Uncategorized

رواية أسير صوتها الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شهد أشرف

 رواية أسير صوتها الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شهد أشرف

رواية أسير صوتها الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شهد أشرف

رواية أسير صوتها الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شهد أشرف

في صباح اليوم التالي 
في فله حمزه *
فريده: ها جاهز 
حمزه : تفتكري هيسامح 
فريده: هيسامح احمد قلبه طيب 
حمزه بغضب وغيره: متقليش اسمه ي فريده وبعدين عرفتي منين أنه قلبه طيب 
فريده: خلاص ي حموزي امال اقوله اي ي زوج ملاك يعني وبعدين عرفت من شخصيته وكدا وهو طيب 
حمزه بنرفزه: برده هتقولي طيب 
فريده: خلاص ي حبيبي الي يريحك 
حمزه : طب يلا عشان نمشي 
فريده: طب الدريس مبين بطني المكوره دي 
حمزه بحب: مشكوره اي بس هي فين وبعدين انتي ليه في التالت ( هتقولي وصلت لتالت بسرعه كدا ازاي هقولك معرفش) وبطنك صغنونه 
فريده : صغنونه اي ي حمزه دا بقا شبه الكرش 
حمزه: والله قمر ومتشوق اشوف بطنك وهي مترين قدام 
فريده: هي هتبقي اكبر من كدا كمان عااااااااااا
حمزه: ي مجنونه صوتك 
فريده: شوفت ي حبيبي بابي بيزعقلي ازاي 
حمزه بغيره: فرررريده 
فريده بخضه: اي ي حمزه فزعتتي 
حمزه: انتي بتقولي لبن الكلب الي جوا دا ي حبيبي لي 
فريده: يعم حبيبي حبيبتي معرفش اصلا نوعه اي بس انا حاسه أنه حبيبي 
حمزه بنزفره: صبرني يالي بتصبر متقوليش حبيبي لحد غيري ي فريده فاااهمه 
فريده بهمس:الله ي خربيتك هتغير من ابنك كمان 
حمزه بتحذير: بتقولي حاجه 
فريده: نو يلا 
……………………
احمد : ها هيجوا امتي
ملاك: انا كلمت فريده من شويه وهي قالتلي نازلين 
احمد: تمام 
ملاك: انتي متوتر لي ولا كان عريس جاي يخطبك 
احمد: عريس ؟؟
ملاك: احم يعم عريس عروسه كلها عرايس 
احمد بنظره مشمئزه: اكتمي ي ملاك كتك القرف 
ملاك: احمدددد
احمد: روح قلبه اموااااه
ملاك: شكلهم وصلوا انا سمعت صوت عربيه 
احمد: طب اي اعمل اي اروح فين 
ملاك: اهدي يعم انا اطلع فوق اطواقفل علي نفسك لنا اندياك ابقي انزل بالشربات
احمد: حاضر …نعممم
ملاك بضحك: اعملك اي انت الي مجنووون 
احمد : انا مجنون والله ما هسيبك 
ملاك: احمد اعقل صحابنا جم 
احمد: والله ما هسيبك تعاالي هنا 
حمزه: اي في اي عيال صغيره انتو 
ملاك: الحقيني ي فريده 
فريده: خلاص ي احمد هي في حمايتي دلوقتي 
حمزه بغيره: برده مبتسمعيش الكلام  تعالي بقا انتي كمان 
فريده: يلهووووي  اجري ي ملاك 
احمد وحمزه: مش هسيبك 
(خدوني معاكوا وهجري من غير صوت )
قضوا الوقت في لعب وهزار وغيره وغضب وضحك بعد ما اتصالحوا 
في الصاله 
احمد: طب شوووط يعم ينعل ***
حمزه: هههاااا غلبتك تاني 
ملاك بهمس لفريده: تعالي عايزاكي 
فريده: اي ي بنتي 
ملاك: لازم نعمل فيهم حاجه عمالين يلعبوا من الصبح ولا اكننا هنا 
فريده:, طب هنعمل اي 
ملاك: تعالي نقدملهم عصير ونحطلهم ملين فيه 
فريده : لا حرام حمزه حبيبي لا 
ملاك: انشفي ي بت كدا بلا حبيبي  بلا بتاع 
فريده : ماشي خلاص 
ملاك: ههااا يستهلوا هما السبب بدل ما كانوا مقضينها لعب يقضوها في الحمام 
فريده: طب تعالي نعمل عصير يلا 
عملوا العصير وقدموه ليهم وهما شربوه بسرعه 
احمد: بقلك ي صحبي وقف هدخل الحمام واجي 
حمزه : وانا كمان 
احمد: لا مش قااادر 
حمزه: ولا انااا بطنيي الحمام الحمام فينن 
ملاك بضحك: علي يمينك 
فريده: يعيني لا حرام اي الي عملاناه دا 
ملاك: شكلهم يموت ضحك هههه
فريده: من الناحيه دي اه هههه
ملاك: طب تعالي نطلع الجنينه عقبال ما يخلصوا 
……………………………..
ادهم : يومين وهتكوني في بيتي ي روحي 
ميار: انشاء الله ي حبيبي دا احنا هنعمل شغل عالي في الفرح 
ادهم : قصدك انا الي هعمل يروحي انتي مش هتتحركي من الكوشه اصلا ولا عايزاني اقتلك قولي عادي متتكسفيش
ميار: ي ادهموي 
ادهم : نو باي 
………………………………
بعد ساعه قضوها الاتنين في الحمام 
احمد اااه بطني كانت بتتقطع 
حمزه: وانا والله اي دا 
احمد’ مش عارف 
حمزه وأحمد: العصير
احمد وحمزه : ملاااااك فريددددده 
ملاك: احيه اتقفشنا  
فريده بخوف: طب هنعمل اي 
ملاك: مش عارفه بس خليكي استرونج 
حمزه: انتو عملتوا اي 
فريده: احم عملنا لي ي حبيبي وبعظين الف سلامه عليك مالك 
احمد: حطيتوا حاجه في العصير صح 
ملاك: واحنا برده نقدر هتلاقي المانجا كانت بايظه ولا حاجه 
حمزه: مش مقتنع بس هصدق 
احمد: وانا كمان 
حمزه : طب يلا ي فريده بقا عشان نمشي 
احمد : بات ي حمزه انهارده 
حمزه: مره تانيه ي صحبي 
احمد: والله ما انت ماشي اطلع غير هدومك وانتي ي ملاك اطلعي مع فريده 
ملاك: ماشي يلا ي ديدا 
نظرت فريده لحمزه فأما لها وصعدوا 
لبست فريده سويت شيرت ابيض وعليه كلام من قدام وبنطلون اسود وملاك غيرت ولبست سويت شيرت بينك وبنطلون اسود برده وحمزه ذي فريده وأحمد برده 
حمزه: ملبستيش طرحه لي 
فريده: ما انا لبسه الظنط اهو ي حمزه مش مبين شعري 
حمزه: طب اربطي الحبل بتاعه كويس 
فريده: حاضر 
ملاك: يلا ي جماعه نتصور 
اتصورا كتير وقضوا السهره مع بعض وناموا متأخر 
………………………
في اليوم التالي 
احمد: يلا ي جماعه صحصحوا كدا وافطروا 
حمزه: اي القتله دول أصبحوا يلا انتو نمتوا علي السفره كمان 
احمد: شمل مفيش استجابه 
حمزه بخبث: نفذ 
احمد بمكر: أوامر 
مره وحده صحيوا مفزوعين علي صوت ضرب نار عاالي اوي 
وأحمد وحمزه مستخبين بس شيفنهم وهما مش شيفنهم 
ملاك: يلهووووي 
فريده: عاااااا حمزه انت فين عااااااا 
حمزه بهمس: يخربيتك صوتك 
احمد: بس اسكت عشان ميسمعوش 
ملاك: احمدددددد ي ابوووو احمددد احمد
احمد بهمس: يبنت المجنونه 
فريده: تفتكري قتلهوهم ورموهم علي الصحراوي
احمد بهمس:مراتك دي خيالها واسع 
ملاك: بس ي هبله اكيد قطعهوهم حتت ورموهم علي الزراعي 
حمزه بهمس: مراتي انا ولا مراتك 
فريده:يلهوووي 
حمزه بصوت عالي: بس بس قتلتونا ورمتونا وقطعتونا هتعملوا اي تاتي 
فريده: حمزه حبيبي انت عايش 
حمزه بسخريه: لا خارج من القبر أسلم عليكي 
ملاك: اباااا احمد حبيبي تعالي دا انتي بقيت ترند الترندات 
احمد: انتي ي بت مش رومانسيه لي وحياتي خديني بالحضن وتقوليلي حبيبي 
ملاك: ي جدع اتلهي 
فريده: ما تردوا صوت النار دا من اي 
احمد: مسدس صوت 
فريده: الله ورهوني كدا 
حمزه:, فريدده
فريده: اوووف 
حمزه: عقابنا في البيت علي اووف بقالك كتير مقلتهاش 
ملاك: الله هو دا المسدس حلو 
احمد وحمزه: لااااااا 
صوبت ملاك علي رأس احمد وضربت بس احمد وطي بسرعه والرصاصه جت في الفاظه الي وراه 
احمد بصدمه: انا كنت هموت 
ملاك بخضه: اي دا ينهار اسود احمد حبيبي انت كويس والله انا مكونتش اعرف انو واغمي عليها 
احمد : ملاك حبيبتي فوقي 
فريده: شممها البرفن دا 
احمد: ملااك ملاك فوقي ي حبيبتي 
ملاك : احمد انت كويس انا مش قصدي 
احمد: انا كويس انتي كويسه 
ملاك: اه 
فريده: اشربي ي حبيتي اشربي 
حمزه: ههههه شكلك مسخره ي احمد وانتي بتوطي علي الأرض 
فريده: عيب ي حمزه 
حمزه: احم….بس لا مش قااادر ههههههههههههههههه
احمد: هقوملك 
حمزه: ههه خلاص هسكت 
…………………………
بعد يومين كان فرح ادهم وميار وعظيم الوقت ببطئ علي ادهم وبسرعه عليهم وقضوا الوقت في فرح وسعاده كان يوم حلو 
………………………….
بعد تلات سنين ملاك خلصت كليتها وأحمد اترقي وبقا رائد وحمزه مقدم وفريده خلفت وملاك حامل في تؤام وأبو أحمد نزل من السفر وعقد معاهم تلات اشهر ورجع تاني 
………………………….
فريده: براڤوا حبيب مامي 
فهد: انا كدا ثطور ي مامي 
فريده: احلي شكور في الدنيا كلها 
حمزه: طب انا مليش من الحب جانب ولا اي 
.
فهد: بابي 
حمزه: استرجل يلا وقول بابا بابي دي بتاعته الفرافير 
فريده: بس ي حمزه سيب حبيب امه يقول الي عايزه 
حمزه بغيره كالاطفال: اه ما هو ياخدوا كل حاجه وانا لا بتعدي معاه اكتر مني وبتاكليه. انا لا ويتغيريلوا وانا لا وبتحميه وانا لا 
فهد: هو انت صغير ي بابي 
حمزه: بس ي بن الكلب انت 
فريده بتحذير: حمزززه متشتنش قدام الولد 
حمزه: اشمعنا هوا بقا ياخد كل حاجه 
فريده: استهدي بالله ي حبيبي وتعالي نتغدا 
حمزه ببراءه كالاطفال: هتاكليتي زيه 
فهد بغضب: لا هي هتاكلني انا 
حمزه : ولااا هضربك 
فهد: مس هتقدر 
حمزه: يبني بلاش 
فريده: يربيييي علي خناااق كل يوم ما تتهدوا بقا انا عايزه الي ياكلني والله 
فهد وحمزه: انااا هاكلك 
فهد: انا 
حمزه: لا انا 
فهد : بقلك اناااااا 
حمزه: ما انا صوتي اعلي منك يبن الكلب 
فهد: مامي 
فريده: اي يروحي 
فهد:  خليه مس يستمني عشان بزحل 
حمزه: بتزحل يروح امك 
فريده: حمزه بدل تناكف الولد 
حمزه: ي فريده 
فريده: خلاص يلا اتفضلوا كلوا 
فهد: مامي 
فريده: اي ي حبيبي 
حمزه بنرفزه: لا كدا كتيرر بقا ولااا قوم من هنا 
فهد: مسميس ولا اسمي فهد 
حمزه: يوم اسود يوم ما جيت 
فهد : لا كان يوم جميل صح ي مامي 
فريده: يربييي صح يروح مامي ممكن نأكل بقا 
حمزه: تعالي ي فريده علي الناحيه 
فهد: لا مامي هتعد جنبي ملكش دعوه 
فريده: معلشي ي حمزه بقا طفل معلش وانت عيب ي حبيبي تقول ليالي كدا اوكاي 
فهد: سوري مامي وبعدين انا مش طفل انا راجل 
فريده: احسن راجل في الدنيا 
حمزه بحزن طفل: وانا ي فريده 
فريده: وانت ي قلب فريده 
قام حمزه من كرسيه وجلس بجانبها من الناحيه الاخري
حمزه: بعشقك بس والنبي سربي الولا دا في اي حته انتي مهنيه بيه اكتر مني 
فهد: سمعتك علي فكره 
حمزه: هضربه 
مقدر: برده لتاني مره بقلك مس هتقدر 
حمزه: يبن 
فريده: بس بقاااااا انت وهو عايزه اكل الاكل برد منكوا الله 
حمزه وفهد: اسفين 
……………………..
في فله احمد*
كان قاعد في الصاله وملاك معديه من قدامه 
احمد : توت توت البيضه هتفقس واطلع كتكوت 
ملاك: كتكوتين وحياتك 
احمد: احلي كتكوتين واجمل بيضه في حياتي 
ملاك: طب انا جعانه 
احمد: طب نكمل الكلمتين والنبي 
ملاك: انا جعااانه 
احمد: حاضر حاضر ي سااتر 
………………………
ادهم : ديدي 
ديما: نحم ي بابي 
ادهم : روحي اضربي مامي في المطبخ وتعالي 
ديما: فيايره ( فريره بس هي لدغه في الراء)
ادهم : تستهلي ي ميار عشان مترضيش اديني بوسه كويس 
ميار بصوت عالي: ادهممممم 
ادهم : مش انا والله 
……………………..
عدا شهرين وملاك هتجهز انهارده عشان تروح المستشفي عشان معاد الولاده بكره 
………………………
فريده: حمزه حبيبي 
حمزه: اي يروحي 
فريده: انشاء الله هكون مع ملاك بكره في المستشفي عشان الولاده ربنا يقومها بالسلامه 
حمزه: تمام ي حبي وانا هخلص شغل واجب هناك 
فريده: تمام وانا هاخد فهد معايا 
حمزه: هو فين صحيح مش سامعلوا صوت 
دخل فهد غرفتهم وحرؤ حضن فريده: انا هنا ي حمزه 
حمزه: حمزه ي خساره تربيتي 
فريده: منمتش لي يروحي 
فهد : مامي 
فريده: اتفضل 
فهد: عايز انام في حضنك 
حمزه بصراخ: علي جثتي 
……………….
حمزه: مرتاح كدا ي باشا ولا اوسعلك كمان شويه 
فريده: ههههه الي يشوفك دلوقتي مشفكش من شويه 
حمزه: والله ي فريده كله هيطلع عليكي 
فهد وهو مغمض عيونه وحاضن فريده :متقدرش تقربلها 
حمزه: يلااا هضربك يلاا وبعدين أبعد ايدك عنها انت حضنها كدا لي 
فهد: مامتي 
حمزه: طب وهي حبيبتي 
فهد: ما هي حبيبتي برده 
حمزه: ولاااا 
فهد: نعم 
فريده: يربييي حتي في النوم بس بقااا اسكتوا نمت في النص وبرده مش عجبحوا اعمل اي تاني 
حمزه: الولا دا مبينزليش من زور 
فهد: انا مس هرد عليك عسان متربي 
فريده: فهودي حبيبي يلا نام يروحي 
فهد : احكيلي حدوته 
فريده : حاضر كان ي مكان ………………….
فريده: الحمدالله انت منمتش لي انت كمان  
حمزه: اشمعنا هو يعني تحميله وانا لا 
فريده: حمزه متبقاش زي الاطفال 
لف حمزه وجه الناحيه الاخري: ماشي انا طفل 
فريده بنفسها: صبري ي رب 
فريده: حمزه حموزي ي حبيبي 
خلاص بقا بطل رخامه مكانش قصدي 
حمزه: لا 
فريده: طب لف بس وهحكيلك احلي حدوته 
حمزه بغضب…… 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى