روايات

رواية جرح الحياة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رنا سليمان

رواية جرح الحياة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رنا سليمان

رواية جرح الحياة الجزء الحادي والعشرون

رواية جرح الحياة البارت الحادي والعشرون

رواية جرح الحياة
رواية جرح الحياة

رواية جرح الحياة الحلقة الحادية والعشرون

_جاي عايز اي يا كامل
_احنا هنتكلم علي الباب يا علي………طب حتي خليني ادخل واسمع الكلام اللي عندي وبعدها اعمل اللي انت عايزه
_تدخل فين ………انت ليك عين تيجي هنا بعد اللي عملته………ابني ربنا نجده من الموت بعد ما حاولت تقتله
_عارف انك مش طايقه تشوفي وشي بسبب كل اللي حصل بسببي وعارف ان عندك حق بس انا محتاج انكم تسمعوني بس
_مفيش حاجة نسمعها يا كامل………امشي يا كامل………انا رفضت اني ابلغ عنك علشان عامل حساب انك كنت جوز خالتي في يوم ومش حابب اني ابلغ عنك
_انا عايز بس اقول كلمتين وهمشي يا علي………لو عايز تطلب البوليس انا مش همنعك ……….بس انا مش همشي قبل ما اقول اللي عندي………انا يمكن غلطت في حقك وحق هاجر كتير ويمكن كمان غلطت في حق خالتك الله يرحمها كتير وكان كل همي الفلوس واني اوصلها ب اي طريقة حتي لو وصلت معايا اني اقتل وفعلا عملت كدة وحاولت اني اقتلك وكمان حاولت اقتل فرح اخت ادم وكان عندي استعداد اعمل اي حاجة علشان الفلوس……….من كام يوم عرفت ان عندي سرطان وفي مرحلة متاخرة ومفيش علاج ليه وأن مسألة موتي بقيت مسالة وقت واني ممكن اموت في اي لحظة……….ساعتها حسيت ان جريي ورا الفلوس اللي كنت طول الوقت كنت بحاول اوصلها مش هتنفعني دلوقتي……….طلعت غلطان و زي ما كسبت كل حاجة انا كنت عايزها جيت في لحظة وخسرت كل حاجة والفلوس منفعتنيش في مرضي ……..عرفت اني كنت غلطان في حق كل اللي حواليا ………..عارف اني غلطت في حقكم كتير واذاتكم سواء انت او هاجر او حتي ادم بس انا دلوقتي مبقاش فاضل بيني وبين الموت كتير ومش طالب غير انكم تحاولوا تسامحوني عارف انه صعب بس كمان عارف ان قلبكم ابيض وممكن تسامحوني……..اسف علي كل اللي عملته معاكم ………..انا كدة خلصت الكلام اللي عندي وهمشي ومش هتشوفوا وشي تاني………هبعد عنكم ومش هحاول اقرب منكم تاني ……….خلي هاجر تسامحني يا علي قولها اني ندمان علي كل اللي عملته فيها………دي ورقة تنازل مني علي كل حاجة املكها ليها ك اعتذار مني ليها علي كل اللي عملته يمكن تسامحني
اخدت منه الورقة وفضلت باصص عليه………خرج من البيت وقفل الباب وراه……….فضلت باصص للباب وانا ساكت ومش عارف اقول اية
_لا حول ولا قوة الا بالله……….اخرة الطمع وحشه………..كان فاكر انه هيقدر يعمل كل حاجة بفلوسه وعمل المستحيل علشان يكون معاه الفلوس اللي فاكر انها سبب في سعادته وفي الاخر جاله المرض اللي فلوس الدنيا كلها مش هتنفع في علاجه
_ربنا يشفيه يا امي ……….هو محتاج لدعواتنا ليه مش إننا نفتكر الوحش اللي عمله
_ربنا يشفيه يا ابني ويشفي كل مريض
بصيت للورقة واتنهدت بتعب وبدات اتكلم بهدوء
_هي هاجر اتاخرت اوي كدة ليه
_اتصل بيها وشوفها راحت فين كل دا يا حبيبي
_حاضر
طلعت تلفوني بقلق واتصلت بيها
“هاجر ”
_حمدلله علي سلامتك………الدكتور قال انه شوية ارهاق وهتكون كويس
_انا مش هكون كويس غير بعد ما تسامحيني يا هاجر……….انا اتعلمت درس كبير لما سبتك وبعدت عنك واتعذبت في بعدك عني بدل المرة الف ………….حاولي تنسي اللي فات يا هاجر وتعالي نبدا صفحة جديدة مع بعض ونحاول نكون اب وبنته لمرة واحدة
_موعدكش اني هنسي بس علي الاقل هحاول……..لما وقعت علي الارض قدامي حسيت اني هخسرك للابد زي ما خسرت امي……….حسيت اني محتاجة ليك وان في لحظات نفسي اعيشها معاك ………خوفت اني اخسرك وان كان في ايدي اني اسامحك وانا اللي رفضت دا……….انت تعبان دلوقتي ارتاح والمحامي هيجي لحد عندك ويتكلم معاك علشان يشوف ازاي هيخرجك من اللي انت فيه……..انا لازم امشي دلوقتي
_هستناكي يا هاجر تيجي تاني………اوعديني انك هتيجي تزوريني تاني
بصيت ليه وبعدين بصيت علي الكلبش اللي في ايده وفضلت ساكتة ……..اتنهدت وهزيت راسي ب اه………خرجت من الاوضة والعسكري كان واقف علي الباب ………اول ما خرجت قفل الباب ………تلفوني رن……..رديت عليه وبدات اتكلم بتعب
_ايوه يا علي
_انتي فين يا هاجر اتاخرتي لية كدة………وبعدين مال صوتك انتي كويسة!
_كان هيموت قدامي يا علي……..اغمي عليه وكنت فاكرة انه حصله حاجة……….خوفت عليه اوي يا علي
_انتي بتقولي اي يا هاجر انا مش فاهم حاجة……….عمو كويس صح!
_كويس يا علي……….لما اجي هحكيلك علشان مش قادرة اتكلم دلوقتي
_طيب انتي فين وانا هاجي اخدك
_لا لا خليك انا هاجي لوحدي متقلقش عليا
_مش باين عليكي انك كويسة يا هاجر قوليلي انتي فين دلوقتي وانا هاجي اخدك
_يا حبيبي انا كويسة انا هاخد تاكسي واجي متقلقش………سلام
قفلت معاه من غير ما استني منه رد…….اتنهدت ومسحت علي وشي بتعب وانا مش قادرة افكر ولا اخد قرار اذا كنت اسامحه ولا……….مشيت وانا بفكر ومش قادرة اخد قرار
“فرح”
_يعني اية ……..كل حاجة راحت ليها واحنا مبقاش لينا اي حاجة خالص كدة
_طبعا انتي واخوكي اللي عملتوا كدة وخلتوه يكتب كل حاجة ليكم
_واحنا هنعمل كدة لية يا ميار……….انا اول مرة اسمع الكلام دا زيي زيكم……….لو كنت اعرف قبل كدة ان جدو ناوي يعمل كدة كنت رفضت لان عمري ما فكرت في الفلوس ولا انا ولا ادم الله يرحمه……….احنا كل اللي كان يهمنا ان جدو يكون كويس وبخير وبس لا كان يهمنا فلوس ولا ورث
_المفروض اننا نصدق الكلام الفارغ اللي بتقوليه دا مش كدة………الكلام دا تضحكي بيه علي حد مش عارفك ومش هعرف انتي بتفكري ازاي………طول الوقت كنتوا بتحاولوا ازاي تحببوه فيكم وتخلوه ميحبش غيركم وينسي ان ليه احفاد غيركم لحد ما كتب املاكه كلها ب اسمكم انتو الاتنين
_عبد الرحيم بيه مكنش صغير يا خالد بيه علشان حد يجبره يعمل حاجة هو كان عارف كويس اوي هو بيعمل اي ……….هو عمل كدة علشان عارف انهم اكتر اتنين هيخافوا علي المصنع اللي تعب فيه كل السنين اللي فاتت دي
_انا مفهمش في كل الكلام دا……….انا اللي افهمه انها كانت طمعانه في كل املاك جدو وفضلت وراه لحد ما كتب كل حاجة ب اسمه ليها هي والتاني
_لو انت بتقول كدة يا ياسر وانا كنت طمعانة انا وادم في جدو يبقي انت صح……….ودلوقتي انا وصلت ل اللي انا عايزاه وطالما انتو مش طايقني اوي كدة يبقي تتفضلوا تطلعوا برا
_انتي بتطردينا من بيت ابونا يا بنت اخويا
_اللي كان يا عمو……….اللي كان بيت ابوكم والله يرحمه كتبوا ب اسمي وطالما انتو شايفين اننا كنا طمعانين في فلوسه وفضلنا وراه لحد ما كتب كل املاكه ب اسمنا يبقي تتفضلوا برا ومش عايزة اشوف حد فيكم هنا
_ماشي يا فرح………احنا هنمشي دلوقتي بس صدقيني هتندمي علي كل دا
خرجوا من الفيلا فضلت باصة عليهم لحد ما كلهم خرجوا ……..بصيت للمحامي اللي وقف جمبي وبدا يتكلم
_انا همشي دلوقتي يا انسة فرح وهاجي لحضرتك بكرا علشان ننهي باقي الاجراءات
هزيت راسي ب ماشي ……..خرج وقفل الباب وراه…….قعدت علي اقرب كرسي قدامي………فضلت قاعدة مصدومة ومش عارفة انا ازاي كلمتهم كدة وازاي طردتهم من الفيلا بالشكل دا………مسحت ب ايدي علي وشي وانا مش قادرة استوعب اللي جدو عمله وازاي قدر يعمل كدة
_انتي كويسة!
_مش عارفة………..من بعد الكلام اللي قاله المحامي دا وانا مش عارفة اية اللي حصلي………جدو عمل غلطة كبيرة اوي ومفيش غيري هيدفع ثمنها……….مفكرش حتي في اللي ممكن يحصل بسبب وصيته دي
_هو عمل الصح يا فرح……..هو شايف ان مفيش غيركم احق ب كل املاكه لانكم عارفين كويس هو قد اي تعب علشان يوصل ل اللي هو فيه دلوقتي دا يا فرح وعارف انكم هتحافظوا علي تعبه دا……….يمكن الموضوع هيكون صعب عليكي وانهم هيقفوا ضدك ويحاولوا يعملوا كل اللي يقدروا عليه علشان يخلوكي تنزلي عن حاجة بس انتي لازم تكوني قوية و
_تتجوزني يا كرم
قولتها وانا باصة عليه………بصلي وفضل ساكت من غير ما يتكلم كلمة واحدة حتي……….فضلت ساكتة ومستنية منه رد علي سؤالي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جرح الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!