روايات

رواية زوجتي المصون الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ملك ابراهيم

 رواية زوجتي المصون الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ملك ابراهيم

رواية زوجتي المصون الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ملك ابراهيم

رواية زوجتي المصون الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ملك ابراهيم

ذهبت هنا الي مكان تعرفه جيدا ووصلت امام باب هذه الشقة التي تعرف صاحبها ووقفت بتعب وهي تدق علي الباب بطريقه سريعه بقوه وتعب
فتح خالد الباب بسرعه وهو لا يتوقع بان من يخبط عليه بهذه الطريقه وفي هذا الوقت المتأخر من الليل تكون هنا
وقف خالد وهو ينظر لها بصدمه من الحاله التي تقف بها امامه الان
لا يصدق بان هذه هي هنا تلك الفتاه التي حبها بقوة ولم يتمنى شئ في حياته غير رؤيتها سعيده كيف تقف امامه بهذه الحاله المحزنه
نظرت له هنا وهي تبكي وتحدثت اليه بضعف
هنا / خالد الحقني
ثم وقعت امامه فاقدة الوعي????????
????????????????????????????????
صدم خالد وهو يراها تقع امامه
اسرع وقام بحمله وادخالها شقته وهو يغلق الباب خلفه بقدمه
ذهب بها الي غرفته وقام بوضعها علي سريره وابتعد عنها وهو ينظر لها بعدم تصديق كيف يحدث لها هذا ومن يجرؤا علي فعل هذا بها حاول خالد افاقتها وهو ينظر لها بحب وحزن علي حالتها
فتحت هنا عينيها بتعب وهي تنظر حولها وجدت خالد يقف امامها وهو يبتسم لها بطمئنان
خالد / حمدلله علي السلامه
نظرت له هنا وبدأت تتذكر مره اخري ماحدث معاها وبدأت في البكاء بقوه امامه مره اخرى
اقترب منها خالد وهو يطمنها انه معها الان وعليها الا تخف من احد وهو بجانبها
خالد / مين الا عمل فيكي كدا ياهنا مين الا وصلك للحاله دي
بكت هنا كثيرا وهي تتذكر ضرب عمر لها وطلاقها بهذه الطريقه المهينه
تحدثت اليه وهي تبكى
هنا / عمر الا عمل فيا كدا
وقف خالد بغضب وهو ينظر لها بصدمه بعد سماعه ان عمر هو من فعل بها هذا
ثم تحدث بصوت مرتفع غاضب
خالد / دا اكيد اتجنن هو فاكر نفسه مين عشان يبهدلك بالشكل ده
هنا / ارجوك يا خالد انا مش عايزه اسمع اسمه
رد عليها بتأكيد
خالد / بس انا مش هسكت ولازم اجبلك حقك منه واعرفه ان انتي ليكي الا يقف له اوعدك اني هجبلك حقك ياهنا
نظرت له باامتنان
هنا / بس انا الا عايزه اخد حقي بنفسي ياخالد
لازم اخد حقي من كل الا ظلموني وهو اولهم وعايزاك تساعدني
نظر لها خالد وهو يصعب عليه رؤيتها منهاره و حزينه بهذه الطريقه
خالد / انا هفضل دايما جنبك ومعاكي في اي وقت يا هنا
نظرت له وتحدثت بشكر وامتنان
هنا / انت اكتر حد في الدنيا دي وقف جنبي وساعدني من قلبه بجد بس انا عايزاك توعدني انك ماتروحش لعمر ولا تتكلم معاه ولا تعرفه انك تعرف مكاني او حتى شوفتني
خالد / ماتخفيش من عمر يا هنا طول ما انا جنبك هحميكي منه ومش هيقدر يقرب منك انا لما ساعدته انه يرجعك قبل كدا عشان كنتي مراته وشايله اسمه وكنت فاكر انه بيحبك بجد وهيحافظ عليكي بس للأسف انا طلعت غلطان ومستحيل اقرر نفس الغلط مرتين
هنا / لو سمحت يا خالد ساعدني اسافر لاي بلد تانيه انا متأكده ان اول مكان عمر هيدور فيه هو بيتك
وقف خالد وهو يمد يده اليها
خالد / قومي معايا دلوقتي هوديكي مكان مستحيل عمر يوصله
نظرت هنا ليده ورفعت يدها اعطتها له
قام خالد بمسك يدها وهو يبتسم لها بطمئنان
????????????????????????????????
دخل عمر منزله سريعا وهو يحاول الا ينظر الا الحديقه حتي لا تأخذه قدميه اليها فهو يحاول السيطره علي نفسه حتي ينتقم منها بطريقته خاصه
فتح باب غرفته وجدها مرتبه ومنظمه وكأن شئ لم يحدث
دخل الغرفه سريعا وهو يبحث فيها عن ملابس هنا واشيائها
شعر بالغضب الشديد وهو لا يجد اي شئ يخص هنا بالغرفه
خرج من غرفته وذهب الي غرفة والدته وهو يدق الباب عليها بغضب فتحت له والدته وهي تنظر له بقلق
كرولين / عمر حبيبي انت كويس
تجاهل عمر قلقها وهو يسألها بغضب
عمر / فين حاجة هنا الا كانت في اوضتي
ردت عليه ببرود
كرولين/ رمتهم
عمر / مين قالك ترميهم مين قالك اصلا تدخلي اوضتي
كرولين / في ايه ياعمر الاوضه كانت لازم تتنضف وانا خليت الخدم نضفوها ورميت كل حاجه ملهاش لازمه
رد عليه بغضب
عمر / ومين قال ان حاجة هنا ملهاش لازمه
كرولين / لان هنا مبقاش لها حق في البيت ده عشان يبقلها حاجه ليها لازمه
نظر لها بغضب ولم يرد عليها وذهب الي الاسفل
نظرت كرولين له وهو يتجه الي الاسفل بقلق وذهبت خلفه سريعا
وصل عمر امام الغرفه وقام بفتحها نظر بداخلها وهو لايرى شئ من الظلام اضاء هاتفه وهو ينظر في كل مكان بالغرفه ولم يجد هنا
صرخ بكل صوته وهو ينادي علي هنا ويسمع صدى صوته يتردد بالغرفه حوله
وقفت والدته امامه وهي تحاول تهدأته
كرولين / عمر عشان خاطري ماتعملش في نفسك كدا حبيبي انت كدا هتموت نفسك عشان واحده ماتستهلش
تحدث اليها بجنون
عمر /هنا فييييين
نظرت له والدته بخوف من حالته
كرولين / انا انا خرجتها ومشتها
نظر لها بصدمه
عمر / وانتي فاكره اني مش هعرف اوصلها لما تهربيها
كرولين / وانت عايز منها ايه مش انت طلقتها سيبها بقى تروح لحالها وكفايه لحد كدا
تحدث اليها بأصرار
عمر / لاء مش كفايه انا لازم انتقم منها ومش هسيبها
اتجه سريعا الي سيارته وهو يقودها بجنون
نظرت كرولين لخروجه وهي تتمني لو تقتل هنا عقابا لها علي وجع ابنها المتسببه فيه
????????????????????????????????
اخذ خالد هنا الي فندق بعيدا بعض الشئ عن المدينه وهو يطمنها بأن لا احد يستطيع الوصول اليها في هذا المكان
خالد / هتفضلي هنا ل بكره علي ما اكون ظبطلك طريقه تسافري بيها من غير ما حد يعرف انتي سافرتي فين
تكلمت هنا بخوف وقلق
هنا / بس انا خايفه وعايزه اسافر بعيد عن هنا بسرعه
خالد / ماتخفيش انا معاكي
هزت هنا رأسها وهي تأخذ من يده مفتاح الغرفه الخاصه بها بالفندق
????????????????????????????????
وصل عمر امام شقة خالد وهو يتوقع وجود هنا بالداخل فهو يعلم جيدا بأن هنا لا تعرف احد بإيطاليا غير خالد وسوف تلجاء اليه لمساعدتها وقف يدق علي الباب بقوة حتى كاد ان يكسره وعندما لم يجد احد قام بدفع الباب بقوة وفتحه
دخل الشقه يبحث بها عن اي اثر لوجود هنا او يدل علي مجيئها هنا ولكنه لم يجد شئ خرج من الشقه وهو يغلق الباب خلفه بقوة ونزل الي الاسفل واتجه الي سيارته وذهب بها سريعا
ظهرت سياره اخري من بعيد بها شخص يراقب دخول وخروج عمر من دون علمه
????????????????????????????????
وصل الي منزله وجد والدته تنتظره بقلق
وقفت كرولين وهي تتحدث اليه بهدوء حتى تسيطر علي غضبه
كرولين / حبيبي ماينفعش الا انت بتعمله في نفسك ده البنت دي من يوم ماظهرت في حياتك وهي معذباك معاها عشان خاطري انساها
نظر لها بحزن
عمر / نفسي انساه بس مش هقدر وحتى لو قدرت مش هقدر انسى الا عملته فيا
كرولين / بكره حبيبي تتجوز الا احسن منها وهتنساه وتنسى كل وجع عشته معاها
نظر لها بتعب
عمر / عندك حق يا أمي هنا ماتستحقش اني اضيع مستقبلي عشانها انا فعلا لازم افوق من الا انا فيه ده واكيد هايجي اليوم الا هتظهر فيه وساعتها
محدش هيقدر يرحمها من ايدي
????????????????????????????????
صباح اليوم التالي
جلس خالد مع هنا في شرفة غرفتها بالفندق وهو يخبرها بموعد سفرها صباح الغد
نظرت له هنا
هنا / معقول هسافر بالسرعه دي
رد عليها خالد بستغراب
خالد / انتي مش عايزه تسافر دلوقتي انا افتكرت انك هتفرحي كتير بالسفر بسرعه
هنا/ انا طبعا فرحانه اني هسافر واسيب البلد دي انا ماعشتش فيها يوم واحد حلو
ابتسم لها خالد بود
خالد / ان شاءالله البلد الا هتروحيها هتعيشي فيها احلي ايام
نظرت له بابتسامه
هنا / ان شاءالله بس انا هسافر فين
خالد / امريكا
نظرت له وهي تفتح عينيها من الصدمه
هنا / امريكا ايه لا طبعا انا مش هعرف اعيش هناك
خالد / ولا هتعرفي تعيشي هنا ولا هتعرفي تعيشي في مصر
نظرت له بحيره
هنا / بس انا خايفه
ابتسم لها وطمنها
خالد / ماتخفيش انا جانبك وكمان انتي هناك مش هتبقى لوحدك
هنا / يعني ايه
خالد / في صديقه ليا هناك عايشه لوحدها انتي هتروحي تعيشي معاها
هنا / بس انا هعيش معاها ازى وهي ماتعرفنيش
خالد / لا هي تعرفك كويس انا حكيت لها عنك كتير وعلي فكره هي تبقى دكتوره بجامعة “كاليفورنيا بيركلي” المريكيه وممكن جدا تساعدك تكملي دراستك هناك وتاخدي شهادتك في الهندسه من اكبر جامعه في العالم
نظرت له بصدمه وعدم تصديق
هنا / لا طبعا مش هينفع كدا كتير اوي
خالد / ولا كتير ولا حاجه
دي اخر سنه ليكي وانا مش هسمحلك تضيعيها
بكت بفرحه كبيره وهي تشكر الله علي هذه النعمه دائما الله بجانبها في اصعب المشاكل
نظر له خالد بأبتسامه
خالد / ايه رأيك ننزل نشتري لبس جديد عشان السفر
هنا / لا طبعا الا انت بتعمله معايا ده كتير اوي
ابتسم لها بحب
خالد / انتي مفيش حاجه كتيره عليكي ياهنا
????????????????????????????????
تحدث كرولين الي سرين بالهاتف تبلغها بأواخر التطورات
تحدثت سرين بفرحه وهي لا تصدق ماتسمعه الان
سرين / بجد يا كوكي عمر طلقها ورماها في الشارع
كرولين / اه ياحبيبتي زي مابقولك كدا وخلاص كلها ايام وينساها خالص البركه فيكي بقى
سرين / يعني اعمل ايه انا مش عارفه
كرولين / انا الا هقولك تعملي ايه سرين
لازم ترجعي حالا عمر بجد محتاجك جنبه
سرين / عندك حق يا كوكي هو ده الوقت المناسب الا لازم اكون فيه جنب عمر
كرولين / هستناكي ترجعي في اول طياره لإيطاليا
سرين / اوكي ياروحي بااي
كرولين / بااي
بعد ان اغلقت كرولين الهاتف دخل اليها كريم وهو يتحدث
كريم / هو عمر معرفش يوصل ل هنا برضه
ردت عليه بسعاده
كرولين / هنا ايه خلاص الايام الا جايه هتبقى سرين وبس
نظر لها بسخريه علي غبائها فهو يعلم مكر سرين جيدا ويعلم بأنها سوف تفعل اي شئ للحصول علي ثروة عمر
في هذه الاثناء رن هاتف كرولين
المتصل مازن
ردت عليه كرولين بملل
كرولين / الو
مازن / ازي حضرتك اخبارك ايه
كرولين / تمام خير يا مازن
مازن / اصل انا بتصل بعمر من امبارح ومش عارف اوصله هو رجع شهر العسل تاني ولا ايه
ردت عليه بجمود
كرولين / مفيش شهر عسل يا مازن عمر خلاص طلق البنت الا كان متجوزها دي
وقف مازن من مكانه بصدمه وهو لا يصدق ماسمعه الان كيف لعمر ان يطلق هنا اعتقد مازن أنه سمع غلط او والدت عمر تقصد أحد أخر
مازن / حضرتك بتقولي طلق البنت مين يعني قصدك هنا يعني عمر طلق هنا بجد
ردت عليه كرولين بغضب
كرولين / هو فيه ايه يا مازن من امتى وانا بهزر معاك
اعتذر مازن منها
مازن / انا اسف مش قصدي بس دي حاجه غريبه جدا ازاي عمر يطلق هنا دا بيحبها وميقدرش يعيش من غيرها
ردت عليه بعصبيه وغضب
كرولين / الوحيده الا عمر ميقدرش يعيش من غيرها هي انا امه
لكن هنا دي يقدر يتجوز غيرها بدل الواحده الف
استغرب مازن من طريقة كرولين وحديثها عن هنا بهذه الطريقه
مازن / ممكن حضرتك تقوليلي عمر فين دلوقتي
ردت عليه بجمود
كرولين / عمر مش في البيت من امبارح محتاج يبقى لوحده شويه وانا متأكده انه هيفوق ويعرف ان الا تستحق تبقى مراته بجد هي سرين
قالت كرولين جملتها واغلقت الهاتف بدون اي سلام
تفاجئ مازن ونظر للهاتف وجدها اغلقت الخط ولكنه تفاجئ اكتر من كلامها وهي تذكر اسم سرين وردد كلامها مره اخرى وهو يحاول فهم اي شئ
مازن / الا تستحق تبقى مرات عمر سرين
طب ازاي لاااا دالموضوع شكله كبير وانا لازم اسافر ايطاليا في اسرع وقت
????????????????????????????????
بعد يومين
وصلت سرين ايطاليا واتجهت الي منزل عمر مباشرة
استقبالتها كرولين وحكت لها كل شئ حدث بالتفصيل
سرين / وعمر فين دلوقتي
كرولين / عمر كان منهار جدا وقالي انه محتاج يقعد في مكان هادى يومين كدا عشان يراجع نفسه
نظرت لها سرين برفع حاجبها
سرين / يراجع نفسه في ايه بالظبط هو بيفكر يرجع هنا تاني
ردت عليها كرولين وهي منزعجه من هذه الفكره
كرولين / لا طبعا عمر مستحيل يرجعها تاني وانا مش هسمح بده يحصل ابدا انا مش ممكن اقبل زوجه لأبني غيرك سرين
فرحت سرين جدا من دعم كرولين لها
سرين / بجد يا كوكي انتي اكتر حد بحبه في الدنيا دي ربنا يخليكي ليا
ابتسمت لها كرولين وهي تغمز لها
كرولين / ويخليكي ليا انتي وعمر واحضر فرحكم قريب
نظرت لها سرين بمكر وتحدثت
سرين / قريب ياكوكي قريب اوي
????????????????????????????????
سافرت هنا الي امريكا واتجه بها خالد الي منزل صديقته ???? نادين ????
نادين دكتوره بالجامعه بنت رائعه ذكيه جدا تعشق العلم والعمل وتعيش بمفردها وعندما علمت بمشكلة هنا لم تتردد لحظه واحده في مساعدتها
تحدث خالد وهو يطلب منها مساعدته في ادخال هنا الجامعه لتكمل دراستها وتحصل علي شهادة الهندسه من اكبر جامعه بالعالم وأكمل حديثه وهو يأكد لها بأنه مستعد لفعل اي شئ ودفع اي مبلغ في سبيل دخول هنا الجامعه
خالد/ انا مستعد اعمل اي حاجه واجيب اي ورق وادفع اي مبلغ بس المهم هنا تكمل انهاء دراستها هنا
تحدثت اليه نادين بأسف
نادين / هيبقى صعب اوي للأسف
خالد / مفيش حاجه صعبه يا نادين احنا هندفع اي مبلغ يطلبوه وجاهزين بأي ورق يحتجوه
نظرت نادين الي هنا وهي تبتسم لها بود
نادين / انا هعمل كل الا اقدر عليه واساعدها
خالد / وانا ممكن اكلم اي حد مسؤل يساعدنا
نادين / هيكون كويس تمام
تحدث خالد وهو يقف من مكانه ويوجه كلامه لي هنا
خالد / انا هكون قريب منكم هحجز غرفه في اوتيل قريب من هنا لحد ما ننهي موضوع الجامعه ده
نظرت له هنا بود وامتنان وهي تبتسم له ثم تحدثت من قلبها
هنا / انا عمري ما هنسى وقفتك معايا ابدا
ابتسم لها خالد بحب ثم ذهب
ابتسمت لها نادين وهي تأكد لها بشئ
نادين / علي فكره شكلك غاليه اوي عند خالد
نظرت لها هنا وتحدثت بحب
هنا / وهو كمان بقى غالي عندي جدا
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى