Uncategorized

رواية حكاية وعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم فاطمة أشرف

 رواية حكاية وعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم فاطمة أشرف

محمد:تمم تمم ع شغلك و مش عايز ازعاج…تعالي ي عز احكلي اخبارك 
وعد بحزن:احم ماشي 
و طلعت تخالص شغلها بره 
محمود كان رايح لمكتب محمد لقي وعد بره قعده بتكتب ف ورق
محمود:وعد انتي بتعملي اي هنا
وعد:بخلص شغلي
محمود:و مش جوه ف مكتب محمد ليه
وعد:عشان معاه واحد صحبه 
محمود :مين دا
وعد:عز بيه
محمود فرح:اي دا هو هنا طب عن اذنك 
و طلع جري راح ع مكتب محمد
قلت لنفسي:مين عز دا الي الكل فرحان بيه دا شكله مهزء و سئيل
قعدت اشتغل بعد شويه 
دعاء:وعد وعد
وعد:اممم خير
دعاء:محمد بيه عيزك
وعد لنفسها:و دا عايز اي داا 
وعد:احم ماشي جيه
رحت لمحمد 
:تك تك تك
محمد:ادخل
وعد:حضرتك عيزني
محمد باستغراب:اي حضرتك دي ..مالك ي وعد
عز استغرب من طريقه محمد
وعد:لا مفيش انا الي عيزا اعرف حضرتك طالب مني اي
محمد بصيق:طيب هفهم معني طريقتك دي بعدين ..اعرفك عز ابن عمي و كان ف لندن و جيه و هيشتغل معانه هنا هو ليه اسهوم ف الشركه اصلا و هيجي يشوف الشغل معانه
وعد:اهلا ي عز بيه 
عز بابتسامه :اهلا ي قمر
محمد لنفسه:قمر ف عينك شكلك ناوي ع فقدان عينك الي بتبص بيها ع وعد دول 
وعد:احم تسمحلي اروح اشوف شغلي 
محمد:لا عيزك …محمود روح وري عز ماكتبه 
عز:هو الانسه بتشتغل اي هنا ي محمد
محمد:الانسه صحبتي جدا و سكرتاريه الخاصه بتعتي
عز بصلها بصه مش مفهومه بس وعد اضيقة منها
و مشي مع محمود بره
محمد:مالك بقت
وعد بحزن :مفيس
محمد:اممم اومال اي التكشيره دي
وعد:مفيش تكشيره ولي حاجه
محمد:يعني دي شفايفك عادي
وعد ببرائه:اه 
محمد بحب بيبص ع شفيفها:يعني لو بوستك دلوقت مش هتبتاسمي و تفكي كدا
وعد بعدت:لو قربت وربنا لاشرحك
محمد ضحك:اممم بحب وحده من المدبح
وعد:هااا ايه ب بتحب مين 
محمد ارتبك:ها لا اه بصي امشي بدل ما ابوسك فعلا
وعد طلعت تجري
محمد ضحك عليها
………………….
عز:مين وعد دي ي محمود
محمود:ما محمد قالك
عز:يعني مش الموزه بتاعت محمد
محمود:اولا مسمهاش الموزه اسمها حبيبته ..انت متاكد انك جي من لندن
عز ضحك:يعم المهم هي حبيبته
محمود:عز انت جي تشتغل ولي تدخل ف حياة الناس
عز:طيب يخويه بره بقا عشان اشوف شغلي
اليوم عدي تمام التمام و الكل بداء يمشي من الشغل عشان اليوم خالص 
متبقاش غير مريم و وعد و محمد و محمود وعز و دعاء 
دعاء:محمد بيه انا مشيه
محمد:تمم باي ي دعاء
دعاء:باي
عز:و انا فين الباي بتعتي
دعاء ضحكت :باي ي عز بيه
عز بمياصه:باي ي قلب عز بيه
و مشت دعاء و هي بتضحك 
محمود:مش يلا ي مريم انتي و وعد اوصلكم
وعد:استني 5دقائق بس و هاجي معاكم
محمد:لا امشي انت ي محمود وصل مريم و روح المشوار الي قلتلك عليه 
و غمزله
محمود فهم أن محمد هو الي عيز يوصلني 
محمود:اشطا باي ..يلا ي مريم
مريم:يلا.. باي
و مشت مريم و محمود 
تألقي عز و محمد و وعد
بعد شويه 
وعد:تم بحمد الله خاااااالصت روحوني روحوني 
عز و محمد ضحكه عليها
محمد:يلا يختي ..عز انت هتبات ف الشركه ولي اي ما يلا روح انت كمان
عز :اييح يلا بينا
نزلنا و وعد و محمد ركبه العربيه و يشاء العليم عربيه عز فيها عطل مش بدور
عز بصوت عالي:محمد محمد الحقني
محمد نزل رحله:ف اي
عز:العربيه بتفرفر 
محمد بضحك:طب متجبلها دكتور
عز:انت هتهزر 
محمد:طب اعملها اي دلوقت
عز:وصلني معاك و خلي حد يحدها يوديها لمكنيكي
محمد:يلا ي خويه 
محمد ساق و عز وره و انا جنب محمد كنت شيله عز عمال يبصلي ف المرايا
عز:قليلي ي وعد انتي كام سنه
وعد:و انت مال اهلك
محمد ضحك:بقلك وعد اسنها طويل ف هتلقيها دبش جدا
عز:احم شكرا ع كسف الجبه دا بس بجد انتي كام سنه انتي شكلك طفله اوي
وعد:21
عز:صغننه يعني
وعد بصتله:اه ي بابا جده انت بقا كام 70
عز ضحك:لا انا32
محمد:عز اكبر مني 
وعد:باين 
عز:باين ازاي
وعد :مش مهم
ساق محمد بسرعه و سكتنا و اخيرا وصلت بيتيه
عز:باي ي قمر اشوفك بكره
وعد:ي رب مشفكش ..باي ي محمد 
و مشت
عز:هي مش طيقاتي ليه
محمد بضيق:و انت عايزها تطيقك ليه
عز:لا عادي اطلع اطلع
طالعت البيت 
تك تك تك
مني:قومي ونبي ي كنزي افتحي تلقيها وعد
كنزي بزعل :لا مس فتحلها خليها بله لحد ايام كتير “بره”
مني:ليه بس قومي معلش انا رجليه وجعاني
كنزي:عسانك انتي بس 
قامت كنزي فتحت الباب و طلعت تجري قعدت و ربعت اديها 
وعد:السلام عليكم 
دخلت باست ايد امها
وعد:ازيك ي ست الكل
مني:بخير ي حببتي
وعد:كوكي عاملي اي 
كنزي مردتش
وعد:كوكي ف اي
مريم كانت بتقلع الطرحه :كنزي زعلانه منك
وعد:اي دا ليه بس
مني:عشان انتي طول النهار بره وهي عيزاكي معاها ع طول
وعد:كوكي ردي عليا مالك ي قلبي
كنزي:انا مس هكلمك لحد ايام كتيل “كتير” عسان انتي مس قعده معايا خالص
و ربعت اديها و أدتها ضهرها
وعد بعد محيلات و مصلحات ل كنزي اخيرا وقفت تتصالح
و اليوم خالص ع كدا 
تاني يوم و كنا خلاص داخلين ع رمضان فاضل شهر 
صحيت انا الاول رحت حضرت الفتار و صلات 
مريم صحت ع رساله ع الفون من نفس الرقم الي بعت قبل كدا
“العديد عن العيشه الي عيشاها دي ي مريم و ارجعي عشتك و الي هتندمي جامد”
مريم قلقت و رنت ع الرقم لقته مقفول 
نفخت بضيق و قامت و كلنا بقا صحينا و قعدنا نفتار
…………………
نور صحات ع رنه التلفون
نور بنوم:الووو
اسلام:………
نور:الووووووو
اسلام:احلي الو دي ولي اي
نور:اي المحن دا ع الصبح
اسلام:يخربيت فصلانك دا كنت لسه هقول كلام حلو 
نور:شكرا ي بروو مش عيزا اي صحيت امتي
اسلام :لسه ناو
نور:اممم طيب يلا هقوم اخد شور و ابقا اكلمك
اسلام:اشطات بس عيزك تخدلي معاد من اخوكي اجي اتقدم رسمي
نور:امم لسه مصمم عليا
اسلام:ههينك 
نور بضحك:خلاص حاضر يلا سلاام
اسلام:سلام
نزلت نور لقت محمد و محمود بيفتاره
نور:صباح الخير اي دا انت كنت بايت هنا ولي لسه جي
محمد:و هتفرق ف اي دا يعتبر بيته دا بيقعد اكتر مني و منك
نور بضحك:ع رئيگ
محمود:نولني الجبنه الحلوه الوحشه دي اكل منها
محمد:انت متخلف يحبيبي
محمود:حاجه زي كدا ..هات هات
……………..
منه كانت بتكلم بنت صحبتها 
منه:اي ي ماسه اخبارك ايه ي قلبي
ماسه:الحمد لله ي روحي بقلك 
منه:قولي ي قلبي
ماسه:متشفيلي شغل انا محتاجه اشتغل ضروري
منه:ليه محتاجه فلوس ي قلبي انا مغليه عيزا كام
ماسه:لا لا طبعا انا عيزا اشتغل بس
منه:اممم هشفلك ولي بقلك متروحي لوعد الشغل دلوقت و هي ممكن تشفلك شغل
ماسه:تفتكري
منه:اه روحي و شوفيه
ماسه:اشطا ي قمر بقلك صح اخبارك انتي و حسام اي????
منه:ف ايه بظابط
ماسه:يبت لسه مفيش بنكم ارتبط
منه:يبنتي احنا اخوااااات بس افهمهالك ازاي
ماسه:انا اهو و انتي اهو هتحبه بعض ف يوم من الايام 
منه:انا بقول تروحي تلبسي عشان تروحي لوعد 
ماسه :ماشي يختي سلام
………………….
وعد و مريم وصله الشغل  
و كل وحده راحت ع شغلها
وعد قعده و مندمجه اوي ف الشغل
_ــعوووووووو_
وعد اتخضت اوي:بس الله الرحمن الرحيم ..ف مدير محترم يعمل كدا
عز:اي الإحراج دا قصدك اني مش محترم
وعد:كل واحد اداره بنفسه
عز زعل:انا كنت بهزر ع فكره
وعد:و دا مكان شغل مش هزار و انا بشتغل مش بهزر ولي انت شايف ايه
عز:خلاص خلاص 
و سبها و مشي
وعد لنفسها:انا زودتها ولي اي ..بس هو الي مهزء انا اصلا مش طيقاه
عدي وقت 
و عز طلع من مكتابه مشي ع بره كانت ماسه طلعه من الاسنسير خبطت فيه و وقعت من الخبطه
_______________________________
_ماسه بنت رقيقه و رفيعه و قصيره الي يشغلها يديها 15سنه مش دي ف كليه خالص +لسنها زي وعد بظبط +بقيه حكايتها هتعرفوها كمان شويه ..و هي مش محجبه 
_______________________________
ماسه قامت من ع الأرض
ماسه:مش تحاسب
عز:سوري مختش بالي انتي جيه لمين هنا
ماسه:يعني اي
عز:يعني انتي اخت مين ي شاطره ولي جيه لمين
ماسه:شاطره ليه سبقني عيله صغيره
عز بصلها من فوق لتحت:اه عيله صغيره عندك 15او17سنه مش الكتير
ماسه ضحكت:اممم طيب انشالله يجبر بخاطرك ربنا ..بقلك ي قمر انت هي وعد تلقيها فين
عز:ااااه وعد اممم هتلقيها هناك هنا ..سلام ي قطه
سبها و مشي
ماسه:قطه ف عينك يجلك ف فخادك يشيخ
و دخلت لقت وعد
_ــعووووووو_
وعد بخضه تاني:يادي النيله انت عبيـ……. ماااااسه
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!