روايات

رواية المؤنسات الغاليات الفصل الثاني 2 بقلم مريم شعبان

رواية المؤنسات الغاليات الفصل الثاني 2 بقلم مريم شعبان

رواية المؤنسات الغاليات البارت الثاني

رواية المؤنسات الغاليات الجزء الثاني

رواية المؤنسات الغاليات
رواية المؤنسات الغاليات

رواية المؤنسات الغاليات الحلقة الثانية

في صباح يوم جديد
رحاب: يا ولاد يلا هنتاخر يا رحمه
رحمه: خرجت يا ماما بلف الخمار
رحاب: هنتاخر
ياسر: يا ماما الساعة لسي ٧
رحاب: طيب خلصوا يلا
رحمه: هلف الخمار و اجي
رحاب: طيب يلا
جابر: صباح الخير
الكل: صباح النور
جابر: عاملين دوشة ليه
ياسر: مراتك يا سيدي الساعة لسي ٧ و بتقول هنتاخر
جابر: لسي بدري يا رحاب براحتنا أنا خلصت لبس
ياسر و انا كمان
رحمه: و انا خلصت فاضل انتي يا ماما
رحاب: أنا خلصت يا اخت هلبس النقاب و اجي
جابر: تمام يلا
رحمه: حلو يا بابا
جابر: قمر في كل حالاتك
رحمه: حبيبي
ياسر: حلو يا بابا
جابر بضحك: قمر في كل حالاتك
ياسر بضحك: ربنا يجبر بخاطرك يا حاج
جابر: قراتوا الاذكار
ياسر و رحمه: الحمدلله
جابر: بارك الله فيكم
ياسر: يارب يا ماما يلا هنتاخر
رحمه: ساعة بتلبس مش عارفة اي ده
رحاب: خرجت خلصت يا جزم يلا
جابر: يلا
*******
بعد تلات ساعات يوصلوا و ينزلوا قدام بيت كبير من اربع ادوار و كان في استقبالهم الجد حمدان و تيسير و اولادها
جابر: اهو هنا تسلم يا باشا اتفضل معنا
:الله يسلمك لا يجلعه عامر
جابر: يارب و ينزل يلا يا ولاد
جابر: السلام عليكم
حمدان: وعليكم السلام اهلا يا ابني نورت
جابر: بنورك يا حاج و يسلموا علي بعض و روح تحضن رحمة
روح: وحشتني اوي اوي اوي
رحمه: و انتي جدا
تيسير: نروتوا يا جماعة اتفضلوا
رحاب: بنورك يا حبيتي
حمدان: ازيك يا مرات ابني
رحاب: الحمدلله يا حاج
حمدان: الحمدلله طيب اتفضلوا يا ولاد و يدخلوا كلهم يقعدوا في الحديقة الستات لوحدهم و الرجال لوحدهم
تيسير: مشاء الله كبرتي يا رحمة
رحمه: ربنا يبارك ف حضرتك شكرا
تيسير: قمر ثانوي عام صح
رحمه: اه باذن الله
تيسير: ربنا يوفقك انتي و روح
رحاب: يارب
تيسير: احنا جاين نقعد في القاهرة الفترة الجاي و روح: هتقعد لحد ما تخلص الجامعة
رحمه بفرحة: بجد
تيسير: اه يا حبيتي تخد ثانوي هناك و بعد كده الجامعة يارب و كمان جوزي عنده شغل في القاهرة في قولنا نقعد هناك
رحاب: القاهرة هتنور و الله
رحمه: أنا فرحانة اوي اوي
تيسير: افرحك اكتر
رحمه: خير
تيسير: هنجي نقعد في بيت العيلة
رحاب: لا ده انا للي فرحانة اوي بقي اخيرا هقعد مع لوحدي
تيسير: افرحوا بقي
رحمه: هنروح الدروس مع بعض
روح: و نخرج مع بعض
رحمه: فرحانة
روح: و انا كمان
رحاب: ربنا يفرحكم علي طول يا بنات
روح: تعالي نطلع غرفتي يا رحمة
رحمه: تمام ماما
رحاب: روحي يا حبيبتي
رحمه: تمام بعد اذنكم و يمشوا
تيسير: اتفضلوا عرايس يا ناس ربنا يحفظهم و نشوفهم احسن ناس يارب
رحاب: يارب
*******
عند الرجال
حمدان: بنتك كبرت مشاء الله
جابر: اه الله و أكبر
حمدان: و بقيت عروسة قمر
جابر: اه يا حاج نفسي تخلص السنة دي و تدخل الكلية و اشوفها ناجحة
حمدان: كلية اي البت ملهيش غير الجواز هتعمل زي اختك
جابر: جواز اي يا حاج دول عيال لسي و بعدين لازم يتعلموا التعليم اهم حاجة
حمدان: و الله
جابر: فين سميرة
حمدان: هتجي بكرة هي و عيالها
جابر: تمام
******
عند رحمه و روح
رحمه: اه فرحانة اوي اوي
روح: وانا كمان هنروح مع بعض كل الدروس باذن الله
رحمه: باذن الله ‘موبايل روح يرن
روح: ده عيسي السلام عليكم
عيسي: وعليكم السلام اخبارك اي
روح: الحمدلله بخير انت فين
عيسي: انا جاي خلاص عمك وصل
روح: اه وصل
عيسي: تمام أنا جاي
روح: تمام
عيسي: عايزة حاجة
روح: لا تسلم
عيسي: سلمك الله و يقفل
روح: عيسى جاي في الطريق
رحمه: يوصل بالسلامة هو كمان هنزل معكم القاهرة
روح: اه بيخلص شغله هنا عشان ينقل القاهرة
رحمه: تمام
روح: بس اي الشياكة دي
رحمه: حلو صح
روح: جدا و الخمار حلو اوي
رحمه: حبيتي تسلمي
روح: سلمك الله تجي ننزل
رحمه: يلا و ينزلوا
*******
رحاب: امال فين عيسي
تيسير: في الشغل بيخلص كام حاجة قبل ما نسافر معكم
رحاب: ربنا يوفقه
تيسير: يارب اهو عيسي واصل
عيسي: السلام عليكم
:وعليكم السلام
عيسي: ازيك يا خالتي عاملة اي
رحاب: الحمدلله يا حبيبي انت عامل اي
عيسي: الحمدلله فين ياسر
ياسر: أنا اهو اهلا ب استاذ عيسي
عيسي: اهلا يا باشا منور البلد
ياسر: بنورك
رحاب: في ابوك
ياسر: قاعدين جوا أنا هربت جدي بيتكلم علي تعليم البنات و انا ساكت مش عايز ارد
تيسير: تاني يارب مش عارفة هو عايز اي
عيسي: عايزة البنات تقعد من التعليم هو شايف اني البنت ل بيت جوزها
تيسير: و الله يا رحاب أنا سبت البلد و ماشية بسبب كلام بابا علي جواز روح بيقولي البنت كبرت قررت أنا و ابوها نمشي نعلم بنتنا
رحاب: جدعة و الله احسن قرار خلي البنات تتعلم
تيسير: صح ربنا يوفقهم
روح: السلام عليكم
الكل: وعليكم السلام
رحاب: تعالوا يا بنات
عيسي: ازيك يا رحمه
رحمه: الحمدلله بخير
عيسي: ادام الله حمدك هو خاله اسماعيل جاي امت
تيسير: كمان خمس ساعات
عيسي: يوصل بالسلامة
الكل: اللهم امين
عيسي: طيب بعد اذنكم
رحاب: اتفضل يا بني
عيسي ل ياسر: هنقعد بليل
ياسر: تمام اطلع انام شوية و نتقابل بليل
عيسي: تمام يلا بعد اذنكم و يطلع
رحاب: يلا بينا احنا كمان يا ولاد
رحمه: تمام و يطلعوا كلهم
********
تاني يوم سميرة اخت جابر وصلت هي و اولادها (حافظ/ فريد )
سميرة: ازيكم يا ولاد
الكل: الحمدلله
سميرة: منور البلد يا اخوي
جابر: بنورك يا ام حافظ
سميرة: ازيكم يا ولاد اخوي
رحمه و ياسر: الحمدلله
سميرة: ديما يارب سلموا علي ولاد خالكم يا عيال
حافظ: اهلا و يسلم علي ياسر و بعد كده رحمة
رحمه: مش بسلم
حافظ: نعم
رحمه: مش بسلم اي الغريب في كده
ياسر: مش بتسلم يا حافظ شكرا علي سؤالك
حافظ: احم العفو
سميرة: مش بتسلم ليه أن شاء الله و لا احنا وحشين مش يستلم علينا و تبص ل رحاب
رحمه: بتقولي كده كل الحكاية اني مش بسلم علي رجالية غير المحارم
تيسير: بارك الله فيكي يا حبيتي
سميرة: طيب يا اختي اخوي اسماعيل جاي امت
تيسير: ساعة و يوصل تمام
حمدان: جهزتوا الاكل عشان بعد الاكل عايزكم في موضوع مهم اوي
جابر: خير
حمدان: خير ان شاء الله لمي يجي اخوك
الكل يبص لبعض بخوف من موضوع حمدان

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المؤنسات الغاليات)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!