اه وانا كمان حاسس بكدا…
فتح قاسم البوم صور وعطاه لعدي وقاله.:طيب بص كدا….
فتح عدي الصور ودمع لما شافهم كانت الصور بتحتوي….علي صوره فيها عبد الحميد ونورا وقاسم وعدي وعشق ومعتز وام عشق……
قاسم:عرفت بقا مين دا….
عدي بدموع:عمو معتز…..واللي شايلها دي بنته عشق…مرااتك…اي دا انا مش فاهم حاجه خالص…..
قاسم:حاليا كل اللي اعرفه…ان سيد ابو عشق هو نفسه عمي معتز….معتز الاسيوطي يبقا اخو سليم عدونا…..وبردو معتز الاسيوطي يبقا ابو عشق ومراد….وتبقي الحجه انعام حماته…انا مش فاهم حاجه…طيب ليه الحجه انعام فضلت تشتغل داده مع ان عمي معتز كان غني….لازم نكتشف الحقيقه انا خلاص معتش قاادر….عايز اعيش من غير همووم…
عدي قام من مكانه ومسك ايده وقاله:تقصد همومنا….احنا واحد….ويالا بقا عشان نلحق….انا مجهز الحراسه ومجهز كل حاجه….
قاسم:لا ما انا مش هروح ب حراسه…..
عدي:دا اللي هو ازاي دو يعني هنروح متنكرين…
قاسم:وهو المطلوب….
عدي:ازاي…
قاسم:هقولك……دلوقتي احنا دلوقني هنركب شنب اي حاجه…هو مين الضابط فينا انا ولا انت…..ومش هنروح بعربيات ولا حاجه ويالا عشان منتأخرش….و بالفعل خرج قاسم ووراه عدي…وراحوا ف حته واتنكروا واخدوا عربيه واحد بس من غير حرس ومن غير حاجه……
_______♕__________♕_______♕
ووصلوا الحاره….
قاسم:يالا ياعدي جهز نفسك هننزل….نسأل علي سيد الجمال….
عدي:يبني انا ضابط علي فكرا وببقي ف سغلي غير معاكوا دي 10 مره تقولي نفس الكلام…ارحمني….
قاسم بغيظ:يالا ياعدي…يالا ياحبيبي…
وفعلا نزلوا من العربيه
قاسم وهو بيوقف واحد:احم…لو سمحت متعرفش واحد ساكن هنا ف الحي اسمه سيد الجمال…..
الراجل:الله يرحمه يابني دا مات من زمان….من حوالي شهرين كدا…كان يعني جسمه كله رصاص….
قاسم بصدمه:ايييه…
الراجل:والله….تلزم اي خدمه….
قاسم:اتفضل…شكرا جدا…
ومشي قاسم عند العربيه ولقي عدي واقف حزين….
عدي:شكلنا جيينا ف المكان الغلط ياصاحبي….
قاسم بحزن:يالا ربنا يرحمه….تعالي اما نسأل دفنوا الحجه انعام فين اقرألها الفاتحه طلما جيت هنا….
وقف عدي واحد وقاله:لو سمحت ممكن اعرف طريق المقابر….
الراجل:******
عدي:طيب ماشي شكرا جدا….اركب يالا…
وركب قاسم وراحوا من نفس الشارع اللي الراجل قال عليه…لكن كان كلها مقابر…..لفت نظر قاسم…حته عشه صغير متبنش غير للي يدقق…..
قاسم:عدي…استني هنا…باين في هنا حد ساكن…
عدي:ساكن فين يابني احنا ف المقابر…
قاسم:والله طيب يص كدا هناك….وبص عدي وفعلا شاف نفس اللي قاسم شافه ف نزلوا عشان يسأل اللي ساكن هناك علي تربه الحجه انعام…وصلوا عند العشه…خبط قاسم ع الباب……
قاااسم:لو سمحت…..كمل بصدمه لااااااا مستحييييل…..
يتبع…….
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
لقراءة الجزء الثاني من رواية عشقي : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!